Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-26@19:26:03 GMT

بازخوانی دراماتیک از شخصیت «منصور حلاج»

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۴۳۸۹۴

بازخوانی دراماتیک از شخصیت «منصور حلاج»

به گزارش جهان نيوز، قطب الدین صادقی(نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر) درباره نمایش «مصائب یک رقصنده پاپتی» به نویسندگی ، طراحی و کارگردانی عباس عبدالله‌زاده در عمارت ارغنون یادداشتی بدین شرح نگاشت:

نمایش مصائب یک رقصنده پاپتى یک بازخوانى دراماتیک از شخصیت عارف بزرگ ما حلاج است کارى که آقاى عبدالله زاده، نویسنده طراح و کارگردان این اثر انجام دادند، به روز کردن موضوع از طریق آوردن ادبیات عارفانه به این منظور که عوام متوجه نشوند تا برایشان دردسر ایجاد نکنند، است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در رویارویى با مردمى که نشانه‌هاى مشخص جامعه امروزى ما را دارا است، قرائتشان از زندگى براساس مادیات ملموس و بدون بلند پروازى عارفانه است و تیپ‌ها و دیالوگ‌ها همه ناشى از یک روح اعتراضى کارگردان به این نوع انتخاب زندگى است، کار دیگرى که کارگردان انجام دادند، تلفیق روح عرفانى اثر و انتقاد اجتماعى و در واقع دخالت سیاسى در اخلاقیات جارى است.

انتخاب یک زبان دراماتیک که بیشتر زبان تئاتر تجربى امروز جهان را براى ما تداعى می‌کند مثل همان کارى است که اشتانیفسکى انجام داد تا از دل ریتم ، موسیقى و حرکت ریشه‌های جذابیت درام را براى ارتباط حسى ـ حرکتى و تصویرى با تماشاگر را تضمین کند.

این سه راه‌هاى ارتباطى ما با اثر است و بعضى مواقع وقتى که بى واسطه است بسیار موفق عمل می‌کند ولى زمانی که با مفاهیم عرفانى بسیار پیچیده که متعلق به ادبیات خواص است ترکیب شود در انتقال مفاهیم بعضا دچار چالش می‌شود.

در این اثر ارتباط حسى ـ تصویرى و حرکتى خیلى قوى‌تر است تا انتقال دیالوگ‌هایى که گاهاً بازیگرها به خاطر شرایط مجبورند آرام به زبان بیاورند، براى این که مفهوم منتقل شود به هر حال موضوع موضوع پیچیده‌اى است این سه روش، ریتمیک ، حرکتى و تصویرى، هم از نظر زبان صحنه‌اى و هم روح انتقادى به ناهنجارى‌هاى دوران کنونى و همچنین ستایش از یک عارف بزرگ که همه تلاشش این بود که کمال‌گرایى را در وصل به حق تبدیل کند در اثر دیده می‌شود.

به نظر من اگر آقای عبدالله‌زاده یکى از راه‌ها را به تمام پیگیرى می‌کردند می‌توانستند در یک دستی اثر و ارتباط قوی‌تر موفق‌تر باشند.

نمایش مصایب یک رقصنده پاپتی برآمده از فرهنگ، تفکر و ارزش‌هاى ملى خود ما است و بزرگترین حس استنباط بیننده بعد از پایان نمایش این است که احساس می‌کند یک نمایش ایرانى که تقلید و یا کپى کارهاى شلخته خارجى نیست دیده است.

در پایان به گروه پر تلاش این کار، چه در سطح حرکت ، موسیقى و بازى تبریک می‌گویم که همه توان خود را به کار گرفتند تا این اثر هر چه منسجم‌تر و پر قدرت‌تر دیده شود.

منبع:فارس

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۳۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس‌| شادی ویژه سردار از برد دراماتیک رم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در دیدار معوقه هفته سی و دوم «سری آ» ایتالیا، شامگاه پنج شنبه از ساعت ۲۱:۳۰ تیم‌های فوتبال «رم» و «اودینزه» به مصاف هم رفتند که این دیدار در پایان با برتری ۲ بر یک رم به پایان رسید.

بازی این دو تیم یازده روز پیش طبق برنامه در حال برگزاری بود که در ‏دقیقه ۷۱ ایوان اندیکا ستاره رم ناگهان از هوش رفت. درحالی‌که همه ‏نگران سکته قلبی این بازیکن بودند بازی نیمه‌کاره رها ماند و ‏فدراسیون فوتبال ایتالیا اعلام کرد درباره بازی تصمیم‌گیری خواهد ‏کرد. ‏در نهایت اعلام شد که این بازی نه از ابتدا بلکه از همان جایی که ‏متوقف شده و با همان نتیجه یعنی تساوی یک به یک ادامه پیدا خواهد ‏کرد.‬ در این دیدار که به میزبانی اودینزه برگزار شده بود در دقیقه ۲۳ «روبرتو پریرا» موفق شد تیم میزبان را پیش بیندازد اما «روملو لوکاکو» در دقیقه ۶۴ بازی را به تساوی کشاند.

نکته قابل توجه این است که سردار آزمون در دیدار نیمه تمام ۲ تیم حتی در لیست رم هم حضور نداشت اما در این بازی به طور فیکس در ترکیب رم بازی کرد. در دقیقه ۵+۹۰ «برایان کریستانته» موفق شد گل برتری رم را به ثمر برساند تا این دیدار با برتری شاگردان «ده روسی» به پایان برسد.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899632

دیگر خبرها

  • حذف پرسپولیس در یک بازی عجیب و دراماتیک
  • عکس‌| شادی ویژه سردار از برد دراماتیک رم
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • هشدار به خانم‌ها در استفاده از رُژ لب
  • ایلیا سلیمان کارگردان فلسطینی قلب جشنواره فیلم سارایوو را می‌گیرد
  • بازخوانی تحلیلی زمینه‌های سیاسی اجتماعی در تدبرگرایی معاصر
  • «انعکاس شیطان» آماده نمایش شد/ حضور «پیام خصوصی» در کانادا
  • هشدار به خانم‌ها در استفاده از رُژ لب/ وجود مواد مضر و سمی
  • هشدار سازمان غذا و دارو به خانم ها درباره استفاده از رژهای لب