Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-01@14:49:00 GMT

تراز سطح آب دریاچه ارومیه ۱۰ سانتی‎متر کم شد

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۳۷۸۱۹

سیدمرتضی موسوی مدیرکل دفتر مدیریت بهم‌پیوسته حوضه‌ آبریز دریاچه ارومیه اظهار داشت: تراز سطح آب دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تا ششم اسفند ماه به 1270.52 متر رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 10 سانتیمتر و در مقایسه با تراز اکولوژیک سطح آب دریاچه (1274.1 متر) سه متر و 58 سانتیمتر کاهش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کاهش بی‌سابقه بارش‌های کشور همراه با افزایش مصارف به ویژه در بخش کشاورزی سبب شده است تا دریاچه ارومیه نیز متاثر از این وضعیت روند نزولی را در کاهش تراز سطح آب، وسعت و حجم آب موجود در دریاچه دنبال کند.

موسوی ادامه داد: بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش حاکی از آن است که تراز سطح آب دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تا ششم اسفندماه به 1270.52 متر رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 10 سانتیمتر و در مقایسه با تراز اکولوژیک سطح آب سه متر و 58 سانتی متر کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: وسعت دریاچه در بازه زمانی یاد شده به 2001 کیلومتر مربع رسیده است که در مقایسه با سال گذشته وسعت دریاچه 126 کیلومتر مربع و در قیاس با سطح متناظر با تراز اکولوژیک 2332 کیلومتر مربع افت کرده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بهم‌پیوسته حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه تاکید کرد: حجم کنونی آب موجود در دریاچه ارومیه 1.47 میلیاردمترمکعب است که این رقم نیز در مقایسه با مدت زمان سال قبل 236 میلیون مترمکعب و در مقایسه با حجم متناظر با تراز اکولوژیک 12.26 میلیاردمترمکعب کاهش پیدا کرده است.

موسوی یادآور شد: در این میان افزایش 30 درصدی بارش‌های حوضه آبریز ارومیه از ابتدای سال آبی(ابتدای مهرماه) تا پنجم اسفندماه نسبت به سال گذشته موجب شده است تا تراز آب دریاچه هم در مقایسه با ابتدای مهرماه افزایش پیداکرده باشد.

وی عنوان کرد: بارش‌های نسبتا مناسب یک ماه اخیر حوضه آبریز دریاچه ارومیه موجب شده تا وسعت دریاچه ارومیه هم اکنون در مقایسه با ابتدای مهرماه 230 کیلومتر مربع و حجم آب موجود در دریاچه هم 350 میلیون مترمکعب بیشتر شود.

موسوی در پایان گفت: نجات دریاچه ارومیه و تامین حقابه آن علاوه بر راهکارهای در حال اجرا در گرو عزم و اراده دستگاه‌های و مشارکت جوامع محلی ساکن استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و کردستان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با هدف کاهش مصرف آب ممکن خواهد بود.

انتهای پیام/.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۳۷۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا محمدی فشارکی در مراسم روز شوراها ضمن تبریک روز ملی شوراها به نسخه مردم سالاری دینی امام راحل اشاره کرد و گفت: مصادیق این مردم سالاری را امروز در اصل هفتم قانون اساسی در بدست گرفتن امور مدیریت شهر توسط شوراها را به نمایندگی از مردم شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم شوراهای اسلامی شهرها و روستاها امانت‌دار خوبی در رفع نیازهای مردم براساس قانون باشند، گفت: امروز شوراها مأموریت سنگینی را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی به عهده دارند.

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان با بیان اینکه در عرصه امنیتی باید حد و مرزهایی داشته باشیم، تصریح کرد: وظیفه شوراها در عرصه امنیتی نیاز به نگاه جامع و اشراف کامل در این عرصه است.

محمدی فشارکی با بیان اینکه نباید نگاه‌ها در شوراها صرفاً عمرانی، سیاسی و فرهنگی گرفته باشد و لو اینکه نمره ۲۰ را گرفته در این عرصه‌ها گرفته باشند، گفت: مردم امروز از شوراهایشان در شرایط بد اقتصادی و معیشتی توقع دارند نگاه خود اتکایی و پایداری به روستاهایشان داشته باشند تا مهاجرت از روستا کمتر و بر عکس برجمعیت روستا روز بروز افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه روستاها باید محیطی آرام بخش برای عموم مردم باشد تصریح کرد: شوراها در خدمت رسانی به مردم روستا باید در تراز نظام و انقلاب باشند.

کد خبر 6092202

دیگر خبرها

  • (ویدئو) تشکیل یک دریاچه فصلی در کویر اصفهان
  • کاهش ۲ متری تراز آب دریای خزر طی ۲۰ سال گذشته
  • موافقت مجلس و دولت با فوق‌العاده شغل پرستاران
  • پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند
  • زیر آب رفتن شهرهای اسپانیا تا ۲۰۵۰
  • زیر آب رفتن شهرهای اسپانیا تا سال ۲۰۵۰
  • تصاویر| تفریح در بخش پرآب دریاچه ارومیه