Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-30@14:47:47 GMT

کارآفرین هایی از جنس دانشجو

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۴۲۰۹۷

‍‍‍‍‍‍

 

 اینجا محل کسب و علم دانش است اما می شود نقطه آغازی شد برای ورود به بازار کار و تولید. دانشگاه ها محل کسب علم و دانش هستند و یکی از اهداف مهم این مراکز آموزش عالی، علم آموزی به افرادی است که پس از فارغ التحصیلی به راحتی وارد بازار کار و تولید شوند و منتظر آزمون های استخدامی نمانند. خود دست به کار شده و کارآفرینی کنند تا ضمن ایجاد اشتغالزایی برای خود و چند نفر دیگر و همچنین کسب درآمد، به علمی که در دانشگاه آموخته اند جامه عمل بپوشانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاه ایلام یکی از این دانشگاه هاست که دوسالی میشه به دانشجویانش اعتماد کرده و زمنیه تولید اقتصادی برای آنان فراهم کرده است.

سمیه منصوری دانشجوی کارشناسی علوم باغبانی دانشگاه ایلام یکی از دانشجویان موفق این عرصه است که در سال گذشته با ثبت شرکت تعاونی دانشجویی توانسته برای خود و 35 دانشجوی رشته کشاورزی زمینه تولید فراهم کند. او می گوید: در ابتدا خیلی ها فکر می کردند که کار کردن به تحصیل و علم آموزی در دانشگاه لطمه می زند اما ما با راه اندازی این شرکت دانشجویی و تولید محصولات مختلف نشان دادیم که در کنار تحصیل هم می شود در دانشگاه درآمدزایی داشت.

شروع کار این تعاونی دانشجویی که در سال گذشته با حمایت های دکتر بازگیر رییس سابق دانشکده کشاورزی به ثبت رسیده است، با پرورش ماهی های گرمابی همراه بود که سه نوع ماهی کپور، فیت فاک و آمور تولید و به مرحله فروش رسید.

این دانشجوی موفق با اشاره به اینکه این تعاونی دانشجویی، 7 عضو اصلی دارد می گوید: در هر طرحی که شروع می کنیم دانشجویان رشته های مختلف هم به تیم 7 نفره ما افزوده می شوند تا کار به صورت تخصصی و علمی انجام شود و هر کدام از آن ها در درآمد فروش محصولات سهم خواهند داشت.

وی با بیان اینکه تاکنون پرورش و تولید ماهی های گرمابی، پرورش گل و گیاهان آپارتمانی و زینتی و پرورش قارچ خوراکی به مرحله فروش رسیده است، تصریح کرد: تاکنون 50 میلیون ریال از فروش این محصولات درآمد زایی داشتیم که اگر دانشگاه حمایت های دانشگاه بیشتر شود و امکانات مورد نیاز در اختیار این تعاونی دانشجویی قرار دهد، این درآمد زایی به بیش از یکصد میلیون ریال افزایش پیدا خواهد کرد.

علاوه بر این دانشجوی موفق، دانشجویان دیگری هم هستند که در زمینه تولید در دانشگاه فعالیت دارند. یکی از این دانشجویان، طاهره چامه دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش گیاهان زینتی است.

این دانشجوی کارشناسی ارشد می گوید: حدود یک سالی است که به صورت حرفه ای در گلخانه دانشگاه مشغول فعالیت شده و علاه بر خود برای یکی دیگر از دانشجویان نیز اشتغالزایی داشته است.

طاهره چامه افزود: طی شش ماه تعداد 800 گلدان انواع گل و گیاهان زینتی و آپارتمانی تولید کردیم که قرار است در 6 مرکز آموزش عالی در شهر ایلام به فروش برسد و از فروش این محصول، درآمدی بالغ بر 70 میلیون ریال کسب خواهیم کرد.

مسئول دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه ایلام می گوید: یکی از مشکلات اصلی دانشجویان ما این است که پس از فارغ التحصیلی به دنبال آزمون های استخدامی می روند و سال ها وقت خود را برای این آزمون ها هدر می دهند در صورتیکه با کارآفرینی های کوچک هم می شود درآمدزایی خوبی داشت.

دکتر مهدی صیدی افزود: با راه اندازی سامانه کارورزی و کارآموزی، دانشجویان می توانند در این سامانه عصو شوند و با فراگیری آموزش های مورد نیاز برای ورود به بازار کار آماده شوند.

وی تصریح کرد: بعضی ادارات و نهادهای دولتی برای جذب نیروی کارورز و کارآموز، از همین افرادی که در این سامانه عضویت دارند و توسط دانشگاه ها معرفی می شوند استفاده می کنند، پس یکی از راه های ورود به بازار کار، عضویت در این سامانه و فراگیری دوره های آموزشی مختص هر رشته و گرایش است.

رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام با بیان اینکه این دانشکده تمام تلاش خود را برای حمایت بیشتر از دانشجویان کارآفرین رشته مهندسی کشاورزی به کار خواهد گرفت، افزود: در حال حاضر تعداد 60 دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد که در رشته مهندسی کشاورزی مشغول به تحصیل هستند در زمینه تولید انواع محصولات کشاورزی مشفول هستند.

 دکتر رستمی نیا با اشاره به اینکه 70 درصد از درآمد حاصل از فروش محصولات کشاورزی به خود دانشجو برمی¬گردد، تصریح کرد: بیش از 10 نوع محصول مختلف کشاورزی همچون؛ تولید سبزی، قارچ خوراکی، گل و گیاهان زینتی، ماهی های گرمابی، گل نرگس و ... در طرح های کارآفرینی دانشجویی این دانشکده تولید می شود.

 با حمایت بیشتر از دانشجویان و فراهم کردن زمینه های تولید اقتصاد محور در دانشگاه، ضمن افزایش اشتغالزایی و تولید محصولات مختلف در حوزه های مختلف تولیدی در خود دانشگاه، دانشجویان برای ورود به بازار کار و تولید آماده تر خواهند شد.

 نویسنده : وحید حاجیان

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   دریافت فیلم

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۲۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان

به گزارش خبرگزاری مهر، اسدالله ربانی مهر صبح در اولین نشست هم اندیشی بانوان کارآفرین و کسب و کار پایدار بانوان گفت: بانوان همدان در حوزه خیاطی، قالیبافی، صنایع دستی ومشاغل خانگی جایگاه ویژه ای دارند و استقبال خوب بانوان از کسب و کارها در سال های اخیر در حوزه تولید و کارآفرینی امیدوارکننده است و باید سعی شود بانک اطلاعانی از بانوان کارآفرین همدان تشکیل دهیم تا بهتر بتوانیم در این حوزه فعالیت کنیم.

وی افزود: توسعه کسب و کار بانوان باعث توانمندسازی بانوان و رونق تولید خواهد شد و باید زمینه فعالیت بیشتر بانوان در حوزه کسب و کارها را فراهم کنیم.

ربانی مهر گفت: در اکثر روستاهای همدان شاهد فعالیت بانوان کارآفرین هستیم که هم پای مردان در حوزه اقتصادی فعال هستند و این فرصت بزرگی برای استفاده از ظرفیت بانوان است.

وی اضافه کرد: از امامزاده محسن تا انصارالامام و ابرو و قهاوند شاهد فعالیت بانوان در حوزه تولید هستیم و انتظار است رسانه ها در معرفی بانوان کمک کنند تا برای همه بانوان جامعه فرهنگ سازی شود و در حوزه اقتصادی ورود فعالی داشته باشند.

ربانی‌مهر افزود: تلاش جهت راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی و مشاغل خانگی بایددر اولویت برنامه ها قرارگیرد

کد خبر 6092294

دیگر خبرها

  • رئیس دانشگاه محقق اردبیلی: چگونه در برابر ضرب و شتم دانشجویان ساکت هستید؟
  • دموکراسی دروغین آمریکا و برخورد‌های دوگانه
  • دموکراسی دروغین آمریکا و برخوردهای دوگانه
  • دموکراسی دروغین امریکا و برخوردهای دوگانه
  • جای دانشجو زندان نیست!
  • تداوم سرکوب دانشجویان در آمریکا؛ ده‌ها دانشجو در دانشگاه ویرجینیا دستگیر شدند
  • تاسیس ۳۱ دانشگاه فرهنگیان مجزا با چه تدبیری انجام می‌شود!
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان
  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری
  • دستگیری ۶۰۰ دانشجو در دستکم ۱۵ دانشگاه آمریکا در بیش از یک هفته