Web Analytics Made Easy - Statcounter

حیات عطیه الحویک کارشناس سیاسی گفت: به نظر من قطعنامه بین‌المللی اصلا به دنبال برقراری آتش‌بس نیست بلکه می‌خواهد آزادسازی غوطه شرقی را به تعویق بیندازد. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، حیات عطیه الحویک کارشناس سیاسی در گفتگو با شبکه المیادین در ویژه برنامه‌ای در خصوص آتش بس در سوریه در پاسخ به این سوال که آیا قطعنامه بین المللی برای برقراری آتش بس انسانی یا آتش بس به معنای نظامی آن با شکست روبرو شده است گفت: به نظر من قطعنامه بین المللی اصلا به دنبال برقراری آتش بس نیست بلکه می‌خواهد آزادسازی غوطه شرقی را به تعویق بیندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کل مسئله همین است. برای به تعویق انداختن آزادسازی غوطه شرقی هم باید یک مسئله انسانی را بهانه می‌کردند و از سوی دیگر مسئله (سلاح های) شیمیایی را مطرح می‌کردند. در سخنانی که اخیرا در شبکه الاخباریه سوریه داشتم، گفتم به زودی شاهد طرح اتهاماتی در خصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی در غوطه شرقی خواهیم بود. چنین چیزی قابل پیش بینی بود، زیرا اگر به سال ۲۰۱۲ در آستانه نشست ژنو ۲ برگردیم می‌بینیم همین مسئله اتفاق افتاد. طرح اتهامات از فرانسه و از طریق روزنامه نگاران لوموند آغاز شد و سپس به همه نشریات و مطبوعات انگلیس و آمریکا هم کشیده شد و پیش از آن که تحقیقی صورت بگیرد اتهامات تایید شد. همین مسئله درباره خان شیخون هم تکرار شد. بر این اساس طبیعی بود که ناظران انتظار طرح مجدد چنین اتهاماتی را داشته باشند. در حالی که دولت سوریه و نیرو‌های آن غوطه شرقی را محاصره کرده اند، دشمنان سوریه نگران آزادی این منطقه هستند.
ادموند غریب استاد روابط بین المللی دانشگاه‌های آمریکا دیگر مهمان این ویژه برنامه در خصوص این که آیا همانگونه که عطیه الحویک می‌گوید هدف از این قطعنامه به تعویق انداختن آزادسازی غوطه شرقی بود یا اهداف دیگری را دنبال می‌کرد، گفت: بدون شک این قطعنامه اهداف مختلفی داشت. مشکلات زیادی در غوطه شرقی وجود دارد و بسیاری از غیرنظامیان در این منطقه تاوان سنگینی پرداخت کرده اند و هنوز هم پرداخت می‌کنند. اما از سوی دیگر در مناطق شرقی دمشق و در نزدیک غوطه شرقی هم غیرنظامیانی هستند که شمار زیادی از آن‌ها کشته و زخمی شده اند و رنج‌های زیادی متحمل شده اند، اما رسانه‌های غربی و بخصوص آمریکایی توجهی به آن‌ها نمی‌کنند؛ بنابراین اگر قرار است که رنج‌های مردم مورد توجه (غرب و بخصوص آمریکا و رسانه‌های آنها) قرار بگیرد، این توجه نباید گزینشی باشد. بر همین اساس تصور می‌کنم اقداماتی که در خصوص غوطه شرقی می‌شود بیشتر جنگ تبلیغاتی است که نمونه‌های آن را در خان شیخون یا مناطق شرقی سوریه دیده ایم، مانند آنچه مردم عفرین درباره استفاده از سلاح شیمیایی علیه خود گفتند، اما در رسانه‌های غربی توجه چندانی به این مسئله نشد. این امور نشان می‌دهد آنچه انجام می‌شود بیشتر جنگ سیاسی و تبلیغاتی است و علاوه بر آن اقداماتی که اکنون انجام می‌شود اهداف دیگری هم دارد که طولانی شدن جنگ و شاید متهم کردن دولت سوریه به ناتوانی از حمایت غیرنظامیان و شهروندان خود و بخصوص در دمشق و القای این مطلب که روسیه موفقیتی نداشته است از جمله اهداف اقدامات در خصوص غوطه شرقی به شمار می‌رود.
غریب ادامه داد: از سوی دیگری می‌بینیم طولانی شدن جنگ و صحبت از رنج‌های غیرنظامیان در واقع به عنوان توجیهی برای حضور آمریکا در شرق سوریه مورد استفاده قرار می‌گیرد که این مسئله نیز اهداف مختلفی را دنبال می‌کند که ممانعت از سیطره دولت سوریه بر منابع نفت و آب از آن جمله است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۲۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ؛ فرصتی برای تبیین اهداف ایران بعد از «وعده صادق»

دوازدهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی کشورها در امور امنیتی چهارشنبه هفته گذشته در سن پترزبورگ برگزار شد که دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در آن شرکت و سخنرانی داشت.

به گزارش ایسنا، در این اجلاس دبیران شورای امنیت ملی ، مشاوران امنیت ملی، معاونان نخست وزیر، روسای سرویس های امنیتی و اطلاعاتی بیش از یکصد کشور جهان حضور داشتند.

موضوعاتی از جمله مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر، مهاجرت‌های غیرقانونی و موضوعات دفاعی غیر نظامی در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین چهار نشست با عناوین "تضمین امنیت اطلاعات در جهان نوظهور چند قطبی ( تهدیدها و فرصت ها)"، "حفظ هویت ملی و ارزش های سنتی برای حفظ امنیت صلح و ثبات بین المللی"، "همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی" و "مسائل حفاظت از جمعیت در درگیری‌های نظامی و شرایط اضطراری با ماهیت طبیعی و غیرطبیعی" برگزار شد.

درحاشیه این اجلاس نیز نمایشگاهی از محصولات و تولیدات نظامی، فناوری‌های پیشرفته، امنیت اطلاعات و مقابله با چالش های جدید و انرژی هسته‌ای برگزار شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان  که بنا به دعوت نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه به سن‌پترزبورگ سفر کرده بود، علاوه بر شرکت در اجلاس فوق، با همتایان خود از روسیه، چین، برزیل، عراق و افریقای جنوبی دیدار کرد.

در جریان دیدار احمدیان با پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه علاوه بر بررسی مسائل دو جانبه، دو طرف تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه روابط  را امضا کردند.

به گزارش ایسنا، با توجه به شرایط فعلی منطقه و وجود برخی تنش‌ها، به ویژه پس از آنکه ایران توانست با عملیات وعده صادق به تهاجم اسرائیل به سفارتخانه کشورمان در دمشق پاسخ دهد،‌ حضور و سخنرانی احمدیان در اجلاس سن پترزبورگ و بیان مواضع ایران و تشریح جزئیات و دستاوردهای این پاسخ تنبیهی برای شرکت‌کنندگان قابل توجه بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در بخشی از سخنرانی‌اش در اجلاس بریکس، یکی از مهمترین چالش‌های امنیتی در عرصه بین‌المللی را امنیت اطلاعات خصوصاً در فضای سایبری دانست که حل این چالش نیازمند همکاری و مشارکت جمعی کشورهاست.

وی با اشاره به دو تهدید بزرگ «تهدید نرم» و «تهدید نیمه سخت» اظهار کرد: امنیت اطلاعات آنگونه که در نگاه ساده‌انگارانه تصور می‌شود صرفاً به معنای حفاظت از اطلاعات، داده‌ها و ارتباطات نیست، بلکه در نگاهی فراگیر ایجاد سپر دفاعی و امنیتی در برابر «برده‌سازی مدرن» از انسان‌ها و جوامع با حذف هویت انسانی و ملی آنان از طریق ترویج فردگرایی افراطی و ایجاد شکاف بین نسلی و گسستن پیوندهای اجتماعی است.

احمدیان گفت: امنیت فردی، اجتماعی و حاکمیت ملی کشورها به سرعت در معرض دو تهدید نیمه سخت به معنای تصرف سکوها، سیستم‌ها و سازوکارهای جهانی و همچنین، در معرض تهدید نرم به معنای تصرف افکار و علائق و اقناع انسان‌ها برابر امیال نظام سلطه جهانی است. فقدان قوانین عادلانه بین‌المللی در این حوزه موجب شده تا دولت آمریکا با در اختیار داشتن مدیریت جهانی اینترنت و توسعه سکوهای اینترنتی، فضای سایبر بین‌المللی را قلمرو حاکمیتی خود بداند و بر حکمرانی کشورهای مختلف به ویژه در حوزه امنیت ملی آنها اعمال نفوذ کند.

احمدیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که سال‌ها قربانی حملات سایبری متعدد از طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین  به برخی از کشورها که اجازه استقرار مراکز امنیت سایبری و یا خرید و نصب سخت افزارها و نرم افزارهای رژیم صهیونیستی را داده‌اند، هشدار داد و گفت: رژیمی که با نسل کشی فلسطینی‌ها و کودک کشی و زن کشی و جنایات متعدد علیه بشریت در غزه ماهیت خود را بر همگان آشکار ساخت صلاحیت ورود به این عرصه مهم را ندارد. کشورها باید مطمئن باشند که با گشودن مرزهای خود برای این رژیم، زیرساخت بزرگی برای تهدید امنیتی خود ایجاد کرده‌اند که جاسوسی از مردم و مقام‌های کشورهایشان بخش بسیار کوچکی از این خطر است.


به گفته احمدیان، مشکل بزرگتر در بقا و ثبات این کشورها خواهد بود.

احمدیان توصیه کرد که در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا و غرب، سازمان‌های منطقه‌ای همچون شانگهای و بریکس باید تلاش کنند تا در عرصه امنیت اطلاعات همکاری‌های خود را گسترش داده و ابزارها، نهادها و ساختارهای جدید را خلق کنند تا در برابر این دو نوع تهدید بی دفاع نباشند و در این رابطه یک بسته پیشنهادی در پنج محور ارائه کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • محکومیت سرکوب وحشیانه آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا در خصوص مسئله غزه
  • رنگ بدنه خودرو با روش غوطه وری در استخر (فیلم)
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ؛ فرصتی برای تبیین اهداف ایران بعد از «وعده صادق»
  • پارلمان اروپا قطعنامه‌ای ضد ایرانی صادر کرد
  • تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران
  • پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد
  • قطعنامه جانبدارانه و ضد ایرانی پارلمان اروپا | واکنش به حمله اسرائیل؛ فقط تاسف!
  • قطعنامه جانبدارانه پارلمان اروپا علیه ایران
  • استانداردهای دوگانه پارلمان اروپا در قبال تحولات منطقه