Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@15:36:10 GMT

فلسفه احسان و نیکوکاری، تحکیم روابط بین انسان‌ها است

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۳۸۹۵۷

فلسفه احسان و نیکوکاری، تحکیم روابط بین انسان‌ها است

سید علی نکویی، رییس هیئت مدیره کانون نشر فرهنگ اسلامی حسنات استان اصفهان در گفت گو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به اینکه قرآن و روایات مختلف انسان را به احسان و نیکوکاری سفارش کرده است، اظهار کرد: فلسفه دیگر احسان و نیکوکاری این است که انسان خودش را در مجوعه انسان‌ها ببیند و و نعمت‌های الهی را تنها مختص به خود نداند، در واقع شکرانه این نعمت‌ها را با کمک و رسیدگی به دیگران بجا بیاورد تا آن‌ها هم از آن نعمت‌ها برخوردار شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس هیئت مدیره کانون نشر فرهنگ اسلامی حسنات استان اصفهان بیان کرد: ریشه اصلی توصیه‌های قرآنی در باب احسان و نیکوکاری، منوط به نعمت‌هایی است که از جانب خداوند به انسان اعطا شده و ریشه دیگر آن، برای برابری انسان‌ها و یکپارچگی بین آنها و توجه به محرومان جامعه است.

فلسفه احسان و نیکوکاری، کاهش فاصله طبقاتی است

نکویی ادامه داد: همانطورکه اشاره شد، فلسفه احسان و نیکوکاری این است که فاصله طبقاتی کم شود و همه از نعمت‌های الهی بهره‌مند شوند تا کسانی که خواسته و یا ناخواسته از برخی نعمت‌ها و امکانات مادی مرحوم شده‌اند، بتوانند به حداقل‌های زندگی دسترسی داشته باشند و مهم‌تر از آن اینکه انسان‌ها نسبت به یکدیگر حس مهربانی، دوستی و برادری پیدا کنند.
وی افزود: وقتی یک انسان محسن و نیکوکار در راه خدا انفاق می‌کند، قبل از اینکه آن انفاق به طرف مقابل برسد، به خود انفاق کننده می‌رسد و او تعالی روحی پیدا خواهد کرد و این بذل و بخشش و قدم گذاشتن در راه خداوند، باعث تحکیم و تعالی روحی انسان می‌شود.

رییس هیئت مدیره کانون نشر فرهنگ اسلامی حسنات استان اصفهان تصریح کرد: حسنات و نیکوکاری صرفاَ نباید در زمینه مادی باشد، بلکه همه انسان‌ها باید در وجود خودشان این احساس را نسبت به انسان‌ها، مخلوقات و محیط زیست و حیوانات داشته باشند، یعنی همه افراد جامعه، فطرت خود را بازیابی کرده و آنچه در توان دارند، نسبت به مخلوقات خداوند به‌خصوص انسان‌ها احساس به‌کار گیرند.
وی افزود: انسان نباید نسبت به مسائل پیرامون خود بی توجه باشد، بلکه باید بداند در نظام هستی و آفرینش به عنوان یک مجموعه‌ که همه مخلوقات خداوند هستند، باید نسبت به همدیگر احساس مسئولیت پیدا کنند.
وی با بیان اینکه تقویت احسان و نیکوکاری منوط به دامنه‌های گسترده‌ای است، گفت: بعضی مواقع یک کلام نیکو می‌تواند دل یک نفر را شاد بکند و یا یک لبخند یک فرد رنجیده را تسلی می‌دهد تا برسد به کمک‌های مادی به افراد محروم جامعه و تشکیل کمک‌های سازمان یافته به معلولان که همه این‌ها در نوع خود ارزشمند هستند.
نکویی اظهار کرد: اکنون با توجه به شرایط موجود که روابط افراد جامعه، فامیل‌ها وهمسایگان از هم گسیخته شده، زمان آن رسیده که کمک‌ها سازماندهی و خیریه‌هایی تشکیل شود و مردم از طریق این خیریه‌ها و مؤسسات کمک‌های خود را به دست محرومان برسانند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۳۸۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش‌آموزان ‌‌باید بدانند فلسفه مرگ بر آمریکا و اسرائیل چیست

امام جمعه موقت اصفهان گفت: موضوع پرورش و تربیت از جمله مهم‌ترین وظایف دستگاه آموزش و پرورش است زیرا دانش‌آموزان و جوانان ما باید بدانند فلسفه مرگ بر آمریکا و اسرائیل چیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد محمودی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان با بیان اینکه نیروی انتظامی با استحکام و تمام وجود برای حفط ارزش‌ها در میدان ایستاده است، اظهار داشت: لازم است حمایت‌های لازم صورت گیرد؛ همچنین ضرورت دارد تعالیم اندیشه عفاف و حجاب در تمامی مدارس در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به سالروز گرامیداشت مقام معلم و اینکه شغل معلمی برگرفته از جایگاه خداوند در مقابل انسان است، بیان کرد: جبرائیل امین نقش معلمی و راهنمایی حضرت رسول (ص) را برعهده داشت و در نهایت معلم بودن شغل تمامی انبیا است.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: در همین راستا رهبر معظم انقلاب فرمودند جایگاه معلم بسیار ارزشمند است و تاکید کردند موضوع پرورش و تربیت از جمله مهم‌ترین وظایف دستگاه آموزش و پرورش است زیرا دانش‌آموزان و جوانان ما باید بدانند فلسفه مرگ بر آمریکا و اسرائیل چیست و در این ارتباط معلم باید مضاف بر تعلیم هویت دینی و ملی را به دانش‌آموزان بیاموزند و به آن‌ها نگاه ملی دهند.

انتقاد امام جمعه یاسوج از شراب‌خواری پزشکان در شیراز

وی با بیان اینکه امثال شهید مطهری از جمله شاگران امام خمینی (ره) هستند، تصریح کرد: شهید مطهری پیش از انقلاب سخنرانی علیه رژیم صهیونیستی کرده است که اگر امروز آن را باز خوانی کنیم، می‌بینیم که تمامی وقایع امروز را پیش‌بینی کرده است

محمودی گفت: متأسفانه برخی‌ها دنبال سند 2030 بودند که خارج از دین و وابسته به سیاست‌های غربی بود لذا امروز ضرورت دارد تمامی معلمان نسبت به کار فرهنگی در مدارس توجه ویژه‌ای داشته باشند زیرا دانش‌آموزان در آینده مسئولان این کشور هستند.

وی با اشاره به خیزش دانشگاه‌های آمریکا و غرب علیه رژیم صهیونیستی  بیان کرد: نامه 10 سال پیش رهبر انقلاب به جوانان غربی منشأ شعارهای امروز جوانان آمریکایی علیه رژیم غاصب و تحولات دانشگاهی در آمریکا است.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: حضرت علی (ع) در راستای سفارش به تقوای الهی می‌فرمایند «تقوای الهی منتهی رضایت الهی است زیرا رضایت الهی از بندگان تقوا است.» بر همین اساس تقوای الهی مضاف بر جایگاه والا کاربرد بالایی در زندگی انسان دارد، زیرا طبیعتاً انسان از نظر بعد مادی اهل خسران است مگر اینکه ایمان و تقوا را دنبال کند.

انتهای پیام/163/.

دیگر خبرها

  • دانش‌آموزان ‌‌باید بدانند فلسفه مرگ بر آمریکا و اسرائیل چیست
  • حامیان فلسطین خانه رئیس دانشگاه کلمبیا را محاصره کردند+ فیلم
  • گفت‌وگوی ویژه با احسان اصولی و پاسخ به مهم‌ترین سوالات
  • بهره برداری از مرکز نیکوکاری امام رئوف (ع) شهر سین برخوار
  • کتاب «معجزه شکرگزاری» کلید رضایت خاطر درونی را بیان می‌کند
  • خبر‌های رسانه - ۱۳ اردیبهشت
  • داستانک‌هایی برای فلسفه‌ورزی کودکانه
  • فیلسوفان بزرگ دربارۀ «ورزش» چه می‌گویند؟
  • تساوی آلومینیوم و فولاد در اراک؛ شاگردان ویسی همچنان در لبه پرتگاه
  • افتتاح مرکز مشاورزه ازدواج و تحکیم خانواده شهرستان اسکو