Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-26@16:19:53 GMT

زندگی گوینده «پوآرو» مستند شد

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۱۷۸۸۹

زندگی گوینده «پوآرو» مستند شد

به گزارش ایسکانیوز از شبکه مستند سیما، ابوالفضل توکلی درباره ساخت مستند پرتره اکبر منانی گفت: «اکبر آقا آکتور صدا» که در ادامه ساخت مستندهای «پیشکسوتان دوبله» تولید شد، به فصل‌هایی از زندگی اکبر منانی از اثرگذارترین هنرمندان عرصه دوبله و گوینده شخصیت‌های ماندگاری مانند پوآرو، زبل خان و... پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کارگردان «نقاش صدا» افزود: از سال 95 که تولید مجموعه مستند «پیشکسوتان دوبله» را آغاز کردم، نام استاد منانی در لیست گروه تولید بود و وی قبول نمی‌کردند، بعدها متوجه شدم از قرار گرفتن مقابل دوربین گریزانند و به همین دلیل از ایشان تصاویر و عکس زیادی وجود ندارد، بالاخره با درخواست‌های مکرر من که مجذوب آثار ماندگارشان در هنر دوبله هستم، موافقت کردند و در نهایت شهریور امسال ساخت مستند پرتره‌ای از اکبر منانی کلید زده شد.

وی ادامه داد: البته بازخوردهای مثبت تجربه‌های قبلی ما در ساخت مستند زندگینامه پیشکسوتانی مثل بهروز رضوی، جلال مقامی، ایرج رضایی، ناصر ممدوح، محمود قنبری و غلامعلی افشاریه و ابوالحسن تهامی در بین اهالی دوبله و هنر در این تصمیم بی‌تأثیر نبود و باعث خرسندی من است که استاد منانی بعد از سال‌ها دوری جستن از دوربین‌ها بالاخره به بنده اطمینان کردند.

توکلی افزود: در تولید این فیلم فاطمه شعشعانی و شوکت حجت و آقایان جواد پزشکیان . تورج نصر، شهروز ملک ارایی بیژن علیمحمدی، همت مومیوند از هنرمندان دوبله نیز ما را همراهی کرده‌اند.

کارگردان مجموعه مستندهای «پیشکسوتان دوبله» درباره مراحل تولید این مستند گفت: بخش‌هایی از «اکبر آقا آکتور صدا» در استودیو ضبط شکرستان و همچنین استودیو جام جم در تهران و بخش‌هایی از آن در شهر اصفهان، لوکیشنهای دبیرستان هاتف محل تحصیل استاد و میدان نقش‌جهان تصویربرداری شده و تدوین آن نیز به‌تازگی تمام‌شده است.

به گفته توکلی این مستند در 63 دقیقه به جنبه‌های مختلفی از زندگی حرفه‌ای اکبر منانی می‌پردازد؛ پیشکسوتی که علاوه بر مدیریت دوبلاژ آثار ماندگار، دو کتاب نیز درباره هنر دوبله منتشر کرده است.

«اکبر آقا آکتور صدا» در شبکه مستند سیما تولیدشده و از دیگر عوامل آن می‌توان فیلم‌بردار سید مهدی مؤیدی، صدابردار مجید آیینه، مدیر تولید علیرضا سلیمانی، صداگذاری و ترکیب صدا محمدحسین آیینه و مجید آیینه، عکاس فرزاد قاسم‌زاده، علیرضا سلیمانی، دستیار کارگردان محمد محمدی و طراح ، تدوین، تهیه‌کننده و کارگردان ابوالفضل توکلی اشاره کرد.
502

ابوالفضل توکلی اکبر آقا آکتور صدا پیشکسوتان دوبله مستند سیما اکبر منانی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۷۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت سازنده مستند «مشتی اسماعیل» از شالیکاری

مهدی زمانپور کیاسری نویسنده، تهیه کننده و کارگردان، مستند سینمایی «مشتی اسماعیل» گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم؛ چرا که کاشت، داشت و برداشت محصول پر از حرکت، انرژی و زندگی بود. در مسیر شالیکاری زندگی جریان داشت؛ زندگی که برایم پر از خاطرات بود.

