Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-درحالی مسئولان ترافیک کلان‌شهر تهران مشغول برنامه‌ریزی برای مدیریت ترافیک شهری با رویکرد تسهیل تردد و کاهش آلاینده‌های هوا هستند که شاید برخی زوایای پنهان در این زمینه از دید گروهی از مسئولان پنهان باقی مانده و تصمیم‌گیری‌های مقطعی مثل تعطیلی روزانه ادارات و مدارس صرفاً پاک کردن صورت مسئله باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه حسین شهیدزاده، قائم مقام مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به تنها 13 روز هوای پاک تهران تا 28 بهمن ماه سال جاری به جام جم آنلاین گفت: براساس گزارش بانک‌جهانی در سال 2016، تهران یکی از کلان شهرهای آلوده دهکده جهانی شناخته شده که از نظر سطح تراز میانگین سالانه غلظت PM10، رتبه 12 بین 26 کلانشهر مورد بررسی را به خود اختصاص داده است و میانگین سالانه اندازه‌گیری شده پایتخت کشورمان در سال مذکور 4 برابر حد استاندارد تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش شده است.

شهیدزاده در ادامه افزود: اصولاً شاخص آلاینده‌های منواکسید کربن، اکسید نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق مورد بررسی قرار می‌گیرد که حجم آنها در هوای پایتخت 726 تن در سال برآورد شده و لازم است درباره کاهش آن برنامه‌ریزی دقیقی صورت پذیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: سهم بدنی منابع آلاینده هوای تهران نیز در بررسی‌های انجام شده اینگونه تقسیم بندی شده که منابع ساکن 15% و منابع متحرک 85% است. این درحالی است که سهم منابع متحرک در تولید آلاینده‌های گازی فرار و ذرات معلق به ترتیب 85% و 70% تعیین شده و منابع ساکن باقی سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته قائم مقام مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا مهمترین و کاربردی‌ترین روش کاهش آلودگی هوا، کاهش میزان آلودگی از منبع انتشار است که با استفاده از کاتالیست‌ها سالم برای خودروها، موتورسیکلت‌ها، استفاده از فیلتر دوده برای خودورهای دیزلی، بهبود استاندارد انواع وسایل نقلیه، کنترل آلودگی صنایع و منابع انتشار ثابت است اگرچه باید در مورد ترافیک و کاهش مطلوبیت استفاده از وسایل نقلیه شخصی نیز قوانین لازم تصویب و به اجرا گذاشته شود.

وی درباره تاثیرگذاری کاتالیست‌خودرو در کاهش آلودگی هوا به خبرنگار ما گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد کاتالیست‌ها با تبدیل هیدروکربن‌های نسوخته که از موتور خارج می‌شوند به آب و دی‌اکسیدکربن (همچنین تبدیل اکسید نیتروژن به گاز نیتروژن)، تا 90% گازهای سمی را بی‌اثر می‌کنند و در کنترل آلودگی هوا تکنیکی بسیار مؤثر به شمار می‌آیند؛ اما طول عمر مفید واکنشگرهای کاتالیستی خودروها در حدود 80000 کیلومتر است.

شهیدزاده با اشاره به طول عمر 4 ساله کاتالیست‌ها تاکید کرد: با اتمام عمر مفید کاتالیست‌هایی که قرار است مانع از آلودگی هوا بشوند شاهد آن هستیم که نه تنها کارایی خود را از دست می‌دهند بلکه به‌نوعی میزان آلایندگی خودرو را تا 5 برابر افزایش می‌دهد. از این رو تاکید داریم مسئولان در زمینه اجرای طرح تعویض کاتالیست برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا معتقد است اجازه تردد خودروها نباید بر اساس شماره پلاک باشد بلکه لازم است بر اساس میزان آلایندگی آن‌ها برای ترددشان در سطح کلان‌شهرها تصمیم‌گیری شود. البته شهرداری تهران برای سال آینده طرحی ارائه کرده است که طی آن ضمن محدود کردن تعداد خودروها در محدوده طرح ترافیک، به میزان انتشار آلودگی و همچنین میزان ساعات حضور آن‌ها خواهد بود که در صورت اجرایی شدن می‌تواند عاملی در کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر تهران باشد.

وی برنامه‌ریزی برای کاهش آلاینده‌های متحرک یا همان خودروها را اولویت سازمان‌های متولی اعلام کرد و به جام جم آنلاین گفت: سهم منابع ساکن خانگی و تجاری که شامل موتورخانه‌های ساختمان‌های مسکونی نیز می‌شود، در تولید آلاینده‌های منواکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق به ترتیب1.2%، 22.6%، 1.4% و 2.1% تعیین‌شده است بنابراین با توجه به این سهم‌ها و اولویت پایین این منابع نسبت به دیگر موارد آلاینده، در حال حاضر شرکت کنترل کیفیت هوا طرحی در خصوص موتورخانه‌های معیوب خانه‌ها ندارد؛ اما سازمان حفاظت محیط‌زیست طرح‌هایی در این مورد اجرایی کرده است.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۳۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند

تین نیوز

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان تبریز اعلام کرد: در راستای صیانت از حقوق عامه برخورد با خودروهای شوتی و آلوده کننده صوتی تشدید شده است و نسبت به توقیف این خودروها اقدام می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بابک محبوب علیلو با تاکید بر اینکه دستگاه قضائی با برهم زنندگان امنیت و آسایش مردم به شدت برخورد می کند، افزود: طرح برخورد با خودروهای شوتی و آلوده کننده صوتی با هدف ارتقای امنیت اجتماعی، انتظام بخشی و جلوگیری از بروز تخلفات و هنجارشکنی در سطح کلانشهر تبریز به ویژه در مناطقی از جمله شهرک ولی عصر، رشدیه، ائل گلی و مرزداران به مرحله اجرا گذاشته شد.

محبوب علیلو اظهار کرد: به منظور برخورد با خودروهای هنجارشکن که با دستکاری اگزوز و تولید صداهای ناهنجار و یا نصب انواع کیت های تولید صدا در اگزوز خودرو باعث تولید و ایجاد آلودگی شنیداری و دیداری شده و با انجام حرکات مخاطره آمیز زمینه نارضایتی شهروندان و سلب آسایش عمومی و بی نظمی در معابر را به وجود می آورند، دستورات مقتضی صادر و به مبادی اجرایی ابلاغ شده است .

به گفته وی، با پیگیری های انجام شده در اجرای طرح یاد شده، نتایج مطلوب و رضایت شهروندان حاصل شده است.

وی ادامه داد: در قالب اجرای این طرح از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۳۱ دستگاه انواع خودرو که با نصب تجهیزات و دستکاری غیرمتعارف وسیله نقیله خود اقدام به ایجاد آلودگی صوتی و مزاحمت برای شهروندان می کردند، در سطح شهر تبریز به پارکینگ منتقل و با تحویل پلاک تعمیری و اعمال قانون، خودرو به وضعیت استاندارد برگشت داده شده است.

محبوب علیلو افزود: برای صیانت از حقوق عامه تعداد ۴۲۰ فقره اعمال قانون نسبت به تخلفاتی همچون آلودگی صوتی و موارد دستکاری شده در تبریز انجام پذیرفته و اجرای این طرح تا رسیدن به وضعیت مطلوب ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به خودروهایی که در معابر به ویژه بزرگراه ها و اتوبان ها خلاف جهت تردد می کنند، گفت: حرکت خلاف جهت و نیز دنده عقب خودروها در اغلب مواقع حادثه آفرین شده و خسارات جانی و مالی متوجه شهروندان می کند که در این خصوص پلیس راهنمایی و رانندگی باید بدون اغماض این گونه خودروها را توقیف کند و برخورد لازم قانونی با رانندگان مربوطه به عمل آورد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • تداوم تنفس هوای مطلوب در تهران
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند
  • گرد وغبار شهر اهواز به ۸ و شوش به ۴ برابر حد مجاز رسید
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق