Web Analytics Made Easy - Statcounter

کویته - ایرنا - 'جاوید اقبال'رئیس دانشگاه دولتی ایالت بلوچستان در خصوص انجام اقدامات لازم برای گسترش زبان فارسی در این دانشگاه و دانشکده های زیرمجموعه این دانشگاه قول مساعد داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، 'محمد رفیعی'سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته پاکستان با 'جاوید اقبال'رئیس دانشگاه دولتی ایالت بلوچستان و چهار تن از مدیران ارشد این دانشگاه از جمله معاون امور دانشجویی، معاون اداری مالی و رییسان دانشکده های زبان فارسی و دارو سازی دیدار و گفت و گو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این ملاقات در آستانه سفر 'جاوید اقبال' و هیات همراه وی به استان سیستان و بلوچستان و گفت و گو و تبادل نظر با مدیران دانشگاه سیستان و بلوچستان در زاهدان برگزار شد.
سرکنسول کشورمان در کویته پاکستان در این دیدار با ارائه گزارشی از وضعیت روابط دوجانبه و سفرهای مقامات ایالتی به کشورمان طی چند ماه گذشته، بر لزوم ارتقاء سطح همکاری ها با اولویت روابط تجاری و اقتصادی، افزایش سفرهای مقامات دو کشور تاکید کرد.
'محمد رفیعی' همچنین، هماهنگی و تعامل برای ارتقای همکاری علمی و آموزشی میان دو کشور به ویژه ایالت بلوچستان با استان های همجوار ایران را خواستار شد.
این دیپلمات تصریح کرد: ایران و پاکستان طی یکسال گذشته در تمامی زمینه ها روابط خوبی داشته اند، ولی درخصوص توسعه روابط علمی و آموزشی هنوز راه طولانی در پیش داریم.
در این نشست همچنین در خصوص اجرای توافق های پیشین دانشگاه های ایران و پاکستان با موضوع تبادل دانشجو، استاد و گسترش فرصت های مطالعاتی به ویژه برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تاکید شد.
در این نشست مقرر شد که آموزش زبان فارسی در ایالت بلوچستان نسبت به گذشته گسترش یابد، که رئیس دانشگاه دولتی ایالت بلوچستان تصریح کرد که پس از بازگشت از سفر زاهدان، اقدامات و بسترهای لازم برای افزایش تعداد دانشجویان آموزش زبان فارسی در این دانشگاه و دانشکده های زیرمجموعه را فراهم کند.
'جاوید اقبال' اضافه کرد: این سفر می تواند نقطه عطفی برای اجرای توافق های پیشین میان دانشگاه های ایران و پاکستان به ویژه این ایالت با دانشگاه سیستان و بلوچستان تلقی شود.
به گزارش ایرنا سفر هیات دانشگاه ایالت بلوچستان به زاهدان چهار روزه است.
زبان فارسی نزدیک به یک هزار سال در کشورهای شبه قاره از جمله پاکستان زبان رسمی بود، تا اینکه انگلیسی ها در قرن هجدهم میلادی با دستوری دولتی به رسمیت آن خاتمه دادند و زبان انگلیسی را به جای آن رایج کردند.
درعین حال فارسی تاکنون از بین نرفته است و اقشار مختلف از ارباب علم و دانش و شعر و ادب آنرا فرا می گیرند.
در دانشکده ها و دانشگاه های مختلف تدریس می شود و دیوان های فارسی همچنان چاپ شده و مجلات و کتب فارسی نیز از سوی دولت و بخش خصوصی چاپ می شود.
فارسی گویان و فارسی زبانان در ایالت های مختلف پاکستان به فارسی شعر می سرایند و اساتید زبان فارسی به تدریس و تحریر ادامه می دهند.
نسخه های خطی فارسی در کلیه مناطق، در موزه ها، کتابخانه های دولتی و خصوصی نگهداری می شود.
بر اساس این گزارش، 60 تا 70 درصد اشعار علامه اقبال لاهوری، شاعر ملی پاکستان به زبان فارسی است، همچنین حدود 70 درصد کلمات و واژه های زبان اردو، فارسی است.
آساق*274*6125**1144

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۲۶۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه شهرکرد

یاسر پیرعلی رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: با توجه به دشواری‌های دریافت این مجوز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تعداد محدود این مراکز در سطح کشور، با تعاملات و پیگیری‌های انجام شده، مجوز راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان (آزفا)، در اردیبهشت‌ماه از سوی مدیرکل امور دانشجویان بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به دانشگاه شهرکرد اعطا شد.

وی افزود: نظر به سیاست‌های گسترش زبان فارسی در تمامی کشو‌رهای منطقه و جهان، دانشگاه شهرکرد با ایجاد و گسترش این مرکز، می‌تواند به یکی از محور‌های اصلی جذب و آموزش زبان فارسی به اتباع خارجی و دانشجویان بین‌المللی در استان و کشور تبدیل شود.

بیشتر بخوانید

ارسال ۲۱۰ مقاله به نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست در شهرکرد

پیرعلی اضافه کرد: مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان فرصتی را فراهم می‌آورد که فارسی‌آموزان برای دستیابی به اهداف شغلی و ادامه تحصیل در ایران، زبان فارسی را در زمانی کوتاه یاد بگیرند. در انتهای هر دوره به زبان‌آموزان مدرک بین‌المللی ارائه می‌شود که مورد تأیید وزات علوم، تحقیقات و فناوری ایران است.

وی گفت: هم اکنون بیش از ۳۰۰ دانشجوی بین الملل در دانشگاه شهرکرد مشغول به تحصیل هستند و دانشگاه شهرکرد در تلاش است که با ارائه خدمات مناسب پذیرای تعداد بیشتری از دانشجویان بین الملل در آینده باشد.

پیرعلی بیان داشت: سایر دانشگاه‌های استان و کشور هم می‌توانند از خدمات مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان (آزفا) دانشگاه شهرکرد بهره‌مند شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • واکنش به حواشی دکترای افتخاری رئیسی در کراچی
  • واکنش به حواشی دکترای افتخاری رئیسی از دانشگاه کراچی
  • ماجرای دکترای افتخاری رئیسی از دانشگاه کراچی پاکستان + عکس
  • بررسی ادعاها درباره مدرک دکترای افتخاری رئیسی
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه شهرکرد
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی با فعال شدن خانه‌های فرهنگ ایران در پاکستان
  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • وزیر فرهنگ: ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود