Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-04@04:37:59 GMT

گندم سبز نکنیم و آن را دور نریزیم

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۴۱۹۲۳

پژوهشگرفرهنگ و آداب و رسوم مازندرانی گفت: بهتر است به جای گندم یا عدس که غذای اصلی مردم است، تخم شاهی یا هرنوع سبزی دیگر را در ظروف یا گلدان سفالی سبز ‌کنیم و آن را دور نریزیم بلکه مصرف ‌کنیم. به گزارش بلاغ، شاید زیباترین ویژگی سفره هفت سین را می‌توان به وجود سبزه آن دانست، به این دلیل که سبزه با رنگ و طراوت خود دلها را شاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سبز کردن گندم برای قرار دادن در سفره هفت سین در ایام عید یک سنت دیرینه است، اما در این میان برخی افراد حجم زیادی از گندم و عدس را سبز می‌کنند که در روز آخر عید نیز آنرا دور می‌ریزند.

این کار علاوه بر اینکه سبب هدر رفت حجم زیادی گندم می‌شود، در محیط زیست و خیابان‌ها نیز رها و در بیشتر مواقع زیر چرخ خودروها از بین می‌روند.

پژوهشگرفرهنگ و آداب و رسوم و نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه هر کیلو بذر هم برای تبدیل شدن به سبزه نیاز به 1500 لیتر آب دارد، گفت: با این حساب سالیانه 4 تا 6 میلیارد لیتر آب برای کاشت سبزه عید هدر می‌دهیم.

فریده یوسفی سوادكوهی با اشاره به سنت دیرینه سبزه اظهار کرد: ایرانی‌های سراسر دنیا هرساله پیش از نوروز سبزه، سبز می‌کنند و این رسم هرسال به شکل‌‌های جدیدتر و تجملاتی‌تر درمی‌آید، حتی در بین بعضی از اقوام ایرانی به تعداد فرزندان و نوه‌های خانواده، سبزه می گذارند.

وی تصریح کرد: براساس گزارش مرکز آمار ایران بیش از 24 میلیون خانوار ایرانی داریم اگر هر خانوار فقط پانصدگرم گندم برای اینکار صرف کند، مقدار دوازده هزار تن گندم به این ترتیب دور ریخته می‌شود.

این پژوهشگر فرهنگ و آداب و رسوم خاطرنشان کرد: فلسفه سبزه در زمان هخامنشیان و پیشتر از آن، این بود که برای فهم سازگاری شرایط جوی با کشت غلات در سال کشاورزی پیش رو در هفت سرستون کاخ هفت نوع غله می‌کاشتند. هرکدام که رشد بهتری داشت، برای کشت اصلی آن سال انتخاب می‌شد.

یوسفی افزود: بنابر این امروزه با پیشرفت علم کشاورزی نیازی به اینکار نیست. پس بهتر است به جای گندم یا عدس که غذای اصلی مردم است، تخم شاهی یا هرنوع سبزی دیگر را در ظروف یا گلدان سفالی سبز ‌کنیم و آن را دور نریزیم بلکه مصرف ‌کنیم. با اینکار هم به سنت عمل کرده و هم باغچه کوچکی در تراس خانه‌مان خواهیم داشت.

وی در پایان گفت: بیایید آیین‌ها را کاربردی‌تر وارد زندگیمان کنیم تا ماندگاری بیشتری داشته باشند.

به گزارش بلاغ، کاشت انواع سبزی مانند تره تیزه هم می‌تواند جایگزین خوبی برای سبزه گندم و عدس باشد که افراد باید برای این‌کار بذر سبزی‌ها را در ظرفی که یک وجب خاک دارد قرار دهند، تا سبز شود.

با سبز شدن بذر سبزی‌ها بعد از استفاده آنها بر سر سفره عید نوروز می‌توان این سبزی‌های خوراکی را مصرف کرد و اسرافی در این بین رخ نخواهد داد. کد مطلب: 348919  

تحقق شعار «غذای سالم، زندگی سالم» با تولید محصولات ارگانیک/ رونق کشاورزی بدون کود شیمیایی

رودخانه‌ها، شریان حیاتی توسعه پایدار شهری در مازندران/یک دست صدا ندارد!

وظیفه دولت باید رویش ازدواج و ریزش طلاق باشد/ آیا افزایش 6 درصدی طلاق و کاهش 3 درصدی ازدواج نگران‌کننده نیست؟!

جویبار خشک می‌شود/ کشاورزان جویباری سال زراعی سختی را در پیش دارند

سیمرغ هرگز مادر خود را فراموش نمی‌کند

وتو شدن دستور حسین‌زادگان در روابط عمومی استانداری مازندران

    گندم سبز نکنیم و آن را دور نریزیم آمادگی پذیرش اقامت 4 هزار مسافر نوروزی در تنکابن معضل مزمن مدیران کوتوله‌ای لزوم توجه به گردشگری پزشکی در جویبار رنگ‌آمیزی پل چشمه کیله تنکابن برای استقبال از نوروز 97+ تصاویر   زنگ جدایی و خطر طلاق در گلوگاه را جدی بگیریم جمع‌آوری 500 دام هوایی در فریدونکنار و محمودآباد/ تخت‌های فروش پرندگان بازار فریدونکنار کاهش یافت آغاز طرح جوانه‌های حیات در مدارس محمودآباد   نمایشگاه عکس از نگاه تا نگاه در ساری   جویبار خشک می‌شود/ کشاورزان جویباری سال زراعی سختی را در پیش دارند سیمرغ هرگز مادر خود را فراموش نمی‌کند تحقق شعار «غذای سالم، زندگی سالم» با تولید محصولات ارگانیک/ رونق کشاورزی بدون کود شیمیایی بزرگترین جشنواره دومینو کشور در قائم‌شهر برگزار می‌شود اعزام 108 زوج دانشجویی دانشگاه‌های پیام نور مازندران به مشهد مقدس وتو شدن دستور حسین‌زادگان در روابط عمومی استانداری مازندران نمایشگاه بین‌المللی سرمایه‌گذاری در مازندران آغاز به‌کار کرد اعزام بیش از 40 هزار مازندرانی به مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام 3500 زائر مازندرانی به حج تمتع در سال 97 بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه توسط گروه جهادی بسیج سازندگی میاندورود   تنها هدفم فیکس شدن در تیم ملی است  

یورش شیران بابلی به سوی لیگ برتر+ تصاویر  

دادستان جدید مرکز مازندران معرفی شد

وتو شدن دستور حسین‌زادگان در روابط عمومی استانداری مازندران

پرورش ماهی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در محمودآباد  

عبور از رو کود

زادگاه مرحوم نوشیروانی خیر بزرگ بابل از دریچه دوربین  

لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران و توجه به گردشگری در بابل

عشق در نگاه اول

نمایشگاه قرآن، عترت ومحصولات فرهنگی در ساری  

وزیر راه و شهرسازی باید هر چه زودتر استعفا دهد

 

مدیران خسته یازدهمین جلسه شورای اداری شهرستان تنکابن از قاب دوربین تنکابن24  

صدور کارت برای خبرنگاران قول بر زمین‌ مانده ارشاد مازندران

 

صدور کارت برای خبرنگاران قول بر زمین‌ مانده ارشاد مازندران

به لیلا بگو هوووو بکشه

مدیران خسته یازدهمین جلسه شورای اداری شهرستان تنکابن از قاب دوربین تنکابن24  

مسئولان حق از دست‌رفته مردم جویبار را بازگردانند

امید کشورهای منطقه به ایران است/جایگاه رفیع ولایت فقیه در شکل‌گیری بیداری اسلامی

پشت پرده علت سقوط هواپیمایی تهران ـ یاسوج

طمع، جان جوان 24 ساله رامسری را گرفت

«دودانگه ساری» معطر به عطر نامداران گمنام شد  

      صفحه نخست شهرستان‌ها سیاسی فرهنگ اقتصادی مذهبی اجتماعی ورزشی آرشیو تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.   توليد شده توسط نرم افزار جامع ”استوديو خبر“

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۱۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد

احمدرضا جعفری با بیان اینکه ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد گفت: گیلاس، آلو قطره طلایی، زردآلو ، گوجه سبز و آلو سیاه را محصولات باغی سردرختی خمین عنوان کرد و افزود: بیشترین باغات این شهرستان به گیلاس و آلبالو اختصاص دارد.

وی توضیح داد: به دلیل بافت خاک منطقه، قدمت باغداری، تجربه باغداران و بکارگیری توصیه‌های ترویجی محصول باغات شهرستان خمین از کیفیت مطلوب با درجه ممتاز برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

تولید محصولات سردرختی در خمین ۳۸ درصد افزایش یافت

رییس جهاد کشاورزی خمین با اشاره به تولید ۲۹ هزار و ۵۰۰ تن سبزی و صیفی جات شامل پیاز، هندوانه و سیب زمینی در سال گذشته گفت: ۹۰۰ تن سبزی و صیفی جات گلخانه ای شامل خیار، گوجه و فلفل نیز پارسال در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شد.

جعفری با بیان اینکه هشت هزار و ۲۰۰ تن حبوبات نیز پارسال در خمین تولید شد، بیان کرد: کشت لوبیا به‌ عنوان یکی از مهمترین محصولات خمین محسوب می‌شود و این شهرستان قطب تولید لوبیای کشور است.

وی فزود: با توجه به کاهش دبی منابع آبی در سطح شهرستان، تغییرات سطوح زیرکشت طی سه سال اخیر روند کاهشی داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • سبزی‌های بی‌نظیر برای کنترل قند خون
  • ثبت بیشترین میزان بارندگی استان خوزستان در حسینیه اندیمشک
  • بکوشیم بی‌جهت آبرو شخصی در جامعه را نریزیم
  • (ویدئو) فراموش نکنیم که نمی‌توانیم هم اشغالگر باشیم و هم اخلاق مدار
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران
  • بارندگی در خوزستان از ۱۱۰ میلی‌متر گذشت/ کدام شهر رکورددار شد؟
  • دزفول رکوردار بیشترین میزان بارندگی در خوزستان
  • فوت‌وفن تهیه دلمه برگ مو / ترکیب سبزی دلمه برگ مو؛ برای نرم و ترد شدن برگ‌های مو چه کنیم؟
  • ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد