Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری ببست‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بسیج از ساعت ۱۱ صبح امروز سه شنبه، هشتم اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی جیحونی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین و دبیر مسابقات در محل ساختمان خبرگزاری بسیج (پاتوق خبر) برگزار شد.
معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین طی سخنانی با اشاره به آیه 170 سوره مبارکه اعراف «وَالَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتَابِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ» اظهار کرد: باید در حق قرآن کریم و مصحف شریف به‌گونه‌ای حرکت کنیم که ان‌شاءالله مشمول این آیه شریفه باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر این‌گونه بخواهیم بیان کنیم که تمسک به کتاب خداوند متعال و اقامه نماز این نکته را بیان می‌کند که ما در راستای کمال انسانیت و رسیدن به تکامل حتما باید به اوامر و نواهی خداوند متعال دقت داشته باشیم و کاملا مطیع اوامر و فرامین الهی باشیم و از نواهی حذر کنیم، شاید می‌توان به این نکته اشاره کرد که سرسلسله و سلسله‌جنبان این اوامر، نماز است.
جیحونی با بیان اینکه تمسک به کتاب خداوند و ترویج و گسترش اوامر و حذر دادن از نواهی خداوند نسبت به انسان‌ها در جامعه اصولی دارد، تصریح کرد: در سازمان بسیج مستضعفین از تقریبا سال 87 نقش یا به عبارتی رسالت پرداختن به حوزه‌های قرآنی به مجموعه معاونت تعلیم و تربیت بسیج واگذار شد. مهمترین و رسالت این معاونت در سازمان بسیج مستضعفین تعمیق معنویت، بصیرت‌افزایی، مهارت‌افزایی و معرفت‌افزایی در آحاد بسیجیان است.
وی با اشاره به اینکه آنچه که محور و محتوای این اتفاقات مقدس است، قطعا قرآن کریم و عترت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) است، گفت: نگرش ما در معاونت تعلیم و تربیت بسیج برای تبیین و اصولی که از آیات شریفه قرآن کریم أخذ می‌شود، این است که محتوای کار ما در عرصه تعلیم و تربیت انسان‌ها یا عزیزترین و بهترین انسان‌ها در جوامع امروزی یعنی همین بسیجیان عزیز در عرصه ایران اسلامی می‌تواند قرآن و کلام وحی باشد که تفسیر و تبیین این آیات نیز توسط مفسرین واقعی کتاب الهی یعنی ائمه معصومین(ع) انجام می‌شود و همه ما به نوعی در کنار این چشمه‌سار زلال از این مسیر بهره می‌بریم.
معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: از حدود 10 سال پیش محتوا و مبنای خیلی از اقدامات ما در طراحی محتواهای تربیتی برای آحاد بسیجیان ازجمله معنویت، بصیرت و معرفت و مهارت ایشان قرآن و عترت شد با این رویکرد که تلاش ما این است که گام تحولی در عرصه قرآن برداریم و آن گام تحولی نیز این موضوع است که تلاش کنیم تا اقدامات قرآنی ما مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری باشد.
جیحونی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برای این مهم نیز اقداماتی را در مجموعه مرکز محتوایی و پژوهش متون انجام دادیم که در حال تکمیل و تکامل است،‌ تصریح کرد: ان‌شاءالله بتوانیم مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری نظام قرآنی بسیج را طراحی کنیم.
معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین در ادامه با اشاره به جملاتی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با قرآن کریم و ضرورت عمل به آیات این منبع عظیم الهی اظهار کرد: اگر بخواهیم تأثیر عمیقی در حوزه تربیت انسانی همراه با تمسک به قرآن داشته باشیم، باید به سراغ قرآن، تفسیر و تأمل در قرآن برویم تا بتوانیم عمل به آیات قرآنی را همانگونه که مد نظر مقام معظم رهبری است در جامعه رقم بزنیم.
وی با بیان اینکه مقدمه این اتفاق زمانی رقم می‌خورد که بتوانیم فضای عطرآگینی از مباحث قرآنی را در سطح جامعه ایجاد کنیم، افزود: یکی از اقدامات مجموعه سازمان بسیج مستضعفین در این زمینه که از اقدامات گفتمان‌ساز و جریان‌ساز قرآنی در سطح جامعه است، برگزاری مسابقات قرآن کریم است که امسال نیز بیست و پنجمین دوره این مسابقات در سراسر کشور برگزار شده است.
معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین در ادامه به اهم فعالیت‌های 10 سال گذشته دارالقرآن بسیج اشاره کرد و گفت: آغاز فرآیند راه‌اندازی دارالقرآن‌های بسیج در سطح شهرستان‌ها، برگزاری دوره‌‌های توانمندسازی مدیران و مربیان قرآنی در استان‌های مختلف کشور، پرداختن به موضوع حفظ قرآن به صورت موضوعی، داستانی و ترتیبی از یک جزء به بالا در راستای مطالبات مقام معظم رهبری در رابطه با تربیت 10 میلیون حافظ قرآنی و پیگیری موضوع ایجاد دارالحفظ‌های قرآنی در این زمینه در اهداف پنج ساله ششم از جمله اقداماتی است که طی این 10 سال بدان پرداخته شده است.
جیحونی ادامه داد: همچنین، تولید نماهنگ، مستند و تئاترهای قرآنی از شهدای قرآنی بسیج با رویکرد آموزشی و تربیتی، برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن و محافل انس با قرآن کریم با رویکردهای آموزشی، برگزاری یادواره شهدای قرآنی، تولید محتوای فاخر قرآنی با موضوعات مختلف به ویژه در قالب گروه‌های تربیتی «صالحین» و راه‌اندازی گروه‌های جهادی قرآنی (فعالیت در اردوی راهیان نور و ...) نیز از دیگر برنامه‌های مختلفی است که طی این 10 سال اجرایی شده است.
معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: حمایت محتوایی و آموزشی در مهد کودک‌های قرآنی در بسیج سراسر کشور، حمایت از مراکز دارالقرآن‌های منطقه‌ای و مؤسسات برتر، برگزاری جشنواره‌های قرآنی، راه‌اندازی هیئت‌های قرآنی، مشارکت با نهادهای مختلف قرآنی از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه و ...، فعالیت مشترک با شبکه قرآن و معارف سیما و فعالیت‌های ویژه در فضای مجازی با عناوین «سوره‌های سرخ، آوای سرخ و ...» نیز دیگر برنامه‌های اجرا شده از سوی دارالقرآن بسیج طی 10 سال گذشته است.
وی در ادامه سخنان خود در این زمینه اظهار کرد: تمام این اقداماتی که به آن‌ها اشاره شد، با بازنگری در برخی از آسیب‌های آن برای پنج ساله ششم بسیج در دست اقدام است و به صورت قوی و محکم با عنایت به اینکه رویکرد ریاست محترم سازمان بسیج مستضعفین نیز چنین است، پیگیری شده و تداوم خواهد یافت.
در راستای تحقق این امر که اقدامات قرآنی ما مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری باشد، ‌ان‌شاءالله برنامه‌های فراوان قرآنی مانند نهضت صحیح‌خوانی قرآن کریم، تربیت و آموزش حافظان قرآن کریم، تربیت مدیران قرآنی، برگزاری جلسات تفسیر و مفاهیم، تربیت مربی و مدرس قرآن، استعدادیابی قرآنی، ایجاد سامانه بانک اطلاعات قرآنی بسیج و پرتال جامع قرآنی بسیج، راه‌اندازی مساجد قرآنی نمونه بسیج، راه‌اندازی مدرسه تخصصی قرآن کریم، ایجاد هم‌افزایی با برخی مؤسسات قرآنی، تولید و انتشار نشریه قرآنی، حمایت از تولیدات و پژوهش‌ها و تحقیقات قرآنی، برنامه‌های قرآنی ویژه خانواده بسیجیان، ارائه مباحث قرآنی در حوزه‌های نمایشگاهی و رسانه‌ای، برنامه‌های قرآنی در فضای مجازی و ... را در دست اقدام داریم که ان‌شاءالله بتوانیم زمینه را برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در رابطه با امر قرآن کریم فراهم کنیم.
همچنین، در ادامه این نشست خبری، محمد ذوالفقاری، دبیر اجرایی بیست و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بسیج طی سخنانی به تشریح برنامه‌های مختلف این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: مرحله کشوری بیست و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بسیج طی روزهای 9 تا 12 اسفندماه جاری در محل سال 5 آذر مجموعه سازمان بسیج برگزار می‌شود.
دبیر اجرایی بیست و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بسیج با بیان اینکه این دوره از مسابقات با حضور بیش از پانصد نفر از نخبگان قرآنی بسیجی و با شعار «قرآن؛ منادی اتحاد و مقاومت» برگزار می‌شود، افزود: همچنین، مسابقات این دوره همراه با گرامیداشت و تجلیل از مقام شامخ شهدای مدافع حرم، حافظان حریم قرآن و عترت اجرا خواهد شد.
ذوالفقاری با بیان اینکه مسابقات در 14 رشته (12 رشته ویژه آقایان و دو رشته ویژه بانوان)‌ برگزار می‌شود، ادامه داد: همچنین، رشته‌های حفظ (10 جزء، 20 جزء و کل)، قرائت (تحقیق، ترتیل، مجلسی و تقلیدی) برای دو مقطع زیر 16 سال و بالای 16 سال برای مسابقات برنامه‌ریزی شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های متمایز این دوره از مسابقات بسیج نسبت به مسابقات سایر نهادها و سازمان‌های قرآنی این است که علاوه بر مسابقات انفرادی، بخش گروهی را نیز داراست به این صورت که در مقطع بالای 16 سال و در رشته‌های حفظ 10 جزء، 20جزء، تلاوت مجلسی و رشته ترتیل، مجموع امتیازات متسابقان مشخص کننده تیم برتر خواهد بود که در کنار بخش انفرادی برای تیم برتر، جمع امتیازات استانی مد نظر است.
دبیر اجرایی بیست و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بسیج در ادامه اظهار کرد: در بخش تلاوت مجلسی مسابقات نیز متسابقان یک به یک تلاوت می‌کنند و داوران با توجه به میزان اثرگذاری و توجه به مفاهیم آیات تلاوت ایشان را داوری و ارزیابی می‌کنند. همچنین، در مقطع زیر 16 سال نیز رشته تلاوت تقلیدی وجود دارد که بیشتر در راستای استعدادیابی قرآنی میان بسیجیان اجرا می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه بانوان نیز در رشته‌های حفظ کل و قرائت تحقیق قرآن کریم به رقابت با یکدیگر می‌پردازند، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی مسابقات، مراسم افتتاحیه روز نهم اسفندماه از ساعت 19 در مجموعه سازمان بسیج مستضعفین با حضور سردار غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و مراسم اختتامیه نیز از ساعت 9 روز شنبه، 12 اسفندماه در مسجد بلال سازمان صدا و سیما برگزار خواهد شد.
ذوالفقاری در پایان سخنان خود تصریح کرد: همچنین، در کنار برگزاری مسابقات، برنامه‌های مختلفی همچون برپایی محفل انس با قرآن (بعد از نماز مغرب و عشاء روز 10 اسفندماه) با حضور قاریان بین‌المللی و ممتاز، نمایشگاه قرآنی فعالیت‌های مختلف دارالقرآن بسیج، کارگاه‌های سبک زندگی قرآنی، کارگاه‌های آموزشی ویژه متسابقان و نیز برنامه تجلیل از شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم در مراسم افتتاحیه اجرا خواهد شد.

انتهای خبر

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۳۴۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل

اولین نمایشگاه ملی قرآن کریم با شعار "جامعه افغانی، تربیت قرآنی" به مدت هفت روز باهدف انس با قرآن و ترویج معارف قرآنی در قصر دارالامان کابل برگزار شد.

عبداللطیف نظری؛ معین مسلکی وزارت اقتصاد طالبان، این نمایشگاه را در ترویج ارزش‌های اسلامی و معارف قرآنی مهم خواند و گفت: مهم‌ترین رسالت ما این است که نسل جوان ما با ارزش‌های اسلامی و قرآنی آشنا شوند.

او گفت: اگر به ارزش‌های قرآنی عمل کنیم، همواره به‌عنوان یک ملت سرفراز باقی خواهیم ماند.

مفتی شفیع الله ثاقب، رییس دعوت و ارشاد وزارت سرحدات، اقوام و قبایل حکومت طالبان هم در این نمایشگاه گفت: قرآن کریم کتابی است که تا قیام قیامت ماندگار و راهنمای بشریت خواهد ماند.

او نیز بر اتحاد مردم تاکید کرد و گفت: قرآن کریم محور وحدت و اخوت میان امت اسلامی است

این نمایشگاه با حضور فرهنگیان، اساتید حوزه و دانشگاه و شماری از مقام‌های حکومتی گشایش یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل
  • ۲۰ توصیه رهبر انقلاب در دیدار فرهنگیان چه بود؟
  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
  • چهره فقاهت و قرآنی رهبر انقلاب به جهان معرفی می‌شود
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
  • نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است
  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است
  • رقابت قرآنی ۶۰۰ دانش آموز استان مرکزی
  • فیلم/ تلاوت قرآن کریم قبل از بیانات رهبر انقلاب