Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از همدان – جشنواره بين‌المللی خوارزمی همه ساله به‌منظور شناسايي و معرفي نخبگان و استعدادهاي برتر در عرصه علم و فناوري و حمايت از  آنان و براي  فراهم سازی زمينه‌های لازم به منظور گسترش فعاليت‌های علمی و پژوهشي در سطح جهان برگزار می‌شود که مسئوليت برگزاري اين جشنواره بر عهده مديريت جشنواره ها و مسابقات علمي و فناوري سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش می خواهیم به بررسی سی و یکمین دوره این جشنواره در کشور بپردازیم.

نگاهي گذرا به جشنواره بين‌المللي خوارزمي

جشنوراه خوارزمی نام یک جشنواره علمی است که توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی هر ساله در کشورمان برگزار می‌گردد. نام این جشنواره از نام محمد بن موسی خوارزمی دانشمند مشهور ایرانی گرفته شده‌است. این جشنواره از سال ۱۳۶۶ بصورت بین‌المللی در کشور آغاز به کار نموده است. در سال ۱۳۶۸ با هدف جلب مشارکت دانش آموزان، بخش دانش‌آموزی نیز به آن اضافه گردید. پس از آن با طی ۱۰ سال فعالیت در حوزه بین‌المللی اولین دوره این جشنواره در قالب جشنواره جوان خوارزمی در سطح ملی با مشارکت وزرات آموزش و پرورش آغاز گردید.

زمينه‌هاي علمي مورد پذيرش در جشنواره 96

طرح های ارسالی به سی یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی در پنج محور علمی پژوهش های بنیادی، پژوهش های کاربردی، طرح های توسعه ای و اختراع و نوآوری و هجده گروه تخصصی شامل مهندسی برق و کامپیوتر، مکانیک، مکاترونیک، فناوری‌های شیمیایی، فناوری نانو، مواد، متالورژی و انرژی‌های نو، فناوری اطلاعات، صنایع و مدیریت فناوری، زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، محیط زیست، علوم پایه، عمران، هوافضا، هنر، معماری و شهرسازی، علوم پزشکی(برای افراد خارجی) و طرح های موفق در تولید ملی می باشند.

راهکار پذيرش و ارزيابي طرح‌ها در سی یکمین دوره جشنواره خوارزمی

فراخوان پذیرش طرح‌ها در جشنواره امسال از فروردین‌ماه و از طریق وبگاه جشنواره و سایر مسیرهای اطلاع‌رسانی الکترونیک و پستی به چهار زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و اسپانیایی از طریق مكاتبه‌هاي رسمي و رسانه‌هاي گروهي به دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي و صنعتي داخل و خارج از كشور آغاز شد. به دنبال اين فراخوان عمومي تمامي پژوهشگران، فناوران و نوآوران يا نمايندگان اشخاص حقوقي تا پایان شهریورماه فرصت داشتند با مراجعه به وبگاه جشنواره نسبت به ثبت‌نام الكترونيكي و ارائه مشخصات فردي، اطلاعات و  مستندات طرح خود اقدام نمایند.

به منظور ارزیابی طرح ها، دبيرخانه جشنواره پس از پايان مهلت ثبت‌نام و تكميل مستندات، طرح‌های ارائه شده به جشنواره را بر حسب موضوع به صورت الکترونیک از طریق سامانه برای ارزیابی به ۱۸ گروه تخصصی ارسال کرد. کارشناسان و اعضای هیات‌علمی عضو گروه‌های تخصصی نیز طرح‌ها را براساس ماهیت و شاخص‌های تعریف شده ارزیابی کردند و طرح‌های برتر به هیات داوران جشنواره بین‌المللی خوارزمی پیشنهاد شد در پایان نیز هيأت داوران طي جلسات متعدد از ميان طرح‌هاي منتخب گروه‌هاي تخصصي، برگزيدگان نهايي را با رتبه‌بندي معرفي نمودند.

تعدا طرح های ارسال شده به جشنواره امسال

برای شرکت در سی و یکمین جشنواره خوارزمی، در سطح بین الملل ۱۳۳ طرح از دانشمندان ۴۹ کشور جهان  ارائه داده شد که تعداد طرح های خارجی نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. در بخش داخلی نیز ۳۷۷ طرح از سوی پژوهشگران کشور به این جشنواره ارسال شد.

برگزاری مراسم اختتامیه با حضور مسئولین عالی رتبه کشوری

مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی از سوی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز شنبه 5 اسفند از ساعت 8 صبح در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما با حضور رئیس جمهور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و جمعی از شخصیت های سیاسی، علمی و فرهنگی برگزار شد. در این مراسم از ۱۰ طرح داخلی و ۵ طرح خارجی به عنوان طرح‌های برگزیده معرفی شدند. پنج طرح برگزیده خارجی از کشور‌های استرالیا، چین، آلمان، فرانسه و سوئیس می باشند.

اسامی برگزیدگان سی یکمین دوره جشنواره خوارزمی

جشنواره امسال نیز مانند سال های گذشته در دو بخش داخلی و خارجی برگزار شد که در بخش داخلی طرح‌های برگزیده در گروه‌های بنیادی یک جایزه، توسعه‌ای چهار جایزه در زمینه مکانیک، برق و کامپیوتر، فناوری و علوم‌پایه پزشکی و چهار جایزه کاربردی در زمینه برق و کامپیوتر، مکانیک، زیست فناوری و علوم‌پایه پزشکی اهدا می‌شود. که برندگان عبارت اند از:

ردیف

نام و نام خانوادگی مجری طرح

عنوان طرح

رتبه

۱

استاد حسین زمرشیدی

نقش موثر در مدون ساختن معماری سنتی ایران با رویکرد طراحی نقوش در هنرهای قدسی

برگزیده ویژه

۲

دکتر بابک کریمی

طراحی و ساخت کاتالیزورهای انتخابگر بر پایه ترکیبات مزوحفره منظم  و کاربرد آن­ها در تبدیلات شیمیایی

اول پژوهش های بنیادی

۳

مهندس احیا یاوری

نماینده دانشگاه صنعتی مالک اشتر

سامانه موقعیت یاب زمین پایه

اول پژوهش های کاربردی

۴

دکتر غلامحسین طهماسبی نماینده  موسسه تحقیقات علوم دامی کشور

بومی سازی و بهبود عملکرد و رفتار کلنی های زنبور عسل با استفاده از ملکه های اصلاح شده ایرانی

دوم پژوهش های کاربردی

۵

دکتر محمدرضا شفیعی نماینده پژوهشکده گل و گیاهان زینتی

معرفی ارقام جدید و برتر گل داودی خوشه ای، باغچه ای و شاخه بریده

سوم پژوهش های کاربردی

۶

دکتر لطف الله بیگی

نماینده شرکت سامانه های نوآوری و ارتباطات سینا

سامانه انتقال نوری POTN ترابیتی

اول طرح های       توسعه ای

۷

نماینده شرکت مهندسي و ساخت توربين مپنا

طراحی و ساخت توربین گاز  MAP2B

اول طرح های       توسعه ای

۸

مهندس علیرضا ناصری حسینی نماینده شرکت کاوش صنعت توس

بسته تزریق پساب واحدهای نمک زدایی

دوم طرح های      توسعه ای

۹

دکتر سمیرا انصاری

نماینده شرکت سیناژن

توسعه فناوری و تولید شش داروی نوترکیب

سوم طرح های   توسعه ای

۱۰

مهندس رضا ادیبی و مهندس محمد همتی نمایندگان شرکت سرو هیدرولیک پویا

تجاری سازی سیستم فیلتراسیون و کنترل مدار هیدرولیک مبتنی بر استانداردهای هوایی

برگزیده موفق در تولید ملی

 

 

همچنین چهار جایزه بنیادی در زمینه فناوری نانو، زیست‌فناوری و علوم پایه پزشکی، مواد، متالوژی و انرژی‌های نو، زیست‌فناوری و علوم‌پایه پزشکی و یک جایزه توسعه‌ای به برگزیدگان خارجی جشنواره داده می‌شود. که این افراد عبارت انداز:

ردیف

نام و نام خانوادگی مجری طرح

عنوان طرح

رتبه

۱

دكتر اريك ويويير

از کشور فرانسه

استفاده از ایمنی ذاتی در برابر سرطان

اول پژوهش‌هاي بنيادي

۲

دكتر جيانفانگ وانگ

از کشور چین – هنگ کنگ

نانوکریستال های فلزی پلاسما مایع کلوئیدی

اول پژوهش‌هاي بنيادي

۳

دكتر ماجد شرگي

از کشور سوییس

تجزیه و تحلیل مواد اولیه خورشیدی

دوم پژوهش‌هاي بنيادي

۴

دكتر كاترينا گاوس

از کشور استرالیا

تصویربرداری تک سلولی از سیگنالینگ سلول T

سوم پژوهش‌هاي بنيادي

۵

دكتر بورخارد بودل

از کشور آلمان

نقش لیسه ها و سینو باکتری ها در پوسته های خاک زیستی

سوم طرح های ‌

توسعه اي

 

 

انتهای خبر/

خبرنگار: سجاد عبدلی

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۰۴۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه حمل و نقل بر پایه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کارخانه نوآوری آزادی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در سال های اخیر منجر به پیشرفت های قابل توجه در صنایع مختلف شده است. در همین راستا یک شرکت دانش‌بنیان در کارخانه نوآوری آزادی (شعبه پارک فناوری پردیس) با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء توانسته است محصولی را در حوزه حمل و نقل به بازار عرضه کند.

آیه غفرانی هم بنیان گذار این شرکت دانش‌بنیان در خصوص ایده اولیه تأسیس این مجموعه گفت: این شرکت از سال 1401 فعالیتش را در مرکز نوآوری دیجی‌کالا (دیجی‌نکست) واقع در کارخانه نوآوری آزادی آغاز کرده است. با وجود چالش های گسترده و متنوع در حوزه حمل و نقل،  تمرکز خود را بر حل مشکلات این حوزه با استفاده از فناوری های نو قرار داده که در نهایت منجر به تولید پلتفرم هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل شد.

وی افزود: پلتفرم مدیریت ناوگان با هدف کاهش هزینه و ریسک شرکت‌های پخش و حمل و نقلی، خدمات متنوعی را ارائه کرده است. این خدمات شامل یک پلتفرم جامع نرم افزاری در کنار انواع مختلف و متنوع ماژول‌های سخت افزاری می‌باشد. هدف اصلی ما، ایجاد یک بستر یکپارچه، هوشمند و مطمئن برای شرکت‌ها و سازمان‌هاست که بتوانند بهره‌وری فرایندهایشان را بهبود داده، کیفیت خدماتشان را بالا برده و با ابزارهای مختلفی که ما در اختیارشان قرار می‌دهیم هزینه‌های مربوط به سوخت، نگهداری تعمیرات و خسارات تصادفات را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند.

غفرانی همچنین در خصوص امکانات این پلتفرم گفت: امکانات ارائه‌شده توسط سیستم مدیریت ناوگان شامل ۲ بخش نصب و راه‌اندازی ماژول‌های متنوع سخت افزاری و امکانات گسترده نرم افزاری است.

وی گفت: ماژول‌های سخت افزاری شامل نصب انواع مختلف ردیاب به منظور نظارت بر موقعیت لحظه‌ای خودرو و راننده، قفل هوشمند درب کابین، پایش اطلاعات مهم از کامپیوتر خودرو، پایش لحظه‌ای دما و رطوبت کابین جهت زنجیره حمل سرد و نصب دوربین کابین جهت رصد کامل و دقیق رخدادهای داخل کابین و جاده به صورت همزمان است.

هم بنیان گذار مجموعه کارپو ادامه داد: این شرکت توانسته است در کمتر از ۱ سال از آغاز فعالیت خود، عنوان دانش‌بنیان را کسب کرده و به عضویت مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی مازندران و پارک فناوری پردیس در بیاید.

وی در خصوص برنامه های این شرکت در سال 1403 نیز گفت: این شرکت در ۲ سال اول تاسیس خود، تمرکز خود را صرفاً برروی نیازسنجی بازار و توسعه محصول گذاشت. اما در سال جدید برنامه ما ورود جدی به بازار در کنار توسعه و ارتقاء همیشگی محصول است.

غفرانی در پایان، حضور در کارخانه نوآوری آزادی را موجب تسهیل برخی از فرایندها مانند کسب برخی مجوزها، ارتباط راحت‌تر با بازار، شبکه سازی گسترده و حضور در محیطی پویا برشمرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زمان برگزاری نخستین جشنواره پایان‌نامه برتر حقوقی
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • توسعه حمل و نقل بر پایه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کارخانه نوآوری آزادی
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود