Web Analytics Made Easy - Statcounter


دو عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در ارتباط با وضعیت منابع مالی سازمان تامین اجتماعی و مطالبات و بدهی های این سازمان، توضیحاتی ارائه دادند.

به گزارش امتداد نیوز، سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه ای که بیش از ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشورمان را تحت پوشش خدمات بیمه ای و درمانی خود دارد، دچار مشکلات عدیده مالی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است انباشت مطالبات تامین اجتماعی از دولت، باعث شده این سازمان نتواند آنطور که باید و شاید در پرداخت بدهی های خود به مراکز طرف قرارداد، درست و به موقع عمل کند. از سوی دیگر، اجرای طرح تحول سلامت نیز بار مالی زیادی به این سازمان بیمه ای تحمیل کرده و باعث افزایش بار مالی هزینه های درمانی بیمه شدگان تامین اجتماعی گردیده است.

احمد همتی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نسبت به خسارت های احتماالی ناشی از بی توجهی به بدهی بیمه ها به حوزه سلامت هشدار داد و گفت:  به لحاظ بودجه ای برای حوزه سلامت در طی چند سال گذشته مشکلاتی به وجود آمده است، متاسفانه دولت به تعهدات مصوب و قانونی خود درباره یک درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد هدفمندی یارانه ها عمل نکرده است؛ ضمن اینکه بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی نیز را پرداخت نکرده است.

وی با اشاره به اینکه به رغم تاکید به پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی طی مدت ۵ ساله در برنامه ششم توسعه، افزود: متاسفانه دولت از ابتدای سال اول برنامه ششم تاکنون ریالی از بدهی های خود را پرداخت نکرده است، همچنین  در برخی حوزه ها هزینه ها به دلیل بی توجهی به مصوباتی درطرح تحول سلامت  مانند پرونده الکترونیک سلامت، پزشک خانواده، گایدلاین ها و سیستم ارجاع هزینه ها افزایش پیدا کرده است.

همتی با بیان اینکه درحال حاضر طلب پزشکان، پیراپزشکان و کارخانه های داروسازی و تجهیزات پزشکی بسیار طولانی شده است، تصریح کرد: تاخیر درروند پرداخت بدهی ها خسارت های جدی و جبران ناپذیری را به حوزه تولید دربخش دارویی  وخدمات درمانی به بیماران وارد کرده است، البته دربودجه ۹۷ مصوبات حوزه سلامت درپرداخت بدهی های بیمه به بخش بهداشت و درمان موثر است؛ امیدواریم دولت منابع را به شکلی مدیریت کند که اجرای تعهدات درسال آینده قابل قبول تر باشد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه دولت طبق بودجه ۹۷ باید بخشی از تملک دارایی ها را جایگزین بدهی ها به تامین اجتماعی کند، گفت: اگر این بخش هم نیز به درستی مدیریت شود، میزان بدهی های این سازمان به حوزه سلامت به نصف کاهش پیدا می کند.

در همین ارتباط، حیدرعلی عابدی یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از توصیه وزیر بهداشت به تامین اجتماعی برای کنار گذاشتن بنگاه‌داری، اظهارداشت: اگر وزیری به سازمانی تاکید کند که باید بر اساس قانون کار کند نمی تواند برخلاف آن انجام دهد، منتهی در شرایط کنونی تامین اجتماعی روی یک سری بخش ها از جمله بیمارستان‌ها سرمایه‌گذاری کرده، بنابراین برگشتن آن به قوانین اولیه اقدام سختی است.

وی ادامه داد: بی‌تردید سازمان‌های دولتی باید روی قانون جاری کار کنند و نمی‌توان از آنها خواست که به قوانین اولیه خود بازگردند، بنابراین این موضوع در رابطه با تامین اجتماعی هم مصداق دارد و نمی‌توان قوانین قدیم را مجدد برای آن مصوب کرد.

عابدی با انتقاد از بخشی از اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر اینکه سازمان تامین اجتماعی باید از بنگاه‌داری دست برداشته و محرومان جامعه تحت پوشش خود را شناسایی و از آنها حمایت کند، یادآورشد: هم‌اکنون سازمان تامین اجتماعی از نظر اقتصادی به منظور تامین نیازهای مالی این سازمان سرمایه‌گذاری کرده، کما اینکه در این مورد می‌توان به شرکت‌های وابسته به شستا اشاره کرد و نمی‌تواند این کار را هم کنار بگذارد، به این دلیل که درآمد حاصل از آنها به تامین بودجه این سازمان کمک می‌کند، بنابراین نمی‌توان این سازمان را از سرمایه‌گذاری منع کرد.

وی با اشاره به فعالیت سازمان تامین اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان، اظهار کرد: اگر منظور وزیر بهداشت از بنگاه‌داری تامین اجتماعی این باشد که بیمارستان‌ها را به آنها واگذار کند، باید به این مهم توجه کند که این وزارتخانه نمی‌تواند منابع لازم برای خدماتی که در شرایط کنونی این سازمان به کارگران ارائه می‌دهد، تامین کند.

عابدی افزود: هم‌اکنون روند هزینه‌کردها در سازمان تامین اجتماعی منظم‌تر بوده، به این دلیل که وقتی فردی وارد سیستم تامین اجتماعی می‌شود به‌طور مشخص خدمات مورد نیاز خود را از همان بیمارستان‌های تحت پوشش این سازمان دریافت می‌کند، از سوی دیگر در  مناطق محروم دوردست هم که مراکز درمانی ندارد از سایر بیمارستان‌های دولتی خرید خدمت می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: قطعا تامین اجتماعی یکی از سازمان‌هایی است که اقدامات خوبی را در جهت ارائه خدمات به افراد تحت پوشش این بیمه انجام داده است و اگر در مورد بحث ۹ بیست و هفتم حوزه درمان هم می‌توانست یک بیلان روشنی به کمیسیون بهداشت ارائه دهد، بدان هیچ ایرادی وارد نمی‌شد.

true برچسب ها : بدهی بیمه ها پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۹۲۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت دستمزد واقعی در لیست‌های بیمه‌ای حق کارگران است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد ، رسول چراغ سحر در نشست هم اندیشی سازمان‌ها و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار گفت: بسیاری از کارگران شاغل در بخش‌های خصوصی و دولتی از میزان دستمزد اعلام شده خود در لیست‌های بیمه‌ای ارسال شده به تامین اجتماعی آگاهی ندارند و ثبت دستمزد واقعی برای استفاده از مزایایی مانند بازنشستگی و سایر خدمات حق آنها است.  چراغ سحر  افزود: درج دستمزد‌های غیرواقعی و معمولاً به میزان حداقل حقوق در لیست‌های حق بیمه، یکی از مشکلات بیمه شدگان و عوامل ایجاد نارضایتی آنان در زمان بازنشستگی و یا بهره مندی از سایر مزایای بیمه‌ای است.  وی افزود: مبلغ دستمزد مشمول حق بیمه که در لیست‌های ارسالی توسط کارفرمایان درج می‌شود، ملاک محاسبه حقوق بازنشستگی است و لذا بیمه شدگان و کارگران باید در سال‌های اشتغال به صورت مستمر از ثبت کارکرد ماهانه و میزان دستمزد خود آگاهی و اطمینان حاصل کنند.  وی گفت: برخی از کارفرمایان به دنبال پرداخت حق بیمه کمتر هستند و در موارد زیادی بیمه شدگان و کارگران نیز از پیامد‌های اعلام دستمزد غیرواقعی خود آگاهی ندارند، اما هنگامی که برای استفاده از مزایایی، چون غرامت دستمزد ایام بیماری، مقرری بیمه بیکاری و کمک هزینه دوران بارداری مراجعه می‌کنند و یا زمانی که موعد بازنشستگی آنان فرا می‌رسد، با مبلغ پایین حقوق و مزایای دریافتی مواجه می‌شوند که این امر ناشی از میزان دستمزد اعلام شده در دوران کارکرد توسط کارفرما بوده است و سازمان تامین اجتماعی دخالتی در کاهش یا افزایش آن ندارد.  مدیرکل تامین اجتمتعی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: مبنای محاسباتی این سازمان، به طور مشخص، میزان دستمزد درج شده در لیست‌های حق بیمه دریافتی از کارفرماست و میزان حقوق و دستمزدی که بیمه شده از محل کار خود دریافت می‌کند، به هیچ وجه ملاک محاسبه نخواهد بود.  چراغ سحر گفتت: کارگران از روز نخست اشتغال به کار، مشمول ماده ۱۴۸ قانون کار بوده و کارفرمایان مکلف به ارسال حق بیمه و دستمزد واقعی آنان به سازمان تامین اجتماعی هستند.  وی نارضایتی بخش زیادی از بیمه شدگان در زمان بازنشستگی و یا استفاده از تعهدات کوتاه مدت سازمان را ناشی از درج نشدن دستمزد و مزایای واقعی آنان در دوران اشتغال دانست و اظهار داشت: این موضوع منجر به افزایش تعداد شکایت‌ها از سوی کارگران به ادارات کار و هم چنین افزایش شمار بازنشستگان با دریافت حداقل حقوق خواهد شد.    وی افزود: بیمه شدگان می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir در بخش بیمه شدگان و منوی سابقه از عنوان شغلی و میزان دستمزد اعلامی خود اطلاع پیدا کنند.

دیگر خبرها

  • مجلس از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حمایت می‌کند
  • واکنش معاون دومای روسیه به چراغ سبز لندن به شلیک موشک‌های انگلیسی
  • واکنش کاردار ایران در لندن به اظهارات وزیر دفاع انگلیس
  • واکنش کاردار ایران به اظهارات وزیر دفاع انگلیس
  • بدهی میلیاردی تامین اجتماعی به مراکز درمانی قزوین
  • ثبت دستمزد واقعی در لیست‌های بیمه‌ای حق کارگران است
  • اختتامیه ۲۱ المپیاد کوهنوردی کارکنان سازمان تامین اجتماعی در سی سخت
  • بدهی ۶۰ همتی به شرکت گاز مربوط به صنایع عمده کشور است، نه فقط پتروشیمی ها
  • پیگیری نوبت دهی الکترونیک در بیمارستان‌های تامین اجتماعی
  • (ویدیو) نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و ظریف