Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش برنا از اصفهان، فریدون اله یاری صبح امروز شنبه 12 اسفند با اعلام این مطلب افزود: با برگزاری آخرین نشست شورای ثبت ملی آثار تاریخی کشور درسال 1396،پرونده یازده آئین وسنت درحوزه میراث ناملموس استان اصفهان مطرح وبه تصویب رسید.

اودرهمین راستا ادامه داد و افزود: دراین نشست 5 آئین مربوط به سنتهای اصیل مردم استان اصفهان مربوط به آئین محرم به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اله یاری دررابطه با این آئینها وسنتها اظهارداشت: در این نشست آئین زنجیر زنی پنج محله منطقه تاریخی"رهنان"که هم اکنون درمحدوده منطقه 11 شهرداری اصفهان قرار دارد ،همچنین مراسم آئینی سوگواری ششمین روز شهادت امام حسین(ع)که با شکوه خاصی در شهر "نیاسر"درشمال استان وازتوابع کاشان برگزار می گردد، سنت تهیه غذای نذری گوشت لوبیا ویژه عزاداران ماه محرم شهرستان کاشان وهمچنین آئین نخل گردانی روستای "وش"ازتوابع شهرستان نطنزبه مناسبت ایام شهادت امام حسین (ع)به ثبت ملی رسید.

ثبت ملی سنت نقالی شهر تاریخی وزوان

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین درادامه به ثبت ملی مراسم آئینی "نقالی" در شهرتاریخی "وزوان" ازتوابع شهرستان شاهین شهر ومیمه درمرکز استان اصفهان اشاره کرد وگفت: این آئین مذهبی وملی در حدود صدها سال دراین منطقه قدمت داشته ونقالان وپرده خوانان دراین مدت طولانی مصائب اهل بیت عصمت وطهارت رادر واقعه کربلا وهمچنین داستانهای مربوط به شاهنامه فردوسی را با زیبائی تمام برای مردم بیان می نمودند،لذا دراین پرونده با توجه به قدمت آن از خدمات دو نقال منطقه وزوان به عنوان دوستداران میراث فرهنگی با نامهای استاد "درویش علی مداح" واستاد درویش محمود مداح" تقدیرونام آنها به عنوان حاملان زنده میراث ناملموس این خطه دراین پرونده به ثبت ملی رسید.

ثبت ملی پوشش سنتی مردم روستای ابیانه

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان درادامه به سایر میراث ناملموس استان که دراین نشست به ثبت ملی رسید اشاره کرد وگفت : در این نشست پوشش سنتی مردم روستای تاریخی ابیانه که ریشه درتاریخ کهن این روستا در بیش از یک هزار سال داردنیز مطرح وبه تصویب رسید ،لذا این اقدام گام مهمی در تسریع در روند تهیه پرونده ثبت جهانی این روستا ایفا خواهد کرد.

ثبت ملی مهارت ساخت کاشی معرق وشیوه نی نوازی درمکتب موسیقی اصفهان

 

فریدون اله یاری درادامه  به دیگر پرونده های ثبتی استان اصفهان اشاره کرد وبیان داشت: دراین نشست همچنین مهارت اصیل وبسیار ارزشمند نحوه ساخت کاشی معرق که متعلق به استان اصفهان بوده وریشه در هنرهای سنتی مربوط به تزئین آثار تاریخی درعصر صفوی است نیز مطرح وبه ثبت ملی رسید.

اودرهمین راستا ادامه داد و گفت: در حوزه هنرهای سنتی همچنین مهارت دوخت پارچه های سنتی تحت عنوان هنر"نقده دوزی "نیز که ریشه ائی کهن در فرهنگ مردم اصفهان داشته ومتاسفانه در دهه های گذشته رو به فراموشی رفته نیز دراین نشست مطرح وبه تصویب رسید.

اله یاری درادامه به ثبت ملی یک شیوه موسیقی درمکتب موسیقی اصفهان اشاره کردوگفت: بی شک اصفهان یکی ازاصلی ترین مراکز توسعه وترویج هنرموسیقی ایرانی است ، روی همین اصل در این نشست پرونده مهارت "نی هفت بند وشیوه نی نوازی "موسیقی اصفهان که توسط هنرمندان بزرگی همچون مرحوم "استاد نایب اسدالله" ابداع شده (واین هنرارزشمند بعدها توسط استادان بزرگ وچیره دستی همچون مرحوم "استادحستن کسائی" دردوران معاصر به اوج رسید )، توسط دوستداران میراث فرهنگی استان تهیه وپس از تدوین وتصویب دراصفهان، در نشست اخیرشورای ثبت ملی آثار تاریخی کشور نیزمطرح و به ثبت ملی رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین درهمین راستا به ثبت ملی یک سنت تاریخی دیگر دراستان اصفهان اشاره کرد وگفت: در این نشست همچنین پرونده آئین سنتی "جیرجیرونی" مربوط به روستای "دستجرد" که مربوط به ماه مبارک رمضان بوده وبا مراجعه روزه داران به درمنزل مردم وطلب خوراکی همچون آجیل وشیرینی، به نوعی شادی ونشاط را دراین ماه مبارک برای روزه داران به ارمغان می آورد نیز مطرح وبه تصویب رسید.

ثبت ملی مهارت تهیه خورشت ماست در اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در پایان به ثبت ملی مهارت تهیه خورشت ماست دراصفهان اشاره کرد وبیان نمود: درآخرین نشست شورای ثبت اثارتاریخی کشور درسال 1396پرونده مهارت تهیه خورشت ماست که یکی از غذاهای سنتی اصفهان به شمار رفته وسابقه آن به دوران قاجار بازمی گردد وهم اینک  گردشگران ازآن استقبال می کنند نیز دراین نشست مطرح وبا اکثریت آراءاعضای کمیته ثبت آثار تاریخی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت ملی رسید.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۶۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است

ایسنا/اصفهان فرماندار نایین گفت: گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت و یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان نایین است.

محمد کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار ‌کرد: با جدیت پیگیر توسعه گردشگری و تکمیل زیرساخت‌های آن در شهرستان نایین هستیم زیرا موضوع گردشگری با توجه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان به‌عنوان اولین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما در مجموعه اداری شهرستان حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری و صنایع دستی و تسهیل امور برای رفع مشکلات حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است.

فرماندار نایین افزود: بر همین مبنا جلسات کمیته تخصصی میراث فرهنگی با فواصل زمانی معین برگزار و در این جلسات به صورت مصداقی با حضور مدیران مربوطه و بعضاً شخص سرمایه‌گذار موضوعات و درخواست‌های این حوزه مورد بررسی و تصمیماتی در این راستا اتخاذ می‌شود که امیدواریم بتوانیم به‌عنوان خدمتگزار مردم، زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری و به تبع آن ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان را در مبحث مهم گردشگری پیگیری کنیم.

کریمی با اشاره به برگزاری منظم جلسات این کمیته تخصصی گفت: بسیاری از مشکلات و مسائل این حوزه که بعضاً چند سال متوقف بود با ارائه راهکار و تعامل بین دستگاهی و همکاری مدیران شهرستان مرتفع شد و شاهد اقدامات خوبی در حوزه مرمت آثار تاریخی، تسریع در صدور مجوزها و ایجاد واحدهای بوم‌گردی و گردشگری و پیگیری ثبت آثار ملموس و میراث ناملموس فرهنگی بودیم که با مجموع این اقدامات، حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان تقویت کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی بافت تاریخی نایین خصوصاً محوطه پیرامونی نارین قلعه، بررسی مسائل و مشکلات مجموعه‌های بوم‌گردی و گردشگری در شهرستان، بررسی نحوه معرفی جاذبه‌های گردشگری در ورودی‌های شهر نایین و جذب مسافران عبوری، احیای مغازه‌های بازار تاریخی نایین از مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در نایین است که نیاز به بررسی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لرزه تردد خودروهای سنگین دوباره روی تن پل تاریخی بابل نشست
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه