Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (سه شنبه) در همایش ملی دیپلماسی آب و فرصتهای هیدروپلیتیک غرب آسیا که توسط انجمن ژئوپلیتیک ایران در دانشکده جغرافیای دانشگاه خوارزمی برگزار شد، طی سخنانی عنوان کرد: در مورد بحران آب خیلی نیازی نیست صحبت شود، چون همه به آن آگاهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کاری که ما در گذشته کردیم به دنبال تامین آب بیشتر رفته و رو آوردیم به منابع آب زیرزمینی و از آنها استفاده کردیم و بر بحث مدیریت مصرف آب وقت نگذاشته و سرمایه گذاری نکردیم و الان که با کاهش ذخایر زیرزمینی مواجه شدیم، هنوز از حوزه تامین آب صحبت می کنیم و بحث دیپلماسی آب را مطرح کرده و اینکه از خارج آب بیاوریم و وزارتخارجه آب بیاورد. باید ببینیم مشکل آب چگونه حل می شود و به دنبال مدیریت مصرف آب باشیم.

معاون سیاسی وزیر خارجه عنوان کرد: ما در پی تامین منابع آب هستیم در حالی که میزان زیادی از آب هدر می رود. در قدم اول باید تکلیفمان را روشن کنیم که چقدر به دیپلماسی مربوط می شود و نحوه مصرف آب تصحیح شود. 

عراقچی با بیان اینکه ٩٠ درصد آب کشور در کشاورزی مصرف می شود که میزان زیادی در این بخش هدر می رود، افزود:  یک بررسی کلان داشته باشیم که در مقابله با بحران آب چه کارهایی انجام دهیم چه مقدار به داخل مربوط است چه مقدار به خارج، در استان سیستان و بلوچستان که با کمبود آب مواجه است که خیلیها به خاطر سیاستهای غلط ما درباره تالابها و سدها بوده و تبعات زیادی به دنبال داشته است از جمله از بین رفتن کشاورزی، مهاجرتها به شهرهای دیگر. ما باید برای اینها فکر کنیم. 

معاون وزیر خارجه گفت: آسان ترین کار این است که برویم از افغانستان آب بیاوریم و بگوییم وزارت خارجه چه کار می کند. در حالی که با ایده های مختلف میتوان مصرف آب را مدیریت کرد. 

وی افزود: قبل از اینکه متمرکز بر دیپلماسی آب شویم، باید سهم دیپلماسی آب را مشخص کنیم.

به گزارش فارس، عراقچی ادامه داد: ١٠ تا ١١ میلیارد مترمکعب آب از کشور خارج می شود. تقریبا حدود ٩ میلیارد مترمکعب آب وارد می شود. میزان نذورات آسمانی کشور حدود ٤٠٠ میلیارد مترمکعب است و حدود سه چهارم آن تبخیر می شود. باید مدیریت کنیم جلوی تبخیر نذورات آسمانی را بگیریم که البته به سرمایه گذاری زیاد نیاز دارد، میتوانیم خیلی از نگرانیها را رفع کنیم.  

معاون سیاسی وزیر خارجه درباره دیپلماسی آب گفت: آنچه الان به این عنوان (دیپلماسی آب) شناخته شده امروزه تحت عنوان دیپلماسی آبهای فرامرزی است.  

وی گفت: آب ظرفیت بزرگی دارد که به منازعه تبدیل شود، چه بین دو روستا، شهر یا کشور، ولی تاریخ نشان می دهد آب در طول تاریخ بیشتر به جای اینکه موضوع منازعه و درگیری باشد، موضوعی برای همکاری بوده است.

وی افزود: مذاکره بر سر آب و رسیدن به معاهده درباره منابع آبی کار راحتی نیست. معاهده هیرمند محصول ده ها سال مذاکره است. معاهدات مشابهی در اطراف کشور داریم مثل اروندرود.  

عراقچی ادامه داد: اداره مرزی ما در وزارت خارجه بحث مدیریت آبهای مرزی را انجام میدهد و معاهدات با افغانستان درباره نحوه اجرای صحیح معاهده هیرمند است.   

معاون وزیر خارجه گفت: وزارت خارجه در این زمینه فعال است و با همسایگان مشغول مذاکره درباره مدیریت منابع آبی مشترک هستیم.

