Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-05@20:51:42 GMT

چای میوه ای با دندان تان چه می کند؟

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۰۳۶۲۲

چای میوه ای با دندان تان چه می کند؟

ساعت 24-محققان انگلیسی در پی تحقیقی متوجه شدند که مصرف نوشیدنی‌های اسیدی مانند انواع چای میوه و یا آب طعمدار می‌تواند باعث ساییدگی دندان شده و به مینای دندان آسیب بزند، خوراکی‌هایی مانند چیپس سرکه‌ای نیز همین آسیب را وارد می‌کنند.

 محققان کالج کینگ لندن گفتند که مصرف این قبیل نوشیدنی ها در فاصله میان وعده های غذایی و مزمزه کردن آنها برای مدت طولانی خطر ساییدگی دندان بر اثر اسید نوشیدنی را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان در این تحقیق رژیم های غذایی ۳۰۰ فرد مبتلا به ساییدگی شدید روکش دندان را مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه نشان داد که مصرف نوشابه های رژیمی و یا چای میوه در فاصله میان وعده های غذایی خطر فاسد شدن دندان را ۱۱ برابر افزایش می دهد.

چیپس های سرکه و نمکی نیز از جمله خوراکی هایی هستند که حاوی سطوح بالای اسید هستند و می توانند باعث از بین رفتن مینای دندان شوند.

دندانپزشکان هشدار می دهند که نوشیدن نوشابه های اسیدی مانند چای میوه و یا فشردن لیمو در آب در فاصله میان وعده های غذایی یکی از مخرب ترین اثرات را بر مینای دندان دارد. چنین عاداتی احتمال پوسیدگی زیاد یا جزیی دندان را ۱۱ برابر افزایش می دهد اما اگر چنین نوشابه هایی با غذا مصرف شوند، این آسیب تقریبا نصف می شود.

همچنین این تحقیق نشان داد که این مشکل با مصرف تنقلات بیشتر افزایش می یابد. به گفته محققان، نوشیدنی هایی مانند آب میوه، شربت، چای میوه، نوشیدنی رژیمی، نوشابه قندی و آب طعم دار همگی اسیدی هستند و می توانند باعث ساییدگی دندان و فاسد شدن آن شوند.

ایرنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۰۳۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماته؛ چای گیاهی محبوب فوتبالیست‌ها که لاغرتان می‌کند!

چای گیاهی ماته (Mate) که در میان ستاره‌های فوتبال آمریکای جنوبی مانند لیونل مسی محبوب است، خاصیت لاغری نیز دارد. کارشناسان می‌گویند این نوشیدنی تلخ با بویی شبیه بادام زمینی، احتمالاً به دلیل کافئین موجود، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و سوخت چربی را تسریع می‌کند.

به گزارش روزیاتو، شاید همین خواص باعث شده که ناگهان ماته در میان فوتبالیست‌ها محبوبیت پیدا کند. مسی، یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال، به نوعی سفیر این نوشیدنی شده و اغلب عکس‌هایی از خود در حال نوشیدن ماته تازه دم، منتشر می‌کند. دیوید بکهام، که مسی را به تیم اینتر میامی دعوت کرد نیز تحت تأثیر او ماته را امتحان کرد.

مصرف ماته در میان ستاره‌های آرژانتینی، اروگوئه‌ای و حتی اروپایی مانند آنتوان گریزمان و پل پوگبا رایج است. اریک دایر، مدافع سابق تاتنهام نیز در جام جهانی ۲۰۱۸ اعتراف کرد که به این نوشیدنی اعتیاد دارد.

چای ماته مانند قهوه انرژی بخش است، اما طرفداران آن ادعا می‌کنند که سردرد و افت ناگهانی انرژی همراه با نوشیدن قهوه را ندارد. محققان می‌گویند ماته می‌تواند باعث کاهش وزن شود. یک مطالعه در برزیل در سال ۲۰۱۹ نشان داد که این نوشیدنی سبز خواص ضد چاقی دارد.

همچنین طی یک تحقیق در کره جنوبی در سال ۲۰۱۵ مشخص شد که افراد چاق با مصرف روزانه کپسول ماته می‌توانند تا ۰.۷ کیلوگرم وزن کم کنند. سایر مطالعات نیز مزایای مشابهی را گزارش کرده اند؛ مانند پژوهشی در نروژ در ۲۰۱۸ که نشان داد این مکمل میزان سوزاندن چربی را در هنگام ورزش افزایش می‌دهد.

با این حال، یک متخصص تغذیه می‌گوید که اثرات لاغری ماته ممکن است ناشی از کافئین آن باشد نه خود نوشیدنی. کافئین با افزایش سطح آدرنالین، متابولیسم چربی را تحریک می‌کند. ماته همچنین سرشار از پلی فنول‌های آنتی اکسیدان و محرک متابولیسم است. اما این متخصص معتقد است اگر رژیم سالم و ورزش را رعایت کنید، ماته اثر کمی روی کاهش وزن دارد.

دیگر خبرها

  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • کاهش وزن با این نوشیدنی‌ها
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • ۵ خوراکی که سلامت دندان را تهدید می‌کند
  • آموزش یک مدل نوشیدنی کافی شاپی خوشمزه با طالبی
  • نوشیدن آبمیوه طبیعی در کودکی می‌تواند از ابتلا به چاقی در بزرگسالی جلوگیری کند
  • آموزش یک مدل نوشیدنی کافی شاپی خوشمزه با طالبی 
  • بهترین زمان برای مسواک زدن / چند بار در روز مسواک بزنیم؟
  • ماته؛ چای گیاهی محبوب فوتبالیست‌ها که لاغرتان می‌کند!