وی ادامه داد: همیشه فکر می‌کردم اگر در فیلمم مستقیم به کاشت، داشت  و برداشت محصول بپردازم شاید نتوانم آنگونه که شایسته است آن را به تصویر بکشم و شاید از حالت هنری خارج شود؛ لذا از آنجاییکه بیشترین خاطراتم در دوران کودکی شکل گرفته بود، با خود گفتم که باید از نگاه کودک بصورت غیر مستقیم به کاشت، داشت و برداشت محصول بپردازم. تا اینکه مشتی اسماعیل جلوی چشمانم آمد.

وی عنوان کرد: البته این ایده با کمک دوست عزیزم کوروش خواجوندی به ذهنم خطور کرد. در نهایت تصمیم گرفتم زندگی مشتی اسماعیل را به تصویر بکشم. زندگی پیرمرد کشاورز نابینای اهل دل. در سال ۸۹ یکسال تمام، کار، تلاش و زندگی این پیرمرد دوست داشتنی را ثبت و ضبط کردم. بهار سال ۹۰ هم تدوین و صداگذاری انجام شد و کار به اتمام رسید.

زمانپور توضیح داد: سپس فیلم به جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی ارسال شد که خوشبختانه در بیش از ٥٠ جشنواره فیلم انتخاب شد در بیش از ٣٠ جشنواره مهم دنیا جایزه گرفت؛ و جالب است بدانید تا کنون نزدیک به ٤٠٠ بار از تلویزیون (در شبکه‌های مختلف) پخش شد.

این کارگردان درباره معنویت مشتی اسماعیل توضیح داد: مشتی اسماعیل سراسر معنویت بود. وی حداقل ۶ ماه در سال را روزه می‌گرفت. وی مداح اهل بیت بود و عاشق امام حسین (ع). مشتی اسماعیل سراسر زندگیش امید بود. حال درونش خوب بود. من هم تلاش کردم این حال خوب را در فیلم جاری کنم و به همه دنیا نشان دهم؛ و البته همه معنویاتش را هم بصورت غیر مستقیم بیان کردم.

وی افزود: رفتن مشتی اسماعیل داغی در دل من گذاشت چرا که ما هر هفته با هم در طی این ١٤ سال در تماس بودیم و همیشه جویای حال هم بودیم. برنامه ریزی کرده بودم که در هفته اول خرداد او را به سفر کربلا ببرم؛ چون مش اسماعیل عاشق کربلا و اباعبدالله بود. البته ما قبلا با هم کربلا رفته بودیم، اما دوست داشتم امسال هم این سفر را تجربه کنم که سعادت نصیب من نشد و این حسرت بر دل من باقی ماند. مشتی اسماعیل خیلی خوش صحبت بود و همچنین طناز با هم خیلی شوخی می‌کردیم. 

زمانپور خاطرنشان کرد: این اواخر دائم می‌گفت «دیگر یواش یواش باید از این دنیا بروم» من به او می‌گفتم که سوال کردم گفتند مشتی اسماعیل تا ٩٦ سال زنده می‌ماند؛ مشتی هم با خنده می‌گفت؛ البته بی نفس؛ و آخرین بار هم که یک هفته قبل از فوتش زنگ زد، گفت که دیگر باید بروم و رفت. مشتی اسماعیل رفت، اما معنویت و امیدش همچنان زنده است و تا سال‌های سال مردم دنیا از آن بهره‌مند خواهند شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • روایت سازنده مستند «مشتی اسماعیل» از شالیکاری
  • مرور زندگی «آقای خاص» کشتی با روایت فرزاد حسنی
  • نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
  • فیلم مستند از اراک تا تل‌آویو اکران شد
  • «اکبر زنجانپور» در نوزدهمین دوره شب کارگردان تجلیل خواهد شد
  • مستند «عشق و فلسفه» در مورد زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • شاهنشاه آریامهر حقوق دهخدا را قطع کرد / بازجویی هایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران منتهی شد / سرگذشت غم انگیز سیاستمدار میانه‌رو و ادیب دانشمند
  • شیوه حضور پوتین در فیلم زندگی خودش | تصویر
  • این مستند تقدیم به همه کسانی که در پرونده خون‌های آلوده از حق خود گذشتند
  • احیاگر فلسفه هنر فارابی به تلویزیون می آید