Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه میدان عمل برای همه اقشار جامعه برای ورود به آموزش عالی باز است ، گفت: امروز 55 درصد جمعیت دانشگاه های کشور را بانوان تشکیل می دهند و حضور آنها در برخی رشته نیز 60 درصد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چهارفصل؛ مجتبی شریعتی نیاسر در آیین تودیع و معرافه روسای پیشین و جدید دانشگاه یاسوج با مقایسه رشد و توسعه آموزش عالی در مقایسه با قبل از انقلاب  گفت: وضعیت امروز اموزش عالی افتخار امییز است هر چند برخی مشکلات و تنگناها نیز وجود دارد زیرا به نسبت قبل از انقلاب وضعیت دگرگون شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:  در دوران قبل از انقلاب 170 هزار دانشجو داشتیم و امروز چهار میلیون و 300 هزار دانشجو داریم و همچنین 81 هزار اعضای هیات علمی در دانشگاه های مشغول به فعالیت هستند.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در دوران قبل از انقلاب برای تحصیل در مقطع کارشناسی به خارج کشور می رفتند درحالی که امروز در تمام رشته ها موجود مقطع تحصیلی دایم در کشور وجود دارد  و دو هزار و 500 مرکز آموزش عالی در کشور فعال است .

وی اظهار کرد:  در بسیاری از حوزه های بین رشته ای نیز نوآوری های زیادی در عرصه علمی داشته ایم و بار مراکز علمی در دنیا رقابت می کنیم  و تاکنون نیز توفیق های زیادی در دنیا کسب کرده ایم.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: میدان عمل برای همه اقشار جامعه برای ورود به آموزش عالی باز است و امروز 55 درصد جمعیت دانشگاه های کشور را بانوان تشکیل می دهند  و حضور آنها در برخی رشته نیز 60 درصد است.

وی ابراز داشت: باید مفتخر باشیم که در یک جامعه پویا ، توانمند و با استعداد قرار داریم که در دنمیا حرف برای گفتن دارد و قدرت کشور های امروز دیگر سلاح و مهمات نیست بلکه تکنولوژی و توانایی برای تولید ثروت از طریق علم و دانش است.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در حوزه آموزش عالی چالش هایی داریم که باید به آنها فکر کنیم و نباید توفیقات مانع نایده گرفتن اشکالات سیستم شوند .

وی افزود: یکی از نکاتی  و مشکلات  در کشور توسعه بی رویه در آموزش عالی است و رشد اموزش عالی زمانی مایه خیر و برکت است که مشکلی را مرتفع سازد اما در شرایط فعلی به هدرفت نیروها و بیکاری پس از فارغ التحصیلی را به همراه دارد.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه ماموریت گرایی یکی از نکاتی است که در اموزش عالی مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: مراکز آموزش عالی باید دارای ماموریت ویژه باشند و نمی شود که در همه حوزه ها ورود پیدا کنند و باید براساس رشد و اعتلای اموزش عالی به آن توجه کنیم .

وی اضافه کرد:  ساماندهی یکی دیگر از مشکلات حوزه اموزش عالی است که موجب هدرفت نیروها و امکانات می شود و اگر چه نسبت مراکز علمی در کشور از چین بیشتر است اما بعضی از این مراکز از استاندارد لازم برخوردار نیستند که بخشی ناشی از این است که انرژی هایی را که باید در جای خود به کار می بردیم قرار نداده ایم.

شریعتی نیاسر با اشره به اینکه چرا باید در هر کوی و برزن علیرغم عدم توانایی بخواهند به عنوان یک مرکز مستقل دانشگاهی عمل کنند گفت: در روسیه، ژاپن، فرانسه و بسیاری از کشور ها بعد از این همه سالها که تاریخ علمی خود را پشت سر گذاشته اند در جهت تجمیع مراکز دانشگاهی گام برمی دارند و در راستای همفزایی مراکز دانشگاهی تلاش می کنند.

وی گفت: باید از تمام توان نیروها را در مراکز دانشگاهی بکار بگیریم و از طریق همفزایی و تعامل از ظرفیت انها در جای مناسب خود بهره ببریم.

امروز دولت توان ندارد که 4 میلیون و 300 هزار دانشجو را به لحاظ اعتباری تامین کند

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابراز داشت: امروز دولت توان ندارد که 4 میلیون و 300 هزار دانشجو را به لحاظ اعتباری تامین کند  و باید راهکارهایی پیدا کنیم که جامعه دانشگاهی را تامین کرد و یکی از راه ها همپوشانی و استفاده از خرد جمعی است.

وی افزود: در تحصیلات تکمیلی بیش از حد نیاز جامعه ورود پیدا کرده ایم و در کشورهای پیشرفته درصد افرادی که در دوره تحصیلات تکمیلی هستند نسبت به کل از ان چیزی که ما داریم کمتر است .

شریعتی نیاسر ابراز داشت:  در سوئیس 7 درصد جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند ولی در کشور ما بالای 20 درصد است، تحصیل علم در مقاطع بالاتر خوب است اما نه  به بهای افزایش بیکاری و هدررفت انرژی ها.

دوره کاردانی موردی بی مهری قرار گرفته است

وی ادامه داد: عدم تنوع مقاطع تحصیلی از دیگر چالش های حوزه اموزش عالی در کشور است و ایستگاه های ما برای خروج از اموزش عالی و بازار کار محدود است .

شریعتی نیاسر افزود: دوره کاردانی موردی بی مهری قرار گرفته است درحالی که در کره جنوبی پیشرفت ها مدیون کاردان های خبره و ماهری است که در گرو صنعت بوده اند.

 در سه سال گذشته افزون بر 70 رشته بین رشته ای در کشور مجوز داده ایم

وی با اشاره به اینکه دو دانشگاه مهارتی در کشور داریم علمی کاربردی و فنی و حرفه ای که باید در کشور تقویت شوند، گفت: دانشگاه پیام نور به لحاظ  تحصیل غیر حضوری جزو دانشگاه برتر کشور است که در راستای ماموریت باید تقویت شود .

 معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: در سه سال گذشته افزون بر 70 رشته بین رشته ای در کشور مجوز داده ایم و جلوی برخی رشته ها را که بی جهت بوده اند گرفتیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۱۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: انتقال پایتخت ۱۰۰ میلیارد دلار لازم دارد

آفتاب‌‌نیوز :

احمد وحیدی وزیر کشور وی با بیان اینکه تقسیمات کشوری یک ابزار برای اداره بهتر و رسیدگی بهتر است، گفت: در استان تهران توازن خوبی نداریم، در بعضی شهر‌های استان وضع خوب است و در برخی شهر‌ها وضعیت مناسبی نداریم لذا مدتی است که بحث تقسیم استان تهران مطرح شده است.

وزیر کشور هدف از تقسیمات استان تهران را جلوگیری از تمرکززدایی، امکان رسیدگی بهتر به شهر‌های کمتر توسعه یافته و اداره بهتر عنوان کرد و افزود: سیاست دولت در راستای ایجاد عدالت و بهبود رفاه برای شهروندان است و برای بهتر اداره شدن، تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران را در برنامه داریم.

احمدی با اشاره به اینکه در شهرستان‌های غرب تهران ۳ میلیون نفر جمعیت ساکن است، ابراز کرد: این جمعیت از میزان جمعیت بسیاری از استان‌های کشور بیشتر است لذا به منظور ابزار اداره، توسعه، توازن و عدالت بهتر استان‌های جدید در غرب و شرق تهران تشکیل می‌شود.

تقسیم استان تهران در دست بررسی است

وی تقسیمات استان تهران را یک آورده مهم دانست و اظهار کرد: این موضوع توسط دولت در دست بررسی است و مصوبه مجلس را لازم دارد که باید توسط مجلس بعدی بررسی و تصویب شود.

وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: انتقال پایتخت از سالیان طولانی مطرح بوده که این موضوع نیز باید به طور کارشناسی بررسی شود و نمی‌توان فوری تصمیم‌گیری کرد ضمن اینکه هزینه گزافی در حدود یک‌صد میلیارد دلار بودجه برای این کار لازم است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد
  • تشکیل هیات امنای واحد برای ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • فعالیت ۲۳۰ هزار پرستار در ایران / سهم سلامت از تولید ناخالص ملی۳ تا ۴ درصد است
  • هیات های اندیشه ورز در استان ها تشکیل شود
  • تعداد پرستاران زن در ایران، ۷۵درصد بیش از پرستاران مرد است
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • وزیر کشور: انتقال پایتخت ۱۰۰ میلیارد دلار لازم دارد
  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است