Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@22:43:41 GMT

تسویه‌حساب با مردگان

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۸۱۷۶۲

عقلانی نیست که باور کنیم کسی بدون هدف تا آرامستانی دور افتاده در یک روستا برود تا نقشی را بر سنگ قبر یک شخصیت شناخته شده ملی با رنگ یا تیشه مخدوش کند یا با پتک به جان سنگی بر گوری بیفتد. برخی معتقدند تخریب سنگ قبرها هم ناشی از «وندالیسم» است اما انتخاب سنگ قبر افراد تا حدودی با این نظریه در تناقض است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد نوشت: «تخریب سنگ قبر... . توسط افراد ناشناس» جای خالی این جمله می‌تواند با هر نامی پر شود. یک روز با نام «فریدون فروغی»، روز دیگر با نام «محمدعلی سپانلو» و یک روز با نام «مدیا کاشیگر» و در آخرین اقدام گذر پتک‌ها بر سنگ قبر «ابراهیم یزدی» افتاده است. وجه مشترک تمام این تخریب‌ها «ناشناس» ماندن عاملان این اقدام است. افرادی که با شکستن سنگ قبر کسانی که شاید در روزگار حیات‌شان چندان نسبتی با افکار و عقاید آنها نداشتند، سعی می‌کنند اعتراضی را که در روزهای حیات این افراد امکان بیان و ابرازش را نداشتند یا با ابرازشان نتیجه دلخواه را نگرفتند، نشان دهند. اشخاصی که همیشه پشت تعبیر «ناشناس» پنهان می‌مانند و هرگز شناسایی نمی‌شوند. شکستن سنگ قبر بعضی از اشخاص نامدار و سرقت سنگ قبر ایرج افشار و موارد بسیار دیگر نشان از بروز پدیده‌ای نو دارد که هنوز علت مشخصی برای آن یافت نشده است. مقبره برخی از این افراد در مناطق دور افتاده یا روستاهاست و منطقی به نظر نمی‌رسد که کسی تا آرامستان لواسانات برود و بر سنگ قبر کیارستمی سیمان بریزد یا خود را تا امامزاده طاهر کرج برساند و آن قدر حاشیه‌سازی و دردسر ایجاد کند که مسئولان امامزاده شرط بگذارند که «اگر کسی هنرمند باشد، اجازه نمی‌دهیم در این مکان به خاک سپرده شود.»

عقلانی نیست که باور کنیم کسی بدون هدف تا آرامستانی دور افتاده در یک روستا برود تا نقشی را بر سنگ قبر یک شخصیت شناخته شده ملی با رنگ یا تیشه مخدوش کند یا با پتک به جان سنگی بر گوری بیفتد. برخی معتقدند تخریب سنگ قبرها هم ناشی از «وندالیسم» است اما انتخاب سنگ قبر افراد تا حدودی با این نظریه در تناقض است. از سوی دیگر تخریب‌ها تنها منحصر به مخدوش کردن نقوش روی سنگ‌ها، سرقت یا تخریب با پتک نمی‌شود، گاهی سنگ قبرها سرنوشت عجیب‌تری پیدا می‌کنند و بر خلاف این که عاملان تخریب آنها «ناشناس» نیستند، در روز روشن و پیش چشم مسئولانی که برای توقف تخریب‌ها حکم قضایی دارند، تخریب صورت می‌گیرد، بدون این که عاملان پاسخگو باشند.

تخریب از نوعی دیگر

«امروز چهار اسفند ٩٦ من آمدم سر خاک پدرم و با این صحنه مواجه شدم، اینجا امامزاده عبدالله است. همه سنگ قبرها را کنده‌اند، من الان نمی‌دانم قبر پدرم کجاست...» ارژنگ امیرفضلی، بازیگر سینما و تلویزیون وقتی این حرف ها را می‌زند، دوربین را رو به زمینی صاف شده می‌گرداند و می‌گوید: «از نظر کسانی که این کار را کرده‌اند، اسم این کار نوسازی و بهسازی است، اما از نظر من تعرض.» تخریب سنگ قبرهای امامزاده عبدالله شهرری (که آرامستانی تاریخی است و از نظر وسعت، بعد از بهشت زهرای تهران بزرگ‌ترین آرامستان تهران محسوب می‌شود) حدود یک ماه است که آغاز شده، میراث فرهنگی مخالفت صریح خود را با این تخریب اعلام کرده و بسیاری از بازماندگان متوفیان این آرامستان نسبت به این روند اعتراض دارند، اما حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌خانی، کارشناس اوقاف و امور خیریه شهرستان ری معتقد است: «به هیچ قبر و مقبره‌ای در امامزاده عبدالله جسارت نکرده‌ایم و این تعمیرات و مرمت‌ها برای راحتی حال مردم و عبور و مرور آنها صورت گرفته است.» تصاویر اما زمینی صاف و یکدست شده را نشان می‌دهند که هیچ اثری از قبوری که در آن قرار داشت، دیده نمی‌شود.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۱۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام رستمی، مدیر اجرایی امامزاده قاسم(ع) طی سخنانی در دومین روز برپایی نمایشگاه دستاوردهای وقف با اشاره به موضوع جوانان و رسانه گفت: آستان امامزاده قاسم(ع) با توجه به انتسابی که به قاسم بن الحسن(ع) دارد، رویکرد خود را مبتنی بر نوجوانان و جوانان دارد.

وی با بیان اینکه روایات فراوان ما را به سوی توجه به نوجوانان و جوانان سوق داده است، اظهار کرد: آستان امامزاده قاسم(ع) در دربند پایگاه ویژه برای نوجوانان است و به واسطه حمایت سازمان اوقاف مجموعه امامزاده قاسم به عنوان مجموعه فعال حوزه نوجوان مطرح شده است.

حجت الاسلام رستمی بیان کرد: در یکسال دو دوره اعتکاف دانش آموزی برگزار کرده ایم و ۶ هزار نفر متقاضی داشتیم. در دوره هایی که برگزار می کنیم، دانش آموز یک شب در امامزاده بیتوته می کند و برنامه فرهنگی برگزار می شود. در هر بیتوته بالغ بر ۱۵۰۰ نفر متقاضی داریم.

وی افزود: در برنامه روزه اولی ها، چند ده هزار نفر حضور داشتند. اینکه این مجموعه به عنوان مجموعه فعال حوزه نوجوان مطرح شده بخاطر فعالیت رسانه ای خوب است. وقتی رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلا ب به شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن اشاره می کنند، راهکارش توجه به مقوله رسانه است
تاکنون چندین مستند ارائه کرده ایم برای هر کار پیوست رسانه ای در نظر می گیریم.
 
 مدیر اجرایی امامزاده قاسم(ع) گفت: ما به واسطه اقدامات رسانه ای ۵۰۰ درصد افزایش زائر داشته ایم و افزایش زائر یعنی افزایش خیر و رشد و بالندگی آستان، لذا عرصه رسانه به شدت اهمیت دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مطالبات رتبه بندی فرهنگیان گلستان تا خرداد ماه تسویه می شود
  • تخریب فنس‌های اطراف اقامتگاه نتانیاهو
  • تصاویری از اجساد سالم؛ راز مومیایی خود به خود مردگان در یک منطقه چیست؟ (۱۶+)
  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • کشف «گذرگاه مردگان»
  • تشویق ۲۱۱ سوادآموز استان سمنان
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند