Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-04@02:29:29 GMT

خطای نابخشودنی شورای عالی محیط زیست

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۱۵۲۲۳

خطای نابخشودنی شورای عالی محیط زیست

درویش گفت:نحوه اعلام این موضوع به شکلی است که معلوم است می‌خواستند سر و صداهای اعتراض متخصصان و مردم را بخوابانند چرا که خودشان فهمیده‌اند این مساله خطرناک است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور مصوبات اخیر شورای عالی میحط زیست درباره تغییر حدود مناطق حفاظت شده را خطایی بزرگ و نابخشودنی دانست و گفت: متاسفم که در دولتی که اسمش دولت محیط زیستی است این اتفاقات می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد درویش عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور درباره مصوبات اخیر شورای عالی محیط زیست درباره تغییر حدود مناطق حفاظت شده گفت: این مصوبه سراسر مشکل است.

محمد درویش افزود: این‌که در این حوزه شفافیت به خرج نمی‌دهند و فکر می‌کنند مخاطب نمی‌فهمد و می‌شود دورش زد برای فعالان و کارشناسان محیط زیست عذاب‌آور است. وقتی تصمیم می‌گیرید وسعت مناطق حفاظت شده را کم کنید شجاع باشید و بیایید شفاف بگویید می‌خواهیم وسعت مناطق حفاظت شده را کم کنیم. اینکه بیایید بنویسید ما به خاطر تعارضاتی که با بخش‌های مختلف وجود دارد تصمیم گرفتیم وسعت برخی مناطق را کم و برخی را زیاد کنیم خیلی شگفت انگیز است. چگونه ممکن است یک منطقه حفاظت شده با منطقه صنعتی و نظامی و خدمات شهری تعارض داشته باشد و برای اینکه این تعارض حل شود وسعت منطقه را زیاد کنید. معلوم است که برای رفع تعارض وسعت مناطق را کم کرده‌اید.

وی ادامه داد: نحوه اعلام این موضوع به شکلی است که معلوم است می‌خواستند سر و صداهای اعتراض متخصصان و مردم را بخوابانند چرا که خودشان فهمیده‌اند این مساله خطرناک است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع تصریح کرد: قطعا این کار غیرقانونی است چرا که مطابق با تعهدی که ایران در کنفرانس ناگویا در ژاپن داد قرار بود تا سال ۲۰۱۹ وسعت مناطق حفاظت شده را به ۱۷ درصد خاک ایران افزایش دهد. الان نه تنها این کار را نمی‌کنیم بلکه از وسعت مناطق حفاظت شده کم هم می‌کنیم.

درویش اعلام کرد: الان وسعت مناطق حفاظت شده ما در کل کشور حدود ۱۱ درصد است اما این عدد در خیلی از استان‌ها تنها حدود ۷ درصد است. یعنی این ۱۱ درصد هم به خاطر مناطق مرکزی و شرقی است که عرصه بزرگی از آن بیابان است و آن‌ها را لطف کرده‌اند و جزو مناطق حفاظت شده کرده‌اند اما مناطقی مثل زاگرس که اتفاقاً از نظر تنوع زیستی بسیار ارزشمند است مثلاً در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، ایلام و لرستان وسعت مناطق حفاظت شده ما کمتر از ۷ و۸ درصد است.

وی با اعلام اینکه این کار آشکارا خطایی بزرگ و نابخشودنی است گفت: متأسفم که در دولتی که اسمش دولت محیط زیستی است این اتفاقات می‌افتد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع تأکید کرد: اصولاً اینکه جزییات این مصوبه منتشر نمی‌شود از آن نظر جالب است که شعار دولت شفافیت است. همین اخیراً آقای رئیس جمهور گفت مردمی که اعتراض می‌کنند انتظار شفافیت دارند. خب این شفافیت را خودتان نشان بدهید.

