Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- نخستين همايش`اميد اجتماعي درايران` با بيانيه پاياني درباره اميد اجتماعي درايران،زمينه ها، ضرورت ها و نيازهاي آن به پايان رسيد.

به گزارش سه شنبه شب خبرنگارايرنا، نخستين همايش `اميد اجتماعي در ايران` در روزهاي هفتم و هشتم اسفندماه 1396 از سوي موسسه رحمان با همکاري 21 انجمن علمي، دانشکده، مرکز پژوهشي، نهاد مدني و دستگاه اجرايي در دانشکده ي علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين نشست؛ چيستي مفهوم و دستاوردهاي نظري در حوزه اميد اجتماعي، وضعيت اميد اجتماعي در ايران، سبب شناسي اميد اجتماعي و راهکارهاي ارتقاء اميد اجتماعي،
به عنوان چهار موضوع اصلي مطرح شد و پيرامون آن‌ها بحث شد.
همايش با قدرداني از حضور و مشارکت استادان، محققان، دانشجويان، کنشگران مدني، مسئولان، اصحاب مطبوعات و رسانه‌ها وشبکه‌هاي اجتماعي، برضرورت توجه عمومي به مسأله اميد اجتماعي لذا با تاکيد برمباحث مطرح شده درهمايش ، اهتمام بيشترصاحب‌نظران، محققان، نخبگان، کنشگران، سياست‌گذاران و برنامه‌ريزان را به مسائل زير جلب مي‌کند:
1- اميد مفهومي است که خود را در ساحت‎ها و عرصه‌هاي مختلف از روانشناسي، جامعه‌شناسي و سياست تا الهيات، اخلاق و فلسفه مي‌گنجاند.
2- اميدهاي اجتماعي آرزوانديشي يا توهم نيست بلکه ظرفيتي است که در تعامل واقعيت و تخيل خلاق سبب مي‌شود گروه‌هاي مختلف در جامعه، نه تنها شناسايي و ديده شوند بلکه عامليت فعال و مؤثر به سوي بهبود وضع موجود پيدا کنند.
3- در يک جمع بندي کلي از ديدگاه‌ها مي توان گفت؛ اميد مستلزم شناختن،گشودن و اکتشاف راه هاي بهبود وضعيت موجود و فرا رفتن از حتميت‌هاي امروزي و ايجاد گرايش جمعي براي پيمودن اين مسيرها است.
4- `توليد اميد اجتماعي` و به همان ميزان `توليد اجتماعي اميد`، منبع تداوم و استمرار حيات اجتماعي در وضعيت‌هاي بحراني است.
5- اميد ماهيتا سازه اجتماعي است در عين حال علاقه اجتماعي به معناي نگرشي که ارتباط مسئولانه فرد را با انسان‌هاي ديگر فراهم مي‌کند و رشد و تحول و سعادت فرد را همسو با منافع اجتماعي پيش مي‌برد، نقش مهمي در شکل‌گيري اميد اجتماعي و بهبودباوري دارد.
6- برحسب دو معيار، مفهوم‌سازي اميد اجتماعي آغاز مي‌شود؛ اول فرايند وفاق براي تحقق ديدگاه اجتماعي مشترک درباره جامعه خوب يا جامعه‌اي که به سمت زيست بهتر حرکت مي‌کند، و دوم توافق اجتماعي درباره راه‎هايي به سوي تحقق ديدگاه اجتماعي مشترک.
7- آنچه که در ايران مي بايد مورد توجه قرار گيرد، کارکرد اساسي اميد به عنوان عامل توليد و تداوم جامعه در جهت مقابله با بحران هاست که مغفول واقع شده است. مجموعه تحقيقات کمّي و کيفي انجام شده از طريق پيمايش هاي ملي و مطالعات موردي، نشان مي دهد وضعيت اميد اجتماعي در ايران پايين تر از حد متوسط قرار دارد.همچنين برخي شواهد تجربي ديگر از منظر جامعه شناسي نهادي، نشان دهنده تهديد به از هم گسيختگي اجتماعي جامعه ايران است. علاوه بر اين برخي مطالعات انجام شده در اين حوزه حاکي از آن است که آحاد جامعه از عوامل ساختاري انتظار برآورده شدن و يا همراهي با اهداف و آرزوهاي خود را ندارند.
8- مساله‌مند شدن مقوله اميد اجتماعي در جامعه ايران، بازتاب پديد آمدن مسايل جديد و فعال شدن نيروها، و مطالبات و اميدهاي متفاوت و متکثري است که ديگر به راحتي در چارچوب نسخه‌هاي اميد بخش موجود نمي‌گنجند. از جمله اين نيروها مي‌توان به کارگران و طبقات محروم جامعه(با مطالبات اقتصادي)، زنان(با مطالبه عدالت و برابري جنسيتي)، قوميت‌ها(با مطالبه تکثر فرهنگي و عدالت اجتماعي)، جوانان(با مطالبه تنوع سبک زندگي و اشتغال) و مسايلي همچون محيط زيست اشاره کرد. اين مطالبات و اميدها، هم در روايت‌هاي تاريخي ارئه شده از تحولات جامعه ايران ناديده گرفته شده‌اند و هم در چارچوب صف آرائي جريان‌ها و نيروهاي معاصر به حاشيه رانده شده‌اند.
9- ناتواني و ناکارامدي در پاسخ به مطالبات قديم و جديد، بالا بردن انتظارات نسبت به زندگي مطلوب و ناکارامدي و ناهماهنگي ساختاري در پاسخگويي به مطالبات اجتماعي از عوامل مؤثر کاهش اميد اجتماعي محسوب مي‌شود.
10- اميد اجتماعي مشروط به شرايط سياسي و دگرگوني آن در گرو تحولات سياسي است. فروکاهش اميد اجتماعي به وضعيت‌هاي روانشناختي،فردي و شخصي يکي از مهمترين منابع توليد نااميدي اجتماعي است زيرا سبب مي‌شود شرايط سياسي بهبودباوري حتي در سطح فردي نيز ناديده گرفته شود.
11- يکي ديگر از منابع توليد نااميدي اجتماعي، تمرکز بر موانع حل مسائل بر موانع حل مسائل به جاي تکيه بر حل مسأله است. ضعف نهادهاي اميد که يکي ديگر از منابع توليد نااميدي است از جمله با “اصلاح اصلاحات” قابل ترميم است. اميد ورزيدن به سياست، در اميد داشتن به سياست ورزان و نهادهاي سياسي خلاصه نمي‌شود. اميد سياسي به معناي اميد بستن به کنش‌هاي فعالانه و خلاقانه شهروندان در عين باور به امکان بهبود اوضاع است.
12- ترميم وضع نابسامان اميد اجتماعي در ايران مستلزم انديشيدن به شرايط سياسي اميد اجتماعي است.
13- روندها و روال‌هاي مشارکت عموم مردم در عرصه سياست با موانعي رو به روست که ترميم اميد اجتماعي از جمله در گرو رفع آن موانع است. برخي از اين موانع خصلت حقوقي دارند از جمله تورم قوانين و مقرراتي که بر سر راه تشکيل و فعاليت سمن‌ها همچون مانع عمل مي‌کنند.
14- تسهيل مشارکت انتخاباتي چه بعنوان انتخاب کننده چه بعنوان انتخاب شونده مي‌تواند مشارکت سياسي و در نتيجه اميد اجتماعي را ارتقا دهد.
15- جدي گرفتن مسئوليت اجتماعي دانشوران و پژوهشگران عرصه‌هاي علوم انساني و اجتماعي در شرايط کنوني جامعه ايران مي‌تواند ظرفيت‌هاي نهاد دانشگاه را به نفع ترميم اميد اجتماعي فعال سازد.
16- ترميم شبکه‌هاي اميد و نهادهاي اميدساز، مانند نهادهاي واسط مانند سمن‌ها مي‌تواند به بهبود وضع اميد اجتماعي مدد رساند.
17- از ديگر راهکارهاي ارتقا اميد اجتماعي بسط امکان مشارکت سياسي عموم مردم است. که مستلزم به رسميت شناختن تکثر سياسي در کشور است.
18- اميد بذر هويت ماست. براي داشتن جامعه‌اي اميدوارتر، دموکراتيک‌تر، عادلانه تر و صلح طلب‌تر، پيرامون همين چشم انداز، هويتي دموکراتيک، عدالت طلب و صلح جو شکل مي‌گيرد که در قالب جنبش اجتماعي، براي ايجاد آينده‌اي که در دسترس و واقعي است، تلاش ميکند.
19- برآيند مجموعه مباحثي که در اين همايش دو روزه مطرح شد بر لزوم انتقال نوميدي اجتماعي از دايره پاسخ‌ها به دايره مسأله‌هاست. نوميدي اجتماعي راه حل هيچ مسأله‌اي نيست بلکه خود، عين مساله است. جدي گرفتن اين مسأله، مستلزم مشارکت فراگير نهادهاي عمومي و مدني است.
20- براي ترميم اميد اجتماعي و ارتقاي اميدواري به بهبود همه‌جانبه اجتماعي، بايد از همۀ ظرفيت‌هاي فرهنگ غني ايراني-اسلامي سود برد و اين منوط به گفتگوي گشاينده در ميان نخبگان با هم، نخبگان با مردم و نخبگان با حاکميت است و مؤسسۀ رحمان افتخار دارد در حد توان محملي را براي گشودن ابواب اين گفتگوها فراهم سازد. از همه نهادهاي علمي،مدني، سياسي و اجرايي مي‌خواهيم که اين گام نخست را با قدم ‎هاي استوارتر و سنجيده تر ادامه دهند.
اجتمام**3377*1724*3229*2181
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۳۶۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اقناع سازی مخاطبین در خصوص فرزندآوری توسط رسانه‌ها

زهرا شایسته فرد در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: وقتی که یک مسأله‌ای خیلی مهم می‌شود، نقش تعیین کننده‌ای در سطح ملی دارد و متولیان تصمیم می‌گیرند که آن را به صورت یک رویداد و به صورت هماهنگ در سراسر کشور برگزار نمایند، بنابراین لازم است که مخاطبین روی کلمه‌ی رویداد حساس باشند و حواسشان باشد که خود را در انجام یک کار بسیار مهم سهیم بدانند.

وی با اشاره به اینکه رویداد جوانی جمعیت که در سراسر کشور در حال برگزاری است در واقع نه تنها منفعت آن به خود ما برمی گردد بلکه به صورت ادامه دار و سلسله وار برای نسل آینده ما بسیار مهم است افزود: یکی از مسائلی که باعث شده اهمیت این موضوع کمرنگ شود شاید شبهاتی است که در فضای مجازی و در فضای عمومی جامعه رایج شده که ریشه‌های آن را می‌توان در تهاجم فرهنگی در واقع جستجو کرد.

شایسته فرد با بیان اینکه خیلی از افراد اصلاً بدون اینکه بدانند که چرا باید تلاشی در این زمینه شود گارد می‌گیرند، مقاومت می‌کنند و نفی می‌کنند افزود: اینکه ما یک تلاشی داشته باشیم و فردی را به این دنیا بیاوریم واقعاً در علم اخلاق، علم فیزیولوژیک و در تمامی علم‌ها مقدس و قابل تقدیر بوده و هست، حالا که این موضوع را آنقدر روی آن کار کردند که افراد مقاومت داشته باشند و تضعیفش کردند جای بحث دارد.

وی بیان کرد: لازم است افرادی که دست‌اندرکار هستند شبهاتی که در زمینه افزایش جمعیت هست را جمع آوری بکنند، شبهاتی را که افراد در ذهنشان دارند اینکه اصلاً چرا ما باید فرزند آوری داشته باشیم، مسأله اقتصادی وقتی وجود دارد، مشکلات اقتصادی اینقدر بالا است چه لزومی دارد که ما در این زمینه تلاشی داشته باشیم، چه لزومی دارد رفاه طلبی خودمان را کنار بگزاریم بالاخره فرزند آوری زحمت و پی گیری هایی دارد.

شایسته فرد گفت: برخی هم دغدغه شأن، دغدغه‌های تربیتی هست که در این دوره و زمانه اگر بچه‌ای بیاوریم برای چه بخواهم نگرانش باشم، اصلاً بچه‌ای به دنیا نمیاورم و در جامعه‌ای که شاید خیلی چیزها کنترل شده نباشد برای تربیت فرزندم نگران خواهم بود بنابراین از این مسؤلیت کناره‌گیری می‌کنم و راحتی روان بهتری را خواهم داشت، آیا واقعاً همینطور است ما جواب این شبهات را چطور می‌خواهیم به هم میهمانان بدهیم.

شایسته فرد گفت: لازم است که برای این موضوع کمیته‌ای تشکیل شود در خصوص اینکه جواب این شبهات را به صورت تولیدات رسانه‌ای در فضای مجازی و فضای رسانه‌ای عمومی بتوانند توزیع کنند و بتوانیم سهم مهمی در اشاعه‌ی فرهنگ فرزندآوری و رشد جمعیت داشته باشیم.

کد خبر 6090817

دیگر خبرها

  • خودکشی در ۲۳ کشور دنیا جرم و اجرای کامل سند ملی خودکشی در ایران ضروری است
  • آیت‌الله مرتضوی: «حفظ نظام» به معنای نظام عام اجتماعی است؛ نه نظام سیاسی
  • ضرورت توجه به کارگران نخبه و نخبگی در جامعه کارگری
  • ضرورت متناسب سازی دروس دانشگاهی با نیاز صنعت فولاد کشور
  • همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی
  • علت حذف بیانیه استقلال: فرار از جریمه میلیاردی!
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • ضرورت اقناع سازی مخاطبین در خصوص فرزندآوری توسط رسانه‌ها
  • انتقاد شدیدالحن از حکم اعدام توماج | کسانی عمدا حیثیت نظام را بر باد می‌دهند؟
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است