Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@04:45:29 GMT

دستاورد رایزنی شهرداران 15 کلانشهر

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۷۹۱۵۰

دستاورد رایزنی شهرداران 15 کلانشهر

نود و پنجمین نشست شهرداران کلانشهرها روز گذشته به میزبانی اصفهان در هتل عباسی برگزار شد.

به گزارش ایمنا، شهرداران کلان‌شهر کشور روز گذشته ـ پنجشنبه ۱۰ اسفند ـ در یک نشست ویژه، در خصوص « سهم مدیریت شهری در بودجه ۹۷ »، « طرح جامع شهری و مالیات بر ارزش افزوده » و « لایحه درآمدهای پایدار» بحث و تبادل نظر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیران شهری معتقد هستند که برای اصلاح نظام درآمدی شهرداری در ابتدا باید از طریق رایزنی با نمایندگان مجلس نکات منفی لایحه بودجه ۹۷ کشور در خصوص مدیریت شهری را از بین برد. بر همین اساس در دومین نشست شهرداران کلانشهرها در دوره جدید مقرر شد تا «محمدعلی نجفی، شهردار تهران» سهم مدیریت شهری را در بودجه ۹۷ کشور و همچنین لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس، مدیریت جامع شهری، اصلاح ساختار تشکیلاتی دبیرخانه کلانشهرها، اصلاح قوانین شهرداری‌ها و درآمدهای پایدار شهری را با رییس مجلس و دولت پیگیری و نتایج پیگیری را در سومین نشست اعلام کند.

گرایش مثبت دولت به شهرداریها

محمد علی نجفی شهردار تهران در سومین نشست از حمایت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ تشکر کرد و گفت: رییس مجلس علاقه بسیار زیادی داشت تا در بودجه شهرها و به خصوص شهرهای بزرگ اتفاقات بزرگی رخ دهد، اما محدودیت ها به حدی زیاد بود که کارهای صورت گرفته، کم است.

وی به گرایش مثبت ایجاد شده در دولت برای توجه به شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: اگر این گرایش مثبت قبلا هم وجود داشته، ضعیف تر از آن چیزی است که امروز رئیس جمهوری دنبال می کنند. از این رو هم اکنون دو اقدام مهم با حمایت رئیس جمهوری در دولت در حال انجام است که می تواند در بهبود شرایط زیست شهری موثر باشد.

وی به اهتمام دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور اشاره و اظهارکرد: بعد از اینکه توجیهات کافی در اختیار رئیس جمهور گذاشته شد، او نیز از این موضوع حمایت کرد البته بخش عمده‌ای از نوسازی ناوگان حمل و نقل به کلانشهرها بر می گردد که از سال ۹۷ اجرایی می‌شود و مقداری نیز به مدیریت شهرها مربوط می‌شود که چقدر از این منابع را برای توسعه حمل و نقل عمومی به کار بگیریم.

شهردار تهران با اشاره به حمایت رئیس جمهوری از برنامه نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، گفت: برنامه نوسازی بافت‌های فرسوده در دهه فجر کلید خورد و قرار است منابعی شامل تسهیلات بانکی، بودجه دولتی و یارانه سود تسهیلات در سال ۱۳۹۷ تامین شود از این رو امیدوار هستیم این دو اقدام بتواند چالش‌ها و مشکلات کلانشهرها را تا حد زیادی برطرف کند.

 

نجفی به مذاکرات خود با وزیر کشور اشاره و اظهارکرد: تصمیم گیری برای حرکت به سمت مدیریت‌های محلی از وزارت کشور آغاز می شود، زیرا وزارت کشور می‌تواند تصمیم بگیرد هر کجا درآمد و قدرتی درباره شهرداری‌ها است، آن را در وزارت کشور و استانداری ها توزیع کند و یا این مسئله به شهرداری‌ها واگذار شود.

وی با بیان اینکه استراتژی تمرکز در همه مسایل قابل دوام نخواهد بود و باید به سمت مدیریت های محلی حرکت کنیم، گفت: در مذاکرات با مجلس شورای اسلامی تاکید کردم که در این مرحله باید تصمیم بگیریم کدام استراتژی را انتخاب کنیم؟ زیرا استراتژی در مدیریت شهری روشن نبوده و مشخص نیست که آیا قصد حرکت به سمت ایجاد مدیریت یکپارچه شهری یا مدیریت محلی داریم یا خیر؟

وی ادامه داد: از برنامه سوم توسعه موضوع مدیریت یکپارچه شهری را عنوان می کنیم، اما به آن اعتقاد نداریم و حتی اگر اعتقاد هم داریم، توانایی عملیاتی کردن این فکر و ایده را نداریم.  از سال ۱۳۷۹ و برنامه سوم توسعه تاکنون از مدیریت یکپارچه شهری در برنامه ها یاد می‌شود اما یک مورد را نام ببرید که به این سمت حرکت کرده‌ایم؟

 شهردار تهران تاکید کرد: به سمت مدیریت به هم پیوسته باید حرکت کنیم، زیرا استراتژی تمرکز دیگر قابل دوام نیست. همچنانکه همه شهرهای توسعه یافته نیز مدیریت به هم پیوسته را دنبال کرده‌اند بنابراین باید تصمیم بگیریم که آیا می خواهیم به سمت مدیریت به هم پیوسته حرکت کنیم یا خیر و اگر می خواهیم این اتفاق بیفتد، دیگر نباید قوانین متعارض با این موضوع را وضع کنیم تا در تک تک موارد، شهرداری‌ها را محدودتر کنیم.

وی یادآور شد: لایحه یکپارچه مدیریت شهری که در دولت مطرح شده، اشکالات زیادی دارد و طرح مجلس درباره مدیریت یکپارچه شهری نیز مسایلی دارد که آن‌ها را دنبال می‌کنیم تا به نقطه نهایی مورد توافق برسیم.

وی به تشریح آخرین وضعیت لایحه درآمد پایدار شهری پرداخت و گفت: هم اکنون کار این لایحه را در کمیسیون زیربنایی دولت تمام کردیم و به دولت فرستادیم که در مجموع نسبت به وضعیت فعلی لایحه خوبی است، اما باز هم انتظارات شهرها نادیده گرفته شده است. در این زمینه دو روز پیش نامه‌ای را به رئیس جمهوری نوشتم و مجددا عنوان کردم که از نظر ما این موارد باید اصلاح شود، اما با این وجود اگر دولت آن‌ها را اصلاح نکند می‌توانیم در مجلس آنها را دنبال کنیم حتی با توجه به آنکه لایحه درآمدهای پایدار شهری طی  دو ماه آینده در دستور کار دولت قرار می‌گیرد، می توان نامه ای را با امضای همه شهرداران کلانشهرها ارسال کرد.

شهردار تهران درباره بررسی موضوع دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: آنچه در این قانون اعمال شده در مجموع به نفع شهرها است، اما به خاطر همان نبود استراتژی، موارد مثبت و منفی دارد. در این زمینه نیز نامه‌ای را به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشتم و درخواست کردم که موارد مورد نیاز اصلاح شود.

پیگیری طرح جامع شهری در مجلس

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان به نتایج و دستاوردهای این نشست اشاره کرد و گفت: در سومین نشست دوره جدید مدیریت شهری گزارشات پیگیری شهردار تهران که قرار بود موضوعات مختلفی را از جمله لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس، مدیریت جامع شهری، اصلاح ساختار تشکیلاتی دبیرخانه کلانشهرها، سهم مدیریت شهری در بودجه ۹۷، اصلاح قوانین شهرداری‌ها و درآمدهای پایدار شهری را با رییس مجلس و دولت پیگیری کند، ارایه شد.

وی افزود: طبق گزارش ارائه شده پیگیری‌های مربوط به سهم مدیریت شهری در بودجه ۹۷ تا حدودی نتایجی را در برداشته است، همچنین مقرر شد طرح جامع شهری و مالیات بر ارزش افزوده را دوباره همه شهرداران پیگیری کنند در این جلسه تعاملات بیشتر بین شهرها مطرح شد.

شهردار اصفهان گفت: در قانون، هشت شهر به‌عنوان کلانشهر محسوب می‌شود، و اینکه ۱۵ شهر کلانشهر باشد با قانون اختلاف وجود دارد البته ما هم با اضافه شدن ۷ شهر دیگر به جمع کلانشهرها موافق هستیم.

نوروزی تصریح کرد:در این جلسه همچنین ایجاد ساختار جدید به‌معنای اصلاح ساختار قبلی تحت عنوان مجمع کلانشهرها مورد بحث قرار گرفت و ۹ کمیسیون به رسمیت شناخته شد که در ساختمانی جدید با ترکیب جدید فعالیت کنند، همچنین مقرر شد مرکز کمیسیون‌ها در شهرها و معاونان یا شهرداران شهرها به‌عنوان دبیر این کمیسیون‌ها معرفی شوند.

وی اظهار کرد: با توجه به بررسی موضوعات مختلف در نشست کلانشهرها، امید است شاهد دستاوردهای خوبی از جمله مرکزی برای ایجاد تعامل بیشتر بین شهرها، هم‌افزایی بهتر و انجام امور مشترک به‌صورت واحد مانند IT، انجام کارهای تحقیقاتی و ...  باشیم.

نوروزی ابراز امیدواری کرد: با تصمیماتی که در این جلسه اتخاذ شد در آینده شاهد جلوگیری از تکرار امور مشترک در شهرها و انجام متمرکز این امور باشیم که به طور حتم موجب بالا بردن بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و رفع بیشتر نقاط ضعف می‌شود.

 پیگیری دوباره طرح مالیات بر ارزش افزوده در مجلس

کمال مرادی، مدیر دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور اظهار کرد: در حوزه مدیریت دبیرخانه و با تغییراتی که در اساسنامه مجمع به وجود آمد، محمدعلی نجفی شهردار تهران با نظر موافق شهرداران ۱۵ کلانشهر کشور به‌عنوان دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور منصوب شد.

وی ادامه داد: در ابتدا هشت شهر به‌عنوان کلانشهر محسوب می‌شد که بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری سال ۸۸، شهرهایی که بالای ۵۰۰ نفر جمعیت نیز به جمع کلانشهرها اضافه و در حال حاضر ۱۵ شهر به عنوان کلانشهر در کشور معرفی شده‌اند.

مرادی افزود: در این جلسه تغییراتی در اساسنامه به وجود آمد و کمیسیون‌های جدیدی تشکیل و کاربردی شد.

مدیر مجمع دبیرخانه شهرداران کلانشهرهای کشور گفت: پیگیری دوباره طرح مالیات بر ارزش افزوده در مجلس چراکه تأثیر جدی بر درآمد شهرداری‌ها خواهد داشت، مدیریت یکپارچه شهری و پیگیری آن از طریق مجلس و دولت و شورای عالی استان‌ها، تأکید بر درآمد پایدار شهرداری‌ها، مبادله تجربیات استان‌ها در حوزه پسماند، جمع‌آوری زباله‌ و ... از مهم‌ترین مباحثی مطرح شده در سومین جلسه نشست کلانشهرها بود که پیگیری و ارائه گزارشات آن به عهده دبیرخانه گذاشته شد تا نتیجه آن را در جلسه بعدی که اردیبهشت‌ماه ۹۷ به میزبانی تهران برگزار می‌شود به شهرداران کلانشهرها ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: تقویم سالیانه نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور در این نشست به تصویب رسید و در اسرع وقت به شهرداران کلانشهرها ابلاغ می‌شود.

مرادی در مورد بازخورد سومین جلسه تشست شهرداران کلانشهرها به میزبانی اصفهان، گفت: در مجموع همه حاضران در نشست از کلیات مباحث مطرح شده و مصوبات جلسه رضایت داشتند چراکه تنها جلسه‌ای بود که مصوبات خوبی در برداشت و همپنین تعامل خوبی بین شهرداران کلانشهرها به وجود آمد.

مدیر دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور  ابراز امیدواری کرد: ماحصل این جلسات در مدیریت شهری تأثیر گذاشته و موجب آرامش و امید در شهروندان و تحول در شهر باشد.

پیشنهاد شهردار اصفهان، بیانیه جلسه بعدی

در پایان این نشست شهردار اصفهان پیشنهادی در خصوص طرح " انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" را ارایه کرد تا از این طریق اعتماد مردم به شهرداریها افزایش یابد.

این طرح مورد استقبال شهرداران کلانشهرها قرار گرفت به طوری که دبیر مجمع کلانشهرهای کشور در این خصوص گفت: پیشنهاد شهردار اصفهان در جلسه بعدی به عنوان بیانیه ای مبنی بر تعهد شهرداران برای ایجاد شفافیت در همه مسایل مرتبط با شهر، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دکتر نوروزی، شهردار اصفهان نیز در این خصوص گفت: در دوره جدید شهرداری ها، اصفهان نخستین شهری است که این قانون را به اجرا در آورده تا با اجرای آن علاوه بر جلب اعتماد مردمی شاهد کاهش فساد در سیستم باشیم و این قانونی است که باید در همه شهرداری ها اجرا شود.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۷۹۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است

امام جمعه رفسنجان گفت: اقدام شهرداری و شورای شهر رفسنجان در راه‌اندازی پویش «شهردار شو» همان کاری بود که امام (ره)به عنوان بنیانگذار در دوران دفاع مقدس انجام داد و جوانانی مانند دهه هشتادی‌های امروزی چالش بزرگ انقلاب را که همان جنگ تحمیلی بود، از میان برداشتند و به پیروزی رساندند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، حجت‌الاسلام اصغر عسکری امروز _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان، اظهار کرد: خداوند در قرآن از پیامبر (ص) به عنوان انسان برجسته در همه زمینه‌ها یاد کرده و مشورت کردن با مردم را به وی متذکر می‌شود.

وی با اشاره به اقدام شهرداری در راه‌اندازی پویش رقابتی «شهردار شو»، افزود: اقدام شهرداری و شورای شهر رفسنجان همان کاری بود که امام (ره) به عنوان بنیانگذار در دوران دفاع مقدس انجام داد و جوانانی مانند دهه هشتادی‌های امروزی چالش بزرگ انقلاب را که همان جنگ تحمیلی بود، از میان برداشتند و به پیروزی رساندند.

امام جمعه رفسنجان خطاب به شهردار تصریح کرد: امروز شما با همکاری شهرداری و شورای شهر به جوانان توانمند دهه هشتادی میدان و شخصیت دادید و به آن‌ها اعتماد کردید و از فکر و اندیشه آنان استفاده می‌کنید؛ مطمئن باشید این جوانان غیرتی پای کار خواهند بود و شما را به عنوان شهردار موفق در کشور معرفی خواهند کرد.

وی با اشاره به حضور دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت برای مشاهده و انتقال تجربه موفق شهرداری و انتقال آن به هیئت دولت، گفت: این الگوی موفق را در کشور عملیاتی و اجرایی کنید و مطمئن باشید کشور از این جوانان برخوردار است و می‌توانند منشأ اثر باشند.

عسکری با بیان اینکه مدیرانی چون استاندار کرمان و سردار سلیمانی نیز در دوران دفاع مقدس با داشتن سن کم از رزمندگان دفاع مقدس بوده‌اند که به آن‌ها اعتماد شده است، بیان کرد: این جریان اکنون در دست جوانان دهه هشتادی است و مدیریت شهری برای کار، فکر و عمل جوانان احترام قائل شده است.

به گزارش ایمنا، آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان و آغاز رسمی فعالیت شهرداران دهه هشتادی با حضور دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی سازی دولت، استاندار کرمان و مسئولان استانی و محلی در تالار خیام دانشگاه حضرت ولیعصر (عج) برگزار شد.

کد خبر 748898

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم فردا برگزار می‌شود
  • عملکرد مدیریت شهری خوی با کلانشهرهای کشور قابل مقایسه است
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • چالش‌های قانونی جدید شهردار قم برای ادامه حضور در مدیریت شهری
  • تقدیر استاندار کرمان از اقدام مدیریت شهری رفسنجان/ دهه هشتادی‌ها مدیران فردای جامعه هستند
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • آمادگی داریم برای رفع مشکلات اصفهان کنار مدیریت استان بایستیم
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها