12 سال در انتظار بهبود وضعیت زندگی/این شهر بوی گاز میدهد؛ بوی تخم مرغ گندیده!
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۸۵۹۰۱
«این گاز است که از زمین بیرون میزند، ما توی این وضعیت زندگی میکنیم. حس بویاییمان از بین رفته و بچهها آسم گرفتهاند. قرار بود جای دیگری به ما خانه بدهند ولی چند سال است بلاتکلیف ماندهایم.» آفتابنیوز : مردم مسجد سلیمان میگویند نشت گاز دمارشان را درآورده و خیلیهایشان آسم گرفتهاند. نزدیکیهای «دره خرسان» در مسجد سلیمان بوی گاز هر غریبهای را به سرفه میاندازد ولی محلیها این بو را احساس نمیکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش آفتابنیوز؛ روزنامه ایران افزوده است: میگوید: «این گاز است که از زمین بیرون میزند، ما توی این وضعیت زندگی میکنیم. حس بویاییمان از بین رفته و بچهها آسم گرفتهاند. قرار بود جای دیگری به ما خانه بدهند ولی چند سال است بلاتکلیف ماندهایم.»
به گفته مسئولان مسجد سلیمان، مناطق «سی برنج»، «نفتون»، «پشت برج» و «چاه نفتی» هم همانند دره خرسان است، زمانی نفت در باغچهها میجوشید و حالا گاز است که از زمین بیرون میزند و مسموم میکند. وضعیتی که برای مردم و مسئولان به چالشی بزرگ تبدیل شده است.
وقتی ١٠٩ سال پیش نخستین چاه نفتی از سوی کمپانی «دارسی» در دره خرسان مسجد سلیمان به نفت رسید، منطقه در اختیار طایفهای از ایل بختیاری به نام «سادات قیری» قرار داشت که بعدها از سوی شرکت ملی نفت خریداری شد و سند مالکیت آن تا پیش از انقلاب نیز با شماره پلاک «یک» در اختیار این شرکت قرار داشت. اما با توجه به پایان رسیدن منابع نفتی خانهها به مهاجران واگذار شد.
109 سال پیش وقتی انگلیسیها دریافتند مسجد سلیمان ذخایر نفتی سرشاری دارد، پس از ساخت تأسیسات مورد نیاز، ناچار به توسعه شهر و تأسیس فرودگاه، منازل مسکونی برای کارمندان و کارگران، کارخانه یخ و گوگردسازی و زمین فوتبال و تنیس، استخر و سینما شدند. طولی نکشید که منطقه دره خرسان و نفتون و سی برنج تبدیل شد به شهری آباد که اسم و رسمش همه جا پیچید و مردم زیادی برای زندگی به این منطقه مهاجرت کردند. اما رشد و روند تحولات بیش از ٥٠ سال به طول نینجامید و با تحلیل رفتن منابع نفتی، به گفته اهالی مسجد سلیمان، به بنبست رسید و حالا با شهری روبهرو هستیم که ١٠٠ هزار جمعیت دارد و با بیکاری و کمبود امکانات دست و پنجه نرم میکند. به این همه خطر نشت گاز طبیعی را هم اضافه کنید که ١٢ هزار خانوار را تهدید میکند.
گفتوگو با اهالی نشان میدهد، بیشتر ساکنان ٥ منطقهای که به آن اشاره کردیم، توانایی مالی برای مهاجرت به مناطق امن و بیخطر مسجد سلیمان را ندارند و این کار جز با کمک و حمایت شرکت نفت، شهرداری، بنیاد مسکن و مسئولان استان خوزستان میسر نیست.
روز جمعه به مسجدسلیمان میرسیم. شهر، یکسره حاشیهای بیش نیست. خشکسالی هم کم مردم منطقه را آزار نداده. روز تعطیلی کنار نخستین چاه نفتی خاورمیانه، جمعه بازاری برپاست. هر کس برای خودش بساطی پهن کرده؛ از لوله آب و شیرآلات گرفته تا بیل و کلنگ و تسبیح و انگشتر. وقتی از آنها درباره بوی تخم مرغ گندیدهای میپرسم که همه جا هست، میگویند خیلی وقت است شامهشان را از دست دادهاند و بویی را احساس نمیکنند.
مردی که سپیدی به ریش و موهایش دویده بساطش را میسپارد به همشهریاش و کمی آن طرف تر، ما را میبرد به خانههایی که ٤٠-٥٠ سال پیش یا شاید هم بیشتر از عمرشان میگذرد. بوی گاز نفس آدم را تنگتر میکند. از جیبش فندکی بیرون میآورد و روشن میکند و شعلهاش را میگیرد روی زمین. تکهای از زمین برای چند لحظهای آتش میگیرد.
احمد میگوید: «وضعیتمان را میبینی؟ رفتی پایتخت بنویس شب و روزمان با خطر میگذرد. دو تا از پسرهایم برای همیشه از مسجدسلیمان رفتند به اصفهان. خیلیها را میشناسم بهخاطر این وضعیت مهاجرت کردهاند. این سرزمین آبا و اجداد ماست، دوست ندارم این را بگویم، اما اگر در توانم بود، دست زنم را میگرفتم و برای همیشه میرفتم. قرار بود شرکت نفت خانهای به ما بدهد ولی چندتا خانه درست کردند و به بقیه نرسید.»
سراغ مسئولان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز را میگیرم، ابوذر شجاعی رئیس روابط عمومی این شرکت ما را به محلاتی که گاز از دل زمین تراوش میکند، میبرد و درباره این معضل طبیعی میگوید: «نفوذ گاز به سطح زمین یک پدیده طبیعی است آن هم بهخاطر شکستگی سنگ عظیمالجثهای که روی میدان نفتی و گازی مسجد سلیمان قرار گرفته. گاز از میان این شکستگی به سطح زمین راه پیدا میکند و نمیشود کاری کرد. مقدار سولفید هیدروژن آن زیاد است و برای مردم زیان آور است و حتی به وسایل زندگیشان آسیب میزند. باید به این نکته اشاره کنم که مسجد سلیمان دو مخزن گازی و نفتی دارد. مخزن گازش جزو بزرگ ترین مخازن گازی جهان است که میزان گاز ترش آن 25 درصد است و این بسیار خطرناک و کشنده است و 3 تا 4 ثانیه استنشاق آن باعث مرگ میشود.
خانه علی مراد در محله دره خرسان است، او هم برای اینکه نامناسب بودن وضعیت زندگیشان را نشان بدهد، ما را به خانهاش دعوت میکند و کف خانهاش فندک میکشد. با نخستین جرقه، زمین روشن میشود. میگوید: «بوی گاز و نابود شدن ریههایمان یکطرف، از بین رفتن اسباب و اثاث منزل هم یک طرف. زندگی برایمان نمانده. سیمهای مسی کولر گازی مدام سوراخ میشود. گاز، یخچال و تلویزیون و بقیه وسایل را هم خراب کرده.
چند وقت پیش یک تیم آمده بود و با دستگاه عجیب و غریبی، گاز توی خانه را اندازه گرفتند. یکی از آنها گفت میزان گاز زیاد است و باید خودمان را به دکتر نشان بدهیم و هر چه زودتر محل زندگی را عوض کنیم. چند روز بعد برای چکاپ ریههایمان دکتر رفتیم. گاز به ریه من و بقیه خانوادهام آسیب جدی زده.»
شجاعی درباره انتشار بوی گاز در خانههای دره خرسان و چند محله قدیمی شهر که زمانی محل استخراج نفت بوده، چنین میگوید: «مسجد سلیمان از گذشته تا همین چند سال پیش گاز شهری نداشت و آن زمان برای تأمین سوخت برای مصارف خانگی از گازهای سرچاهی که تصفیه نشده هستند استفاده میشد. یعنی مردم از لولههای اصلی به خانههایشان انشعاب میگرفتند. بیشتر این لولهکشیها غیراستاندارد بود و مردم از لوله آب و حتی شیلنگ استفاده میکردند. این گازها اثرتخریب بالایی دارند و بعد از مدتی لولهها را سوراخ میکردند و به بیرون نشت میکردند.
خانههایی که شما بازدید کردید از جمله همین خانههایی هستند که از لولهکشی غیراستاندارد استفاده میکنند. معمولاً این لولهها در عمق 5 یا 10 سانتیمتری از سطح زمین قرار دارند و با توجه به فرسودگی تحت تأثیر گاز سرچاهی دچار نشت شدهاند. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که 90 درصد از این انشعابات قطع شده و شرکت گاز با لولهکشیهای جدید، گاز شهری استاندارد در اختیار مردم گذاشته. سعی داریم برای 10 درصد باقیمانده هم شرایط استفاده از گاز شهری را مهیا کنیم ولی نکته اینجاست که باید خانوادههایی را که در مناطق خطرناک هستند به جای دیگری منتقل کنیم که در حال حاضر امکانش نیست.»
مسألهای که بسیاری از اهالی مناطق دره خرسان و نفتون به آن اشاره میکنند واگذاری تعداد محدودی خانه به اهالی مناطق دیگر است. بسیاری از آنها هم خواهان این هستند جای خانههای ناایمنشان خانه دیگری حتی کوچکتر در نقاط دیگر شهر در اختیارشان قرار گیرد.
رئیس روابط عمومی شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مسجد سلیمان با اشاره به پیشنهاد دولت اصلاحات برای جابهجایی شهر فعلی مسجد سلیمان به منطقهای دیگر و توقف ساخت و ساز در این شهر میگوید: «با روی کار آمدن دولت نهم، مسئولان وقت برآوردی انجام دادند و گفتند هزینه جابهجایی شهر زیاد است و به جای این کار ساکنان مناطقی را که مشکل نشت گاز دارند، جابهجا کنیم و برای این کار شرکت نفت برآورد هزینه کرد و قرار شد 120 میلیارد تومان به وزارت مسکن و شهرسازی پرداخت کند تا منازل سازمانی هوانیروز را که خالی از سکنه بود، ترمیم و مقاومسازی کنند و در اختیار 5 هزار خانوار قرار دهند. بعد هم با چند سال تأخیر که شرکت نفت هیچ دخلی در آن نداشت، این طرح عملیاتی شد و با گران شدن مصالح ساختمانی و تورم به وجود آمده، وزارت مسکن بهعنوان مجری و بنیاد مسکن بهعنوان پیمانکار توانستند تنها 310 آپارتمان در اختیار مردم بگذارند. حتی قرار بود بعد از انتقال ساکنان 5 منطقهای که مشکل نشت گاز دارند، خانههای این مناطق تخریب و به جای آنها درختان سازگار با شرایط آب و هوایی مسجد سلیمان کاشته شود که تاکنون فقط 110 خانه تخلیه شده را تخریب کردهایم.»
بیش از 12 سال است که مردم مسجد سلیمان همچنان منتظر بهبود وضعیت زندگیشان هستند. بوی گاز آنها را بیمار کرده و وعده 14 ساله مسئولان هنوز دوای دردی نشده. تلاش ما هم برای ارتباط و پاسخگویی مسئولان گذشته به نتیجهای نرسید.
منبع: آفتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۵۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ادب زندگی (خلاصه کتاب حلیة المتقین علامه مجلسی)» اثر محسن معینی در ۲۶۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
ادب برترین اخلاق، شرافت، و میراث و همنشین شمرده میشود و مایه کمال، ارزشمندی و زینت، و نشان خرد آدمی است. کتاب حلیة المتقین آمیزهای از اخلاق، احکام، اذکار و ادعیه و درمان به همراه داستانهای دلنشین با محوریت آداب اسلامی است؛ کتابی دربردارنده آداب خوراک، پوشاک، مسکن، خواب، سفر، ازدواج و فرزندآوری و تربیت فرزند و آموزههای طبی.
اثر حاضر بر آن است مطالب ارزشمند «حلیة المتقین» را با عباراتی کوتاهتر و دستهبندی روشنتر ارائه کند و مدعی است که با حجم اندک خود، عمده مطالب آن را در بر دارد.
ساختار اثر
این کتاب در ۱۴ باب تألیف شده است؛ باب اول با عنوان «آداب لباس و کفش» فضیلت آراستگی، لباسهای حرام و رنگهای مستحب و مکروه برای لباس را بررسی کرده و حکم لباس کفار و لباس جنس مخالف، آداب لباس نو و رنگ انواع کفش را مورد تأکید قرار داده است.
باب دوم با عنوان «آراستن و زیورآلات» انگشتر و دست و انگشتان مناسب برای آن، فضیلت عقیق و سفارش ۵ نگین برای مؤمنان را شرح داده و زیور طلا، نگاه در آینه و کیفیت خضاب را تبیین کرده است.
«آداب خوردن و آشامیدن» عنوان سومین باب از کتاب حاضر است که در آن ظروف ممنوع، آداب و اوقات غذا خوردن و آداب پس از غذا بررسی شده و فواید دانهها، سبزیها و میوهها، فضیلت و آداب میهمانی و آداب آب خوردن به رشته تحریر درآمده است.
نویسنده در باب چهارم با عنوان «ازدواج، خانواده و تربیت فرزند» فضیلت ازدواج و نهی از رهبانیت، آداب ازدواج و نماز و دعای زفاف و شب عروسی را بیان کرده و دوران بارداری، ولادت و نامگذاری، شیر دادن و تربیت فرزند و حقوق والدین را شرح داده است.
پنجمین باب از این کتاب با عنوان «مسواک، شانه، اصلاح و…» تراشیدن موی سر، محاسن و کندن موی بینی و بازی با ریش را تبیین کرده و ناخن گرفتن، دفن کردن ناخن و آداب شانه کردن را به نگارش درآورده است.
باب ششم با عنوان «بوی خوش و…» ضمن بررسی منشأ گیاهان و اشیای خوشبو، کراهت رد کردن بوی خوش و غالیه، فضیلت و آداب روغن مالیدن بر بدن، روغن بنفشه و آداب بوییدن گل را مورد تاکید قرار داده است.
«حمام و نظافت» عنوان هفتمین باب از کتاب مذکور است که در آن آداب ورود و خروج حمام، شستن سرو بدن و داروی نظافت تشریح شده و فاصله زمانی میان هر دارو کشیدن، برخی آداب نوره کشیدن و غسلها به رشته تحریر در آمده است.
باب هشتم با عنوان «خواب و بیداری، قضای حاجت» اوقات خواب، مکان و آداب خوابیدن و دعاهای قبل از خواب برای موارد خاص را بررسی کرده و نکاتی درباره خواب راست و دروغ و تعبیر خواب، بیداری شب و آداب قضای حاجت را بیان کرده است.
نویسنده در باب نهم با عنوان «بیماری و داروها» صبر بر بیماریها و ابتلایات، راههای درمان عمومی برای تمام بیماریها و ادعیه مشترک امراض با برخی داروهای مرکب را شرح داده و امراض درونی، قولنج، بادها، درد معده و سرفه، تعویذات سحر، گزندگان و… و تربت شریف امام حسین (ع) و بعضی ادویهها راه تبیین کرده است.
باب دهم با عنوان «آداب معاشرت» حقوق خویشان، غلامان و کنیزان، دوستی و دوستان و شاد نمودن و برآوردن حوائج مؤمنان را تشریح کرده و حقوق مؤمن غایب، کافر و ناصبی و اعمال حقوق محتضر و میت را بررسی کرده است.
باب یازدهم با عنوان «آداب مجالس» ضمن تبیین مصافحه، معانقه و بوسیدن، طریقه نشستن و وظایف صاحبخانه، آداب مجالست، ذکر خدا در مجالس و مشورت کردن را به رشته تحریر درآورده است.
دوازدهمین باب از کتاب حاضر با عنوان «خانه و آداب ورود و خروج» خانه وسیع، حکم نقاشی و مجسمه و آثار عبادت در خانه و عدم آن را بیان کرده و برخی پرندگان و حیوانات، خرید، ساخت و روشنایی خانه و آداب خارج شدن از خانه و ورود به آن را به نگارش درآورده است.
باب سیزدهم با عنوان «آداب حرکت سواره و پیاده، بازار، تجارت، زراعت و نگهداری چهارپایان» مَرکَب، آداب، ادعیه و اذکار سواری بر مرکب و نکاتی برای راه رفتن را شرح داده و آداب خریدن و نگهداری حیوان، تلاش برای کسب روزی و آداب زرع و کشت را مورد تأکید قرار داده است.
«سفر» عنوان چهاردهمین و آخرین باب از کتاب مذکور است که در آن زمانهای خوب و بد برای سفر، آداب و ادعیه شروع سفر و رفیقان سفر بیان شده و برخی آداب توقف و حرکت، نکاتی درباره سفر دریایی و آداب اسب تاختن و تیر انداختن مورد بررسی قرار گرفته است.
کد خبر 6096844 فاطمه علی آبادی