Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  به نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، ولی الله شجاع پوریان در نشست صمیمی با کارکنان حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ایوان شمس ضمن قدردانی از تلاش های فرهیختگان حوزه اجتماعی و فرهنگی مدیریت شهری اظهار داشت: حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مجموعه بسیار بزرگی است که همگان از اهمیت و جایگاه آن مطلع هستند و همه باید برای ارتقای این جایگاه تلاش کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی را نگین و پیشانی شهرداری تهران دانست و گفت: این حوزه در شرایط کنونی می تواند بیشتر جلوه کند و بدرخشد.
شجاع پوریان تصریح کرد: در دوره مدیریت گذشته در راستای فراهم سازی زیرساخت های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و ... گام هایی برداشته شد، اما هنر ما این است که از زیرساخت هایی که در گذشته و هم اکنون به دلایل مختلف استفاده کامل و صحیح نمی شود؛ با برنامه ریزی دقیق و اصلاح ساختار، بهره برداری بهتری کنیم.
وی از اصلاح ساختار به عنوان یکی از رویکردهای جدید حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران یاد کرد و افزود: باید ضمن اصلاح در ساختار، فرآیند ها و زیرفرآیند ها، مجموعه را آماده کنیم تا فعالیت های فرهنگی اجتماعی در کلانشهر تهران شتاب بیشتری گیرد.
وی بازگشت به ماموریت های اصلی حوزه فرهنگی و اجتماعی را از جمله وظایف جدید این معاونت بیان کرد و افزود: تعدد و تکثر وظایف تعریف شده باعث پراکندگی در حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران شده است که گاهی به سردرگمی و انفعال در صف و ستاد، بی ضابطگی و اعمال سلیقه در اجرا منجر می شود.
شجاع پوریان، با تاکید بر لزوم بازبینی، بازتعریف و تعیین اولویت ها و فوریت های وظایف معاونت گفت: باتوجه به کاهش بودجه معاونت باید اولویت های کاری این حوزه را شناسایی و در دستور کار قرار دهیم.
وی تاکید کرد: نگاهی به برنامه دوم توسعه شهرداری را که ما در شورای چهارم تصویب کردیم نشان می دهد برای حوزه اجتماعی و فرهنگی 277 حکم تعریف شده است که این عدد بزرگ با توجه به محدودیت منابع موجب آشفتگی فکری و اعمال سلیقه در مدیران اجرایی می شود.

تغییر ساختار برای پیشگیری از آشفتگی و سلیقه محوری در اجرای برنامه ها

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود : برای فاصله گرفتن از بی ضابطه گی و سلیقه محوری نیازمند اصلاح ساختار هستیم.
وی با انتقاد از اینکه بخشی از ماموریت های حوزه اجتماعی و فرهنگی به دیگر حوزه های مدیریت شهری واگذار شده است، تصریح کرد: به عنوان نمونه سازمان زیباسازی با دارابودن بیشترین ظرفیت فرهنگی و به عنوان بزرگترین رسانه شهر تهران امروز زیرمجموعه معاونت خدمات شهری است و حتما باید ضمن اصلاح ساختار و تشکیلات، به حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی بازگردد.
شجاع پوریان با تاکید بر لزوم پیاده سازی مدیریت یکپارچه فرهنگی در شهرداری تهران افزود: متاسفانه هر معاونت و هر بخش شهرداری راسا و بدون انسجام کار فرهنگی می کند، به عنوان مثال محصول و کالای فرهنگی ترافیک و ... در مترو تولید می شود این در حالی است که باید خوراک و محصول فرهنگی با یک رویه واحد در معاونت اجتماعی که دارای ادارات مرتبط با این حوزه است به صورت علمی، دقیق و اصولی تهیه شود و در اختیار بخش های مختلف قرار گیرد.

بازنگری در فعالیت های پراکنده مجموعه معاونت اجتماعی و فرهنگی

وی بازنگری در فعالیت های پراکنده مجموعه معاونت اجتماعی و فرهنگی را از دیگر ضرورت های این حوزه برشمرد و افزود: اقدامات توده ای و پرحجم در حوزه فرهنگی انجام شده است. کار فرهنگی با کار تبلیغی متفاوت است و کار تبلیغی در حوزه اقدامات رسانه ای تعریف می شود. اقدام فرهنگی فعالیتی تاثیرگذار است که به نهادینه سازی رفتار در شهروندان منجر می شود.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: مدیریت شهری با فعالیت های دینی مخالفتی ندارد، مناسک دینی، اربعین، عاشورا، تعمیق ارزش های دینی و باورهای مذهبی مردم برای ما اهمیت دارد که باید با هدف تببین صحیح فرهنگ دینی و اثرگذاری در جامعه اجرا شود.
وی یادآورد شد: در بحث های اجتماعی و فرهنگی کلانشهر و ابر شهر تهران بیش از 22 دستگاه فرهنگی کار می کنند که تعدد دستگاه ها و نهادها وجود دارد که باید ببینیم در این
ساختار فرهنگی جایگاه شهرداری تهران کجاست و چه بخش هایی مربوط به وظیفه ذاتی ماست.
شجاع پوریان با بیان اینکه ما متولی فرهنگ عمومی شهر هستیم ، افزود: ارتقای فرهنگ حقوق شهروندی، احترام و تکریم شهروندان اعم از سالمندان، زنان، کودکان و ...، توجه به اخلاق شهروندی، بهبود فرهنگ رانندگی و ترافیک از جمله ماموریت های ماست که باید ماموریت های اصلی خود را پر رنگ و اجرا کنیم.
وی تصریح کرد: ما گاهی وظیفه سازمان بهزیستی، وزارت ارشاد، بسیج و... را انجام می دهیم یعنی وظایف مختلفی را در این حوزه برای خود تعریف کرده ایم و همین امر باعث شده از وظیفه اصلی خود که فرهنگ سازی در عرصه های مختلف، آموزش شهروندی، ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد فاصله گرفته ایم.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اظهار تاسف از گسترش آسیب های اجتماعی در شهر تهران گفت: این آسیب ها به قدری گسترش یافته که یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری این است و یک سازمان اجتماعی ذیل وزارت کشور تعریف شده که از آذرماه آغاز به کار کرده است. واقعا شهرداری تهران در بروز این آسیب ها نقشی ندارد اما امروز باید پاسخگوی این آسیبها در بخش اسکان ، ساماندهی و... باشد. باید ببینیم نقش ما و سهم ما در کنترل آسیب های اجتماعی به چه میزان است و هم اینکه بار این مسئولیت به دوش شهرداری تهران نیفتد.

ایفای نقش تسهیل گری و افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان

وی تاکید کرد: ما به جای تصدی گری باید نقش تسهیل گری خود را ایفا کنیم و مشارکت اجتماعی را افزایش دهیم . باید به وظایف ذاتی خود بازگردیم و از وظایف فرعی و حاشیه ای فاصله بگیریم.
شجاع پوریان، آموزش به مدیران و کارکنان در همه بخشهای شهرداری به ویژه حوزه اجتماعی در مقولات مرتبط و آشناسازی آنان با جامعه مخاطب و حرکت در مسیر دستیابی به اهداف تعیین شده را از رویکردهای مهم معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در حوزه درون سازمانی عنوان کرد.
وی با اشاره به ایجاد اتصال و مفصل بندی میان مجموعه معاونت اجتماعی و فرهنگی گفت: باید با هم افزایی و بهره گیری از توانمند های تک تک کارکنان این حوزه در مسیر خدمت رسانی به شهروندان عزیز تهرانی حرکت کنیم.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از ایجاد پاتوق های فرهنگی در کلانشهر تهران خبر داد و گفت: شهر تهران نیازمند برنامه های امیدبخش و نشاط آور است که بناداریم با ایجاد راسته های فرهنگی در بخش های دارای بافت فرهنگی این پاتوق ها را برای بهره مندی شهروندان گسترش دهیم.
وی ایجاد فضای مشارکتی و همفکری از طریق ایجاد اتاق های فکر و گروه های تخصصی، سهیم ساختن صاحبنظران دانشگاهی و متخصصین برای کاهش مشکلات شهر و استفاده از نظر تخصصی آنان را از دیگر رویکردهای جدید حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برشمرد و افزود: بنا داریم به منظور مبارزه با فساد و شفاف سازی مالی که از اولویت های دکتر نجفی و مدیریت شهری جدید است مناقصه ها و مزایده های معاونت اجتماعی را با حضور خود شهروندان، مسئولان و اصحاب رسانه برگزار کنیم تا شاهد تخلف و فساد کمتری در این حوزه ها باشیم.
شجاع پوریان مهمترین وظیفه ذاتی حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران را افزایش سرمایه اجتماعی دانست و تاکید کرد: این حوزه باید بتواند دانش اجتماعی و فرهنگی شهروندان را ارتقا دهد در راستای افزایش اعتماد مردم به شهرداری و نظام جمهوری اسلامی گام بردارد که بنا داریم در این مهم از ظرفیت داخلی و کارشناسی معاونت نیز به صورت مطلوبی استفاده کنیم.

صالحی امیری: مشارکت جویی، اعتمادسازی و جلب رضایت شهروندان از رسالت های اصلی شهرداری تهران است

در این مراسم سیدرضا صالحی امیری معاون سابق امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن ابزار خشنودی و تبریک به شجاع پوریان به عنوان معاون جدید حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: خوشبختانه ایشان شخصیتی اخلاق مدار و آشنا با حوزه فرهنگ است که امیدواریم با برنامه ها و رویکرد های جدید اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بخورد.
وی ضمن تشریح آسیب های اجتماعی کلانشهر تهران، توجه به نشاط اجتماعی، افزایش سرمایه و اعتماد اجتماعی، توجه به حوزه معرفتی و دینی، عدم مداخله در زیست فرهنگی طبیعی مردم و ایفای نقش مقوم و پشتیبان در این زمینه، عدم جانشینی به جای دولت، اجرای برنامه فرهنگی برای پاسخگویی به نیازهای مردم ، مشارکت جویی، اعتمادسازی و رضایت حداکثری شهروندان را را از رسالت های اصلی شهرداری تهران برشمرد.
صالحی امیری با اشاره به چشم انداز فرهنگی تهران در سال 1400 گفت: شهر فرهنگی شهری انسان مدار، فضیلت گرا، اخلاق محور، دارای شاخص های زیست انسانی و فرهنگی، سازگار با فرهنگ انسانی و ملی است که ارتقای هویت شهری و شهروندان، توجه به انسجام شهر، ارتقای امنیت و سازگاری اجتماعی، اصلاح سبک زندگی، ترویج سلامت اجتماعی،توسعه آموزش شهروندی، گسترش نقش نهادهای مردمی و محلی و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر، توجه ویژه به ترویج امور دینی و قرآنی، تقویت همبستگی، انسجام و نشاط اجتماعی در میان شهروندان ساکن در کلانشهر تهران از برنامه های اساسی برای دستیابی به اهداف مدنظر به شمار می رود.
وی جلب رضایت شهروندان را از مهمترین رسالت های شهرداری دانست و افزود: معیار همه فعالیت های شهرداری باید رضایت مردم باشد. شهر متعلق به مردم است و از این منظر الگوی توسعه انسانی در شهر باید مبتنی بر رضایت اجتماعی باشد.

حق شناس: حوزه اجتماعی و فرهنگی در ایام نوروز روح تازه ای به شهر بدمد

محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ضمن تقدیر از تلاش های دکتر صالحی امیری اظهار داشت: در انتخابات 29 اردیبشهت سال جاری مردم تهران در صف های طولانی چند ساعته برای انداختن رأی خود به صندوق ها فرصتی را برای اعضای شورا فراهم کردند که نشانگر تحول خواهی آنان بود و امیدواریم بتوانیم به خواسته های مردم جامه عمل بپوشانیم.
وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام نوروز گفت: فصل بهار بهترین فرصت را فراهم می کند تا مجموعه حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با خدمت به مردم روح تازه ای به شهر بدمد و «حول حالنا ای احسن الحال» را به مردم شهر بشارت دهد.
در پایان این نشست از تلاش های دکتر صالحی امیری معاون سابق امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اهدای لوح سپاس و هدایایی تقدیر شد.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۸۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی کودکان گل فروش در حاشیه بهشت زهرا (س)

حسین اخگر پور سرپرست شهرداری منطقه ۱۹ گفت: صبح امروز پنج شنبه سیزدهم اردیبهشت ماه، طرح ساماندهی کودکان گل فروش در حاشیه بزرگراه شهید هاشمی و مسیر‌های منتهی به بهشت زهرا (س) با مشارکت یگان اجراییات شهرداری تهران، کلانتری ۱۷۱، اداره کل بهزیستی شهر تهران، پلیس راهور، سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، مرکز رصد و پایش آسیب‌های اجتماعی و سازمان بهشت زهرا (س) انجام شد.

وی افزود: با توجه به اینکه محور شهید هاشمی از بزرگراه‌های پر تردد و از مسیر‌های منتهی به بهشت زهرا (س) محسوب می‌شود اغلب کودکان کار در حاشیه این محور و در غرفه‌ها مشغول فروش گل هستند.

وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از سوء استفاده از کودکان، احتمال خطر تصادف آنها و ایمنی ترافیکی در حاشیه بزرگراه در قالب طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ۶۳ کودک مشغول به کار در غرفه‌ها توسط مددکاران سازمان بهزیستی جذب و به منظور ساماندهی جمع آوری شدند.

به گفته این مسئول، شناسایی سر شبکه‌های به کارگیری کودکان در حاشیه این محور و بهشت زهرا (س) در دستور کار قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • پیشرفت ورزش استان یزد با همکاری تمامی نهاد‌ها
  • درآمد مردم لرستان افزایش یابد/ رفاه اجتماعی را ارتقا دهیم
  • لزوم استفاده بهینه از فضای مشارکتی در شهر/ افزایش ۶ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان
  • ساماندهی کودکان گل فروش در حاشیه بهشت زهرا (س)
  • شهرداری ایروان مایل به همکاری با اصفهان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است
  • اختتامیه پویش ارومیه شهر دوستدار کودک برگزار شد
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی دانشگاه‌
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی باشد
  • رشد ۵۸۳ درصدی درآمد حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری قم
  • تحقق ۱۲۴ درصدی درآمد حاصل از عوارض ساختمانی در قم