Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- ریزش باران در فضای باز محوطه‌های باستانی این روز‌ها به کابوسی برای باستان شناسان درسراسر دنیا تبدیل شده است. به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند باران‌های اسیدی می‌توانند بسیاری از آثار باستانی از جمله معابد ۴۰۰۰ هزار ساله تمدن مایا در کشور مکزیک را از بین ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محققان تخمین می‌زنند تنها در عرض ۱۰۰ سال امکان دارد میزان بارش باران‌های اسیدی به اندازه‌ای زیاد شود که کتیبه‌های باستانی تمدن مایا را از بین ببرد.

بارش باران اسیدی به دلیل ایجاد گاز‌های گلخانه‌ای به وسیله انسان ها، آلودگی هوا و بالا رفتن دمای کره زمین و برای سلامت انسان‌ها و دیگر جانداران بسیار مضر است.

بسیاری از معابد، نقش برجسته‌ها و کتیبه‌های تمدن مایا با استفاده از سنگ آهک که حاوی کربنات کلسیم است ساخته شده‌اند که در اثر بارش اسیدی به تدریج ذوب می‌شوند.

مکزیکو سینی پایتخت کشور مکزیک در دهه‌های گذشته با بحران آلودگی هوا مواجه بوده است به طوری که در سال ۱۹۹۲ لقب آلوده‌ترین شهرجهان را کسب کرده است.

کارشناسان در جست و جوی راه حلی برای نجات آثارباستانی تمدن مایا هستند و اعلام کرده‌اند نمی‌توانند برروی کلیه سطوح یک لایه محافظ قرار دهند، زیرا سنگ آهک به رطوبت و آب نیاز دارد و اگر با یک لایه پوشانده شود، فرسایش آن شتاب می‌گیرد.

گفتنی است، تمدن مایا یکی از بزرگترین تمدن‌های باستانی در آمریکای مرکزی و جنوبی بوده است که تا قبل از ورود اولین مهاجران اسپانیایی به آمریکا از قدرت بالایی برخودار بوده است، اما به تدریج و در اثر عامل‌هایی، چون جنگ بین قبیله‌های مختلف، خشکسالی و قحطی و مواردی از این دست این تمدن از بین رفته است.

قوم مایا در زمینه‌های مختلفی از جمله معماری، ریاضیات، ستاره شناسی، فنون جنگی، شبکه آبرسانی و نیز در طراحی جواهرات چیره دست بودند.

اهالی کنونی مناطق آمریکای مرکزی و جنوبی از بازماندگان تمدن‌های باستانی مایا، اینکا و آزتک هستند.

یکی از جاذبه‌های توریستی کشور مکزیک، معابد و آثار باستانی برجای مانده از تمدن مایا است و تنها درسال ۲۰۱۷ درحدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر از کشور‌های مختلف دنیا ازاین آثار بازدید کرده‌اند به همین دلیل نابودی آثار می‌تواند اثر‌های منفی بر اقتصاد و صنعت گردشگری مکزیک داشته باشد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/   خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۰۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جسد‌های باستانی سالم در ایران بعد از کشف نابود شدند! | فیلم

کارگر حاضر در محل می گوید که جسد موجود در تابوت ها سالم بودند. اما به دلیل شرایط بد نگهداری و عدم مراقبت جسدهای باستانی نابود شدند./مهر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • تحولات جامعه به دست معلمان رقم می‌خورد
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان به دانشگاه تهران اعطا شد
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • در سال ۱۸۱۶ جهان شاهد سالی بدون تابستان بود
  • (ویدئو) جسد‌های باستانی ۲۷۰۰ در رامهرمز از بین رفتند
  • جسد‌های باستانی سالم در ایران بعد از کشف نابود شدند! | فیلم
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند