نسلی که ریشههای خود را کمتر میشناسد، در معرض تندبادها و طوفانها قرار دارد
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۷۳۰۵۵
سید عباس صالحی در دومین روز از همایش علامه خفری در دانشگاه جهرم با اشاره بیان اینکه اگر امروز در آستانهی چهلمین سال انقلاب اسلامی در اینجا هستیم، به دلیل ترکیب سهگانهی به ایمان دانش و جهاد و مقاومت است، گفت: در این منطقه و این خطه این ترکیب و این حرکت دیده میشود .
ایران آنلاین/صالحی با بیان اینکه بزرگداشت بزرگانی که امروز به نام یکی از آنها جمع شدهایم میتواند با نگاههای مختلف دیده شود و همهی این نگاهها مغتنم است، ابراز داشت: یک نگاه این است که ما از شخصیتی که عمر خود را برای اندیشه، حکمت، فرزانگی گذرانده است و جهت ارتقای سرزمینی خود تلاش کرده است، جمع شدهایم و تعظیم شعائر میکنیم چون عالم دینی و متفکر اندیشه خود یکی از شعائر اسلامی است .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وزیر ارشاد با اشاره به اینکه با این نوع نگاه خود حرکت ارزشمند است، در توضیح نگاه دوم محافل و بزرگداشتها به بزرگان و مفاخر گفت: نگاه دومی که میتوان به این مفاخر داشت این است که این نوع گرامیداشتها و همایشها و تجمعها، فرصتی را فراهم میکنند برای اینکه ما گسست نسلی و هویتی خود را کمتر کنیم .
صالحی با ابراز اینکه نسلی که ریشههای خود را کمتر میشناسد، در معرض تندبادها و طوفانها قرار دارد، اظهار کرد: این نسل در معرض ازجاکندهشدنهاست و در معرض این است که در زمین خود خانه نکند و در زمین دیگران بنا بسازد، اما نسلی که ریشه و گذشته خود را بشناسد و باور کند، این نسل در زمین خود میکارد و درو میکند .
صالحی دربارهی لزوم شناخت بزرگان توسط نسل جدید گفت: بنابراین وقتی بزرگانی از جمله علامه فخری را مورد بازکاوی و تجلیل قرار میدهیم، نسل جوان ما میفهمد این سرزمین چه گذشتهی زرینی داشته است، شخصیتی که در حوزههای گوناگون نامآور بوده است و امروز میتواند برای عدهای رؤیا باشد .
وی با اشاره به لزوم بزرگداشت بزرگانی که عناوین علمی را کسب کرده و نسل به نسل به نسل پس از خود انتقال دادهاند، گفت: این امر به ویژه زمانی مهم میشود، که فردی فیلسوف، هم عارف، هم متکلم، هم مفسر، هم فقیه و هم ریاضیدانی و منجم بوده و ترکیبی از شئون مختلف را با هم داشتن چگونه میسر بوده است و در همهی اینها یا در اغلب اینها صاحبنظر بودن و نه صرفاً مقلدبودن .
وزیر ارشاد با بیان اینکه این شناخت است که میتواند به نسل جدید اعتماد به نفس بدهد به نسل جدید میتواند خودباوری را تزریق یا درونی کند، گفت: زاویهی سومی که برای این همایشها میتوان یافت اینکه با برگزاری این مراسم فرصت بازکاوی اندیشههایی را پیدا میکنیم که برای امروز و فردای ما مفیدند و با این نگاهها نیز میتوان به این بزرگان نزدیک شد .
وی با بیان اینکه ما با صالحی با بیان اینکه دیدگاههای علامه خفری در حکمت و فلسفه نقش زیادی در ساخت آینده دارد و این افراد صرفاً تاریخ اندیشه نیستند بلکه میتوانند امروز، حال و فردای ما را بسازند، اذعان داشت: کسانی مانند علامه خفری از کسانی هستند که میتوانند سوژهی این نگاه باشند که چگونه میتوانیم نقبی به گذشته برای ساختن حال و آینده بزنیم نه صرفاّ با این نگاه که گذشته ما پرافتخار است که هست بلکه با این نگاه که چگونه می توان این گذشتهی پرافتخار را به فردای پرافتخار وصل کرد .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جنبههایی از دانش علامه خفری گفت: به نظر میآید شخصیتهایی از قبیل علامه خفری با توجه به تنوع حوزههایی که به آن پرداخته و نیز حضور در آن دورهی تاریخی خاص، به ما برای این بازخوانی کمک میکند، ضمن اینکه نقش علامه خفری در عقلانیت توحیدی بسیار قابل توجه بوده است .
او با اشاره به اینکه اسلام دین عقلانیت و اصل بعثت پیامبر، دعوت به تفکر و عقل است به نقش عقلانیت در تمدن اسلامی پرداخت و خاطرنشان کرد: علامه شمسالدین خفری تأثیر زیادی در تفکر ملاصدرا داشته است و در مبحث انسانشناسی توحیدگرانه که ویژگی دوره عقلانیت توحیدی است نقش بسیار قابل توجه داشته است .
صالحی در ادامه به تمدن اسلامی و نسبت آن با عقلانیت و دورههای مختلف آن اشاره کرد و افزود: اگر اسلام، اسلام عقلانیت است و دیانت ما دیانت عقلانیت است این عقلانیت از مسیر عقلانیت ترجمانی به سمت یک عقلانیت توحیدی حرکت می کند و نزدیک تر می شود که جانمایه تمدن سازی اسلامی شکل می گیرد که ما چگونه می توانیم به عقلانیت توحیدی برسیم که هم جهان، هم معرفت و هم انسان و عناصر آن را واحد و متحد ببینیم .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آنچه که انقلاب اسلامی آن را آفرید و امام راحل آن را ادامه داد ایجاد یک مقطع جدید در عقلانیت بود و آن عقلانیت توحیدی نظری و عملی است .
صالحی بیان کرد: عقلانیت توحیدی تا قبل از انقلاب اسلامی بیشتر در فضای معرفت و انسان بود؛ اما امام راحل، معارفی که از اندیشههای جهرمیها، خفریها و ملاصدراها برگرفت و آن را به بطن جامعه و مسیر زندگی اجتماعی کشاند و این معارف آن بود که زندگی اجتماعی و سیاست را هم باید موحدانه کرد .
وی ادامه داد: امام راحل عقلانیت توحیدی را از حکمت نظری به سمت حکمت عملی سوق داد و برای آن نظریه سازی کرد و در مقام عمل به شروع این اتفاق پرداخت .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اسلام دین عقلانیت است اما اسلام دورههای عقلانیت ضدجاهلیت، عقلانیت توحیدی و تکثرگرا، عقلانیت توحیدی نظری و عقلانیت توحیدی نظری و عملی را گذارنده است .
بزرگداشت شمسالدین خفری موسوم به محقق خفری، علامهی خفری و فاضل خفری در روز نخست در بخش خفر شهرستان جهرم با حضور اندیشمندان برگزار شد و امروز با حضور وزیر ارشاد، استاندار فارس و سایر مسئولان استان و شهرستان به کار خود در جهرم پایان داد ./ایسنا
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۷۳۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نامه سرگشاده محمد قوچانی به تامین اجتماعی؛ چرا کسی حرفه ما را به رسمیت نمیشناسد؟
محمد قوچانیروزنامه نگار و سردبیر و صاحبامتیاز نشریات "آگاهی نو" و "کتاب نامه" طی نامهای سرگشاده به سازمان تامین اجتماعی، روش برخورد "مغازه"ای کارشناسان این سازمان را برای تایید لیست بیمه مطبوعات مورد نقد قرار داده است. متن این نامه که در صفحهی شخصی او در اینستاگرام منتشر شده به این شرح است: این یک نامه سرگشاده است خطاب به سازمان تامین اجتماعی دو مجله "آگاهی نو" و "کتاب نامه" با تولید محتوایی بیش از دو هزار صفحه در سال چهار نفر تحریریه ثابت دارد الباقی حق التحریر میگیرند. فهرست بیمه ما کوچک است: سردبیر و دبیر تحریریه، یک دبیرگروه و یکی از مشاورین مجله که برای آنها بیمه رد میشود. ما به دلیل سازمان کوچکمان حتی منشی تحریریه یا مدیر مالی و اداری مستقر نداریم چون بودجهاش را نداریم و تا حالا خودمان همزمان منشی و مدیر هم بودهایم. درباره این چهار نفر هم بخشی از حق بیمه را ما پرداخت میکنیم و بخشی را وزارت فرهنگ که طبق یک قانون مشخص و عام به نشریات تا یک سطحی تخفیف میدهند.
سازمان تامین اجتماعی با اعزام بازرس به صورت مکرر ما را کنترل میکند که مبادا این فهرست بیمه صوری و جعلی باشد! و چون حرفه روزنامهنگاری را با مشاغل دیگر اداری و تجاری قیاس میکند معتقد است ما باید از هشت صبح تا چهار بعد از ظهر در دفتر حاضر باشیم. بنابراین با بازرسی غافلگیرانه وقتی ما در حال مصاحبه یا تهیه مقاله بیرون مجله هستیم به دفتر مراجعه و با عدم رویت ما، کارگاه آگاهی نو را تعطیل اعلام میکند و تخفیف ارشاد را لغو میکند. مثلا ما امروز در حال گفتگو با دکتر ظریف بودیم که سرزده تشریف آوردند و هرچه همکار ما توضیح داده و مجله و نوشتههای ما را نشان داده بازرس محترم زیر بار نرفته و کارگاه را تعطیل گزارش کرده است. سوال من این است پس این همه محتوا چگونه تولید میشود؟ چرا کسی حرفه ما را به رسمیت نمیشناسد؟ چرا فکر نمیکنند من هر روز نمیتوانم کتابهایم را به دفتر ببرم و مقاله بنویسم ؟ نمیتوانم همه سیاسیون و روشنفکرانی که با آنان گفتگو میکنیم را به دفترمان دعوت کنم؟ نمیتوانم با روزنامهنگاران برخورد اداری کنم!
ما مطبوعات مستقل (خصوصی و غیردولتی) بنگاههای ضعیفی هستیم. حتی چند میلیون تومان هم در کار ما اثر دارد . اگر ما بیکاره بودیم که دفتر مجله اجاره نمیکردیم . چرا در شبهای صفحهبندی که تا صبح کار میکنیم بازرس نمیفرستید؟ اصلا چرا مجله را ورق نمیزنید که کارنامه ما را ببینید . قطع یک تخفیف ناچیز قانونی به مطبوعات کدام مشکل دولت یا بیمه را حل میکند؟ کار ما مخفیانه نیست. مجله منتشر میشود و میزان کار هر فرد در آن روشن است. ما مغازه نداریم که هر روز صبح کرکره اش را بالا ببریم. روزنامهنگاری را به رسمیت بشناسید ... رونوشت : ۱. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲. وزارت کار ۳. سازمان تامین اجتماعی شعبه خیابان ملک ... کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نقطه جوش تلویزیون؛ از قوچانی تا آذریجهرمی/ وقتی «اوج» به داد «سیما» میرسد!