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه منطقه غرب آسیا به سمت خشکسالی کامل پیش می رود، گفت الان از کشورهای منطقه غرب آسیا ٩ کشور هستند که خشکسالی کامل شناخته نمی شوند تا ٢٠٢٥ همه کشورهای این منطقه و از جمله ایران دچار خشکسال شناخته می شوند.

وی افزود: در شرایط خشکسالی همه کشورها به دنبال استفاده کامل از منابع آبی خودشان هستند و همه سعی می کنند اجازه ندهند این منابع از کشورشان خارج شود. همسایگان ما چنین خواهند کرد و از جمله ما. سیاستهای کلان کشور در این جهت است که جلوی خروج آب از کشور گرفته شود، نه اینکه ما با خروج آب از کشور باعث تشنگی همسایگان شویم. اما وقتی مردم ما به آب نیاز دارند طبیعی است جلوی خروج آب از کشور گرفته شود و همسایگانمان نیز این چنین هستند.   

عراقچی خاطرنشان کرد: دیپلماسی آبهای فرامرزی یک بخش عمده از دیپلماسی آب است ولی دیپلماسی آب ابعاد جدیدتری را هم گرفته و یک بعد دیگر آن دیپلماسی آب مجازی است. این الان در خیلی از کشورها از جمله کشورهای کم آب بحث می شود که چه کالایی را تولید کنیم که کمتر آب مصرف شود.  

وی گفت: این لازمه اش تجدیدنظر اساسی در تجارت و واردات و صادرات کشور است، یک بررسی جدی و هوشمند نیاز است که کشور براساس بحران کم آبی چه کالاهایی را باید تولید کند. شاید لازم باشد در مفهوم کالاهای استراتژیک یک مقدار تجدیدنظر ایجاد کنیم.  

عراقچی گفت: اگر قبول داریم آب کالای استراتژیک است باید فکر دوباره کنیم که چه کالاهایی آب زیادی می برد و برعکس. در کنار این البته بحث استقلال غذایی کشور هم مطرح است. تولید غلات در کشور هر کیلویی بالای یک کیلومترمربع آب مصرف می کند که بسیار از استانداردهای جهانی بالاتر است. 

وی ادامه داد: خیلی کالاهایی که صادر می کنیم آب بسیار زیادی برای تولید آنها مصرف می شود و اینجاست که دیپلماس هوشمند در تجارت کشور شکل بگیرد و صادرات و واردات کشور هوشمندانه شود و باید به سمت ارتباطات تجاری متفاوتی با دیگر کشورها برویم و نقش دیپلماسی کشور در این حوزه کلیدی است.

عراقچی بیان کرد:  هلند یکی از پرآب ترین کشورهای دنیاست. میزان صادرات آب ایران به هلند قابل توجه است، ما در قالب کالاهایی که آب زیادی مصرف می شود. 

وی افزود: مقوله دیگری که در بحث دیپلماسی آب مطرح است، بحث کشت فراسرزمینی است. ما کالاهایی که نیاز به آب زیاد دارد را به کشورهایی ببریم که آب زیادی دارند آنجا زمینهایی را در اختیار بگیریم و با استفاده از آب آنجا تولید کنیم. در این زمینه وزارت خارجه کار زیادی کرده، الان با حدود ١١ کشور توافق داریم که کشت فراسرزمینی کنیم و وزارت خارجه موفق شده زمینهایی را در اختیار بگیرد، هکتارها زمین، ولی متاسفانه هیچکدام به بهره برداری نرسیده و هماهنگی داخلی نبوده یا نشده و بهرحال نهادهایی که این زمینها را در اختیار گرفتند نتوانستند استفاده کامل را کرده و کالای لازم را تولید کنند.  

عراقچی به بحث انتقال آب از دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: مثلا انتقال آب از  تاجیکستان از جمله ایده هایی است که درباره آن فکر می شود.  

وی گفت: حوزه بسیار مهم در دیپلماسی آب بحث صرفه جویی در مصرف آب و کمکی که سیاست خارجی با انتقال تجربیات بین المللی می تواند انجام دهد، در مورد تهران شهرداری ژاپن برای همکاری با شهرداری تهران برای کنترل هدر رفت آب اعلام آمادگی کرد و حتی جایکا در ژاپن برای مشارکت اعلام آمادگی کرد. مطالعاتی نیز شروع شده است. انتقال تجربیات بین المللی، ایجاد همکاری های بین المللی در خصوص مصرف بهینه آب مقوله مهمی است که دیپلماسی آب باید به آن وارد شود و به کشور کمک کند.  

عراقچی بیان کرد. الان در سیستان و بلوچستان مشکل آب داریم، در زمان فصل سیلاب بعضا تا دو میلیارد مترمکعب آب وارد کشور می شود، ما اینها را در چاه نیمه ها پر می کنیم ولی یه به دلیل گرمای زیاد هوا در فاصله موتاهی اکثر این آب تبخیر می شود. دیپلماسی آب باید این تحربیات را منتقل کند.   

وی گفت: الان برای مقابله با گرمایش زمین بودجه های سنگینی در دنیا اختصاص داده شده، ولی ما تا الان خیلی نتوانستیم این بودجه ها را جذب کنیم. البته به یک فضای مساعد سیاسی نیاز دارد و دیپلماسی کشور می تواند نقش عمده ای را ایفا کند، به سرمایه گذاری هم نیاز است، شنیدم که دریاچه ارومیه به حدود ٧ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد یا سرمایه گذاری برای مقابله با چاههای غیرقانونی در کشور که حدود ٣٠٠ هزار چاه غیرقانونی در کشور است که البته این کارها هزینه بر است و به سرمایه گذاری نیاز دارد.  

وی گفت: دیپلماسی و سیاست خارجی کشور حتما باید مقوله آب و مقابله با بحران آب را در دستورکار قرار دهد. باید یک آمایش کلی کنیم که سهم هر کس در مقابله با بحران آب چقدر است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۶۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز

به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای مشارکت موفق مردم در بهره‌برداری و حفاظت از منابع طبیعی، توجه توأمان به سه مؤلفه طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی ضروری است.

وی به وسعت نزدیک به ۸۳ میلیون هکتاری مراتع کشور و ظرفیت‌های آشکار و نهان آن اشاره و اظهار کرد: به طور دقیق باید مشخص شود که مراتع چه توانمندی‌هایی در زمینه حفظ ذخایر ژنتیکی، تولید علوفه و تولید گوشت قرمز و دیگر اثربخشی‌ها دارند.

وی ادامه داد: با تشکیل و توسعه تعاونی‌های مرتعداری، امر مدیریت و بهره‌برداری مراتع در قالب طرح‌های مرتعداری به ذی‌نفعان حقیقی (دامداران، ساکنان و بومیان) احاله می‌شود و در این صورت است که خود مردم با انجام بذرکاری، اقدامات بیومکانیکی و به ویژه بیولوژیک، شروع به غنی‌سازی و تقویت ظرفیت مراتع می‌کنند.

نوبخت خاطرنشان کرد: دفتر آموزش و ترویج باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مرتع داران و روستاییان فعالیت خود را از جنبه تسهیلگری افزایش دهد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مدیریت درست عرصه‌های منابع طبیعی را مدیریت از پایین به بالا در هرم مدیریت برشمرد و با تاکید بر اجرای منطقه‌ای شیوه‌نامه‌ها و شرح خدمات طرح‌های منابع طبیعی بخصوص مرتعداری افزود: برای مردمی‌سازی درست، ما ناگزیریم برای شیوه‌نامه‌ها و شرح خدمات طرح‌ها به صورت منطقه‌ای عمل کنیم یعنی این انتظار نیست که مثلاً در کل سطوح مرتع کشور به یکباره اجرا شود.

‌بنا بر این گزارش، تا انتهای سال ۱۴۰۲ و در راستای مردمی‌سازی طرح‌های منابع طبیعی در سطح کشور، ۲۰ صندوق ملی منابع طبیعی، ۱۲۰ اتحادیه استانی و ۴۲۵ تعاونی فراگیر در ۴۰۰ سامانه عرفی تشکیل شده که حدود ۱۰۰ هزار خانوار بهره‌بردار را تحت پوشش قرار می‌دهند.

کد خبر 6098031

دیگر خبرها

  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند
  • بررسی آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • ۲۳ سند آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان
  • آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده/ آماده باش ستاد‌های بحران در ۲ روز آینده
  • اهمیت توسعه میادین مشترک کشور با سرمایه مردمی و توان بخش خصوصی