Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛؛به نقل از میناب جنوب،بحران خشکسالی میناب و انتقال آب به بندرعباس یکی از مباحث جدی و بحث برانگیز در بین مردم و مسئولان شهرستانی و استانی است که با وجود همه تصمیمات گرفته شده از سوی مسئولین و طرح پیشنهادهای باغداران برای حل آن تا کنون مسیری مشخصی پیش نگرفته است.

نابودی دشت و باغهای سرسبز و نخلستانهای سربه فلک از یک سو و پدید آمدن فروچاله هایی به عمق پنج متر که منازل ساکنین بیش از ۳۰ روستای میناب را تخریب وبا تهدید جدی روبرو کرده  از سوی دیگر سبب شده تا بسیاری از مسئولان زیربط استانی و کشوری در دشت حاضر شوند و برای رهایی از این چالشها برنامه هایی را برای خود داشته باشند، اما تاکنون این برنامه ها عملی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با فشارهای مردمی ایجاد شده نسبت به مسئولان برای جلوگیری از انتقال آب میناب به بندرعباس و احیای دشت مرده میناب که دیگر امیدی برای آن وجود ندارد، مسئولان و نمایندگان از ابتدای سال جاری خبرهایی مبنی بر خاموش شدن همه چاههای حفر شده در دشت میناب برای انتقال آب به شهرستان بندرعباس را داده اند، اما بی گمان از آنکه مردم دست از مطالبات خود بر نخواهند داشت آب منطقه ای اقدام به روشن کردن مخفیانه چاهها می کند.

پدیده فروچاله‌ های شهرستان میناب که در ۹۰ کیلومتری شرق بندرعباس واقع است از این حیث شاید تشابه بسیاری با یک بیماری خاموش داشته باشد، در گذشته های نه چندان دور میناب را گلستان می ‌خوانند و محصولات صیفی و باغی این شهرستان از انبه‌ های کمیاب گرفته تا مرکبات آن، رقیبی در منطقه نداشت.

در سالیان نه چندان دور بیش از ۹ میلیون نفر نخل در میناب وجود داشت که اکنون کمتر از دو میلیون نفر باقیمانده یا ۲ میلیون اصله درخت انبه بود که اکنون به طور متوسط ۲۰۰ هزار اصله باقی مانده است.

در نتیجه برخی ناآگاهی و عدم برنامه بلند مدت برای مهار یا برداشت های اصولی از دشت میناب امروز زخم فروچاله ها چنان بر پیکر دشت میناب فرود آورده  که مردم روستایی درگیر با این زخم را به مهاجرت به سوی شهرها و خداحافظی از دیارشان واداشته است.

براساس آخرین آمارها، فروچاله ها ۳۰ روستا در بخش های بندزرک و مرکزی میناب از جمله روستاهای غرب شهرستان میناب بیشتر ازسایر روستاها در معرض این بحران قرار دارند که از این تعداد می توان به روستای گورزانگ ، محمودی ، باغگُلان ، تم بلوچان ، نصیرایی ، تالار ، تمبانو ، تم بساط، چلوگاومیشی ، تم گوهر ، کناران ، میر آباد ، کلو ، کلیبی ، سرباران و کلنتان که روزی قطب تولید محصولات باغی و زراعی بودند، اشاره کرد.

وضعیت این فروچاله ها بحرانی اعلام شده و راهکارهایی که تاکنون برای این موضوع ارائه شده ، شامل قطع برداشت هرگونه آب از منابع زیرزمینی و طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی است.

این بحران در سه سال اخیر شهرستان میناب را درگیر کرده و افزون بر ۹ کیلومتر راه های روستایی در بخش مرکزی و نقاطی که با فروچاله ها روبرو هستند را ، از بین برده است.

طولانی شدن خشکسالی های اخیر، وضعیت دشت میناب را بحرانی تر کرده، تا مردم برخی از مناطق این شهرستان هر لحظه نگران خطر فرونشست زمین و ایجاد فروچاله های غیرمترقبه باشند.

پدر آب های زیرزمینی ایران در ادامه با اشاره به بازدید میدانی خود از دشت میناب، شکل گیری فروچاله در میناب را ناشی از مرگ آبخوان در دشت میناب دانست و گفت: این نشست ها جبران ناپذیر است.

پیمان دانشکار آراسته همچنین با تشریح پیامدهای خطرساز شکل گیری نشست زمین، اظهار داشت:در چنین وضعیتی حتی اگر بتوان تغذیه مصنوعی هم انجام داد، ولی آبخوان به شرایط گذشته بر نخواهد گشت.

وی ادامه داد:خطر فروچاله ها غیر مترقبه و غیر قابل پیش بینی است و هر لحظه امکان دارد هر جایی از زمین فرورفتگی های عظیم رخ دهد و تاسیساتی در زمین بعیده شود.

با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، حجم قابل توجهی از آب سد میناب تبخیر می شود که اگر برآوردی از حجم این تبخیر صورت گیرد، به نظر می رسد اگر این میزان پیش از تبخیر به دشت منتقل شود و در اختیار کشاورزان و باغداران قرار گیرد و یا صرف تغذیه مصنوعی آبخوان شود، می تواند مقداری وضع موجود را بهبود بخشد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۲۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس

به گزارش آخرین‌نیوز به نقل از فارس؛ کپر جودکی روستایی که لک‌لک‌های عاشق آن را به منطقه ویژه گردشگری تبدیل کردند، لک‌لک‌ها در همه فصول سال در روستا حضور دارند و هیچگاه روستا را ترک نمی‌کنند.

کپرجودکی، روستایی در شهرستان بروجرد و در استان لرستان است، این روستا در دهستان همت‌آباد در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد، روستای کپر جودکی با تالاب بیشه دالان بروجرد همسایه است و این همسایگی باعث شده لک‌لک‌ها عاشق روستا و مردم خوب آن شوند.

مردم روستای کپر‌جودکی و ریش‌سفیدان، حضور لک‌لک‌ها را بیش از ۶۰ سال در روستا تایید می‌کنند، آنان لک‌لک‌ها را مایه برکت و آرامش و رونق برای روستا می‌دانند و مزاحمتی برای آنان ایجاد نمی‌کنند.

مردم روستا به خلق و خوی زندگی لک‌لک‌ها آشنا هستند و بسیاری از رفتارهای آنان را متوجه می‌شوند، مثلا پیرمرد روستایی می‌گفت: هنگامی که منقارشان را به هم زده و صدایی از آن درمی‌آورند، در حال ارتباط و صدا کردن جفت‌شان هستند.

اداره برق شهرستان بروجرد نیز سالهای گذشته در اقدامی جالب خطر برق گرفتگی را از لک‌لک‌ها دور کرد و با ایمن سازی تیرهای برق امنیت جانی لک‌لک‌ها را تضمین نمود.

شورای روستا نیز با همکاری خیرین و طبیعت‌دوستان در بالای تیرهای چراغ برق روستا صفحه‌های فلزی نصب کرد تا لک‌لک‌ها به راحتی بتوانند بر روی آن لانه سازی کنند.

در بهار که فصل تخم‌گذاری پرندگان است، لک‌لک‌های عاشق روستای کپرجودکی نیز در آشیانه‌های خود تخمگذاری کرده و جوجه لک‌لک‌های عاشق بسیاری را به دنیا می‌آورند.

خلاصه اینکه در این روزهای بهاری که سرسبزی و طراوت از دشت و کوه و جنگل می‌طراوت، روستای کپر‌جودکی منطقه گردشگری زیبایی است که لک‌لک‌ها میزبان گردشگران هستند، مردم روستا نیز با چهره‌ای گشاده و صمیمیتی وصف ناپذیر از گردشگران و طبیعت دوستان استقبال می‌کنند.

خلاصه اینکه لک‌لک‌ها با حضورشان در روستای کپر‌جودکی گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری از سراسر ایران را عاشق روستا کردند و باعث شناخته شدن آن در پهنه گردشکری ایران شدند.

دیگر خبرها

  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • انتظار ۱۰ ساله مردم ۳۰ روستا برای تکمیل پل سوخته سرا پایان رسید
  • شورا‌های اسلامی می‌توانند بسترساز تحقق شعار سال باشند
  • وعده‌های پوچ نمکی بر زخم اهالی شهرک ابریشم چهارباغ
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • اعضای شورای شهر و روستا در تحقق شعار امسال همت مضاعف داشته باشند   
  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم
  • راه اندازی فرودگاه به توسعه میناب کمک می‌کند