Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@16:22:21 GMT

آینده باروری در ایران

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۲۰۵۰۱

آینده باروری در ایران

ساعت24-نتایج برسی ها نشان می دهد اندازه خانواده ایران درسه دهه سپری شده پس از پایان جنگ کوچک شده است . این روند کاهند دردهه 1384 تا 1393 نیز ادامه داشته است.

براساس آمارهای دردسترس اندازه خانواده ایرانی در شهرها از 4.2 نفردر 1384 به  3.58نفرد ر1393 رسیده است که نشان دهنده کاهشی برابر با 15درصداست . به عبارت دیگر در ایران هرسال به طورمتوسط 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 درصد از اندازه خانوارها کاسته می شود. علاوه بر این خانوارهای 3و4 نفره درایران به سوی اکثریت قابل اعتنایی نسبت به خانواده های 4و 5نفره درحرکت هستند. . آینده ایرا ن از نظر باروری چگونه خواد بود و ایرانیان به سوی کدام الگو حرکت می کنند. براساس نتایج پژوهش انجام شده از سوی برخی جمعیت شناسان شامل  میمنت حسینی چاوشی، محمد جلال عباسی شوازی و حجیه بی بی رازقی نصرآباد درحالی که خانواده های ایرانی قصددارند خانواده ای بزرگ تشکیل دهند اما با توجه به مسایل اقتصادی از این کار اجتناب می کنند. برخی از نتایج این پژوهش رادرزیر می خوانید :
با توجه به کاهش سریع باروری در دهه های 1370 و 1380 و دستیابی به باروری پایین تر از سـطح جانشـینی در سالهای قبل از 1390 ،این پرسش مطرح می شود که آینده باروری چه روندی در پیش خواهد داشت؟ بررسیهای اخیر حاکی از این است قصد و نیت فرزندآوری زنان همچنان تداوم دارد و تعداد فرزندان ایده آل خانواده ها  بـیش از دو فرزند است . تعداد فرزندان ایده آل بـرای زوجین در شهر تهران نیزکه  پیشگام باروری پایین بوده است حدود 5/2 فرزند است .علاوه بر آن در کشورهایی که باروری پایین تر از حد جانشینی را تجربه کرده اند باروری ایده آ ل آنها معمـولاً بـالاتر از دو فرزند بوده است . بدیهی است باروری خواسته زوجین تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله سطح سن، سن و طول دوره ازدواج، سواد و تحصیلات، محل زندگی، شغل، درآمد و سایر عوامل قرار دارد، و برای همه   گروههای سنی و تحصیلی یکسان نیست. علاوه بر آن، این ایده ها به دلایل مختلفی همواره در حال تغییرند . فرزندآوری امری خصوصی است و قصد و نیت افراد برای داشتن فرزند با توجه به ایده ها و نگرش هـای آنـان در مورد باروری شکل می گیرد و برنامه های تشویقی و اقناعی برای زوجین و ارائه برنامـه هـای فرهنگـی برای تشکیل خانواده و فرزندآوری تا اندازه ای می تواند در شکل گیری ایده هـای فرزنـدآوری مـؤثر باشـد. بـا این حـال، چنانچه زمینه های تحقق باروری ایده آل و خواسته زوجین فراهم نشود، دستیابی به باروری سطح جانشینی امکان پذیر نخواهد بود. با توجه به تغییرات نگرشی خانواده ها و ارزشهای فرزندآوری آنان، حتی چنانچه خانواده هـا از وضـعیت بهتر اقتصادی نیز بهره مند شوند، بیشتر به دنبال بهبود کیفیت زندگی فرزندان خواهند بود تـا افـزایش تعـداد آنهـا. از این رو، حتی در صورت افزایش باروری، دستیابی به باروری بیش از 5/2 فرزند دور از انتظار است. مهمترین سؤال در مورد برنامه ریزی برای تثبیت یا افزایش فرزندآوری این است کـه چگونـه و بـا اعمـال چـه برنامه هایی میتوان باروری ایده آل و مورد انتظار زوجین را تحقق بخشید؟ نتایج تحقیقات  نشان می دهد دستیابی به داشتن حدود 2 فرزند، از ویژگی رفتار زنان ایرانی در دهه اخیر بوده است. ولی باید توجه داشت زمـانی کـه باروری به سطح جانشینی و پایین تر از آن سوق پیـدا مـیکنـد، نقـش ازدواج افـزایش مـی یابـد. به  مثـال، در کشورهای آسیای جنوب شرقی از جمله کره جنوبی، ژاپن و هنگ کنگ بیش از دو سـوم سـطح بـاروری بـا سـن ازدواج تبیین شده است .تأثیر سـن ازدواج در کشورهای اسلامی از جمله ایران که فرزندآوری در محدوده ازدواج صورت مـی گیرد و هـم خـانگی رواج نـدارد بیشتر است. حدود 35 درصد کاهش باروری طی سالهای 1375 تا 1385 از طریق افزایش سن ازدواج تبیین شـده است.  .با توجه به موارد فوق، تثبیـت و تـداوم بـاروری حـدود سـطح جانشـینی مستلزم وقوع ازدواج در بین جوانان و نسل متولدین پس از انقلاب است. باید اذعان داشت به رغم  پایین بودن نسبی فرزند خواسته و مورد انتظار نسل حاضر، به دلیل ساختار جوان جمعیتی و حضور نسل متولدین دهـه 1360 در سنین باروری، در سالهای آینده تعداد موالید، هر چند رو بـه کـاهش، ولـی همچنـان رشـد مثبـت جمعیـت را تضمین خواهد کرد. در مجموع، استفاده از فرصتهای بالقوه موجود از جمله وجـود جمعیـت جـوان در معـرض ازدواج که قصد فرزندآوری دارند، میتواند در تثبیت و یا افزایش نسبی باروری مؤثر باشد.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۰۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری در سالجاری

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا ۱۰ اردیبهشت ماه جمعا ۵.۶۳۸ همت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری به متقاضیان پرداخت شده است.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو از بانک مرکزی، مهدی صحابی گفت: از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۴.۰۸۴ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است که این مبالغ نشان دهنده رشد تسهیلات ازدواج به میزان ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گفته این مقام مسئول بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، مبلغ ۱.۵۵۴ همت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به متقاضیان پرداخت شده است که نشان دهنده ۲۳ درصد رشد بابت تسهیلات فرزندآوری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مدیر اداره اعتبارات درخصوص تسهیلات ودیعه مسکن نیز یادآور شد: از زمان ابلاغ مصوبه شورا در تیرماه سال ۱۴۰۱ تا تاریخ ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تعداد ۵۰۰ هزار و ۵۵۶ نفر تشکیل پرونده داده‌اند که از این تعداد، ۴۴۱ هزار و ۷۶۷ نفر به مبلغ ۳۳.۴ همت تسهیلات دریافت کرده اند.

همچنین صحابی با اشاره به آمار وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: حسب آمار اخذ شده از سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی تا تاریخ ۰۹‏‏/۰۲‏‏/۱۴۰۳ تعداد ۱.۳۳۰.۷۹۵ نفر متقاضی جهت اخذ تسهیلات مزبور به بانک‌های عامل مراجعه نموده‌اند که از این تعداد، ۴۶۱.۴۴۲ نفر (در حدود ۳۵ درصد) بنا به دلایل درج شده در سامانه مذکور از جمله نداشتن مدارک موردنیاز، نداشتن وثایق قابل‌قبول، وجود معارض در زمین ملکی، نداشتن پروانه ساختمانی، عدم امکان تأمین سهم آورده متقاضی و. فاقد شرایط لازم جهت اخذ تسهیلات موصوف می‌باشند.

براین اساس، حسب آمار اعلامی در سامانه مربوطه وزارت راه و شهرسازی، از تعداد ۸۶۹،۳۵۳ نفر واجدین شرایط اخذ تسهیلات مذکور، تعداد ۷۹۳،۷۳۲ نفر (در حدود ۹۱ درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد به مبلغ ۴‏‏‏‏‏‏/۲۶۶ هزار میلیارد تومان شده‌اند. ‏‏

دیگر خبرها

  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری در سالجاری
  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • درمان ناباروی با IVF در ایران چقدر موفقیت‌آمیز است؟ |‌ احتمال بارداری از یک ماه تا یک سال پس از ازدواج چند درصد است؟
  • لزوم فرهنگ‌سازی جهت افزایش جوانی جمعیت
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • جزئیات تسیهلات ازدواج و فرزندآوری