Web Analytics Made Easy - Statcounter

صادق زیباکلام: نشست‌های هفتگی سخنگوی دستگاه قضا شبیه به سریال تبلیغاتی شده/ در هیچ کشوری این سبک از اطلاع‌رسانی را نداریم/ نحوه اطلاع رسانی قوه قضاییه طوری است که جامعه، برخورد باپرونده های امنیتی را سیاسی می پندارد

ایران آنلاین / روزنامه اعتماد به نقل از صادق زیباکلام نوشت: نشست‌های هفتگی سخنگوی دستگاه قضا شبیه به سریال تبلیغاتی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر دقت کنید در هیچ کشور دیگری این سبک از اطلاع‌رسانی را نداریم که سخنگوی دستگاه قضا به صورت هفتگی و با این سبک و سیاق اطلاع‌رسانی کند.

مثلا در ژاپن، هند، آلمان یا انگلستان، حتی در ترکیه و پاکستان چنین نشست‌هایی وجود ندارد که سخنگوی قوه قضاییه یا رییس این دستگاه به صورت هفتگی مصاحبه مطبوعاتی داشته‌باشند.در کشورهایی که مثال زدم مطبوعات آزاد وجود دارد یا صداوسیما در دست یک جناح یا گروه خاص نیست، بنابراین می‌توان راجع‌به مسائل مختلف قضایی اظهارنظر کرد اما در ایران در مورد پرونده‌های مهم قضایی مطبوعات مستقل جرات و اجازه ورود ندارند، صداوسیما هم که همواره یک خط و خوانش یکسان را پیش می‌گیرد. بنابراین اینکه سخنگوی قوه قضاییه اظهارنظر می‌کند و نشست خبری می‌‌گذارد شاید غنیمت است. اما در مورد اغلب پرونده‌های مهم هم کلی‌گویی‌هایی صورت می‌گیرد، موضوعات تا همان حدی بیان می‌شود که کم و بیش مردم هم می‌دانند.

به گزارش نامه نیوز مثلا در مورد مرگ سیدامامی قوه قضاییه چه گفت که جنبه روشنگری داشته‌باشد؟ در مورد پرونده مهدی هاشمی چه اطلاعاتی داده شد که مردم دقیقا متوجه اتهامات باشند؟ یا نازنین زاغری که متهم به جاسوسی است در چه حوزه‌هایی و به چه شکل جاسوسی کرده یا با کدام دستگاه‌های امنیتی در ارتباط بوده است؟ شاید بخشی از اطلاعات امنیتی باشد و نباید رسانه‌ای شود اما می‌توان به بخشی از جزییات دیگر پرداخت. مثلا در مورد پرونده فعالان محیط‌زیست چرا از یک مرجع به صورت دقیق در مورد شکل و نوع جاسوسی که از آن صحبت می‌کنند اطلاعاتی نمی‌دهند؟ حتی بعد از این همه مدت که از اعدام امیرمنصور آریا گذشته همچنان سوالات و ابهاماتی در مورد این پرونده وجود دارد.

چرا نمی‌توان در مورد پرونده امیرمنصور آریا که از حکم و اجرای اعدام او مدت‌ها می‌گذرد اطلاعات جزیی‌تری داد؟ چرا در مورد پرونده سیامک نمازی و پدرش که در زندان هستند نباید جزییاتی مطرح شود؟ خانم زهرا کاظمی را متهم به جاسوسی کردند الان قریب به یک دهه از مرگ ایشان می‌گذرد آیا هنوز نمی‌توان در مورد این پرونده به بیان جزییات پرداخت؟ متاسفانه هیچ اطلاعات جزیی و دقیقی از سوی سخنگوی دستگاه قضا مطرح نمی‌شود. باید دستگاه قضا و همچنین نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در شیوه اطلاع‌رسانی تجدیدنظر کنند. ممکن است موضوعی به واقع امنیتی باشد اما با توجه به اینکه قوه قضاییه و نهادهای امنیتی اطلاعات واضحی نمی‌دهند و پرونده‌های زیادی با عنوان امنیتی و جاسوسی رسانه‌ای می‌شود امکان دارد که افکار عمومی تفاوت پرونده‌ها را متوجه نشوند و افکار عمومی حتی پرونده‌هایی را که واقعا جاسوسی یا امنیتی است را به پای برخورد سیاسی بگذارند./

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۰۲۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی قضات فاضل و انقلابی رویکرد قوه قضاییه است

دادستان کل کشور گفت: با شناسایی افراد مستعد و تشکیل بانک اطلاعاتی از افراد جوان، مستعد و دارای قابلیت، رویکرد استفاده از نیروهای جوان، فاضل و انقلابی در سطح مدیریت در قوه قضاییه دنبال می‌شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد در دیدار با نماینده، ولی فقیه و امام جمعه یزد، اظهار کرد: شناسایی نیروهای فاضل و مستعد در سطح کشور و به ویژه در بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها آغاز شده و با تشکیل بانک شایستگان، قوه قضاییه در آینده دارای یک ظرفیت عظیم و بی بدیل در سطوح مختلف خدمت و مدیریت است.

وی با اشاره به ابلاغ سند جدید تحول قوه قضاییه، تصریح کرد: هوشمندسازی و تسهیل ارائه خدمات، جلب رضایتمندی مردم، ایجاد زمینه‌هایی برای افزایش مشارکت مردم در امور مرتبط با دستگاه قضایی از طریق تقویت نهادهای سازشی از تاکیدات سند تحول قوه قضاییه است.

دادستان کل کشور عنوان کرد: تقویت نهادهای سازشی در روستاها، بخش‌ها، و شهرها و استفاده از مسیرهای حل اختلاف موضوعی است که ضرورت دارد و باید مورد اهتمام باشد.

وی همچنین به خلاء قانون در برخی از وظایف قوه قضاییه و تأکیدات سند تحول اشاره کرد و گفت: عدم وجود قانون مصرح در برخی از موضوعات اساسی باعث عملکرد سلیقه‌ای و ورود قوی و یا ضعیف در برخی از مقام‌های قضایی شده است.

وی تأکید کرد: پیگیری قانون‌نگاری در برخی از شمول مهم، همچون حقوق عامه، تأمین آزادی‌های مشروع و برخی از تأکیدات سند تحول قوه قضاییه در دستور کار است.

حجت‌الاسلام و المسلمین موحدی، با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف، تاکید کرد: راه حل برون رفت از مشکلات امروز جامعه، ایمان به شعار ما می‌توانیم است.

ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور

آیت‌الله محمدرضا ناصری نماینده، ولی فقیه و امام جمعه یزد نیز در این دیدار گفت: شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور یک اقدام مهم و ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: شناسایی نخبگان و جوانان متعهد یک الگوی کامل مدیریتی بود که در ابتدای انقلاب توسط شهید بهشتی انجام می‌شد.

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد قوه قضاییه را اصل، پایه و ریشه در رابطه با اعتدال و اعتلای جامعه ذکر کرد و گفت: اگر دستگاه قضا در کشور خوب عمل کند یک جامعه هدفمند، قانونمدار و به‌هنجار شکل خواهد گرفت.

وی آموزش حقوق عمومی و موازین شهروندی توسط دستگاه قضایی به آحاد جامعه را ضروری دانست و یادآور شد: آموزش سبک زندگی، بایدها و نبایدهای حقوقی و موازین حقوق شهروندی به آحاد جامعه، از چالش‌های دستگاه قضایی کاسته و بر آرامش اجتماعی می‌افزاید.

وی انحصار به پشت میزنشینی یک مقام قضایی و رسیدگی صِرف به پرونده را به نقد گرفت و گفت: امروز باید یک مقام قضایی در بطن جامعه و در بین مردم باشد و اگر بی‌قانونی و انحرافی را دید، منشاء و علل شکل‌گیری مشکلات را دریابد و وارد عمل شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اژه‌ای:‌ حجاب مسأله مهم کشور است
  • رئیس قوه قضاییه:‌ حجاب مسأله مهم کشور است
  • اژه‌ای:‌حجاب مسأله مهم کشور است
  • تشکیل ۵۰۶ فقره پرونده با موضوع سلاح و مهمات در دادگستری استان کرمان
  • سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند
  • تشدید تدابیر امنیتی در آستانه مسابقات قهرمانی اروپا در آلمان
  • چین سفیر آلمان را احضار کرد
  • چهار راهبرد سند تحول برای کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه
  • باید با شکات حرفه‌ای که قصد تخریب قضات و قوه قضاییه را دارند، برخورد شود
  • شناسایی قضات فاضل و انقلابی رویکرد قوه قضاییه است