Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@17:03:41 GMT

تداوم روند کاهشی تورم در پاکستان

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۰۹۸۲۱

تداوم روند کاهشی تورم در پاکستان

اسلام آباد - ایرنا - روزنامه انگلیسی زبان 'تریبیون' پاکستان در خبری به نقل از مسئولان اداره آمار این کشور اعلام کرد که روند کاهشی گرانی در این کشور در ماه گذشته میلادی - فوریه- ادامه یافته است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روزنامه تریبیون پاکستان، تورم و گرانی در ماه فوریه گذشته در پاکستان به دلیل افزایش تولید، ارسال و توزیع مواد غذایی و سبزیجات در بازارهای مصرفی پاکستان به 3.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

8 درصد کاهش یافته است.
مواد غذایی و سبزیجات چنان در بازارهای پاکستان اشباع شده است که افزایش مداوم قیمت فرآورده های سوختی نیز نتوانسته به افزایش قیمت آن کمک کند .
بر اساس گزارش اداره آمار پاکستان، شاخص قیمت کالا در دومین ماه سال 2018 میلادی به 3.8 درصد کاهش یافت و بر اساس این آمار، میزان تورم قیمت مواد غذایی و خوراکی در پاکستان در نخستین ماه میلادی -ژانویه - 3.7 درصد بوده، در حالی که این عدد در ماه فوریه به 2.2 درصد کاهش یافته است.
'وقار مسعود خان' از مسئولان عالی رتبه پیشین وزارت دارایی پاکستان نیز در اظهار نظری با بیان تداوم روند کاهش قیمت اجناس مورد نیاز مردم در بازارها و مراکز فروش این کشور گفت:افزایش قیمت دلار نسبت به واحد پول پاکستان احتمالا بر کاهش گرانی تاثیر می گذارد.
وی با تشریح مشکلات دولت پاکستان در حوزه اقتصاد گفت که کاهش قیمت فرآورده های غذایی در پاکستان به دلیل اشباع آن در بازار صورت گرفته است.
با این حال اقتصاددانان پاکستان افزایش تولید فرآورده های غذایی که به کاهش قیمت ها و کاهش گرانی در این کشور منجر شده است را تحول مثبت در اقتصاد این کشور می دانند.
البته بر اساس نظر برخی کارشناسان، پیش بینی می شود در صورت افزایش قیمت فرآورده های نفتی و کاهش ارزش برابری روپیه در مقایسه با دلار آمریکا، قیمت کالا و خدمات در این کشور بار دیگر روند افزایشی را آغاز کند.
به گزارش ایرنا، قیمت فرآورده های نفتی و سوخت در پاکستان از اول ماه مارس - دهم اسفندماه جاری - 9 درصد افزایش یافت و این هفتمین بار است که دولت این کشور طی ماه های اخیر نسبت به افزایش قیمت سوخت اقدام می کند.
بر این اساس، قیمت بنزین با افزایش 3.56 روپیه ای در هر لیتراز 84.51 به 88.7 روپیه و قیمت گازوئیل با افزایش 2.62 روپیه ای از 95.83 به 98.45 روپیه افزایش یافت.
به گواه کارشناسان، افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی قیمت سوخت در پاکستان را نیز افزایش داده است و افزایش قیمت دلار و سوخت، قیمت تمامی اجناس و افزایش کالا را در پاکستان افزایش می دهد.
آساق**6125**1144

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۰۹۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوام روند نزولی نرخ تورم

آخرین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد حجم پول به عنوان شاخص سنجش انتظارات تورمی، در زمستان ۱۴۰۲ به کمترین رقم از خرداد ۹۷ تا کنون رسیده است.

به گزارش مشرق، آمارهای بانک مرکزی از شاخص های پولی حاکی از آن است که رشد حجم پول در زمستان سال گذشته به کمتر از ۲۵ درصد رسید.

شاخص رشد حجم پول، یکی از معیارهای سنجش انتظارات تورمی در جامعه به شمار می‌رود. در شرایطی که جامعه انتظار افزایش تورم را داشته باشد، افراد با هجوم به بازار دارایی‌ها و خرید کالاهای سرمایه‌ای نظیر طلا، ارز و ...، تلاش می‌کنند سرمایه‌های خود را از تورم حفظ کنند. این اقدام با تبدیل شبه پول به پول، باعث افزایش سریع حجم پول می‌شود و سهم پول به عنوان بخش سیال نقدینگی را افزایش می‌دهد.

بالا رفتن نرخ رشد حجم پول به معنی رشد تقاضا و در نتیجه رشد تورم از ناحیه افزایش تقاضاست؛ بر همین اساس، کاهش نرخ رشد حجم پول، به معنای فروکش کردن انتظارات تورمی و حاکم شدن چشم انداز مثبت از روند نزولی تورم در ماه‌های پیش رو است.

اجرای سیاست تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی طی حدود ۱۵ ماه گذشته، باعث شده بازار ارز و دیگر بازارهای دارایی ثبات بیشتری را نسبت به پیش از اجرای این سیاست تجربه کنند. محمدرضا فرزین از زمان ورود به بانک مرکزی، با معرفی و اجرای سیاست تثبیت، «پیش‌بینی‌پذیر کردن شاخص‌ها» را هدف خود از اجرای سیاست تثبیت اعلام کرد.

تورم نقطه به نقطه در آستانه بازگشت به کانال ۲۰ درصدی

آخرین گزارش‌های مراجع آماری هم نشان می‌دهد نرخ تورم در فروردین در ادامه روند ماه‌های اخیر نزولی بوده است.

در همین رابطه مرکز آمار از بازگشت تورم سالانه به کانال ۳۰ درصد خبر داد و اعلام کرد نرخ تورم سالانه در فروردین امسال به ۳۸.۸ درصد کاهش یافته است.

طبق اعلام مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه هم در فروردین امسال به ۳۰.۹ درصد کاهش یافت و در آستانه بازگشت به کانال ۲۰ درصدی است. بانک مرکزی هم به تازگی از کاهش تورم نقطه به نقطه مصرف کننده به کمتر از ۳۵ درصد خبر داد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ۸۰ کیلو طلای حراجی بدون مشتری ماند/ نرخ دلار کاهشی شد/ فردا دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ کلید می‌خورد
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟
  • افت شاخص انتظارات تورمی به پیش از آغاز تحریم/ تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • میوه‌های نوبرانه ارزان می‌شود
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • تورم ترکیه چقدر است؟
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت