Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای گردشگری مکان ها و فضاهای بسیاری هستند که می توانند خاطرات خوشی را برای ما رقم بزنند ولی گاهی نیاز داریم تا از چنگال هوای آلوده شهری دور شویم و در دل طبیعتی بکر و خوش آب و هوا به ریه های خود هوایی تازه را تقدیم کنیم. این طبیعت زیبا و هوایی پاکیزه و دلنشین در کنار دریا و دریاچه و کوهستان ها به چشم می خورد که به دور از هرگونه وسیله آلوده کننده هوا می باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر در ایران زندگی می کنید، نیازی نیست تا برای بودن در چنین طبیعت رویایی از کشور خارج شوید؛ کافی است تا سری به کوه سبلان در اردبیل بزنید تا از آب و هوای دلچسب این قله نهایت لذت را ببرید. کوه سبلان که از جاذبه های گردشگری پر طرفدار ایران در اردبیل محسوب می شود هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را برای صعود به قله بلند و مرتفعش و یا کمپ کردن در پناهگاه سبلان در خود جای می دهد. با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید تا در مورد کوه سبلان اردبیل اطلاعات بیشتری را کسب کنیم...

کوه سربلند سبلان

_ کوه سبلان اردبیل به زبان ترکی ساوالان نیز خوانده می شود. این قله که لقب سومین کوه مرتفع در کل کشور ایران را از آن خود کرده است با غرور خاصی در بین دیگر قله ها سر به فلک کشیده است؛ چرا که کشور ایران پر از کوه و کوهستان هایی است که هر کدام به نحوی زیبایی خود را به رخ می کشند ولی کوه سبلان در اردبیل با ارتفاع بلند و طبیعت فوق العاده اطراف خود در بین این قله ها از شهرت خاصی برخوردار است. موقعیت جغرافیایی این قله در بخش شمال غربی کشور ایران به ثبت رسیده است که استان اردبیل میزبان آن می باشد. کوه سبلان اردبیل در واقع کوهی آتشفشانی می باشد که اکنون خاموش و در مرحله ای به نام فومرولی در علم زمین شناسی می باشد. دریاچه ای که در نوک قله سرفراز کوه سبلان به چشم می خورد، زبان قاصر از بیان زیباییش می باشد. ارتفاع این قله به 4811 متر تجاوز می کند که شکوه و جلال آن هر گردشگری را مسحور خود می کند و پناهگاه سبلان برای عاشقان طبیعت است. آخرین باری که این کوه فعال بوده و فوران کرده، در زمان هولوسن گزارش شده است.
_ یکی دیگر از جاذبه های گردشگری که پناهگاه سبلان در دل خود جای داده است و عده زیادی را به خاطر آن به این منطقه می کشاند، چشمه های آب گرم می باشد که حال و هوایی خاص را به گردشگری در طبیعت این منطقه می بخشند. افرادی که به اسکی علاقه مندند، می توانند در پیست اسکی ای کوه که با نام پیست اسکی آلوارس شناخته می شود، لحظات مهیجی را تجربه کنند.
_ این کوه از نظر زرتشتیان محلی است که در آن بعثت پیامبر رخ داده است. این کوه لقب کوه مقدس در کل ایران را برای خود اختیار کرده است که از نظر مقدس بودن در نظر ساکنان بسیار با ارزش می باشد.

 قله های موجود در این کوه

کوه سبلان اردبیل دارای سه قله می باشد که یکی پس از دیگری به زیبایی فریبندگی می کند. نام این قله ها کسری و سلطان و هرم می باشد که در این سه قله، سلطان ارتفاع بیشتری را به خود اختصاص داده است که این ارتفاع چشم را نوازش می دهد.

 موقعیت جغرافیایی کوه سبلان در اردبیل

 همان طور که در بالا اشاره شد در شمال غربی کشور این کوه به چشم می خورد ولی برای شرح دقیق تر موقعیت این قله می توان گفت که در اصل ابتدای کوه سبلان اردبیل خود را در دل دره ای به نام قره سو جای داده است که این دره در استان اردبیل می باشد و تا کوه های قوشاداغ استواری و سربلندی خود را به رخ طبیعت می کشند. اگر به استان اردبیل سفر کردید، حتما به طبیعت این کوه زیبا در موقعیت ذکر شده سری بزنید و نهایت لذت را از هوایی پاکیزه و چشم اندازی بی نظیر از طبیعت ببرید.

 دریاچه و پناهگاه سبلان

 دریاچه ای که روی کوه سبلان قرار گرفته است، آیینه ای برای نشان دادن تصاویر زیبای ابرها و پرنده های بالای کوه می باشد که خود به تنهایی توانسته است طبیعت این منطقه را متمایز کند. اگر اهل کوه نوردی باشید و به ارتفاع 4811 متری از این قله صعود کنید، این دریاچه شما را شیفته خود خواهد کرد. عمیق ترین جای این دریاچه حدود 40 متر می باشد. چشم انداز این دریاچه در هر فصلی زیبایی خاصی را به گردشگران ارائه می دهد. در زمستان سفید پوش و در تابستان زلال و آیینه ای می باشد.

پوشش گیاهی کوه سبلان در اردبیل

در این کوه مرتفع، گونه های گیاهی مختلفی وجود دارند که تم آن را به وجود آورده اند و زیبایی منحصر به فردی را به پناهگاه سبلان هدیه کرده اند. از این پوشش و گونه های گیاهی موجود می توان به زنبق، خشخاش، گل سرخ، تیره نعناع، نباتات مرغ، شب بو، نخود و درختچه های چای و بادام کوهی اشاره کرد. پوشش گیاهی خاص این منطقه باعث شده تا عسل سبلان به یکی از برترین و خوش طعم ترین عسل های ایران تبدیل شود. طعم عسل های سبلان را حتما امتحان کنید!!

جاذبه های گردشگری پناهگاه سبلان

 در کوه سبلان علاوه بر طبیعت زیبا و پوشش گیاهی خاص و دریاچه که چشم اندازی زیبا را در این منطقه خلق کرده اند، می توان جاذبه های دیگری را نیز یافت که یکی پس از دیگری به زیبایی هر چه تمام تر فریبندگی می کنند و هر کدام در نشان دادن زیبایی های خود در چشم گردشگران با دیگری رقابت می کنند.

سنگ عقاب در کوه سبلان

این کوه دارای سنگ ها و صخره هایی است که هر کدام شکل و رنگ خاصی را از آن خود کرده اند و چشم انداز زیبایی را در این منطقه به نمایش گذاشته اند. اگر به قسمت غربی قله سلطان بروید، سنگی توجه شما را به خود جلب خواهد کرد که به شکل عقاب می باشد. موقعیت دقیق تر این سنگ در نزدیکی جان پناه استان اردبیل به چشم می خورد. اگر نام این سنگ را در میان بومیان اردبیل جستجو کنید، احتمالا کلمه ای تحت عنوان قارتال داشی را خواهید شنید که این کلمه به معنای همان عقاب سنگی می باشد. سر این عقاب سنگی به گونه ای است که گویی در حال نگاه کردن به افق های دور دست شرقی می باشد. دیدن سنگ های زیبای سبلان را در کنار طبیعت منحصر به فردش از دست ندهید.

چشمه ای زیبا به نام گورگور در سبلان

پناهگاه سبلان دارای چشمه هایی بسیاری می باشد که هر کدام درخشندگی و زیبایی خود را دارند، ولی در این بین چشمه ای به نام گورگور یافت می شود که از شهرت خاصی در هزارتوی چشمه های این قله برخوردار است. موقعیت این چشمه در یکی از دره های این قله سرفراز به نام الوارس یا همان قزل گوللر دیده می شود. اگر بخواهیم ارتفاع این دره را نسبت به سطح دریا بسنجیم، ارتفاعی حدود 2420 متر را به خود اختصاص داده است. این چشمه که از دل صخره ای که چشم اندازش دره می باشد بیرون می آید، مانند آبشاری وارد رودخانه می شود که این آبشار از دیدنی ترین نقاط این قله می باشد. دیدن آبشاری در دل یک کوهستان خوش آب و هوا می تواند از طبیعت ها و چشم انداز های تکرار نشدنی باشد. ارتفاع این آبشار به 12 متر تجاوز می کند و این آبشار زیبا را می توان در دامنه هایی که در بخش شمال کوه و پناهگاه سبلان قرار دارند مشاهده کرد.

پیست اسکی آلوارس در کوه سبلان

 همه ما می دانیم که برای اسکی باید در فصل زمستان به پیست های مربوطه مراجعه کنیم، ولی پیست اسکی به نام آلوارس در دل قله سبلان این فرصت را به وجود آورده تا اسکی بازان بتوانند در فصل بهار نیز در این پیست به ورزش و تفریح بپردازند. این پیست که به عنوان بزرگ ترین پیست اسکی کشور ایران شناخته شده است، هر ساله در فصل بهار میزبان تعداد زیادی از گردشگران می باشد. پیست اسکی آلوارس در اصل 1250 متر طول از طبیعت دامنه های این کوه را از آن خود کرده است. این پیست در سال 1388 که پذیرای بارش برفی سنگین بود، باعث شد تا چندین سال نتواند پذیرای اسکی بازان باشد و تعطیل شود و همین مورد نیز باعث شد تا نامش در تمام جهان طنین انداز شود.

سخن آخر

کوه سبلان یکی از طبیعت های خوش آب و هوای کشور ایران می باشد که هر نقطه اش به گونه ای زیباییش را به رخ طبیعت و گردشگران می کشاند. قله های موجود در این کوه در کنار پوشش گیاهی خاص و چشمه های آب گرمش این منطقه را از دیگر مناطق ایران متمایز کرده است.

منبع: مجله همگردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۱۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علم و فرهنگ، باتوجه‌به گسترش روزافزون فعالیت‌ها و خدمات در فضای مجازی، شناخت، تجزیه‌وتحلیل و در کل پژوهش در حوزه فضای مجازی اهمیت ویژه‌ای در دنیا پیدا کرده است. در این راستا و به دلیل فقدان پژوهش متمرکز بر روی وب در کشور، ایده‌ای با نام «وب پژوهی» از سال ۹۴ در دانشگاه علم و فرهنگ شکل گرفت.

خوشبختانه موضوع «وب پژوهی» مورد استقبال جامعه علمی کشور قرار گرفته است و مقالات و پژوهش‌های متعددی به زبان‌های فارسی و انگلیسی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است که آثار پذیرفته شده در پایگاه‌های معتبر علمی داخلی نظیر SID و ISC و خارجی نظیر IEEE Xplore نمایه شده است.

کد خبر 6087272

دیگر خبرها

  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان / فیلم
  • ۳ فایده بی‌نظیر تخم‌مرغ/ روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • نمایش درخشان کاپیتان تیم ملی با ضربه کم‌نظیر (ویدئو)
  • مقاومت، ایران را به ملت تعیین‌کننده برای بشریت تبدیل کرده است
  • مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد
  • تحول بی نظیر موسیقی مدرن با آلبوم جدید مُجال