Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@20:38:06 GMT

پارلمان سازي گام نخست اصلاح در اصلاحات

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۰۹۲۰۸

پارلمان سازي گام نخست اصلاح در اصلاحات

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- طرح پارلمان اصلاحات بحث پرچالش اين روزها در اردوگاه اصلاح طلبان است. طرحي که به گفته طراحان، هدف غايي خود را اصلاح و بهبود سازوکارهاي اثرگذاري اين جريان در عرصه سياسي کشور مي داند و خود را نهادي ناظر و ايده پرداز معرفي مي کند.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، گرچه اصلاح طلبان به واسطه پيروزي فهرست يا چهره مورد حمايت خود در سه انتخابات متوالي از بزنگاه هاي سياسي کشور به خوبي عبور کرده اند و اگرچه به اعتقاد بسياري از تحليلگران حضور پررنگ گفتماني در دو سطح قوه مجريه و مقننه در نظام هاي مردم سالار، حکايت از اعتماد جامعه به آن تفکر دارد، اما اين گزاره در زيست اجتماعي و سياسي جامعه ايران هميشه صحيح فرض نمي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخي شعارهاي اعتراضات اخير در کشور هم نشان مي دهد اعتماد تام مردم به يک جريان سياسي تا زماني وجود دارد که آن جريان با دغدغه هاي آنها هماهنگ يا دستکم همدل باشد. ايجاد چنين همدلي در شرايط کنوني از ديد برخي تئوريسين هاي جريان اصلاحات و در حالي که فاصله اي بيش از يک سال به نزديکترين انتخابات سياسي در کشور وجود دارد، نيازمند تحول، اصلاح و بهبود سازوکارهاي اصلاح طلبان در اين فاصله زماني است.
از ديد آنها اصلاحات براي تثبيت حضور خود در فهرست معتمدين مردم، نيازمند اصلاح است. چهره هاي تصميم گير و صاحب نفوذ اين جريان ايده هاي مختلفي را براي بهبود سازو کاراصلاحات مطرح کرده اند که ايده «پارلمان اصلاحات» از تازه ترين و در عين حال از چالشي ترين پيشنهادات مطرح شده در جريان اصلاحات است .
**پيشينه و ضرورت تشکيل پارلمان اصلاحات
زمزمه هاي ايجاد سازوکار مشخص براي پيشبرد اهداف اصلاح طلبان در قالبي با عنوان پارلمان اصلاحات به سال 87 باز مي گردد. سير رويدادهاي پس از آن سال و انتخابات رياست جمهوري دهم، طرح چنين موضوعاتي در حالي که اصلاح طلبان دوران فترت خود را سپري مي کردند، چندان مناسب به نظر نمي رسيد. پس از گذار از آن دوران، اضطرار شرايط و انتخابات تاثيرگذار پيش روي، بار ديگر اولويت طرح چنين موضوعي را به تعويقي پنج ساله انداخت و اکنون برخي چهره ها و نمايندگان احزاب اصلاح طلب از ضرورت روشن شدن تکليف اين طرح سخن مي گويند.
«مصطفي کواکبيان» دبيرکل حزب مردم سالاري که از طراحان اصلي اين طرح است، در آخرين کنگره اين حزب، از رونمايي طرح پارلمان اصلاحات در خرداد سال آينده خبر داد و اين تشکيلات را دموکراتيک، سراسري، پويا و حزب محور معرفي کرد که با نيت خارج کردن احزاب اصلاح طلب از رخوت در حال شکل گيري است.
اشاره کواکبيان به رخوت شکل گرفته را مي توان در انتقادات برخي از چهره هاي حزبي نزديک به جريان اصلاحات از شوراي عالي سياستگذاري تحليل کرد. اين شورا که در بحبوحه انتخابات مجلس در سال 94 و با محوريت رييس دولت اصلاحات تشکيل شد، قرار بود کلام آخر را در تشتت آراي اصلاح طلبان زند و تصميم اين شورا معيار اقدامات اصلاح طلبان قرار گيرد. گرچه در سه انتخابات گذشته توانست تاثيرگذارباشد اما همچنان انتقاداتي بر نحوه عملکرد آن وجود دارد. مهمترين انتقادات از سوي احزاب و به سبب کمرنگ بودن حضور اين تشکل ها در تصميم گيري شوراي عالي سياستگذاري است.
**پارلمان نهادي موازي يا ناظر؟
طرح پارلمان اصلاحات اما در کنار موافقان خود، منتقدان و حتي مخالفان بسياري هم دارد. منتقداني که نقطه مشترک انتقادات آنان «موازي کاري» چنين تشکيلاتي در حضور شوراي عالي سياستگذاري است. از ديدگاه اين منتقدان عملکرد شوراي عالي سياستگذاري توانسته اصلاحات را پيروز سه انتخابات متوالي کند، از اين رو حضور پارلماني که در طرح ايجاد آن، تصميم گيري براي اصلاحات سرفصل نخست است کاري جز موازي کاري نخواهد بود.
طراحان و موافقان پارلمان اصلاحات اما نظر ديگري دارند، آن ها معتقدند که پارلمان اصلاحات نه تنها موازي اقدامات شوراي عالي سياستگذاري نخواهد بود بلکه با توجه به ظرفيت گسترده موجود در جريان اصلاحات اين تشکيلات مي تواند غنابخش فعاليت هاي اصلاح طلبان باشد. چنين نهادي مي تواند در مقام ناظر هم ظاهر شده و بر عملکرد و اقدامات شوراي عالي سياستگذاري يا حتي احزاب زير مجموعه اصلاحات نظارت داشته باشد.
**مانيفستي تازه يا سردرگمي جديد
حاميان طرح پارلمان اصلاحات آن را مانيفست تازه اي براي جناح چپ کشور مي دانند. مانيفستي که قرار است به کدخدامنشي در اصلاحات پايان مي دهد و به يک نهاد بالادستي به لحاظ تئوريک تبديل شود و توليد مانيفست و خط مشي خواهد کرد. منتقدان اما آينده روشني براي اين طرح در افق سياسي اصلاحات نمي بينند و پارلمان اصلاحات را فاقد چارچوب مشخص و واضح عنوان مي کنند. طرفداران پارلمان اصلاحات همواره از فقدان سازوکار قانوني در شيوه تصميم گيري اصلاح طلبان انتقاد داشته اند و اکنون معتقدند اين تشکيلات مي تواند به شخص محوري در تصميمات غيرشفاف پايان دهد و عرصه را براي پرسش درباره دلايل برخي رويکردها از سوي برخي اصلاح طلبان باز کند.
**پارلمان و دوگانه تضاد و توافق با گفتمان اصلاحات
معتقدان به ضرورت تشکيل پارلمان اصلاحات اين نهاد را نشانه آشکارپايبندي اصلاح طلبان بر ارزش هاي مبتني بر دموکراسي مانند کثرت گرايي، احترام به انتقاد و تحزب محوري مي دانند. اين گروه معتقدند در شوراي عالي سياستگذاري، احزاب در حاشيه قرار گرفته اند و در تصميم گيري ها و سياست گذاري ها چندان به اين اصل بهايي داده نمي شود.
در مقابل منتقدان و مخالفان تشکيل پارلمان اصلاحات، آمادگي احزاب شکل يافته در ايران به منظور اثرگذاري در کنش هاي سياسي را چندان مطلوب ارزيابي نمي کنند. به اعتقاد اين گروه احزاب براي رسيدن به سطح قابل قبولي از استانداردهاي نقش آفريني در سطح نخست قدرت راهي طولاني در پيش دارند و حضور ناتمام اين تشکل ها در تصميم گيري ها، اخلال گر موفقيت اصلاح طلبان خواهد بود.
منتقدان همچنين معتقدند پارلمان اصلاحات نه تنها به انسجام و نقش آفريني بيشتر احزاب کمکي نخواهد کرد بلکه با تداخل وظايف و تشتت آرا سردرگمي هاي بسياري را براي اين جريان رقم خواهد زد. در برابر چنين ديدگاهي، برخي چهره هاي سياسي اصلاح طلب معتقدند مقوله توجه به احزاب و رشد اين اصول دموکراسي بايد از نقطه اي آغاز شود و اصلاحات به عنوان پرچم دار گفتمان مردم سالاري بايد خود آغازگر و حامي اين آغاز باشد.
**آينده اصلاحات و تناقض تفرقه و پيروزي
در حالي که اصلاحات دستکم از بهار 92 تا 96 در سايه يک صدايي و وحدت خود توانست پيروز سه انتخابات مهم باشد، برخي طرح موضوعاتي مانند پارلمان اصلاحات را آغاز راه تفرقه در اين جريان مي دانند و با آن به مخالفت برخاسته اند. در برابر اين مخالفان، حاميان پارلمان از طيف هاي مختلف اصلاح طلب اين ايده را سرآغاز تفرقه ندانسته و مي گويند تشکيل و تثبيت آن مداخله در شوراي عالي سياستگذاري نخواهد بود.
به هر روي تعالي اصلاحات در سايه پارلمان، آرماني است که حاميان تشکيل اين نهاد در پي اجرايي شدن آن، اين طرح را به تصويب شوراي عالي سياست گذاري نيز رسانده اند. تازه ترين خبرها هم از تاييد محتواي کلي اين طرح از سوي رييس دولت اصلاحات دارد و تنها در تعيين و تبيين جزييات آن چالش هايي وجود دارد که به گفته طراحان آن تا دوم خرداد سال 97 برطرف شده و در اين تاريخ شاهد رونمايي از پارلمان اصلاحات خواهيم بود.
**پژوهشم**9402**1601**
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و پژوهش هاي خبري ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۹۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبات پارلمان کودک مورد پیگیری قرار می گیرد

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت:بدون شک مطالبات پارلمان کودک، یادداشت شده و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، داوود قربانی پیش از ظهر امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در اولین جلسه پارلمان کودک در سال ۱۴۰۳ و پاسخ به درخواست اعضای این پارلمان در حوزه مباحث مدیریت شهری مرتبط با کودکان اظهار کرد: شهردار اراک از نزدیک شنونده مطالبات پارلمان کودک بوده و این مطالبات پیگیری خواهد شد.

وی افزود: از پارلمان کودک شورای شهر ششم انتظار داریم موارد و مسائل خارق‌العاده و کارهای جدید را در دستور کار خود قرار دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: بدون شک مطالبات پارلمان کودک، یادداشت شده و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن کودکان غزه هم گفت: همانطور که مطلع هستید، کشور فلسطین و باریکه غزه مورد تهاجم استکبار جهانی و اسرائیل کودک کش قرار گرفته است، بنابراین از پارلمان کودک درخواست دارم با صدور بیانیه اقدامات ددمنشانه این رژیم را محکوم کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان: پارلمان کودک شایسته است یک بیانیه و یا یک متن فاخر در برای حمایت از کودکان مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم کودک کش اسرائیل صادر کند.

کد خبر 750077

دیگر خبرها

  • حمله به یک سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان
  • فیلم| علیه خزان شرافت و دروغ دموکراسی در صحن علنی پارلمان اصفهان
  • نطق تماشایی نماینده بلژیک در پارلمان اروپا درباره حمله ایران
  • اصلاحات امام زمانی؛ برخورد با بی‌حجابان یا دولتمردان؟
  • حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟
  • بهینه‌سازی مسیرها برای شرکت‌های فعال ارسال مرسولات پستی در جایگاه نخست «ره‌آورد فناورانه»
  • مطالبات پارلمان کودک مورد پیگیری قرار می گیرد
  • مهدی نصیری; زیر تیغ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان/ توهم یا شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول
  • مجری جنجالی صداوسیما به اصلاح‌طلب و اصولگرا رحم نکرد: حرامید! +تصویر
  • توهین جنجالی مجری تندرو صداوسیما به اصلاح طلبان و اصولگرایان /حسام الدین آشنا: بی ادب نباشید؛ چه برای سیدخندان و چه برای پاورقی