Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-30@13:13:38 GMT

«ضرورت اصلاحات در آموزش‌ عالی» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۰۰۸۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، «ضرورت اصلاخات در آموزش عالی» با نگاهی به مسائل و چالش‌های روز نظام دانشگاهی از سوی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شد.

در مقدمه این کتاب آمده است: « اصلاحات آموزشی در سطح بین‌المللی از دهه 1970 و در قالب تمایل دولت‌ها به کاستن از دامنه و شعاع تمرکز خود، به‌صورت فراگیری نمود پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آن زمان، طرح چنین مباحثی به نقد رویکردهای اقتصادی کینزی و نظام‌های دولتی متمرکز انجامید. با‌ این‌حال، فشار تقاضای اجتماعی برای استفاده از فرصت‌های آموزشی از سویی و امکان بهره‌گیری از فناوری‌های آموزشی نوین ازسوی‌دیگر به‌تدریج امکان ارائه خدمات آموزشی باکیفیت‌تر را برای مسئولان محلی فراهم کرده بود. در واقع حرکت از رویکرد و مدل اقتصادی کینزی به سمت سازوکار اقتصادی نئولیبرالیستی سبب طرح این قضیه شد که مؤسسه‌هایی چون صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، اعطای هرگونه کمک و حمایت مالی به دولت‌ها را به اصلاح ساختاری و تجدیدنظر اساسی در سازوکارهای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری از جمله در حوزه آموزش‌و‌پرورش مشروط کنند ازآنجا‌که چنین چرخشی در تحلیل روابط میان دانشگاه‌ها و جامعه سبب پیدایش و طرح زمینه‌ها و مقوله‌های نوینی در مباحث مربوط به مدیریت و سیاست‌گذاری در آموزش‌عالی شده است، در این مجموعه تلاش می‌شود آن دسته از مطالعات و پژوهش‌های نگارنده و گروهی از همکاران که به واکاوی بخشی از مهم‌ترین مسائل و چالش‌های مبتلابه نظام دانشگاهی کشور پرداخته‌اند، عرضه شود.»

نویسنده در پیشگفتار کتاب می‌گوید: از دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش‌عالی انتظار می‌رود با اتکا به فعالیت‌های علمی خود، به توسعۀ مرزهای دانش اهتمام ورزند، کیفیت خدمات علمی و آموزشی را بهبود بخشند، به نیاز دانشجویان پاسخ داده و مأموریت‌ها و رسالت‌های مرتبط با حوزه ذاتیِ کارکرد و وظایف خود را با کارآمدی انجام دهند. مؤسسه‌های آموزش‌عالی به‌صورت روزافزونی برای جذب دانشجوی مستعدتر، اعضای هیئت‌ علمی توانمندتر و سهم بیشتر از اعتبارهای پژوهشی، هم با مؤسسه‌های غیردولتی در داخل کشور و هم با هم‌طرازانِ خود در سطح بین‌المللی در رقابت هستند».

«ضرورت اصلاحات در آموزش‌عالی» تأملی بر مسائل و چالش‌های روز در نظام دانشگاهی کشور نوشته نعمت‌الله عزیزی در 606 صفحه به قیمت 30هزار تومان  از سوی پژوهشگده مطالعات فرهنگی و اجتماعی منتشر شد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۰۰۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند

شهروز همتی با بیان اینکه در این کنگره و در بخش نمایشگاهی، بیش از ۲۰۰ شرکت تولید کننده و دانش بنیان حضور دارند،بیان کرد: هرسال کنگره یک رویکرد اصلی دارد ودر سنوات گذشته رویکرد اصلی کنگره کرونا  هوش مصنوعی بوده است اما امسال نقش ومحوری کنگره، نقش آزمایشگاه ها در نظام سلامت است.
وی ادامه داد: مطالب علمی در کارگاه ها براساس نیازسنجی ها ارائه می شود و پیش بینی می شود ۸ هزار نفر از کنگره امسال بازدید کنند و ۳۵۰۰ نفر تاکنون در بخش علمی ثبت نام کرده اند که نسبت به سال گذشته افزایش مخاطب شاهد هستیم.
نقش مهم شرکت های تولیدی کیت های آزمایشگاهی در ارائه خدمات
در ادامه این رویداد،پروفسور امیرحسن زرنانی دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران درباره نقش شرکت های دانش بنیان حاضر در این کنگره در افزایش سطح علمی مخاطبان وشرکت های مخاطب کنگره گفت: این شرکت ها با آوردن فناوری های جدیدووابسته به هوش مصنوعی، تشخیص هارادر آزمایشگاه به روز، دقیق و سریع تر می کنندزیراهرچه دستگاه ها دقیق تر عمل کنند می توانند در تشخیص بهتر موثر باشند.
وی افزود: نقش شرکت های تولیدی کیت های آزمایشگاهی و تولید کیت های استانداد در ارائه خدمات آزمایشگاهی مهم است وقتی تشخیص درست و سریع اتفاق بیافتد، تشخیص پزشک نیز صحیح و به نفع بیمار خواهد بود.
زرنانی اضافه کرد:دراین صورت می توان نتیجه گرفت که شرکت های تولیدی کیت های دانش بنیان به طورغیرمستقیم باسلامت بیماردرارتباط هستند.
وی درباره اینکه با وجود بیش از  ۵ هزار آزمایشگاه در سطح کشور، نقش آزمایشگاه ها در نظام سلامت به چه صورت است افزود: آزمایشگاه ها مهم ترین پایه سلامت در کشور هستند و به عنوان عوامل کمک کننده درتشخیص بیماری های بالینی به شمار می آیند. پزشک با توجه به علایم بالینی بیمار، ممکن است دچار تردید شود که آزمایشگاه ها می توانند این موارد را برطرف کنند.
زرنانی اظهار کرد: آزمایشگاه هادرنظام سلامت نقش پایه و محوری دارند در تمام سطوح پزشکی مانند تشخیص بیماری های عفونی، انگلی، سرطان، خودایمنی و متابولیک، آزمایشگاه ها کمک کننده هستند.
وی درپایان گفت: بالین خوب یعنی تشخیص خوب و تشخیص خوب یعنی استفاده از تجهیزات یک آزمایشگاه خوب لذا آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند.
فعالیت ۴۰ هزار نفر در ۶ هزار آزمایشگاه کشور
همچنین، غلامرضا حمزه لو دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران درحاشیه این کنگره گفت: امسال سعی کردیم با توجه به مشکلات و مسایل روز آزمایشگاهی و پیشرفت های تکنولوژی صورت گرفته، نیازهای روز همکاران خدمت رسان در درمان را برآورده و با تکنولوژی و مسایل جدید آزمایشگاه ها آشنا کنیم.
وی افزود: پنل های کنگره به صورتی است که در تعدادی از آنان به نقش وجایگاه آزمایشگاه در نظام سلامت پرداخته می شود بسیاری از برنامه های اجرایی در سطح ملی با کمک آزمایشگاه های علمی صورت می گیرد و همکاران با داده های این آزمایشگاه ها در مراکز درمانی تیم مراقبت را هدایت می کنند لذا برگزاری اینگونه کنگره ها اهمیت بالایی دارد.
حمزه لو با این بیان که در سطح کشور ۶۰۰۰ آزمایشگاه داریم که ۴۰هزار نفر در آنان فعالیت دارند، ادامه داد: موضوع روز آزمایشگاه فناوری های دنیاست بحث آزمایشگاه بر روی یک تراشه، پرداختن به موضوعات ژنتیکی وترکیب موارد با هوش مصنوعی از جمله موارد مهم است که در پنل ها سعی شده به این موضوعات پرداخته شود
وی بر اهمیت نقش آزمایشگاه ها تاکید و اظهار کرد: موضوعات هوش مصنوعی درتشخیص زودهنگام یک بیماری و پیش گویی کردن برخی بیماری ها دستاورد خوبی است که امیدواریم بتوانیم در کشورمان در این زمینه پیش رو باشیم.

منبع: قدس آنلاین

دیگر خبرها

  • محمد خاتمی: تورم به سطح فوق‌العاده نگران کننده رسید | چرا به شاخص‌های برنامه ۲۰ ساله نزدیک نشده‌ایم؟
  • آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند
  • آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه
  • وجدان مراکز علمی و دانشگاهیان در غرب بیدار شده است
  • روی «کیفیت بخشی به نظام آموزشی» و «تقویت مدارس دولتی» تمرکز داریم
  • درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر
  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • معلمان معمار آینده نظام هستند
  • مشق نوشتن دانش‌آموزان چینی زیر سرم/ شکست اصلاحات آموزشی چین برای تکالیف منزل (فیلم)
  • ضرورت حفظ کرامت جامعه‌ پزشکی/ رسیدگی به وضعیت دستیاران