درویش یادآوری کرد: همین چند وقت پیش بود که عیسی کلانتری اعلام کرد ما از این به بعد نتایج گزارش های ارزیابی را منتشر می‌کنیم و اطلاعیه این تصمیم را هم روی پرتال سازمان گذاشتند. برخی متخصصان محیط زیست کشور هم به این خاطر یادداشت‌هایی نوشتند و تشکر کردند. از آن زمان یک ماه می‌گذرد اما هنوز یک عدد گزارش روی پرتال سازمان منتشر نکرده‌اند. این کجایش با شفافیت همخوانی دارد؟ جز این است که اتفاقاً می‌خواهند مردم را فریب بدهند و ژست شفافیت و دموکراسی در دولت بگیرند اما عملاً کاری نکنند؟

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۱۵۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به‌کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست

به گزارش جام جم آنلاین، در جلسه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست که عصر امروز (پنجشنبه) به ریاست حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد، ۶ دستور کار این جلسه، شامل رفع تعارضات محیط زیستی دستگاه‌های مختلف در استان‌های فارس، زنجان، خراسان شمالی، مازندران و اصفهان، ارتقای ۵ عرصه حفاظت شده، اصلاح، بازنگری و انتزاع در حدود و شمولیت ۵ منطقه حفاظت شده، تعدیل بهای مطالبه ضرر و زیان تلف شدن جانوران وحشی و تعیین تعرفه‌های آزمایشگاه‌های معتمد به تصویب رسید.

در این جلسه رئیس جمهور در سخنانی، مردمی کردن حفاظت از محیط زیست از طریق ایجاد حس مسئولیت و دغدغه‌مندی در عموم مردم نسبت به حفاظت از محیط زندگی خود را از مهم‌ترین ماموریت‌های سازمان و شورای‌عالی حفاظت محیط زیست دانست و تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند تهیه و تدوین طرحی جامع شامل تعریف دقیق ملاحظات زیست محیطی همراه با زمانبندی مشخص است.

ابراهیم رئیسی تلاش برای تحقق عدالت محیط زیستی و بهره‌گیری از روش‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان در راستای ارتقای سیاست‌ها و راهکارهای حفاظتی از محیط زیست را از دیگر مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مهم سازمان و شورای حفاظت محیط زیست برشمرد و سازمان محیط زیست را موظف کرد تا علاوه بر به کارگیری فناوری‌های روز، با تعریف دقیق شاخص‌های زیست محیطی برای بهره‌برداران صنعتی، کشاورزی و عمرانی از عرصه‌های طبیعی و همچنین کمک گرفتن از ظرفیت‌ دستگاه‌های مختلف مثل ظرفیت نیروهای نظامی و انتظامی که اشراف کاملی بر همه مناطق کشور دارند، ظرفیت و اثرگذاری اقدامات حفاظتی از محیط زیست کشور را ارتقا دهد.
سید ابراهیم رئیسی از همه کارشناسان ادارات محیط زیست خواست که در تعیین سیاست‌ها، بررسی درخواست‌های بهره‌برداران صنعتی، معدنی و کشاورزی و اقدامات حفاظتی از محیط زیست بر مبنای شاخص‌ها و مبانی قابل دفاع و اقناع‌کننده و نه صرفا سوابق آن مناطق اعمال نظر کنند و اجازه ندهند بهره‌برداری و استفاده از ثروت‌های ملی و عمومی با دلایل غیرقابل دفاع متوقف شده یا با مشکل مواجه شود.

رئیس جمهور با اشاره به برخورداری کشور از بدنه کارشناسی ارزشمند، بر بهره‌گیری شایسته از نظرات کارشناسی و تخصصی در زمینه پاسخگویی به درخواست‌های بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: پس از اعمال دقیق قوانین و مقررات در ارائه مجوزها با رویکرد حل مسئله، قدم بعدی نظارت و پایش دقیق اجرای سیاست‌ها و چارچوب‌های حفاظتی از سوی بهره‌برداران و اعمال قاطع و جدی قانون علیه خاطیان و متخلفان است.

دیگر خبرها

  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به‌کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست
  • بهره‌برداری از معدن آلبلاغ برکات زیادی برای مردم دارد
  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ اسفراین صادر شد
  • جزییات برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی محیط زیست
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود