Web Analytics Made Easy - Statcounter

حساسیت رویارویی پرسپولیس و استقلال سال‌هاست فوتبال ایران را تحت تأثیر خود قرار داده است. نتیجه این بازی مهم علاوه بر مربیان، مدیران و بازیکنان برای هواداران نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱ رسانه ها خواندنی نظرات

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، حساسیت رویارویی پرسپولیس و استقلال سال‌هاست  فوتبال ایران را تحت تأثیر خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتیجه این بازی مهم علاوه بر مربیان، مدیران و بازیکنان برای هواداران نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا جایی که تماشاگران حاضر در ورزشگاه و آنها که از طریق جعبه جادویی بازی را می‌بینند برای برتری تیم محبوب خود ثانیه‌شماری می‌کنند و آماده کری خوانی برای حریف هستند. تأثیرات اجتماعی دربی پایتخت، واکنش هواداران و تأثیر آن بر فوتبال ایران مواردی هستند که امیر حاج رضایی، کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با «جوان» به بررسی آنها پرداخته است.

جدا از بحث نتیجه، برگزاری دربی چه تأثیری در جامعه ایرانی دارد؟
فوتبال بر همه حوزه‌های اجتماعی تأثیرگذار است و می‌تواند عاملی برای برقراری صلح یا به وجود آمدن جنگ باشد.همچنین می‌تواند در سیاست تأثیرگذار باشد و به اقتصاد کمک کند، بنابراین به نوعی همه اقشار جامعه درگیر آن می‌شوند. وقتی جام جهانی فوتبال آغاز می‌شود بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی متضرر می‌شوند؛ در صنعت سینما هنگام برگزاری بازی‌های جام جهانی تعداد تماشاگران به شدت کاهش پیدا می‌کند. این فوتبال است که تأثیرات خود را بر جامعه می‌گذارد. فوتبال بر جامعه ایرانی هم با فرهنگ و سنت‌هایی که داریم تأثیرگذار است. به این نکته توجه کنید که دربی برخلاف همه مسابقات پس از اتمام تازه شروع می‌شود؛ تیم برنده یک فصل یا بیشتر فرصت دارد تا تیم بازنده را به شکل‌های مختلف تحت فشار قرار دهد. دربی با یک بازی تمام نمی‌شود و درجامعه هم همین تأثیر را دارد. باور کنید بیشترین سؤالی که از من می‌شود این است که طرفدار قرمز هستم یا آبی! خیلی‌ها هم از حرف‌های من نتیجه‌گیری و من را طرفدار یکی از این دو تیم تلقی می‌کنند. واقعاً نمی‌دانم چطور باید ثابت کنم که طرفدار هیچ کدام نیستم.
کری‌های هواداران تا مدت‌ها پس از پایان دربی ادامه دارد.
تأثیر نتیجه دربی برای تیم برنده بیشتر است و برای مدت زیادی هم اعضای آن تیم و هم هوادارانش را از حال و هوای معمولی خارج می‌کند. مردم زخم‌های خود را با پیروزی تیم محبوبشان التیام می‌بخشند و از موضع بالا با هواداران تیم بازنده برخورد می‌کنند. تأثیرات اجتماعی دربی کاملاً مشهود است. یک بار در جمعی چند نفر می‌خواستند با من عکس بگیرند و از من هم خواستند عدد شش را نشان دهم. جوان‌تر‌ها از من می‌پرسند شش تایی شدن استقلال واقعیت دارد یا اینکه عدد چهار برای استقلالی‌ها چه مفهومی دارد؟ بعد از موفقیت‌های ملی، پیروزی در دربی برای هواداران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
به نظر می‌رسد ترس سرخابی‌ها دیگر از حمله، گلزنی و حتی شکست ریخته است و دیگر به نتیجه تساوی راضی نمی‌شوند. این مسئله را قبول دارید؟
یک دلیل دیگر هم این است که به عنوان مثال در طول یک فصل رئال و بارسا شاید نزدیک به شش بار به مصاف هم بروند (لالیگا، جام حذفی و لیگ قهرمانان) و ال کلاسیکو برگزار شود. برای تماشاگر هم عادی می‌شود. در صورتی که در ایران فقط سالی دو بار دربی برگزار می‌شود و درگذشته حتی تلاش‌هایی می‌شد که حتی المقدور پرسپولیس و استقلال اصلاً با هم روبه‌رو نشوند. خوشبختانه وضعیت تغییر کرده و اگر تعداد رویارویی دو تیم بیشتر شود حساسیت دربی قطعاً کاهش پیدا خواهد کرد.
تفاوت دربی تهران با دربی‌های مطرح جهان در چیست؟
در اکثر دربی‌ها عوامل بیرونی شرایط را حساس می‌کند. کمتر اتفاق می‌افتد که این حساسیت‌ها به خاطر مسائل ورزشی باشد. به طور مثال دربی اسکاتلند بین دو تیم سلتیک و گلاسکو رنجرز ابعاد مذهبی دارد، یک تیم پروتستان است و یک تیم کاتولیک. یا دربی میلان. ورزشگاه مشترک دو تیم دو اسم متفاوت دارد؛ سن‌سیرو برای آث میلان است و جوزپه مه آتزا برای اینتر میلان. دربی معروف اسپانیا یا همان ال کلاسیکو دربی بین شهری است و درون شهری نیست. در ایدئولوژی فوتبال اسپانیا اینگونه است که بارسا را تیمی مردمی و رئال را تیمی متعلق به قدرت در پایتخت می‌دانند. در ایران نیز در دهه 40 و 50 همین مسائل وجود داشت؛ رقابت بین تاج و شاهین بود. تاج را یک ژنرال وابسته به رژیم اداره می‌کرد و خیلی‌ها معتقد بودند از قدرت سیاسی در فوتبال استفاده می‌کند در حالی که شاهین تیمی مظلوم به حساب می‌آمد. در واقع تفاوتی در ماهیت دربی‌ها وجود ندارد، اما از نظر فرم تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد. خوشبختانه حساسیت دربی تهران چند سالی است کمتر شده و تابوی استفاده از داوران ایرانی شکسته شده است و قضاوت دربی برعهده داوران کشورمان گذاشته می‌شود. انصافاً هم داوران ایرانی در این سال‌ها خوب قضاوت کرده‌اند. از طرفی در طول هفته دهها مسابقه فوتبال را شاهد هستیم. فوتبال یک جنگ به تمام معناست. ای کاش یک مستندساز دوربینش را می‌آورد به هتل محل اقامت تیم‌ها، راهروهای منتهی به زمین چمن آزادی، در رختکن دو تیم و... تنش و اضطراب حاکم بر این رقابت را به تصویر می‌کشید.
دربی 86 در حضور رئیس فیفا برگزار می‌شود. فکر می‌کنید حضور اینفانتینو در ورزشگاه آزادی به درخشش تیم‌ها در زمین کمک می‌کند؟
تأثیرات حضور اینفانتینو در جلسات خصوصی نمود پیدا می‌کند به این معنی که امیدواریم مسئولانی که روبه‌روی او در این جلسات می‌نشینند بتوانند موفقیت‌هایی به سود فوتبال ملی کسب کنند. در ورزشگاه نیز رفتار تماشاگران دو تیم و نظم و ترتیب برگزاری دربی قطعاً تأثیر مثبتی بر اینفانتینو می‌گذارد. به هر حال رئیس فیفا از جزئیات فوتبال همه کشورهای عضو این نهاد از جمله ایران آگاهی دارد و می‌داند تیم ملی کشورمان نیز یکی از تیم‌های راه یافته به جام‌جهانی است. قطعاً واقعیت‌های فوتبال ما برای رئیس فیفا عیان می‌شود. حواسمان باید باشد که ورزشگاه جو ملتهبی نداشته باشد، هواداران اشیای محترقه پرتاب نکنند و مواردی از این دست باید رعایت شود. در دربی روز پنج‌شنبه تیم‌ها باید دست از محافظه‌کاری بردارند و بازی خوبی  ارائه دهند. ورزشگاه آزادی جو خاصی دارد که می‌تواند برای ما مثبت باشد؛ مثبت از این جهت که حضور صدهزار تماشاگر در این ورزشگاه هر خارجی را شگفت‌زده می‌کند. این فرصتی‌ است که معلوم نیست دوباره چه زمانی نصیبمان شود. باید قدر این فرصت را بدانیم. هم باید در مذاکراتمان به نفع فوتبال ملی سود ببریم و هم در یکی دو ساعتی که اینفانتینو در ورزشگاه حضور دارد بتوانیم فرهنگ فوتبالی‌مان را به او نشان دهیم.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R1359/P1359/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۴۳۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید قراردادها رااز هفته آینده شروع می‌کنیم/ درخواست از هواداران

به گزارش خبرنگار مهر، جواد نکونام ظهر امروز یکشنبه در نشست خبری قبل از دیدار روز دوشنبه با ذوب آهن ضمن تشریح آخرین وضعیت این تیم برای حضور در ادامه رقابت های لیگ برتر گفت: دیدارهای سختی در پیش داریم. می دانیم کجای کار هستیم و چه شرایطی داریم. می خواهیم بازی را کنترل کنیم تا به پیروزی برسیم. با بازیکنان هم که صحبت کردیم به آنها گفته ایم که چه مسوولیت بزرگی روی دوش ماست. تاکید کرده ام که بهترین بازی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: همیشه دوست داشته ام که پاسخگو باشم. تیم من الان در رختکن است اما من آمده ام به نشست خبری. کسی نمی تواند به من بگوید که حتما بیایم در نشست خبری. به خاطر شرایط ترافیکی نمی توانم در همه نشست های خبری حضور داشته باشم. اگر سال بعد هم مربیگری کنم و در فوتبال باشم باید این شرایط درست شود تا خبرنگاران و اهالی رسانه هم بتوانند به راحتی کارشان را انجام دهند. باید در محل تمرینات تیم ها محل هایی برای نشست خبری وجود داشته باشد.

سرمربی تیم فوتبال استقلال در مورد تاثیر آرامش بر این تیم و تغییراتی که صورت گرفته است گفت: هر جا که آرامش باشد شانس موفقیت بیشتر است. حضور آتیلا حجازی، علی عسگری و سردار شهریاری تاثیر زیادی در استقلال داشته است. هیچ قولی نداده ام در جلساتی که داشته ام. فقط قول داده ایم که تلاشمان را بکنیم. از هفته آینده تمدید قراردادها برای فصل آینده را شروع خواهیم کرد.

جواد نکونام از اظهار نظر در مورد اتفاقاتی که بین هواداران رخ داده است گفت: من در مورد هواداران استقلال می توانم صحبت کنم که همیشه یاور تیم بوده اند. امیدوارم روز دوشنبه هم در ورزشگاه حضور داشته باشند و کل ورزشگاه را آبی کنند. ما هم با ارایه یک بازی خوب به پیروزی برسیم.

سرمربی تیم فوتبال استقلال در مورد قضاوت کوپال ناظمی برای این تیم و نگاه هایی که وجود دارد گفت: ایشان داور خوبی است و نگاه ما مثبت است. البته ذهنیت هایی در مورد قضاوت ایشان از دو دیدار گذشته وجود دارد اما ما هیچ قضاوتی نمی کنیم و دوست داریم بهترین عملکرد را داشته باشند و حقی از تیمی ضایع نشود. ما تلاش می کنیم و می جنگیم و هر تیمی که شایسته است پیروز شود. 

وی ادامه داد: نگران هستیم اما اعتماد می کنیم به همه داوران. همه دیدند که در چند بازی اخیر چه اتفاقاتی رخ داده است . با این حال ما تلاش می کنیم و وظیفه خودمان را انجام می دهیم. امیدوارم داوران هم عدالت را اجرا کنند و هر تیمی که شایسته است به پیروزی برسد. 

ادامه دارد....

کد خبر 6095629

دیگر خبرها

  • حاشیه‌های دیدار استقلال - ذوب‌آهن؛ فریاد‌های نکونام در آزادی
  • حاشیه جدید در لیگ برتر؛ تهدید رضایی به تسویه حساب با حامدی‌فر
  • حامدی‌فر: حتماً یک چیزی شنیدم که با رضایی درگیر شدم!
  • واکنش مهرداد رضایی به حمله بازیکن استقلال + فیلم
  • نامه تاج به وزیر: لیگ بعدی را شروع نمی‌کنیم!
  • اوسمار ویرا: چیزی را در پرسپولیس ادامه می دهیم که یحیی گل محمدی آن را شروع کرد!
  • اوسمار: ما کاری را که گل محمدی شروع کرد را ادامه می دهیم/ تمرکزمان روی قهرمانی است نه تمدید قرارداد بازیکنان
  • اوسمار: ما کاری را که گل محمدی شروع کرد را ادامه می دهیم/امیدوارم باشگاه قدر بازیکنان خوب‌مان را بداند
  • اقدام تازه و غافلگیرکننده امیر تتلو در زندان
  • تمدید قراردادها رااز هفته آینده شروع می‌کنیم/ درخواست از هواداران