Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ساري- ايرنا - رئيس سازمان جهاد کشاورزي مازندران يکي از اولويت هاي سرمايه گذاري در کشاورزي استان را گسترش بانک نشاء برنج عنوان کرد و گفت: براي ايجاد بانک نشاء و ماشين هاي نشا کار محدوديتي در پرداخت تسهيلات وجود ندارد.

به گزارش ايرنا ،بانک نشاء مرکز خزانه گيري مکانيزه شالي برنج و کشت بوته شالي با دستگاه نشاء کار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بذر شالي در بانک نشاء در فضاي سربسته با استفاده از خاک و آبياري قطره اي و در دماي مناسب رشد پيدا مي کند و انجام نشاء آن فقط از طريق دستگاه نشاء کار ميسر است.
دلاور حيدر پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: کشت بوته شالي تهيه شده در بانک نشاء و انجام نشاءکاري با دستگاه نشاء هزينه کشت برنج را تا 50 درصد کاهش مي دهد.
وي با بيان اينکه در حال حاضر 90 بانک نشاءدر استان مازندران مجوز بهره برداري گرفته اند، افزود: کاهش ضايعات کمي و کيفي محصول در کاشت و برداشت ،افزايش توليد محصول ،افزايش بهره وري نهاد هاي کشاورزي ، کاهش سختي کار و ايجاد فرصت هاي شعلي از مزيت هاي بانک نشاء است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي مازندران گفت: خزانه گيري برنج در سه سال اخير با هدف کشت دوم از اوايل اسفند هر سال آغاز مي شود و خزانه گيري سنتي در مورد تغييرات اب وهوايي حساس است اما بانک نشاء بدون توجه به تغييرات آب و هوايي وبدون دغدغه فعاليت خود را انجام مي دهد.
حيدر پور تصريح کرد: به رغم اينکه هزينه توليد برنجکاري با استفاده از بانک نشاء و ماشين نشاکار تا نصف کاهش مي يابد، اما اعتقاد کشاورزان اين است که رويش بوته تهيه شده از بانک نشاء از مقاومت کمتري در مقابل خطرات احتمالي گرماي هوا و آب بيش از حد نسبت به بوته تهيه شده در خزانه هاي سنتي دارد.
حيدر پور در عين حال گفت که البته تسطيح و يکپارچه سازي براي هندسي کردن زمين و مديريت آب زير ساخت و بستر انجام مکانيزه
نشاء کاري است.
وي با بيان اينکه در حال حاضر حدود 4هزار دستگاه نشاء کار در استان مازندران وجود دارد ،افزود :پارسال حدود50 هزار هکتار از زمين هاي استان مازندران به صورت مکانيزه نشاء کاري شد که پيش بيني امسال براي کشت مکانيزه برنج 60هزار هکتار است.
استان مازندران 230 هزار هکتار زمين شاليزاري دارد که سالانه با توليد بيش از يک ميليون تن برنج سفيد ،42درصد برنج مورد نياز کشور را تامين مي کند.
روند کشت برنج در مازندران از اواسط اسفند هر سال با خيساندن بذر و خزانه گيري آغاز مي شود و با انجام نشاء از اواسط فروردين ، از نيمه دوم تيرماه به مرحله برداشت مي رسد.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزي مازندران هم اکنون حدود 70درصد اراضي شاليزاري استان شخم و شيار ، 30 درصد آب تخت شده است و شاليکاران آماده خزانه گيري شدند.
6990/1899
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۴۰۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بابایی کشتلی بعدازظهر پنجشنبه در نشست مشترک معاون مرکز تحقیقات برنج کشور و جمعی از مسئولان این مرکز تحقیقاتی با اشاره به اهمیت رشد تولید به ویژه در عرصه کشاورزی برای تحقق شعار سال، گفت: امنیت پایدار غذایی با رشد و توجه به مراکز تحقیقاتی میسر می‌شود و در این عرصه حوزه کشاورزی از اهمیت بالقوه و راهبردی برخوردار است.

وی افزود: مازندران به دلیل برخورداری از مواهب الهی از استان‌های مهم در عرصه تولید کشاورزی محسوب می‌شود و باید در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نام گرفته است شاهد رشد تولید محصولات مهم و راهبردی کشاورزی در کشور باشیم.

مدیرکل دیوان محاسبات خواستار توجه و اهمیت بخشیدن به حوزه تحقیقات شد و تصریح کرد: دورنمای توسعه با توجه به زیرساخت‌های حوزه تحقیق و عملی شدن دستاوردهای پژوهشی و عینیت بخشی به آن محقق می‌شود و لذا مسئولان باید در این عرصه نگاه و توجه جدی و ویژه ای داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مازندران بر اساس آمار رتبه نخست تولید برنج کشور را داراست انتظار از مرکز تحقیقات برنج با برخورداری از پژوهشگران موفق ومجرب حفظ روند رو به رشد و ساری شدن دستاوردها در عرصه عمل و اجرا است.

کد خبر 6088645

دیگر خبرها

  • ۲۷ رقم برنج در کشور معرفی شده است
  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • فعالیت ۲۱ بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه ۲۴ هزار هکتاری
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • خزانه گیری برنج در کلات آغاز شد
  • پیش‌بینی ۸۰ درصدی نشاء مکانیزه در بهشهر
  • نخستین نشاء مکانیزه برنج در بهشهر
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران