Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@20:52:15 GMT

اجلاس سمنان در پرتو کم ابی!

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۰۲۲۹۲

اجلاس سمنان در پرتو کم ابی!

وبلاگ > تاجیک، نصرت اله - پنجشنبه گذشته به همت استاندار جدید سمنان آقای چاوشی و همکارانش، که نوزدهمین استاندار بعد از پیروزی انقلاب دراین استان است با حضور جمعی از استانداران سابق این استان و همچنین تعدادی از سمنانیهای استاندار در سایر استانهای کشور اجلاس یک روزه کمیته استانی مجمع استانداران کشور در زمینه مسائل و مشکلات استان سمنان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت کنندگان در این اجلاس در جلساتی با حضور مدیران دستگاههای اجرائی و معاونین استانداری به مرور تحولات، مشکلات، نقاط ضعف و قوت استان و چالشها و تهدیدات و همچنین فرصتهائی که این استان با آن روبرو است پرداختند.

با نگاهی به لیست استانداران این استان که تعدادی نیز فوت نموده اند نشان از آن داشت که استانداران این استان از 4 ماه تا 8 سال در این استان خدمت نموده و معدل حضور هر استاندار تقریبا" دو سال برآورد میگردد. لذا مهمترین نکته قابل توجه در این زمینه عدم ثبات مدیریت عالی این استان است. و با توجه به سختی کارهای اجرائی در کشور، پوسیدگی نظام اداری کشور، نبود نظام حزبی کارآمد برای چسبندگی تجربی و قائل به شخص بودن امورات عملیاتی و راهبردی این نکته باید در نحوه سیاستگذاری عمومی کشور و نحوه سازماندهی اقدامات اجرائی مد نظر سیساتگذاران و مدیران اجرائی کشور باشد.
قبل از ورود به تمرکز اصلی این اجلاس اجازه دهید نگاهی به ویژگیهای این استان داشته باشم که هر از گاهی بحث پایتخت کشور شدنش هم جدای از عملی یا غیر عملی بودن آن مطرح میشود. استان سمنان با تنوع اقلیمی متنوع، یک موقعیت ژئو اکنومیکی در مرکز کشور و در همجواری چندین استان بزرگ و مخصوصا" در لبه شرقی استان تهران به عنوان پایتخت کشور و در تقاطع دو کریدور شرق و غرب و شمال و جنوبی حمل و نقل کشور دارد. از جهت منابع معدنی با بیش از 2/5 ملیارد تن ذخیره زمین شناسی و بیش از 350 ملوین تن ذخیره قطعی از مواد معدنی، دارای 45 نوع ماده از 71 ماده طبیعی شناخته شده با بهره برداری از 23 نوع آن با بیش از 17 ملیون تن در سال میباشد. مواد طبیعی همچون 40% ذخایر و تولید گچ، 50% نمک، 100% سلستین، 85% زلوئیت، 35% سدیم پلایائی (رتبه دوم کشوری)، 20% زغال سنگ (رتبه سوم کشوری)، 35% کرومیت. در کنار این ظرفیتهای معدنی کارخانجات تولید و مراکز و شهرکهای صنعتی متعدد که دارای رتبه ششم کشوری در تعداد جوازهای تاسیس واحدهای صنعتی و رتبه چهاردهم از منظر صدور پروانه های بهره برداری با بیش از 1900 واحد صنعتی فعال صنعتی در این استان است که باعث شکلگیری خوشه هاس صنعتی متعدد شده که منجر به صدور 50 کالای تولیدی در این کارگاهها به بیش از 40 کشور جهان گردیده است.
اما آنچه که می توان به مباحث مطروحه در این اجلاس یکروزه توجه داشت مساله کاهش نززولات اسمانی، برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی و کمبود آب در این استان اعم از آب کشاورزی، صنعتی و حتی شرب میباشد که باید مورد توجه و اهتمام برنامه ریزان کشور نیز قرار گیرد. همه این ظرفیتهای صنعتی و معدنی برشمرده شده در فوق همراه با زمینهای وسیع کشاورزی و مراکز آموزش عالی متعدد نشان از ظرفیت تولیدی این استان بوده اما بدلیل وجود کمبودهای این استان و مخصوصا" مساله اب با مهاجرت منفی و عموما" به سوی پایتخت مواجه بوده و نیاز است با رفع این مشکلات نه تنها از ظرفیتهای اشتغالی این استان استفاده کرد بلکه روند مهاجرت را نیز معکوس و با توجه به نزدکی بخشهای غربی این استان با شهر تهران تلاش نمود به طراحی مناطق ایجاد اشتغال و جذب سر ریز جمعیتی تهران دست زد و در این زمینه شورای شهر تهران باید جلسات مشترکی را با مسئولین این استان داشته باشد تا اقدامات لازم هر چه سریعتر شروع گردد. در زمینه اب شاید منطقی و سهل الوصولترین راه انتقال آب از طریق جمع آوری آب از سر شاخه های رودهائی است که در ارتفاعات این استان به دریا میرزد و در عوض شیرین سازی آب دریا برای مصارف کشاورزی در سواحل مازندران است. این امر توجه جدی ملی می طلبد و نباید صرفا" منتظر اقدامات مسئولین دو استان مازندران و سمنان شد. انشاالله!
منبع: روزنامه مستقل مورخ شنبه 5.12.96

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۰۲۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی گسترده در یک شهرک صنعتی در جنوب تهران

آتش‌سوزی در شهرک صنعتی شمس‌آباد تهران آتش نشانان را به محل حادثه کشاند.

به گزارش ایسنا، ظهر امروز یک مورد آتش‌سوزی در شهرک صنعتی شمس آباد به آتش نشانی این محدوده اطلاع داده شد که درپی آن چندین دستگاه خودروی آتش‌نشانی به همراه تانکر آب به محل اعزام شدند. همچنین با توجه به اینکه این محدوده از خارج از حوزه استحفاظی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران قرار دارد، یک ایستگاه کمکی به همراه تجهیزات نیز از تهران به این محل اعزام شد.

درپی این حریق دود زیادی به آسمان بلند شده به‌طوریکه تا شعاع چندکیلومتری از محل وقوع نیز قابل رویت است. در حال حاضر عوامل آتش‌نشانی در حال عملیات اطفاء حریق در این محل هستند و گزارش و اخبار بیشتری از جزئیات این حادثه اعلام نشده است.

جزئیات بیشتر از این حادثه و خسارات آن پس از پیگیری از مسئولان رسمی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نشست رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • بورکینافاسو خواهان استفاده از توانمندی‌های ایران است
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد
  • آتش‌سوزی گسترده در یک شهرک صنعتی در جنوب تهران
  • روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • هلال احمر سمنان در توزیع اعتبارات و مولدسازی دارایی‌ها دیده شود
  • سیاست‌های صنعتی باید تعیین تکلیف شود/ سهم اندک تولید از اعتبارات بانکی
  • ائتلاف تهران مسکو، محوری در نظم جدید جهانی