Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-01@08:00:43 GMT

سوغات قم در قوطی‌های ترک!

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۰۱۱۴۲

 چند ماهی است که این سوغات دیرینه قمی ها ثبت ملی شده است؛ سوغاتی که در انواع و اقسام مختلف همچون سوهان سکه ای، لقمه ای، گزی، گل و باقلوایی در 800 کارگاه مجاز پخته می شود.

سابقه سوهان به عصر قاجار می رسد، سوهانی که در ابتدا به حلوای ملا ابراهیم معروف بوده و حالا با نام و نشان های مختلف در ایران و کشورهای دیگر جایی در بازار بین المللی باز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پوریزدی رئیس اتحادیه سوهان پزان قم می گوید: این محصول به کشورهایی از جمله گرجستان، روسیه، آلمان، کانادا، سوئد، انگلستان، امارات، عمان، بحرین و آمریکا صادر می شود.

حاج علی قاسمی یکی از تولیدکنندگان سوهان در قم، که از سال91 سوهان پزی را آغاز کرده می گوید راه 30ساله را در این سال ها رفته و حالا روزانه بین 50 تا100 کیلو سوهان تولید می کند و در کنار خودش هفت نفر را مشغول کار کرده است.

محمد سیما هم یکی از تولیدکنندگان با سابقه است که در حال حاضر 80کارگر در کارگاهش مشغول کار هستند.

وی حمایت مسئولان را موجب رونق و اشتغالزایی در این صنعت می داند و می گوید: بنده به شخصه می توانم 80نیروی خود را به 800نفر افزایش دهم، البته اگر حمایت ها باشد.

اما نکته مهم و اساسی آن هم در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، نگاهی فراکارگاهی به محصول شیرین ما قمی هاست و آن هم اینکه بتوان این صنعت اشتغالزا و پول ساز را از کارگاه هایی که سال هاست در کوچه و محله ها مشغول تولید سوهان هستند به شهرک های صنعتی برد، واحدهایی که می توانند وضع اشتغال 4هزار و 500نفری را دست کم به دو برابر افزایش دهند؛ این درحالی است که تعداد واحدهای صنعتی سوهان پزی در قم به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد.

علی ساعدی نیا مدیرعامل یکی از این واحدهاست که روزانه 3تن سوهان تولید می کند، آن هم با بهره گرفتن از 150نیروی کار.

وی می گوید: برای رسیدن به صنعتی پویا و بالنده نیازمند ثابت ماندن برخی عوامل در این صنعت هستیم که یکی از مهم ترین آنها قیمت مواد اولیه است.

بسته بندی جذاب، مولفه ای گمشده در صنایع غذایی کشور!

ساعدی نیا یکی دیگر از عوامل مهم را بسته بندهای مناسب و مورد پسند مشتریان می داند و می افزاید: در بسته بندهای کاغذی کشورمان به جایگاه مناسبی رسیده است اما در بسته بندی های فلزی هنوز جایگاهی نداریم به همین خاطر بسیاری از قوطی ها را واحد صنعتی ما از کشور ترکیه وارد می کند.

محمد سیما تولیدکننده دیگریست که سالانه 10میلیارد تومان قوطی از ترکیه وارد می کند.

با شنیدن این صحبت ها سری زدم به یکی از معدود کارخانه های تولید قوطی در شهرک شکوهیه قم، که آقای صنیعی مدیر آن است؛ وقتی با وی وارد صحبت در خصوص این قوطی های وارداتی شدم، افسوسی خورد و گفت: اگر یک محاسبه سر انگشتی انجام دهیم متوجه می شویم که فقط برای شیرینی و شکلاتی که در تبریز، تهران، قم و اصفهان تولید می شود، سالانه میلیاردها تومان ارز از کشور خارج می شود در حالی که همین قوطی ها به راحتی در کشور قابل تولید است.

وی که سابقه 25ساله در تولید قوطی دارد می گوید: ترکیه 10سال بیشتر نیست که وارد کار قوطی سازی شده اما قوطی هایش را به کشور ما صادر می کند، چرا؟ چون مسئولان کشور نمی خواهند امکانات مورد نیاز را فراهم کنند، در حالی که ما دستگاه های پیشرفته قوطی سازی داریم و می توانیم تولید کنیم.

جالب است بدانید قیمت قوطی های وارداتی چینی و ترکیه ای بین 5تا15 هزار تومان برای مشتری تمام می شود در حالی که اگر این قوطی ها در قم تولید شود این قیمت به نصف کاهش می یابد.

از بسته بندی های شکیل این روزهای سوهان که بگذریم، ماندگاری سوهان در صادرات آن نقش بسزایی دارد، مسئله ای که مورد توجه اتحادیه سوهان پزان قرار گرفته ؛ قرار است عمر این شیرینی منحصر به فرد قمی به 6تا9 ماه افزایش یابد در حالی که عمر آن در حال حاضر فقط 4ماه است.

طیبی نژاد مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قم این مسئله را موجب صادرات بیشتر می داند چرا که سبب می شود تا زمانی که بار به مقصد برسد در شکل و ظاهر سوهان تغییری ایجاد نشود و در نتیجه بازارهای بیشتری را به خرید سوهان ترغیب کند.

و با وجود این شرایط در بازار پخت و فروش سوهان، می توان گفت زمانی شیرینی سوهان به کام ما خوش می آید که حلوای ملاابراهیم قدیم و سوغات امروز ما قمی ها در بسته بندی های ایرانی در داخل و خارج کشور با ماندگاری بالاتر به دست مشتری برسد./0002

گزارش از سمیه حاجی احمدی-خبرگزاری صدا و سیما- قم

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۱۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه بسته های اقتصاد دریاپایه در مازندران

دریافت 56 MB کد خبر 6093392

دیگر خبرها

  • بسته هدیه اینترنت ۳۰ گیگا بایتی دولت به معلمان+ جزئیات
  • انواع دستگاه بسته بندی و ماشین آلات بسته بندی صنعتی
  • تهیه بسته های اقتصاد دریاپایه در مازندران
  • هنرمندان صنایع دستی در اکسپو ۲۰۲۴/ حضور فارس با بسته‌های گردشگری
  • سید محمد خاتمی: تورم به سطح فوق العاده نگران کننده ای رسیده است /نباید با ذهنیت‌های بسته به سراغ امور پیچیده کشور رفت
  • شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
  • خباثت جدید صهیونیست‌ها علیه کودکان غزه/انفجار قوطی‌های شبیه کنسرو
  • جاده چالوس بسته است
  • بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین
  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد