Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@03:34:16 GMT

آفت بخشی از اکوسیستم طبیعی هر جنگل است

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۸۹۵۹۰

آفت بخشی از اکوسیستم طبیعی هر جنگل است

سمنان - وزارت جهاد کشاورزی در پی درج مطلبی در خبرگزاری مهر استان سمنان، آفت‌ها را بخشی از اکوسیستم طبیعی جنگل‌ها دانست و گفت: دستورالعمل‌هایی برای شناسایی کانون‌های آلوده ارسال‌شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت جهاد کشاورزی در پی درج مطلب «۴۲درصد جنگل های شمال رو به قهرها است/ ۷۰ درصد درختان رو به نابودی» مورخ بیست و هشتم دی‌ماه۹۶ جوابیه‌ای را ارسال کرد که متن آن به این شرح است: آفت و بیمارها بخشی از روند طبیعی اکوسیستم در دنیا است و در جنگل‌های شمال کشور نیز مانند سایر مناطق دنیا آفات و بیماری‌ها وجود داشته و بسته به فرایند زندگی حشرات و همچنین شرایط زیستی آن‌ها بعضاً برخی از آفات طغیان کرده و خساراتی را وارد می‌سازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سطح کل جنگل‌های شمال کشور دو میلیون هکتار است و کنه‌های درختی آن نیز حدود ۸۰ گونه است و طرح ادعای آلودگی ۷۰ گونه از آن‌ها به آفات قاعدتاً باید سطحی به‌مراتب بالاتر از ۳۵۰ هزار هکتار قیدشده در متن خبر را شامل شود لذا چنین آماری مورد تائید نیست همچنین طی سال‌های اخیر بیماری سوختگی برگ شمشاد و همچنین آفت شب‌پره شمشاد از کشورهای همسایه به بخش محدودی از رویشگاه شمشاد که کل مساحت پراکنش این‌گونه حدوداً ۴۲هزار هکتار است، سرایت کرده و این منطقه را با بحران مواجه کرده است.

در حال حاضر نیز ضمن پیمایش و مراقبت از کل کانون‌های آلودگی و پیشگیری از توسعه آن و اقدامات کنترلی در دستور کار است که در این زمینه گزارش‌های متعددی نیز ارائه‌شده است. با توجه به اهمیت پیشگیری و کنترل آفات و بیماری‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی علاوه بر تهیه طرح جامع پیشگیری و کنترل آفات و مراتع کشور با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط صاحب‌نظران مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور دستورالعمل‌هایی برای شناسایی کانون‌های آلوده بحرانی به ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها ارسال‌شده است.

در همین راستا کمیته و کارگروه‌های تخصصی گیاه‌پزشکی منابع طبیعی ضمن ارائه گزارش از آخرین وضعیت طغیان آفت‌ها و بیماری‌ها، تمامی اقدامات صورت گرفته در این کمیته را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهد که خوشبختانه جناب آقای دکتر کیا دلیری نیز یکی از اعضای این کمیته تخصصی گیاه‌پزشکی سازمان جنگل‌ها و مراتع هستند که از تجربیات وی نیز استفاده‌شده است.

خبرگزاری مهر استان سمنان طبق رسالت خبری خود نسبت به درج جوابیه جهاد کشاورزی عیناً اقدام می‌کند اما گفتنی است مطلب درج‌شده در این خبرگزاری اظهارنظر شخصی دکتر کیا دلیری در نشست تخصصی بررسی آینده جنگل‌های هیرکانی به میزبانی شاهرود بوده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۹۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخشی از بودجه عمرانی دستگاهها صرف آموزش کارگران می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد عظیمی پیش از ظهر سه شنبه در همایش روز جهانی کارگر که در مجتمع فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: هرچقدر از اقتصاد دولتی فاصله بگیریم و بخش خصوصی را فعال کنیم موفق‌تر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه عملکرد وزارت کار در بخش‌های مختلف قابل توجه بوده است، افزود: در کاهش نرخ بیکاری شاهد اتفاقات موثری در این دولت بوده‌ایم.

معاون ویزر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اذعان کرد: در راستای توجه به امنیت معیشتی مردم نیز کالابرگ الکترونیکی را پیش بردیم و کاهش ۱۴ درصدی صدمات حین کار یک رقم چشمگیر است.

عظیمی آموزش مهارت را رسالت اصلی سازمان فنی حرفه‌ای کشور خواند و گفت: تلاش این است که ۵۰ درصد ظرفیت جوارکارگاهی را توسعه دهیم.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خاطر نشان کرد: اساسنامه سازمان در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و یکی از بندهای آن، این است که دولت مکلف شده بخشی از بودجه عمرانی سالانه دستگاهها را صرف آموزش مهارت کارگران کند.

وی با بیان اینکه کردستان دارای ظرفیت‌های اثرگذاری است، اظهار کرد: نیروی انسانی بهترین و ارزشمندترین ظرفیت کردستان محسوب می‌شود.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: نقش ممتاز و برجسته مردم کردستان غیرقابل انکاری است و با افتخار ایرانی جماعت به وجود کردستان قهرمان افتخار می‌کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در عرصه های مختلف کردستانی ها درخشیده اند، گفت: کردستان بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ شهید را تقدیم انقلاب کرده و باید در مورد آن بیشتر صحبت شود.

عظیمی اعلام کرد: برگزاری آیینهای سنتی و محلی کردستان فرصت ارزشمندی برای معرفی ظرفیت‌های کردستان است و باید همه مردم در معرفی ظرفیت‌های استان نقش ایفا کنند.

کد خبر 6093051

دیگر خبرها

  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • آگاهی‌بخشی مهمترین پایه پدافند غیرعامل است
  • بخشی از بودجه عمرانی دستگاهها صرف آموزش کارگران می‌شود
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است