Web Analytics Made Easy - Statcounter

شوراهای صنفی دانشجویان 49 دانشگاه کشور در نامه‌ای سرگشاده به رییس‌جمهور، ضمن اعتراض به بازداشت تعدادی از فعالان خود، همچنین درباره موضوعاتی چون «غیرامنیتی بودن محیط دانشگاه و رسیدگی به تخلفات دانشجویان در کمیته‌های انضباطی» نکاتی را مطرح کردند.

به گزارش ایسنا، در متن این نامه که با استناد به بخشی از یکی از صحبت‌های  رییس جمهور مبنی بر این که «دولت، راه و مسیر خود را در زمینه احترام به علم و دانشگاه ، غیرامنیتی بودن محیط دانشگاه و احترام به دانشجویان، احترام به آزادی اندیشه و بیان آزاد در دانشگاه ادامه می‌دهد و ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد» آغاز شده، آمده است:

«آقای حسن روحانی
با سلام
چند سالی است که همت فعالین شوراهای صنفی دانشجویی جان تازه‌ای به فعالیت دانشجویی بخشیده و مطالبات به حق دانشجویان از راه های قانونی و به‌دور از خشونت، مطرح و پیگیری شده است؛ هرچند همواره با بی‌مهری‌ها، فشار و برخوردهای خارج از شأن دانشگاه و دانشجو روبه‌رو بوده».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این نامه با ابراز این اعتقاد که اتفاقات اخیر در کشور، فرصتی برای برخورد با دانشجویان فعال در حوزه صنفی و فرهنگی فراهم کرده، آمده است که این دانشجویان «همواره به سیاستهای "پولی‌سازی دانشگاه" و عملکرد نظام آموزشی معترض بوده‌اند؛ اما سنگرشان دانشگاه و ابزارشان قانون است و موضع شفاف خود را اگر گوش شنوایی باشد، در بیانیه‌ای که به امضای شوراهای صنفی دانشگاه کشور رسیده است، اعلام کرده‌اند.»

نویسندگان نامه در ادامه به بازداشت تعدادی از فعالان صنفی دانشگاه‌ها، همچنین آزادی آنها با قید وثیقه اشاره کرده و به آنچه «ذیل عنوان پیشگیری در ارائه دلیل این بازداشت‌ها» مطرح شده، اعتراض کرده و این امر غیرقانونی دانسته‌اند.

تشکل‌های امضاءکننده این نامه همچنین با استناد به سخنان وزیر علوم درباره شیوه قانونی مواجهه با تخلفات دانشجویان از آنچه امنیتی‌شدن فضای دانشگاه‌ها بر خلاف وعده‌های داده شده، خوانده‌اند، انتقاد کرده‌اند.

در ادامه این نامه آمده است: 

"آقای روحانی! بدیهی‌ترین خواسته مردم ایران اجرای قوانین در کشور است که حتی مطابق گفته‌های وزیر علومتان در رابطه با بازداشت‌های اخیر زیر پا گذاشته شده است؛ بیاناتی که در مصاحبه اخیر ایشان از رسیدگی غیرقانونی در دادگاه‌ها مطرح شد مهر تاییدی بر ماده 45 حقوق دانشجویی است که مدتهاست بدست فراموشی سپرده شده است.

زیره به کرمان می‌آوریم و در حضور شمای حقوقدان تاکید می‌کنیم که بر مبنای ماده 45 حقوق دانشجویی «یگانه مرجع رسیدگی به تخلفات دانشجویان، شوراهای انضباطی است و هیچ مرجع دیگری حق دخالت در این امر را ندارد. شوراهای انضباطی عبارتند از : شوراهای انضباطی دانشگاه (شورای انضباطی بدوی و شورای انضباطی تجدید نظر) که در دانشگاه ها مستقر است و شورای انضباطی مرکزی که در وزارت علوم مستقر است».

همچنین برمبنای ماده 4 شیوه‌نامه کمیته انضباطی «شوراهای انضباطی دانشگاه می‌توانند به تمام گزارش‌های رسیده در مورد دانشجویان، از سوی هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی در داخل یا خارج از دانشگاه رسیدگی و در صورت احراز وقوع تخلف در حد اختیارات خود حکم صادر نمایند»

بر همین اساس از شما و تک تک اعضای کابینه‌تان انتظار می‌رود حسب وظیفه و سوگندتان اقدام کنید و جدا از شعارهای زیبا در عمل، اقدامی قاطع برای توقف این بی‌قانونی‌ها انجام دهید".

در پایان این نامه آمده است که "شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور به عنوان نماینده دانشجویان هرچند زیر بار فشارها، با عزمی راسخ‌تر از همیشه اعتراض خود را نسبت به «کالایی‌سازی آموزش، برخوردهای امنیتی، افت کیفیت تغذیه و آموزش دانشجویان و افت کیفیت خوابگاه‌ها به دنبال واگذاری به بخش خصوصی و وجود تبعیض‌های مختلف در عرصه دانشگاه و...» اعلام می‌کنند و از رییس‌جمهور برای جلوگیری از تاثیرات منفی و تبعات جبران ناپذیر چنین برخوردهایی برای کشور، انتظار اقدام عاجل برای توقف بازداشت‌های اخیر و رسیدگی به پرونده‌ تخلفات احتمالی دانشجویان در دانشگاه‌ها را دارند".

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۲۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار کنکوری مخبر به ۳ وزارتخانه

آفتاب‌‌نیوز :

محمد مخبر پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در جلسه هیات دولت که به ریاست وی برگزار شد با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور به استان سمنان که بلافاصله پس از رویارویی با رژیم اشغالگر قدس انجام شد گفت: معمولا رویداد‌هایی با این درجه از اهمیت که ابعاد گسترده بین المللی دارد باعث می‌شود که مقامات کشور‌ها سفر‌های کاری خود را لغو کنند و یا به تاخیر بیاندازند، اما رییس جمهور کشورمان با آرامش کامل سفر به سمنان و دیدار با مردم این استان را انجام داد.

وی همچنین با اشاره به سفر رییس جمهور به کشور‌های پاکستان و سریلانکا گفت: در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران طی روز‌های اخیر پاسخی محکم به رژیم صهیونیستی که نماد سلطه جهانی است داد، اما رییس جمهور کشورمان هم اکنون در سفر خارجی و انجام ملاقات‌های بین المللی هستند که این اقتدار ناشی از اعتماد و اتکاء نظام به مردم در مواجهه با دشمنان است.

معاون اول رییس جمهور همچنین با بیان اینکه تحقق شعار سال نیازمند راه اندازی نهضت تولید در کشور است افزود: برای تحقق شعار سال جاری باید در تمامی دستگاه‌های اجرایی و استان‌ها تقسیم کار انجام شود و برنامه ریزی دقیقی برای عمق دادن به تولید تا شهرستان‌ها و روستا‌ها و فعال شدن همه آحاد جامعه انجام شود.

مخبر افزود: برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم لازم است از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ‌ها و نخبگان حداکثر استفاده صورت گیرد و آموزش‌های بروز و کاربردی به نیرو‌های کار ارائه شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری کنکور سراسری روز هفتم اردیبهشت تصریح کرد: لازم است در کنار وزارت علوم، وزارت کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای برگزاری هرچه بهتر کنکور سراسری برنامه ریزی و مراقبت کنند تا شاهد اخلال و مشکلی در برگزاری این رقابت علمی نباشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • نامه سرگشاده محسن رضایی خطاب به محمد خاتمی/ بیانیه فلاحیان در مورد ارتکاب به قتل فرزندش
  • افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به اقدامات اسرائیل علیه غزه/ رییس مجلس نمایندگان آمریکا رییس دانشگاه کلمبیا را تهدید کرد
  • رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت
  • رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های این کشور
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • هشدار کنکوری مخبر به ۳ وزارتخانه
  • گام بلند ایران و پاکستان برای ارتقای روابط دوجانبه
  • شکایت سناتورهای آمریکایی از برگزاری اعتراضات حامی فلسطین
  • رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد