Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@08:30:12 GMT

افزایش مشارکت اجتماعی در حفاظت از میراث تاریخی

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۱۰۶۰۹

افزایش مشارکت اجتماعی در حفاظت از میراث تاریخی

خبرگزاری شبستان: فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اهمیت افزایش مشارکت اجتماعی در حفاظت از میراث تاریخی، خبر داد: میزان کشفیات مربوط به اشیای اصیل نسبت به سال گذشته ۶۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار شبستان، سردار امیر رحمت‌اللهی، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسه هم‌اندیشی خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی گفت: 32 هزار اثر ملی و تاریخی در ایران وجود دارد که از این تعداد 22 اثر تاریخی و فرهنگی کشور به ثبت جهانی رسیده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به اینکه 31 یگان حفاظت با ساختار تشکیلات مشخص و منسجم در سراسر کشور از آثار فرهنگی و تاریخی حفاظت می کنند، خاطرنشان کرد: 253 پایگاه حفاظتی در کشور داریم که از 245 موزه کشور حفاظت می کنند.

 

سردار رحمت‌اللهی با اشاره به ماموریت های چندوجهی یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بخش عمده ماموریت ها جنبه حفاظتی دارد که از اموال منقول و غیرمنقول دارای ارزش تاریخی محافظت می کنیم و برخی نیز طبق نظر قانونگذار جنبه امنیتی دارد.

 

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه جرایم علیه میراث فرهنگی طبق قانون در حوزه جرایم علیه امنیت ملی قرار دارد، تصریح کرد: از زمان آغاز اقدام به جرم در این حوزه جرم محسوب می شود و حتی اندیشه مجرمانه در این حوزه نیز شامل مجازات می شود و طبق ماده 561 قانون مجازات حتی اگر موفق به خارج کردن اشیای تاریخی نشوند، جرم تحقق یافته و برای تعقیب مجرم کفایت می کند.

 

سردار رحمت‌اللهی با اشاره به وظایف انتظامی یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: التزام‌بخشی، کنترل و مراقبت، تامین نظم و امنیت و جلوگیری از ورود خسارت به آثار و اشیای تاریخی در قالب انتظام بخشیدن محقق می شود.

 

وی با اشاره به دستاوردهای یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در 11 ماهه گذشته 57 هزار و 692 اقلام تاریخی از قاچاقچیان کشف شده است که 23 هزار و 727 قلم اشیای مکشوفه اصل بوده و 26 هزار و 359 قلم اشیای بدل بوده است.

 

سردار رحمت‌اللهی افزود: در مدت زمان یادشده 1378 پرونده بررسی کرده ایم که 617 پرونده به دلیل احساس مسئولیت، همکاری و اقدام به موقع مردم و گزارشاتی که به یگان های حفاظت ارایه کردند به موقع مورد تعقیب قرار گرفته و منتج به نتیجه شده است.

 

وی با بیان اینکه 9 هزار و 423 نفر در ارتباط با جرایم میراث فرهنگی دستگیر شده اند، خاطرنشان کرد: عمده جرم ها در بخش حفاری های غیرمجاز بوده است به طوری که 679 مورد حفاری غیرمجاز در سال جاری داشته ایم.

 

رحمت‌اللهی با بیان اینکه کشفیات جرایم میراثی نسبت به سال گذشته 37 درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: امسال 205 مورد اسکورت اشیای تاریخی، فرهنگی در داخل و خارج از کشور انجام داده ایم.

 

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: میزان کشفیات مربوط به اشیای اصیل نسبت به سال گذشته 63 درصد افزایش داشته است.

 

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت ایده تشکیل مشارکت های اجتماعی گفت: از سال گذشته ادبیات استفاده از مشارکت اجتماعی در مجموعه یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهادینه شده است و در این راستا فرماندهان یگان های حفاظت در شورای تامین استان ها و شورای فرهنگ عمومی حضور دارند و تفاهم هایی نیز با آموزش و پرورش، شورای عالی سیاستگذاری ائمه جمعه و سازمان های مردم نهاد و انجمن های میراثی انجام داده ایم.

 

 

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۱۰۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان صحت ندارد و هیچگونه مجوزی در این محوطه تاریخی صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان صحت ندارد و هیچگونه مجوز ساخت و ساز در محدوده این محوطه تاریخی صادر نشده است.

وی افزود: قلعه اولتان یکی از محوطه‌های تاریخی مهم استان اردبیل بوده و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و تا کنون هفت فصل کاوش در این محوطه انجام یافته که نشان دهنده اهمیت آن است.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: همچنین با توجه به اهمیت قلعه اولتان، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل پیشنهاد تبدیل اولتان قالاسی به پایگاه ملی را به وزارت میراث‌فرهنگی ارائه کرده است و پیگیر اخذ مجوزهای لازم برای این مورد هستیم.

محمدی ادیب ادامه داد: محوطه‌ها و بناهای تاریخی عرصه و حریم مشخصی دارند و در مورد قلعه اولتان نیز عرصه و حریم آن در سال ۱۳۹۸ تعیین و در شورای حرایم کشور به تصویب رسیده است که بر اساس همان موارد مصوب، حفاظت از قلعه اولتان انجام می‌شود.

کد خبر 750872

دیگر خبرها

  • ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی مشهد بیمه شدند‌
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • حفاری ۱۵ متری در منزل شخصی و دستگیری ۳ نفر
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود