ایده از اثر مهم تر است
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۴۰۳۳۷
سال گذشته که جایزه هنر معاصر ویستا با رویکرد توجه به ایده اثر هنری فراخوان داد بسیاری بهت زده شدند؛ قرار این مسابقه نه یک اثر هنری بلکه ایده اثر هنری بود و هست؛ طرح خلق یک اثر. شاید این نخستین بار است که در ایران به ایده، فکر و اندیشه آفرینش اثر هنری جایزه داده میشود؛ سرزمینی که بارها و بارها شنیدهایم که در آن به ایده، کم یا حتی بیتوجهی میشود و کم نبودهاند نخبگان و هنرمندانی که به جهت نادیده شدن طرحهای خلاقهشان کوچ کرده و رفتهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ایران آنلاین / جایزه 30 میلیون تومانی هنر معاصر ویستا برای ارائه یک ایده به قدر کافی جذاب بود اما پارسال شاید به جهت گنگ بودن ماجرا و ناباوری اینکه واقعاً موضوع، یک ایده ناب است موجب شد شمار شرکتکنندگان چشمگیر نباشد، اتفاقی که امسال رخ داد و تیم کارشناسی و داوری جایزه را متعجب کرد؛ نکتهای که حتی در بیانیه شورای داوری، 21 دی ماه در آیین اختتامیه دومین دوره جایزه ویستا در موزه هنرهای معاصر تهران بدان تأکید شد.
داوران دومین دوره این جایزه پریسا پهلوان، حمید سوری، رزیتا شرف جهان، بهرنگ صمدزادگان، نگار تحصیلی و بهنام کامرانی با متر و معیارهایی مانند اهمیت بخشی به فکر و ایده، معاصر بودن، اجرایی بودن، ارزشهای تئوریـک زیباشناسانه، چالش برانگـیزی آثار از لحاظ زیبایی شناختـی و محتوایـی از میان 198 طرح رسیده 16 طرح را در مرحله اول پذیرفتند، سپس در گفتوگو با هنرمندان 9 طرح برای نمایش و قضاوت نهایی فرصت حضور در نمایشگاه را بهدست آوردند که عبارت بودند از:
آشنا مصطفوی با طرح «راهحل نهایی»، مجید تبریزی با طرح «فیلی در تاریکی»، معصومه مهتدی با طرح «پیریت»، پیام قلیچی، نازگل نیری، صنم سایهافکن و عماد مردانی با طرح «کاف»؛ مرجان مدنی رزاقی با طرح «نامناپذیر»؛ عمادالدین انوشیروانی با طرح «نود و دو صفحه»؛ مریم فرشاد با طرح «اتاق مادر»؛ عقیل مردانی و عماد مردانی با طرح «سرزمین نابرجا» و پیام مفیدی با طرح «بدن، جزیرههای مستعمراتی و عمق استراتژیک.»
بنا بر نظر هیأت داوران تمامی طرحهای ارسالی دومین فراخوان جایزه هنر معاصر ویستا از منظر نو بودن، بکر، تازگی و جذاب بودن در مقایسه با دوره اول تفاوت مشهودی داشتند و این اتفاق امر داوری و قضاوت را پرچالش و بحث برانگیز نمود.
پریسا پهلوان: جایزه ایرانی که میتواند بینالمللی شود
پریسا پهلوان، مدیر گالری ویستا و طراح جایزه هنر معاصر ویستا درباره شکلگیری این جایزه به «ایران» گفت: «گالری ویستا از بدو تولدش بهعنوان پشتیبان هنر معاصر مطرح بود و ما در طول سال در کنار نمایشگاه معمول نقاشی و مجسمه، از پروژهها و نیو آرتهای متعددی میزبانی میکنیم که ایده محور هستند و به طور واضح خلاف جریان رایج اقتصاد هنر قلمداد میشوند؛ ما همیشه به مقوله اقتصاد هنر به دیده احترام مینگریم و وجود و رونقش را الزامی و بدیهی میدانیم اما این نباید مانع شود که آثار هنری مانند پرفورمنس، ویدئو، اینستالیشن که بازار فروش چندانی ندارند به محاق روند و نادیده انگاشته شوند. از همین منظر ما سالی چند پروژه را در ویستا اجرا میکنیم.»
او افزود: «با مطالعه این چند سال دیدیم ایده هنری به معنای فکر شکل دهنده اثر، اندیشهای که به اثر هنری هویت میبخشد در ایران جایگاه بایسته و شایسته را ندارد؛ در کوران برپایی رویدادها و نمایشگاههای متعدد تجسمی، ایده مغفول میماند و احترام لازمه را نمیبیند. با همین نگاه تصمیم گرفتیم جایزه هنر معاصر ویستا را با تمرکز بر «ایده هنری» پایهگذاری کنیم تا ضمن اهمیت بخشی به این مهم، نگاه هنرمندان را به این مقوله جلب کنیم زیرا در عصر هنر معاصر این فکر و اندیشه هنرمند است که اهمیت و اصالت دارد و دوره برتری تکنیک یا فلان سبک هنری به سر آمده است.»
پهلوان خاطرنشان کرد: «مسیر جایزه طوری طراحی شده که هنرمند برای ارائه ایده خود باید بتواند از رزومهنویسی تا تولید پروپوزال حرفهای را بیاموزد و به شکلی شایسته آن را در قالب ویدئو یا ماکت و چیدمان به مردم نشان دهد، در صورت موفقیت در تمامی این مراحل برگزیده شدن او میسر میشود. اتفاقاً تجربه این دو دوره ما را متوجه این نکته کرده است که اغلب هنرمندان ما با چه کمبودهایی در زمینه معرفی ایدههای خود مواجه هستند که این نقصان میتواند به هنر ما آسیب جدی برساند.»
مدیر گالری ویستا توضیح داد: «در دنیای امروز بسیار حیاتی است هنرمند بتواند فکری را که در ذهن دارد بدرستی انتقال دهد، این مهم نیازمند دانش و مهارت در زمینه پروپوزالنویسی است، جایزه ویستا تلنگری به هنرمندان زده تا این مهم را دریابند.»
پهلوان گفت: «از نکات هیجان انگیز این است که دور دوم جایزه با اتفاقات مثبت بسیار روبهرو شده و هم از حیث کیفیت طرحهای رسیده و هم ظرافتهای ارائه ایدهها شاهد تحولات عیان بودهایم که همین مؤلفهها ما را نسبت به آینده خوشبین کرده است.»
او ابراز امیدواری کرد در روزگاری نه چندان دور جایزه هنر معاصر ویستا بتواند در گسترههای منطقهای و بعدتر بینالمللی برگزار شود، او گفت: «متأسفانه رویدادهای تجسمی فرامرزی که ایران طراح آن باشد کمتر وجود خارجی دارند و از این نظر با فقر غریبی روبهروییم که به هیچ وجه شایسته غنای هنریمان نیست، این جایزه پتانسیل فرا مرزی شدن را دارد که ما امیدواریم با تجربه اندوزی در داخل و روشن شدن همه چارچوبهایش آن را منطقهای برگزار کنیم.»
پهلوان با اشاره به اینکه جایزه نقدی 30 میلیون تومانی ویستا در واقع کمک هزینه اجرای ایدهای است که رتبه نخست را به دست میآورد، گفت: «تلاش ما در این دو سال این بوده که آیین اختتامیه این جایزه را به جشنی برای جامعه تجسمی بدل کنیم و در آن علاوه بر برگزیدگان، از همه کسانی که با ایدههای پیشرو به ارتقای هنر ایران کمک میکنند، تجلیل کنیم.»
برنده دومین جایزه ویستا چه گفت؟
پیام مفیدی برنده دومین جایزه ویستا که چند سالی است به کانادا مهاجرت کرده هم درباره این رویداد گفت: «احساسم بیش از اینکه معطوف به گرفتن جایزه باشد در مورد وجود چنین امکانی برای آرتیستهای ایرانیست که امیدوارم این جنس اتفاقات برای حمایت از هنر معاصر و غیرتجاری بیشتر شود. شاخههایی از هنر معاصر مثل پرفورمنس و اینستالیشنها و اینتراکتیوها، هنوز چندان جایی در بازار هنر ایران پیدا نکردهاند و مؤسساتی که باید از آنها حمایت کنند یا وجود ندارند یا به وظایف خود عمل نمی کنند یا میلشان بیشتر به مصرف کردن است تا تولید و...، مثل موزه هنرهای معاصر و بعضی بنیادهای هنری. البته در وجود این بنیادها همیشه نکات مثبت زیادی هست که موضوع صحبت ما نیست، ولی انتقادی که وارد میدانم نپرداختن یا کم پرداختن به جریانسازی و بسترسازی برای هنر مستقل ایرانی است. از جنسی که ایران تولیدکنندهاش باشد خارج از نفوذ دید کولونیالیستی مؤسسات فرهنگی-هنری غربی که عموماً بهدنبال تصویر خاصی از هنر ایران هستند.»
او در عین حال گفت: «در هر حال خوشحالم که قدم اول برای ساخت کارم را میتوانم بردارم، اثر «بدن، جزیرههای مستعمراتی و عمق استراتژیک» تمثالی از بدن مهاجر است که من اجرای کار را شروع کرده ام، البته چون مراحل مختلفی دارد و بخشی مکانیکی است، نمیتوانم زمان قطعی برای تکمیل شدن کار تعیین کنم ولی پیشبینی من از زمان اجرا بین ۹ ماه تا یک سال است که بخشی البته صرف محاسبات و ساخت قطعات و احتمالاً رفع مشکلات احتمالی در پروسه ساخت خواهد شد.»
کامرانی و فکرهای برتر
بهنام کامرانی، استاد دانشگاه و عضو هیأت داوران دومین دوره جایزه هنر معاصر ویستا درباره اهمیت ایده در این رویداد گفت: «در این رویداد ایده، محور قرار دارد اما به طور حتم در کنار توجه به ایده نحوه اجرا و نوع آن نیز بسیار اهمیت دارد لذا اینکه چطور هنرمند ایده را با اجرا همراه میکند و با استفاده از اجرا ایده را حمایت و هدایت میکند، نیز در مرکز توجه ما قرار دارد.»
او درباره دلیل شکلگیری این جایزه اظهار کرد: «در جایزه ویستا تلاش بر این است که خارج از جنبههای مارکتینگی که اغلب گالریها به آن توجه دارند، فکرهای برتر هنرمندان معاصر را مورد توجه قرار دهیم که بسیار اتفاق مغتنمی است زیرا بسیاری از پروژههای حاضر در جایزه ویستا به خاطر جنبههای اجتماعی که دارند گاهی اجازه اجرا پیدا نمیکنند لذا این مسابقه علاوه بر شکل دادن رقابت بین هنرمندان این ایدهها را به بهترین شکل هدایت و حمایت میکند.»
صمدزادگان و تشریح ایده برتر
بهرنگ صمدزادگان، عضو هیأت داوران جایزه ویستا ضمن تأکید بر وجود این جایزه، درباره ایدهای که دومین نشان ویستا را از آن خود کرد، گفت: «ایده برتر «بدن، جزیرههای مستعمراتی و عمق استراتژیک» متعلق به پیام مفیدی، ظرافت جذابی دارد، زیرا در عین تصویرگری یک امر تاریخی، اجتماعی، توانسته بود مسیر حرکت را به سمت خویشتن تصویر کند. در واقع او بدن را بستر تجربه مهاجرت قرار داد و توانست مسأله مهاجرت را بهعنوان یک تجربه استعماری بر بدن مطرح کند.»
صمدزادگان ادامه داد: «در اثر مفیدی، بدن عرصه تجربه ظلال مهاجرت در نظر گرفته شده. این اثر نگاهی گسترده به مسأله مهاجرت در دنیای امروز و فجایع آن دارد.»
او افزود: «در اثر «بدن، جزیرههای مستعمراتی و عمق استراتژیک»، مهاجر به تولید صدایی میپردازد که جهان آن را نمیشنود ضمن اینکه مفیدی این اثر را در قالبی کاملاً هیجانانگیز و عجیب ارائه کرده بود.»
شرف جهان: این جایزه مشابه ندارد
رزیتا شرفجهان دیگر عضو هیأت داوران دومین دوره جایزه هنر معاصر ویستا گفت: «ما در ایران مشابه چنین جایزهای نداریم و جای خالی آن بسیار حس میشد. چون معمولاً چنین کارهایی برعهده دانشگاهها و بنیادهای فرهنگی است و هزینههای زیادی برای آن صرف میشود. ولی در ایران حمایتی از آثار ایده محور نمیشود و هنرمندانی که چنین کارهایی را انجام میدهند باید برای اجرای ایده خود بهدنبال اسپانسر بگردند.»
شرف جهان با بیان اینکه نگاه جهان به ایده است، گفت: «ما در ایران برای محور قرار دادن ایده مشکل زیادی داریم. اگرچه جایزه ویستا فقط به یک نفر تعلق میگیرد و باز هم بسیاری از هنرمندان از آن بیبهره میمانند، اما کار بسیار بزرگی است و به بخشی از هنر که تجربهگرا هست کمک میکند. در نبود چنین حمایتهایی آن هنر کلیشهای که در بازار موفق است مدام تکرار میشود و ما در یک نقطه درجا میزنیم. برای حمایت از جریانهای نو و آمدن آثار جدید، لازم است که چنین رویدادهایی وجود داشته باشد.»
اکنون در کنار چندین جوایز ادبی بخش خصوصی، حالا هنرهای تجسمی هم جایزه بخش خصوصی دارد؛ مهم البته ماندگاری و استمرار این جوایز است که میتواند آنها را تأثیرگذار و جریان ساز کند./روزنامه ایران
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۰۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ایده برای طراحی سایت شرکتی
در دنیای دیجیتال امروز، ایجاد وبسایتی کاربردی و جذاب برای هر شرکتی ضروری است. در این مقاله، به بررسی ۱۰ ایده خلاقانه و کاربردی میپردازیم که میتواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد
۱. بخش پرسشهای متداول به صورت تعاملی
به گزارش ایسنا به نقل از سایت داده ورزان، ایده ی بخش "پرسشهای متداول زنده و تعاملی" در طراحی سایت شرکتی، میتواند به بهبود تجربه کاربری و افزایش میزان رضایت مشتریان کمک کند. این بخش از طریق پنجرهای تعاملی اجازه میدهد که کاربران سوالات خود را مطرح کرده و به سرعت پاسخ دریافت کنند. این پرسشها میتوانند به صورت برخط توسط نمایندگان پشتیبانی یا از طریق یک سیستم پاسخگویی خودکار مدیریت شوند. استفاده از هوش مصنوعی برای پردازش زبان طبیعی و ارائه پاسخهای دقیق و سریع نیز میتواند در این بخش به کار گرفته شود. این امکان به کاهش بار کاری پشتیبانی کمک میکند و باعث افزایش اعتماد و وفاداری مشتریان میشود.
۲. نمایش پروژههای جاری و گذشته شرکت
نمایش نقشهای از پروژههای جاری و گذشته شرکت در وبسایت، ایدهای نوآورانه و جذاب برای نمایش دستاوردها و تواناییهای شرکت است. این بخش به کاربران اجازه میدهد تا با استفاده از نقشه تعاملی، پروژهها را بر اساس مکان، نوع و وضعیت جستجو و مشاهده کنند. کاربران میتوانند روی هر پروژه کلیک کنند تا اطلاعات دقیقتری مانند تاریخ شروع، مدت زمان، شرکای تجاری، و تصاویر مربوط به آن پروژه را مشاهده کنند. این امکان، به ویژه برای شرکتهای مهندسی، ساختمانی یا مشاورهای که پروژههای متعددی دارند، ارزش بسیاری دارد. افزودن قابلیتهای جستجوی پیشرفته و فیلترهای مختلف نیز میتواند به کاربران کمک کند تا به راحتی پروژههای مورد نظر خود را بیابند.
۳. وبلاگ با مشارکت کارکنان برای نمایش تجربیات و داستانهای موفقیت
ایده وبلاگ با مشارکت کارکنان در طراحی سایت، یکی از راههای موثر برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان و جذب مخاطب جدید است. این بخش به کارکنان اجازه میدهد تا تجربیات شخصی و داستانهای موفقیت خود را در قالب مطالب نوشتاری یا ویدیویی به اشتراک بگذارند. این محتوا نه تنها نشاندهنده فرهنگ شرکتی است، بلکه به نمایش دانش و تخصص شرکت در صنعت خود نیز کمک میکند. از آنجایی که محتوا از سوی کارکنان ارائه میشود، این وبلاگ میتواند به عنوان ابزاری برای افزایش انگیزه و ایجاد حس تعلق در بین کارکنان عمل کند. همچنین، ارتباط مستقیم کارکنان با مشتریان از طریق نظرات و پاسخها، فضایی دوسویه برای ارتباط و تعامل را فراهم میآورد.
۴. بخش ویدیویی آموزشی با راهنمای محصولات یا خدمات
بخش ویدیویی آموزشی در طراحی سایت یک شرکت میتواند به عنوان منبعی ارزشمند برای آموزش مشتریان و ارتقاء دانش آنها درباره محصولات یا خدمات ارائه شده عمل کند. این ویدیوها میتوانند شامل دموهای محصول، راهنماییهای گام به گام برای استفاده از خدمات، یا حتی نکات و ترفندهای مربوط به بهترین استفاده ممکن از محصولات باشند. این امکان به شرکت اجازه میدهد تا به طور مستقیم و بصری با مخاطبین خود ارتباط برقرار کرده و درک و فهم آنها را از محصولات تسهیل بخشد. استفاده از ویدیوهای آموزشی همچنین میتواند به کاهش تماسهای مربوط به پشتیبانی کمک کند، زیرا مشتریان با دیدن ویدیوها میتوانند بسیاری از مشکلات رایج را خودشان حل کنند.
۵. ابزار تعاملی برای سفارشیسازی محصولات یا خدمات
ابزار تعاملی برای سفارشیسازی محصولات یا خدمات در طراحی وب سایت شرکتی، به کاربران امکان میدهد تا بر اساس نیازها و سلیقههای خود، محصولات را شخصیسازی کنند. اجرای این ایده به خصوص برای شرکتهایی که محصولات یا خدمات قابل تنظیم ارائه میدهند، مانند لباس، مبلمان، یا حتی خدمات نرمافزاری، ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد میکند. کاربران میتوانند رنگها، ابعاد، مواد اولیه و دیگر گزینههای قابل تغییر را انتخاب کنند و نتیجه نهایی را قبل از سفارش دیدن کنند. استفاده از این ابزارها میتواند به عنوان یک نقطه تمایز در بازار رقابتی عمل کند.
۶. بخش اختصاصی مشتریان برای مدیریت حسابها و سفارشها
ایده راهاندازی بخش اختصاصی برای مشتریان در طراحی سایت شرکت، به کاربران امکان میدهد حسابها و سفارشهای خود را مدیریت کنند، ابزاری کلیدی برای افزایش رضایت و وفاداری مشتری است. این امکانات شامل مشاهده جزئیات سفارش، پیگیری وضعیت تحویل، دسترسی به تاریخچه خرید، و امکان ویرایش اطلاعات شخصی و تنظیمات حساب کاربری میباشد. ارائه این دسترسیها به مشتریان اجازه میدهد که آنها به صورت مستقل از خدمات پشتیبانی استفاده کرده و تجربه خود را شخصیسازی کنند. همچنین، این بخش میتواند به عنوان ابزاری برای جمعآوری بازخورد و ارزیابی رضایت مشتری استفاده شود، که به شرکت کمک میکند تا بر اساس نظرات واقعی مشتریان، خدمات خود را بهبود ببخشد.
۷. پلتفرم پرسش و پاسخ زنده با کارشناسان
پلتفرم پرسش و پاسخ زنده با کارشناسان، که به کاربران امکان میدهد به صورت مستقیم با متخصصان شرکت ارتباط برقرار کنند، ابزاری بسیار ارزشمند برای ارائه پشتیبانی و مشاوره است. این سرویس به مشتریان این امکان را میدهد که سوالات خود را در زمان واقعی مطرح کرده و پاسخهای دقیق و فوری دریافت کنند، که این میتواند شامل موارد فنی، استفاده از محصول، یا اطلاعات تخصصی بیشتر باشد. ارتباط زنده و مستقیم با کارشناسان نه تنها به افزایش اعتماد مشتریان کمک میکند بلکه سطح تعهد شرکت به خدمترسانی مطلوب و سریع را نیز نشان میدهد. این تعاملات میتوانند به عنوان بخشی از محتوای وبسایت ضبط و برای آموزشهای آینده یا سایر مقاصد بازاریابی استفاده شوند.
۸. طراحی مینیمالیستی با رنگهای معنادار
طراحی مینیمالیستی با روانشناسی رنگها، برای طراحی وبسایتهای شرکتی از سادگی و ظرافت خاصی برخوردار است که تمرکز را بر محتوا معطوف میکند. این سبک از طراحی از رنگهای خنثی مانند خاکستری، سفید و سیاه استفاده میکند که حس حرفهای و شیک بودن را القا میکند. رنگها به آرامی در صفحه ترکیب میشوند و باعث ایجاد یک تجربه کاربری آرام و دلپذیر میشوند.
۹. پرسشنامه نیازسنجی
وقتی شرکت شما در فروش محصول یا ارائه سرویس به مشتری احتیاج دارد اطلاعات کاملی از نیاز مشتری دریافت کند، می توانید فرم پرسشنامه نیازسنجی را در طراحی سایت شرکتی خود ببینید :
شما معمولا قبل از معرفی سرویس مناسب و یا محصول مقتضی سوالاتی از مشتری خود می پرسید که بهتر بتوانید نیاز او را درک کنید.
حال یک فرم الکترونیک چند مرحلهای، به نام «پرسشنامه مشاوره و نیازسنجی» را تصور کنید که همان سوالاتی را از مخاطب بپرسد. ممکن است فراخور موضوع این سوالات مختصر و یا در مواردی تفصیلی باشد.
پاسخنامه این پرسشها و جوابهای انتخابی کاربر از بین انتخاب های چندگزینهای، بدست کارشناس یا کارشناسان مشاوره شرکت که پشت سایت هستند میرسد. ایشان اطلاعات این خریدار، شامل ایمیل و نام و نام خانوادگی و محل سکونت و ... را ثبت در سی آر ام شرکت خواهند کرد و مستدل، به وی سرویس یا محصول متناسب را احیانا همراه با لینک خرید آنلاین، پیشنهاد خواهند داد.
برگرفته از:
https://www.dadevarzan.com/web-design/corporational/
۱۰. داشبورد دادههای زنده
داشبورد دادههای زنده در طراحی وبسایتهای شرکتی میتواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای نمایش شفاف و مستقیم پیشرفت و عملکرد شرکت عمل کند. با ارائه دادهها و آمار به صورت زنده، شرکتها میتوانند به بازدیدکنندگان خود نشان دهند که در زمان واقعی چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است، مانند تعداد محصولات فروخته شده، سرویسهای ارائه شده، یا حتی نظرسنجیهای مشتری. این اطلاعات نه تنها شفافیت ایجاد میکنند بلکه به افزایش اعتماد و اطمینان مشتریان نیز کمک میکنند. داشبورد دادههای زنده همچنین میتواند به شرکتها کمک کند تا تصویر دقیقتری از بازار و رفتار مشتریان خود به دست آورند و برنامهریزیهای استراتژیکتری انجام دهند.
انتهای رپرتاژ آگهی