Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در همین شهر تهران عملکرد ۵۰ درصد مدارس متوسطه عادی از عملکرد مدارس استعداد‌های درخشان برتر بوده است و ملاک ما نیز برای این برتری خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ محبی مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مناظره‌ای که موضوع مصوبه حذف سمپاد با حضور میبدی دانش آموخته مدارس سمپاد و رتبه یک آزمون دکترا توسط بسیج دانشجویی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: اصل مصوبه حذف سمپاد این است که سال آینده در پایه هفتم آزمون مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان برگزار نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: مفهوم حذف آزمون سمپاد این است که تا دو سه سال آینده به نوعی ما مدارس نمونه دولتی و مدارس تیزهوشان را در متوسطه اول نداشته باشیم.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: هدف آزمون‌هایی که موسسات بیرونی از دوران ابتدایی از دانش آموزان می‌گرفتند با همین مصوبه مرتبط است به گونه‌ای که در این مصوبه آمده برای اینکه مدارس ابتدایی را از این جریان کمی آزاد کنیم لازمه اش این است که موسسات بیرونی دست از آزمون‌های که برای مقطع ابتدایی برگزار می‌کنند، بردارند تا مدارس ابتدایی بر اساس ماهیت این دوره کار کنند.

محبی اظهار کرد: اولین دلیل مصوبه حذف سمپاد این است که آزمون‌هایی که برای ورود به مدارس استعداد‌های درخشان برگزار شده آزمون شناخت استعداد نبوده است. در واقع این آزمون‌ها نهایتاً سطوح بالای یادگیری را می‌سنجیدند و بالطبع دانش آموزانی که در دروس ریاضی، ادبیات و علوم اجتماعی نمره بالاتری می‌گرفتند به این مدارس وارد می‌شدند.

وی بیان کرد: وقتی صحبت از استعداد می‌کنیم استعداد فقط در ریاضی و مسائل کلامی نیست در هر حال در آزمون‌های مدارس استعداد‌های درخشان استعداد هنری، موسیقی و استعداد‌های میان فردی و درون فردی دانش آموزان را نمی‌سنجیدند بنابراین یکی از دلایل حذف سمپاد این است که برچسب‌هایی که به دیگر دانش آموزان که نمی‌توانند وارد مدارس سمپاد شوند را حذف کنیم. سوال این است که آیا واقعاً نمره هوش دانش آموزانی که نمی‌توانند وارد مدارس سمپاد شوند از دانش آموزانی که وارد می‌شوند پایین‌تر است یا اینکه خانواده دانش آموز نمی‌دانسته که فرزند او در حوزه هنر استعداد داشته و بدون آگاهی رفته و ۱۰ میلیون هم برای او در کلاس‌های بیرونی هزینه کرده تا وارد مدارس سمپاد شود. در هر حال دانش آموزی که در هنر استعداد داشته باشد هر چقدر هم در بیرون کلاس برود در آزمون تیزهوشان نمی‌تواند قبول شود، چون نمی‌توانسته نمره ریاضی دانش آموزانی که وارد سمپاد می‌شوند را بگیرد؛ بنابراین ما شاهد این هستیم که به چنین دانش آموزانی برچسب می‌زنند که توانایی ورود به مدارس تیزهوشان را ندارند.

وی بیان کرد: هر سال حدود ۳۵۰ هزار نفر در سطح کشور برای ورود به مدارس نمونه دولتی ثبت نام می‌کنند که نهایتاً ۵۰ هزار نفر آن‌ها جذب می‌شود با این وجود، چون نیاز ما محدود بوده بقیه ۳۰۰ هزار دانش آموزی که در آزمون قبول نمی‌شوند برچسب می‌خورند که شما ناتوان بوده‌ای و به گونه‌ای از طرف خانواده‌ها سرزنش می‌شوند.

وی با بیان اینکه در پایه هفتم برای ورود به مدارس تیزهوشان ۱۵ هزار نفر در سطح کشور جذب داریم اظهار کرد: تعدادی از این افراد مشترک هستند یعنی نهایتاً از پایه ششم که تقریباً تعداد آن‌ها در سطح کشور ۱.۵ نفر هستند تقریبا نصف آن‌ها در آزمون تیزهوشان شرکت می‌کند، اما ما در نهایت تعداد محدودی را پذیرش می‌کنیم و این هم بر اساس آزمون‌هایی صورت می‌گیرد که فقط استعداد را می‌سنجند.

وی با بیان اینکه آزمون‌هایی که برگزار می‌شوند استعداد‌های متنوع دانش آموزان را مورد سنجش قرار نمی‌دهند بلکه نهایتاً استعداد و عملکرد ریاضی و علوم تجربی دانش آموز را مورد سنجش قرار می‌دهند، افزود: سوال این است که آیا جدا سازی بر اساس استعداد در پایه هفتم علمی است یا غیر علمی؟ در مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ویژگی‌های دوره سنی در چهار سطح آمده در این سند شکوفایی استعداد‌ها مربوط به دوره سوم تربیت یعنی مربوط به دوره متوسطه اول ذکر شده با این وجود اسم این دوره از سال ۱۳۴۵ دوره راهنمایی بوده، اما چهار سال پیش وزیر اموزش و پرورش وقت به غلط نام این دوره را متوسطه اول گذاشت و البته من هر جا می‌روم می‌گویم این اسم ساختاری است، اما ماهیت دوره ماهیت راهنمایی است یعنی در این دوره استعداد‌ها در حال شکوفایی است و ما باید دانش‌آموزان را راهنمایی کنیم.

وی افزود: استدلال این است که در متوسطه اول یک فرصت به دانش‌آموزان بدهیم تا بیشتر خود را بشناسند و حالا که هدایت تحصیلی به پایه نهم آمده بهتر است که این جداسازی و مبنای جریان هدایت تحصیلی اتفاق بیافتد. دوستان می‌دانید وقتی می‌گوییم هدایت تحصیلی بر این اساس آزمون استعداد، رغبت و علاقه برگزار می‌شود و نمره درسی دانش‌آموزان، نظر دانش آموزان و اولیا مورد لحاظ قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه باید کار‌های اداری مصوبه حذف مدارس سمپاد طی شود و در نهایت رئیس جمهور آن را امضا کند، افزود: حرف ما خیلی روشن است ما می‌گوییم که جداسازی باید انجام شود، اما این کار باید در پایان نهم اتفاق بیفتد، چون پایه نهم با هدایت تحصیلی گره خورده است.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سال‌های گذشته هدایت تحصیلی در اول دبیرستان اتفاق می‌افتاد، ولی بر اساس مصوبه جدیدی که مصوبه برنامه درسی ملی است هدایت تحصیلی به پایه نهم برگشته است با این وجود از زمانی که اینگونه شده دانش‌آموزان به طور طبیعی بر اساس استعداد، آزمون رغبت و عملکردی و فعالیت‌های فوق برنامه‌ای که در آن‌ها شرکت می‌کنند خودشان را می‌شناسند و مشاوران مدرسه هم به آن‌ها مشاوره می‌دهند و در نهایت فرد تصمیم می‌گیرد که در متوسطه دوم چه رشته‌ای را انتخاب کنند و این رشته نمایان استعداد او است. بر این اساس مثلاً اگر کسی به رشته ریاضی می‌رود یعنی اینکه استعداد او در ریاضی بیشتر بوده و اگر کسی هم به هنرستان میرود قطعاً استعداد هنری بیشتری داشته است در هر حال ما می‌توانیم نخبه مهارتی و هنری نیز داشته باشیم.

محبی با بیان اینکه برخلاف اظهارات آقای میبدی اعضای شورای عالی آموزش و پرورش را رئیس‌جمهور تعیین می‌کنند و انتخاب این اعضاء ربطی به وزیر ندارد، افزود: نصف اعضای شورای عالی آموزش و پرورش نمایندگان وزارتخانه‌های مختلف هستند و چهار نفر نیز اعضای حقیقی محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه مبنای حرف‌های ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است افزود: در این سند آمده که شکوفه‌های استعداد‌ها در متوسطه اول اتفاق می‌افتد و اسم این دوره هم دوره هویت‌یابی است بنابراین وقتی که به ما می‌گویند شکوفایی استعداد‌ها در پایه هفتم، هشتم و نهم اتفاق می‌افتد جدایی در پایه ششم دیگر معنادار نیست.

مدیر کل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وقتی خانواده‌ها تابلوی مدارس استعداد درخشان و نمونه دولتی را می‌بینند فرزندان خود را به کلاس‌های مختلفی می‌فرستند تا بتوانند وارد این مدارس شوند افزود: حتی مدیران مدارس ما در ابتدایی نیز دچار این اشکالات شده اند با این وجود دلیل سوم ما برای حذف مدارس سمپاد این است که به لحاظ نوع آزمون‌ها ماهیت دوره ابتدایی از دست رفته است در همین راستا من وقتی از مدیران مدارس ابتدایی می‌پرسم که چشم انداز شما برای مدرسه ابتدایی چیست می‌گویند تعداد قبولی در مدارس استعداد درخشان در حالیکه چشم انداز باید دستیابی اکثریت دانش آموزان به مهارت‌های شخصی و شایستگی‌های پایه و علاقه‌مند شدن به ارزش‌های دینی و ملی باشد.

محبی با تاکید بر اینکه علمی نبودن اصل جداسازی باعث شده که دوره ابتدایی ماهیت خود را از دست بدهد، افزود: امروز چرا انواع موسسات بیرون در مدارس آزمون‌های تستی برگزار می‌کنند چرا باید یک دانش آموز کلاس سوم وارد سامانه شود و تست‌های چهار گزینه‌ای را پاسخ دهد؟ در هر حال این مسئله ارزشیابی توصیفی ما را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

وی با بیان اینکه دانش آموزانی که با یک صدم نمره پشت در مدارس استعداد‌های درخشان می‌مانند همانند همان دانش آموزانی هستند که وارد مدارس استعداد درخشان می‌شوند افزود: چرا نباید به فکر این دانش آموزان هم باشیم آیا ما فقط باید برای استعداد‌های درخشان فکر کنیم؟

مدیر کل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در همین شهر تهران عملکرد ۵۰ درصد مدارس متوسطه عادی از عملکرد مدارس استعداد‌های درخشان برتر بوده است و ملاک ما نیز برای این برتری خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی است در هر حال به دلایلی که به آن‌ها اشاره شد حذف مدارس سمپاد قابل قبول است و البته این طرح توسط چندین نفر از روسای دانشکده های مرتبط با موضوع تایید شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۱۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه تحصیل رایگان ۴ دهک اول در مدارس سمپاد پرداخت نشده است

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: تحصیل رایگان ۴ دهک اول در مدارس سمپاد مصوبه دولت است اما هنوز سازوکار پرداخت پول تحصیل ۴ دهک اول جامعه در مدارس هنوز اجرایی نشده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، الهام یاوری؛ رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان امروز در نشست خبری با رسانه‌ها اظهار کرد: دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مدارس سمپاد 16 تا 17 اردیبهشت برگزار می‌شود.

وی افزود: در این نمایشگاه میزبان دانش‌آموزان مدارس سمپاد و دانش‌آموزان توانمند سایر مدارس که در جشنواره جوان خوارزمی رتبه کسب کردند، هستیم.

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بیان کرد: دانش‌آموزان در این نمایشگاه توانمندی خود را به نمایش می‌گذارند تا صاحبان صنایع، توانمندی آنها را مشاهده کنند، همچنین دانش آموزان متوجه می‌شوند که توانایی حل مشکلات کشور و پاسخگویی به نیازها را دارند.

وی افزود: در این نمایشگاه، شبکه‌ای از دانش‌آموزان سمپاد شکل می‌گیرد و می‌توانند آثار پژوهشی یکدیگر را مشاهده و نقد کنند. از تمام دانش‌آموزان علاقه‌مند به پژوهش برای بازدید از این نمایشگاه دعوت می‌کنم تا دانش‌آموزان بتوانند از یکدیگر مطالب خوبی یاد بگیرند.

هنوز پول تحصیل 4 دهک اول کشور در مدارس سمپاد اختصاص نیافته است

یاوری درباره دلایل عدم تحقق تحصیل رایگان 4 دهک کشور در مدارس سمپاد و تقاضای مدارس از خانواده‌ها برای دریافت شهریه گفت: تحصیل رایگان 4 دهک اول در مدارس سمپاد مصوبه دولت است اما هنوز سازوکار پرداخت پول تحصیل 4 دهک اول جامعه در مدارس هنوز اجرایی نشده است و ما به مدیران مدارس تاکید کردیم که پولی از 4 دهک اول دریافت نکنند، شاید رسانه‌ها بتوانند کمک کنند، سازوکار پرداخت پول تحصیل این دانش‌آموزان به سازمان پرورش ملی استعدادهای درخشان تسهیل شود.

وی در ادامه درباره جزئیات برگزاری دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مدارس سمپاد بیان کرد: 118 طرح در گروه دختران و 119 طرح در حوزه پسران در حوزه‌های مختلف ژنتیک، هنر، مکانیک و ادبیات فارسی و... ارائه شده است، دانش‌آموزان سمپاد یک سال تحصیلی را با تلاش برای کاربردی کردن دانسته‌های خود با هدف حل مسائل کشور طی کردند و اکنون دستاوردهایشان را در معرض نمایش گذاشته‌اند.

55 درصد دانش‌آموزان مدارس سمپاد از دهک 9 و 10

وی مطرح کرد: سمپاد به عدالت آموزشی کمک می‌کند و در سال تحصیلی گذشته، 45 درصد تعداد دهک‌های یک تا 4 در مدارس سمپاد رشد داشت و برای دوره اول متوسطه 71 درصد دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد افزایش یافته است، در سال گدشته در میان 40 نفر برتر کنکور 16 نفر از مناطق دو و سه آموزشی بودند که 15 نفر از مدارس سمپاد بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه
  • طرح «ماهر» در مدارس فارس آغاز شد
  • شبکه‌ای از دانش‌آموزان سمپاد در نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی شکل می‌گیرد
  • ۵۹ هزار دانش‌آموز یزدی در طرح ملی نجات آب شرکت کردند
  • هزینه تحصیل رایگان ۴ دهک اول در مدارس سمپاد پرداخت نشده است
  • امتحانات نهایی دانش آموزان عشایری متوسطه در سه مدرسه برگزارمی شود
  • دومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی سمپاد آغاز می‌شود
  • ضرورت توجه به مدرسه محوری در آموزش وپرورش
  • جذب استعداد‌های برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان
  • ترک تحصیل ۱۵ درصد دانش‌آموزان خراسان شمالی در دوره متوسط دوم