Web Analytics Made Easy - Statcounter

جامعه شناسان معتقدند که جامعه ای که به سمت و سوی شکاف طبقاتی و نابرابری اقتصادی پیش میرود فقیر در آن فقیرتر و ثروتمند ، غنی‏ تر می شود و این پیامدهای ناگواری برای آن جامعه خواهد داشت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روشن خبر، حمید پورعیسی، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در یادداشتی با عنوان «واکاوی جامعه شناختی جریانات و اعتراضات اخیر و ارتباط آن با جریان نفوذ و ناکارآمدی مدیریتی و نظارتی» به بررسی دلایل اعتراضات دی ماه ۹۶ نسبت به برخی از ناکارآمدی ها پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در ادامه آن، این عضو هیات علمی دانشگاه در یادداشتی با عنوان «نگاه جامعه شناختی به فقر/ نقش تفکر سرمایه‌داری و لیبرالی در اقتصاد ایران » به بررسی دقیق تر این اعتراضات پرداخته است که در ذیل می خوانید:

 

 

نگاه جامعه شناختی به فقر چیست؟ عنصر فقر، محصول ساختار و سیستم اجتماعی است که در آن نهادهای قدرت، فرهنگ و دین و اقتصاد به گونه ای عمل می کنند که نوعی از شکاف های شدید اقتصادی و سطوح خاصی از خط فقر را در ساحت جامعه نشان می دهد .  می توان ادعا کرد که عنصر گزنده فقر، ذاتی ساحت جامعه نیست؛ بلکه اثباتاً پدیده ای عارضی و ناشی از روابط و مناسبات انسانی در متن جامعه است و به همین دلیل با تفاوت ماهیت و خواص سیستمها و نهادهای جوامع، میزان و تاثیرات فقر متفاوت می گردد.

مارکس بحث را از مبارزه با فقر به مبارزه با شرایط تاریخی ای که منجر به ایجاد فقر و طبقات اجتماعی می شود گسترش داد. دورکیم با طرح مفهوم آنومی، فقر را با مسألۀ انسجام اجتماعی پیوند می زند و زیمل تعریف سنتی از فقر را دگرگون کرد و تعریفی ارتباطی از فقر ارائه داد: «فقیر کسی است که جامعه فقیر می‌نامد و به این عنوان او را محتاج کمک می‌داند».

جامعه شناسان معتقدند که جامعه ای که به سمت و سوی شکاف طبقاتی و نابرابری اقتصادی پیش میرود فقیر در آن فقیرتر و ثروتمند ، غنی‏ تر می شود. و این پیامدهای ناگواری برای آن جامعه خواهد داشت و در حالت شکاف طبقاتی و نابرابریهای اقتصادی که عده ای در نهایت رفاه و بی دردی و عده ای در مقابل با سختی و رنج و نگرانی و نداشتن امکانات اولیه زندگی بسر می برند. درگیری ، نزاع و مرگ اجتماعی حتمی است در این حالت سرمایه گذاری کاهش یافته ، تولید به حداقل میرسد و رشد اقتصادی منفی میشود.

کارکرد اجتماعی و اقتصادی فقر

فقر بخاطر مشکل نابرابری، به ویژه نابرابری درآمد، یکی از اصلی‌ترین علل فشارها و تهدیدات اجتماعی برای جدا کردن یک ملت است. این زمانی اتفاق می‌افتد که ثروت در یک کشور بین شهروندان آن به درستی توزیع نشده باشد. به عبارت دیگر، وقتی پول و ثروت در دست عده بسیار کوچکی از افراد باشد. و عده ای دیگر در آرزوی رسیدن به آن باشند چه اتفاقی خواهد افتاد. زمانی که در یک جامعه عده ای منابع سرشار جامعه خصوصا به منابع کمیاب آن میرسند و چپاولگرایانه همچور کفتارهای برآن می افتند و شکمهایشان را ازثروت و اموال عمومی مردم پر می کند . حتی برای اوقات فراغت خود سهم حقوقی تعیین می کنند و با ماشینهای مدل بالا و گران قیمت در مناسب ترین و بالاترین منطقه های مسکونی زندگی میکنند و فرزندان خود را در پیشرفته ترین کشورها برای تحصیل می فرستند و درمقابل عده ای برای تامین خوراک شب خود در انتظار یک لقمه نان آه می کشند و با حقوق‏های تا در خانه نرسیده امرار معاش می کنند، این جامعه چگونه می تواند ادعای اسلامی بودن و مدعی اجرای قوانین مترقی اسلامی و قرآنی باشد. در بینش دینی، مال و ثروت می‏توانند در دو راه درست و یا نادرست قرار گیرند. چنانچه ثروت به گونه‏ای درست، در جامعه به گردش درآید، زندگی انسان سامان یافته، زمینه دستیابی به ارزشهای اخلاقی و دینی فراهم می‏گردد، و در صورتی که به درستی به گردش نیفتد، نتیجه‏ای جز فقر و حرمان انبوهی از مردم در کنار اقلیتی مرفه، از یاد رفتن ارزشهای اخلاقی و محو آرمانهای دینی نخواهد داشت. جریان مال در جامعه، چون جریان خون در رگهای بدن است. خون، گرچه مایه حیات آدمی است، اگر حرکتش در رگهای بدن به کندی و یا به تندی صورت گیرد، حیات بدن را به خطر می‏اندازد. هنگامی جامعه اسلامی، جامعه‏ای مبتنی بر ارزشهای دینی خواهد بود که اموال به گونه‏ای درست و طبیعی در شریانهای حیاتی‏اش جاری باشد و نقش سامان‏بخشی‏اش را در زندگی، به خوبی ایفا کند. گردش سالم ثروت در جامعه، تنها به دست انسانهای با کفایت و آگاه از نظام اقتصادی دین و واقعیات جهان امکان‏پذیر است.

نقش تفکر سرمایه‌داری و لیبرالی اقتصادی در جریانات اخیر

جریانات و اتفاقات اخیر جدای از اعمال خراب کارانه و هنجارشکنانه عده ای فرصت طلب قابل تحلیل باشد حرکتهای اعتراضی ریشه در نابرابری های اقتصادی و نارضایتی از عملکرد دولتمردان داشته است و این اعتراضات مظالبه گرایانه از درون نظام شکل گرفته و عوامل آن را باد در درون نظام و در عملکرد دولتمردان و مسئولین جستجو کرد بخشی از دیدگاه من این است که تفکر سرمایه‌داری و لیبرالی اقتصادی که سال‌ها همانند جغدان شب شکار در لابه‌لای نظام مقدس جمهوری اسلامی لانه کردند و امروز مردم را طعمه نیات خود قراردادند و با برنامه‌ریزی‌های به‌ظاهر خروج از تورم و بحران اقتصادی تمام فشار را بر مردم ضعیفی میاورند که دستشان به دهان آن‌ها نمی‌رسد امروز امور مملکت به دست مرفهان و بی‌دردهای افتاده است که بار خود را در سال‌های گذشته برای ۲۰۰ سال و برای ده نسل خود بسته‌اند تجمل‌گرایان قدرت‌طلبی که با پول و دروغ و وعده‌های ناشدنی رأی مردم را گرفتند و با تزویر و ریا خود را مصلح جامعه نشان دادند امروز از پوست میشی خود بیرون زدند و نمایه گرگ خود را نشان دادند مردم را به فلاکت رسانند بانک‌های ربوی تحویل ما دادند و پول‌های ربا وارد زندگی مردم کردند و مسائل شرعی را به پشت گوش‌ها قراردادند و حرف‌های مراجع را نادانی اقتصادی و عدم آگاهی اعلام کردند و امروز این زخم عمیق فقر و گرانی مردم را ستوه آورده است بخشی از اعتراضات مردم بجاست لکن نباید گذاشت دشمن داخلی و خارجی از آن بهره‌برداری کنند صداوسیما و رسانه‌ها باید فریاد این مردم را که در تنگنای اقتصادی و نبودن شغل و از داد بیکاری و فساد، بخشی از مدیران را باید به نمایش بگذارد برخی از مدیرانی  امروز در رأس کار هستند که هیچ اعتقادی به‌نظام و اسلام و مردم ندارند مردم را علیه نظام تشویق می‌کنند. سرنوشت ما چنین گره خورده و این تقدیر الهی برای ما نیست بلکه به تعبیر قرآن می فرماید « ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس لیذیقهم… بعض الذی عملوا لعهم یرجعون» (سوره روم، آیه ۴۱٫)فساد و پریشانی به کرده بد خود مردم در همه بر و بحر زمین پدید آمد تا ما هم کیفر بعضی اعمالشان را به آنها بچشانیم باش که «از گنه پشیمان» باز گردند.

چنانچه در آیه ۳۰ شوری فرمود« و ما اصابکم مصیبه فیما کسبت ایدیکم و بعضوا عن کثیر» و آنچه از مصیبت ها به شما برسد به خاطر گناهانی است که خود کسب کرده اید ، و از بسیاری نیز درمی گذرد.

ضعف  نظارت برخی از نهادها و دستگاه‏های تاثیر گذار

از سوی دیگر صحبتم با استوانه‏های نظام اسلامی که در نهادهای بلند مرتبه نظام جایگاه رفیعی را دارند . مردانی که در مقام علمی رفعتی پیدا کردند و اعتماد مردم به آنان زیاد است و تکیه گاهی برای مطالبات مردم به حساب می آیند همانند نمایندگان مجلس خبرگان که دارای ۸۸ عضو برجسته و فقهای عالیقدر است که هر کدام در مباحث مختلف خصوصا در مباحث فقهی صاحب نظرند و فقه با زندگی مردم سرو کار دارد ، حلال و حرام را بیان می کند  ، نمایندگان مقام معظم رهبری در استانها ، امام جمعه های محترم ، روحانیون عالی مقام ، مراجع تقلید ، اساتید دانشگاه ، که علی العموم آنان باید بعنوان بازوان رهبری نظام عمل کنند مثلا مجلس خبرگان که یکی از نهادهای قدرتمند نظام توانمند اسلامی و نهاد نظارتی است دارای کمیسیون سیاسى – اجتماعى‏ است که در رابطه با مسائل مهم داخلی و جهانی مسئولیت دارد چنانچه در ساختار مجلس خبرگان آمده است که  کمیسیون سیاسی – اجتماعی  به منظور آگاهى مستمر اعضاى مجلس‏خبرگان از تحوّلات مهمِّ داخلى و جهانى، به ویژه در زمینه مسائل سیاسى، فرهنگى، مدیریّتى، امنیّتى و اقتصادى تشکیل مى‏شود و موظَّف است با تشکیل جلسات با حضور نخبگان و مسئولان امور سیاسى، امنیّتى، فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى، مسائل مهم داخلى و جهانى را که به نحوى، به انجام وظایف خبرگان، به ویژه وظایف مذکور در اصول یک‏صدوهفتم و یک‏صدونهم قانون‏اساسى، مربوط مى‏شود، مورد بررسى قرار دهد و گزارش آن را به هیأت رئیسه تقدیم کند تا در اوّلین اجلاسیّه خبرگان، به اطّلاع اعضا رسد.

با توجه به وجود چنین کمیسیونی در مجلس خبرگان آیا باید شاهد این نابسامانی های اقتصادی و وجود نابرابری های اجتماعی باشیم یعنی نمایندگان محترم خبرگان چنین شکاف طبقانی ، نابرابرهای اقتصادی و مالی ، فساد اداری ، حضور مدیران ناکارآمد در بدنه نظام ، نارضایتی مردم ، فقر را دراین جامعه نمی بینند خصوصا اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی ها و دیدارها مختلف با مردم ومسئولین مطالبات زیادی را مطرح کرده و میکنند . توصیه های زیادی را به مسئولین کرد که به داد مردم برسید مردم اگر حرفی نمی زنند نه اینکه مطالبه ای نداشته باشند بلکه نجابت مردم به آنها اجازه نمی دهد که صدایشان را بلند کرده و اعتراض کنند . آیا مردم کوچه و بازار ، کارگر و کارمند ، دانشجو و طلبه ، همه اقشار مگر به این بزرگان دین و آیات عظام رای ندادند تا در نهاد با عظمت خبرگان باشند و به مسائل آنها نه مستقیم بلکه ناظرانه رسیدگی کنند ، به مشکلات آنها واقف باشند ، مطالبات رهبری را از مسئولین بخواهند و یا نمایندگان محترم رهبری در نهادها و سازمانها ، در استانها ، ائمه محترم جمعه، جدای از خطبه خوانی و اجرای فریضه مقدس نماز جمعه ، چه میزان همدرد مردم و همراه آنها بودند ؟ کی و کجا این بزرگان دین و استوانه های نظام اسلامی که هرکدام رفعت و مقامی از عالمیت دینی را دارهستند به کارخانه های تعطیل شده سر زدند و با کارگران بیکار ، با جوانان جویای کار، به خانواده های محروم ملاقات داشتند و اگر هم داشتند که یقین دارم از این امور اطلاع کافی و وافی دارند چرا بر سر مسئولین اجرایی داد و فریادی نمی کنند برخی صرفا به دادن یک بیانیه ، برخی فقط با یک مصاحبه و برخی هم بی تفاوت از کنار این معضلات می گذرند و گویا خود آنقدر وابسته به دولتمردان و سازمانها شدند که برخی توانایی انتقاد را ندارند . مردم از این بزرگان انتظار دارند که وارد صحنه شوند با مردم همدردی عملی نمایند .

بزرگان، فقها ، نخبگان جامعه اسلامی:  قرآن در سوره رعد آیه ۱۱می فرماید « اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وال» خداوند سرنوشت هیچ قوم ( و ملّتی ) را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند! و هنگامی که خدا اراده سویی به قومی ( بخاطر اعمالشان ) کند ، هیچ چیز مانع آن نخواهد شد و جز خدا ، سرپرستی نخواهند داشت! لذا باید حرکت کرد و در مقابل برنامه های نادرست اقتصادی ، حیف ومیل بیت المال ، ایجاد شکاف طبقاتی، ثروت اندوزی عده ای ، فساد اداری ، اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی قد علم کرد و جامعه را در مسیر درست هدایت کرد و نظارت درست وصحیح و مسئولانه  یکی راههای از بین بردن و کاهش این ناهنجاری ها است. که یکی از حیاتی ترین ارکان یک مدیریت سالم و کارامد وجود یک نظام کامل و دقیق نظارت و بازرسی است.

وجود نظام نظارت و بازرسى لازمه حفظ سلامت و رشد و توسعه هر مجموعه و سازمان و موجب پیشرفت و تعالى کارکنان آن است.

با توجه به این اصل بود که پیامبر گرامى(ص) هیچ گاه از نظارت و مراقبت بر عملکرد کارکنان خود غافل نبودند و اغلب براى نظارت و بازرسىِ عملکرد کسانى که از سوى آن حضرت به کار گماشته مى شدند، بازرسان و ناظرانى مشخص مى نمودند تا اعمال و رفتار آن ها را به طور مرتّب، به آن حضرت گزارش کنند تا بر اساس این گزارشات، عملکرد و رفتار کارکنان خود را بسنجد و بر اساس این سنجش و ارزیابى، تصمیمات بعدى را اتخاذ نمایند.

حضرت امام رضا(ع) در مورد سیره نظارتى و بازرسى پیامبر گرامى(ص) مى فرماید: «سیره و روش پیامبر(ص) این بود که هر گاه سپاهى را به مأموریت مى فرستادند و فرماندهى براى آن تعیین مى کردند، برخى از افراد موثق و مورد اعتماد خود را بر او مى گماشتند تا رفتار و عملکرد او را زیر نظر بگیرد، براى رسول خدا(ص) گزارش کند.» (وسائل الشیعه، شیخ حر عاملى، جلد ۱۱، صفحه ۴۴٫)

حضرت على(ع) در دوران حکومت و مدیریت خود، در زمینه نظارت و مراقبت بر کارگزاران خود بسیار دقیق و هشیارانه عمل مى کردند

نامه هایى که آن حضرت براى کارگزاران و عمّال خود در شهرها و استان هاى گوناگون نوشته و در آن ها، نقاط قوّت و ضعف آنان را متذکر شده اند گویاىِ این مطلب است که آن حضرت همواره بازرسان و ناظران مخفى بر کارگزاران خود مى گماشت تا کلیه رفتار و عملکرد آنان را به طور دقیق زیر نظر گرفته، بررسى نمایند و نتیجه این نظارت و بررسى را براى آن حضرت گزارش کنند.

نظارت و مراقبتى که از جانب آن حضرت صورت مى گرفت، کاملاً جدّى، عمیق و دقیق بود، به گونه اى که حتى شرکت یکى از کارگزاران آن حضرت در یک جشن و میهمانى، از نظر آن حضرت مخفى نمى ماند، چنان که وقتى عثمان بن حنیف، فرماندار بصره، در مجلس میهمانىِ (جشن عروسى) یکى از ثروتمندان و اشراف بصره شرکت کرده بود، گزارش آن به زودى به حضرت على(ع) رسید و آن حضرت بلافاصله در نامه اى خطاب به او چنین نوشتند: «اى پسر حنیف، به من گزارش رسیده که یکى از جوانان اشراف بصره تو را به خوان میهمانى اش دعوت کرده و تو به سرعت به سوى آن شتافته اى و در آن جا برایت غذاهاى رنگارنگ و ظرف هاى بزرگ غذا، یکى پس از دیگرى آورده مى شده است. من گمان نمى کردم که تو میهمانى مردمى را بپذیرى که نیازمندانشان از آن مهمانى محروم و ممنوع بوده، و ثروتمندانشان دعوت شده اند»(تاریخ یعقوبى، جلد ۲، صفحه ۲۰۵٫)

حضرت امیر مومنان، علی ع، در عهدنامه معروف مالک اشتر، نهج البلاغه، نامه ۵۳ درباره نظارت چنین دستور می دهند: «با فرستادن ماموران مخفی و راستگو وباوفا، کارهای آنان را زیر نظر بگیر; زیرا بازرسی مداوم و پنهانی،سبب می شود که آن ها به امانت داری و مدارا با زیر دستان ترغیب شوند

در این قسمت از نامه، حضرت علی(ع) علاوه بر دستور به داشتن نظارت و بازرسی و توصیه به مداومت در انجام آن، به خصوص به صورت پنهانی، به چند مورد از مزایا و فواید وجود نظارت نیز اشاره فرموده است;از جمله; امانت داری کارکنان و مدارا کردن با زیر دستان و مراجعان.

حضرت على(ع) با این که به مالک اشتر دستور داده اند که بر تمام کارکنان و زیردستان خود نظارت داشته باشد و اعمال و رفتار آن ها را بازرسى و بررسى نماید و این دستور شاملِ اطرافیان نیز مى شود، اما به دلیل این که نظارت بر اطرافیان اهمیت بیش ترى دارد، مسأله نظارت بر کار آن ها را جداگانه مطرح نموده و بر آن تأکید نموده اند: «اعوان و انصار (اطرافیان) خویش را سخت زیر نظر بگیر; اگر یکى از آنان دست به خیانت زد و بازرسان سرّى تو متّفقاً چنین گزارشى دادند، به همین مقدار شهادت، قناعت کن و او را زیر تازیانه کیفر بگیر و به مقدار خیانتى که انجام داده او را کیفر نما، سپس او را در مقام خوارى و ذلت بنشان و نشانه خیانت بر او بنه و قلاّده ننگ و تهمت به گردنش بیفکن.»

در قسمت دیگری از این نامه، حضرت علی ع می فرماید:ای مالک، باید وضع آنان را، چه آن ها که در مرکز فرمانداری تو هستند و چه آن ها که درگوشه و کنارند بازرسی و بررسی کنی آن حضرت در این بخش از نامه، علاوه بر این که مالک اشتر را موظف می کنند که بر اعمال کارکنان خود نظارت داشته باشد و اعمال و رفتارآنان را بررسی و بازرسی نماید، به مساله دیگری نیز اشاره فرموده اند و آن این که نظارت و بازرسی باید به صورت جامع و کامل انجام شود و همه افراد سازمان و مجموعه مورد نظر را در برگیرد

آن حضرت هنگام معرفی عبدالله بن عباس به مردم بصره به عنوان استاندار جدید، خطاب به مردم آن شهر نوشته اند. سخن او (عبدالله بن عباس) را بشنوید و مادامی که او از خدا و رسولش اطاعت کند، فرمانش برید.

پس اگر در میان شما بدعتی نهاد یا از مسیر حق منحرف شد، مطمئن باشید که او را از حکومت بر شما برکنار خواهم کرد(نهج البلاغه، نامه ۴۰٫) در این نامه، حضرت علی(ع) به مردم بصره قول حتمی می دهند که اگر استانداری که او معرفی می کنند، بدعتی بگذارد یا منحرف شود، او را برکنار خواهند کرد و این نشان می دهد که حضرت، نظام نظارت وارزیابی دقیق و مطمئنی داشته اند که بر مبنای آن، همواره کارگزاران خود را زیر نظر داشته و مراقب اعمال و رفتار آنها بوده اند در صورت مشاهده هر گونه تخلف یا انحراف، آن ها را از کار برکنار می کرده اند.

در نظام مقدس جمهوری اسلامی، که افتخارش این است که نظامی دینی و اسلامی و پیرو دستورات الهی و پیامبر اکرم ص و امامان معصوم: است، باید بر عملکرد مدیران و کارکنان سازمان ها دقیقا نظارت وجود داشته باشد . بر اساس این نظارت دایمی و دقیق، عملکرد افراد مورد ارزیابی وسنجش قرار گیرد و تمامی تصمیمات مربوط به کارکنان، اعم از پاداش،ترفیع و مانند آن، بر اساس نتایج به دست آمده از این ارزیابی هاانجام شود البته در نظارت بر اعمال کارکنان و کارگزاران نظام بایدیک نکته همواره مدنظر باشد و آن این که هم بر نقاط قوت نظارت شود وهم بر نقاط ضعف افراد و در ارزیابی عملکرد افراد این دو عمل، همراه یکدیگر، مدنظر باشد، نه این که فقط به نقاط ضعف توجه شود ونقاط قوت افراد فراموش گردد; چرا که در آن صورت، نوعی نگرش منفی نسبت به نظارت و ارزیابی در میان کارکنان به وجود خواهد آمد که نتیجه آن مقاومت افراد در مقابل نظارت و ارزیابی خواهد بود.

چرا هنجارشکنان بانک‏ها(نهاد اقتصادی) و مساجد ، امکان مذهبی و ائمه جمعه (نهاد دین ) را مورد هجوم قرار دادند؟

چرا در اغتشاشات اخیر بانکها و مساجد مورد حمله قرار گرفت ؟ آیا نمی‏خواستند بگویند که بانکها که نماد ثروت هستند و عملکردشان عملکرد ربوی است و شیره جان مردم را با سودهای گزاف و جریمه های ناتمام شدنی می کشند و ادعای بانکداری اسلامی می کنند و مردم نمایندگان اسلام و قوانین آن را روحانیت ، حوزه های علمیه ، رهبری و مساجد می بینند و دشمن از این منظر وارد شد و اعتراضات مطالبه گری  را به حرکتی ، هنجارشکنانه و خرابکارانه تبدیل کرد. چرا نباید روحانیت معظم و گرانسنگ ما که مورد اعتماد مردم هستند در مقابل ناکارآمدی مدیران نالایق و ناشایست و چپاولگر قد علم کنند و خود رهبری مطالبه گرایانه و نگاه ناظرانه خود را به منصه ظهور بگذارند و مردم نباید این احساس را داشته باشند که روحانیون و نخبگان جامعه در کنار کسانی هستند که انقلاب چیزی نمی داندن و صرفا با روابط نادرست جناحی و گروهی به مسئولیت‏ها تکیه زدند اتفاقی که در دوره ای از تاریخ اروپا و غرب افتاد و عالمان دینی توجیه رفتارهای ناشایست گروهی الیگارشی گرایان شدند و کسانی مثل مارکس در صدد بر آمدند تا متولیان مذهبی و به تبع آن دین را تخطئه کنند ودین را افیون جامع بخوانند در حالیکه دین الهی یک مجموعه مترقی و نجات بخش بشریت در دنیا و سعادت بخش آخرت است. انقلاب ما نشات گرفته از آموزه های بلند و ارزشمند و نجات بخش اسلام و قرآن است و قوانین ما مستنبط از کتاب و سنت و عقل است و این باید بتواند زندگی ما را به سامان برساند لکن  امروز می بینیم جامعه با وجود  به سمت و سوی بی اعتمادی که ناشی از گسیختگی اجتماعی و اقتصادی است که نتیجه آن بی تفاوتی و هنجارشکنی دینی و اجتماعی خواهد بود به پیش میرود این خطر را باید جدی گرفت. باید به جهان امروز و به نظام بین الملل ثابت کنیم که اصول و قوانین منتج از اسلام می تواند مردمی را در سایه سار نظام فقه ، فقاهت و  ولایت فقیه به سعادت دنیا و آخرت برساند. و امنیت را برای مردم این سامان به ارمغان آورد چرا که یکی از ویژگی های جامعه دینی مطلوب وجود امنیت و آرامش است  در داستان حضرت یوسف می‌خوانیم حضرت یوسف به پدر و برادرانش گفت : « به سرزمین مصر درآیید که ان شاء الله بعد از این ایمن خواهید بود»    «آیه ۹۹ سوره یوسف» امنیت ریشه همه نعمتهاست و حقاً چنین است زیرا هر گاه امنیت از میان برود سایر مسائل رفاهی و مواهب مادی و معنوی نیز به خطر خواهد افتاد. در یک محیط نا امن نه اطاعت خداوند مقدور است نه زندگی توأم با سربلندی و آسودگی خاطر و نه تلاش و کوشش و جهاد برای پیشبرد اهداف اجتماعی. باید توجه داشت که برای داشتن جامعه‌ای خالی از کشمکش و دغدغه ابتدا باید آرامش افراد آن تأمین شود. و امروز این دغدغه که آرامش و امنیت جامعه را تهدید می کند نبودن رفاه اقتصادی و امنیت رفاهی است که مردم را نگران و دچار مشکل کرده است .

نتیجه گیری

انقلاب اسلامی در بستر خواستگاه مردم به وقوع پیوست و هدف آن رهانیدن مردم از یوغ سلطه های بیگانگان بوده است و تبدیل کردن نظام سلطه به نظام مردم سالاری دینی و پاسداری از ارزشهای الهی و انسانی و احیای عزت و کرامت انسانی ، لکن با فراز و فرودهای فراوانی روبرو گردید و امروزه در شرایط نابسامان اقتصادی با مدیران ناکارآمد و رفاه زده و سیاست باز و ناصادق با مردم روبرو است که در اجرایی سیاستهای عدالت اجتماعی و منویات رهبری و مطالبات مردم سستی کرده و بدنبال رسیدن به مقاصد خود هستند ، کسانی که با وعد و وعیدهای واهی در زمان انتخابات تشویق به رای دهی برای تفکر خاص می کنند و بعد از تکیه زدن به اریکه قدرت به بیماری فراموشی یا نادانی مبتلا می شوند و در راستای آن گروهی که باید وظایف نظارت را انجام دهند چنان در گردونه قدرت و مصلحت اندیشی غرق شده اند که اعتماد مردم از آنها برداشته و به مقامات تشریفاتی و محفلی تبدیل شده اند و خود در رفاه نسبی همانند بسیاری از دولتمردان ونمایندگان مجلس قرار گرفته اند که اقشار کم درآمد و محروم و مستضعف جامعه را به فراموشی و نسیان سپرده اند و یاد و خاطره آنان را فقط در یادها گرامی دارند و از اهداف انقلاب و شهدا و امام و رهبری فاصله گرفته اند و این عاملی برای اجرایی کردن تفکرات غربی ناسازگار با انقلاب اسلامی شده است و جامعه به سمت وسوی نارضایتی از انقلاب و رهبری و اسلام و مسایل مذهبی در حرکت باشد. لذا در واکاوی جریانات اخیر این ناهمسانی یعنی ایجاد شکاف طبقاتی ، بیکاری ، حرکت اختاپوسی و استثمار ربوی بانکها ، تعطیلی کارخانه ها، گرانی سرسام آور ارزاق و ضروریات زندگی مردم همانند تخم مرغ ، عدم نظارت و دخالت نهادهای موثر و شخصیتهای اثر گذار و مسئول همانند مجلسین شورا و خبرگان ، عدم توجه نخبه گان جامعه همانند اساتید دانشگاه و فرهیختگان به معیشت مردم و حضور افراد رفاه زده و ثروتمند و مرفعین بی درد در مناسب تصمیم گیری و تصمیم ساز نظام اسلامی ، وجود حاشیه سازان و متخصصین جنگ روانی برای فاصله گرفتن اذهان مردم از مسائل اساسی و سرگرم کردن جوانان و به امور غیر ضروری و  …. هرکدام علتی برای شکل گیری جریان اخیر اعتراضات مردم برای بیان مطالبات خود بوده است. که لازمه پیشگیری از این نوع اتفاقات در آینده و حفاظت و حراست از انقلاب اسلامی ایران که ره آور خون هزاران انسان پاکباخته و ایثارگران و آزادگان و جوانان این مرزو بوم است توجه به این مسائل می باشد.از پوسته این محافل باید بیرون آمد و با واقعیتهای اجتماعی آشنا و نسبت به رفع معضلات اقتصادی ، اجتماعی در عمل مقابله و اقدام نمود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۸۰۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منصوری: در ۵۰ شاخص اقتصادی مهم روندی رو به رشدی داریم

معاون اجرایی رئیس جمهور‌ گفت: ایران اسلامی در ۵۰ شاخص اقتصادی از جمله کنترل نرخ بیکاری و نقدینگی روند رو به رشدی دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، محسن منصوری دوشنبه شب در اجلاسیه شهدای کهگیلویه اظهار داشت: ایران اسلامی با همت و حمیت کارگزاران در بخش‌های مختلف و همچنین همراهی خوب مردم در 50 شاخص اقتصادی مهم و بخش‌های مهمی از جمله افزایش تولید، کنترل نقدینگی و کاهش بیکاری روندی رو به رشد و پیشرفت دارد.

وی با تاکید بر اینکه با وجود تلاش کارگزاران نظام هنوز مردم سختی‌ها و مشکلات از جمله تامین معیشت دارند، عنوان کرد: امیدوارم با تلاش شبانه‌روزی مسئولان دولتی شاهد کاهش مشکلات و رضایت نسبی مردم به عنوان ولی نعمتان انقلاب اسلامی باشیم.

منصوری ابراز کرد:  در راه رسیدن به قله تلاش می‌کنیم و البته کم و کاستی هایی وجود دارد، اما برای رسیدن به اهداف، ظرفیت‌ها و ابزارهای لازم وجود دارد و در واقع همه ابزارها برای پیشرفت و توسعه کشور را در اختیار داریم که نیروی انسانی قوی و خلاق از مهم‌ترین سرمایه‌های ایران اسلامی بوده که باید به بهترین شکل از آن استفاده شود.

معاون اجرایی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه ایران اسلامی امروز مقتدرانه میدان‌داری می‌کند، افزود: عملیات وعده صادق نشات گرفته از فرهنگ شهید و شهادت بود که دل تمام آزادی خواهان جهان را شاد کرد و همچون شمیری زهرآگین در قلب دشمنان اسلام فرو نشست.

منصوری با اشاره به رشادت‌های مردم کهگیلویه و بویراحمد در دوران 8 ساله دفاع مقدس ادامه داد: دور‌اندیشی و بصیرت مردم این دیار ثابت شده ‌که در آخرین عرصه یعنی انتخابات مجلس دوازدهم با به دست آوردن رتبه اول مشارکت، برگ زرین دیگری از افتخارات این دیار را رقم زدند.

وی تاکید کرد: به واسطه شهدا الگوهای موفقی به منصه ظهور گذاشته شد و کشور ما سرشار از اسطوره‌هاست و احترام به مقام شهدا و این ارزش‌های والا ضروری بوده و در واقع شهید حق شفاعت دارد.

منصوری خواستار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بویژه بین نسل جوان شد و افزود: این سرمایه معنوی شیعه باید مورد توجه قرار بگیرد و قرار گیری در این مسیر به معنای ایستادن در جای درست است.

وی گریزی هم به تحولات دنیا و منطقه زد و گفت: روز به روز بر قدرت جبهه مقاومت با محوریت ایران افزوده می‌شود و این یک واقعیت غیر‌قبال انکار برای زورگویان عالم است و همین نیز سبب آشفتگی در اردوگاه آنان شده ‌و واقعیت امر امروز شاهد شکل‌گیری آرایش متفاوتی در جهان هستیم و در مسئله غزه، وعده صادق و طوفان‌الاقصی اقدامات متفاوتی را دیدیم و تحولاتی در حال شکل‌گیری بوده که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان نظم نوین یاد کردند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • سپاه و ارتش بازوان قدرتمند نظام جمهوری اسلامی اند 
  • منصوری: در ۵۰ شاخص اقتصادی مهم روندی رو به رشدی داریم
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • علی اصغر حسن زاده: تفکر ما سورپرایز کردن تیم ها در جام جهانی است!
  • طرحی برای رسانه‌های فردای ایران
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • تشکیل شوراها اسباب تحکیم پایه‌های نظام را فراهم کرده است
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده
  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم