Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@10:21:13 GMT

مشهد| بررسی برگی از مبارزات مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۴۱۳۱۷

مشهد| بررسی برگی از مبارزات مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی

به روایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، آیت‌الله عباس واعظ طبسی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از مبارزان و انقلابی‌های مشهد بود که به مبارزه با رژیم پهلوی می‌پرداخت. ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱ استانها خراسان رضوی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، آیت الله عباس واعظ طبسی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از مبارزان و انقلابی‌های مشهد بود که به مبارزه با رژیم پهلوی می‌پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به سبب سخنرانی‌ها و افشاگری جنایات رژیم پهلوی مدتی در زندان بود و مدتی هم ممنوع‌المنبر این مجاهد و مبارز انقلابی با پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت‌های خطیری برعهده گرفت.

وی سمت عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیریت حوزه علمیه مشهد را برعهده داشت. وی همچنین تولیت آستان قدس را بر عهده داشت در دوران وی، تشکیلات آستان قدس رضوی توسعه زیادی پیدا کرد. وی مدتی عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) بود. وی بعد از عمری مجاهدت سرانجام در 14 اسفند 1394درگذشت.

شیخ عباس واعظ طبسی

شیخ عباس واعظ طبسی یکی از سه روحانی مبارز مشهد بود که در طول دوران مبارزه، شش بار دستگیر و زندانی ‌شد.

 وی بخشی از فعالیت‌های خود را این‌طور روایت می‌کند: «در مشهد، سه نفر بودیم که در حقیقت یک فرد را تشکیل می‌دادیم. در اوایل، نشست‌ها و جلسه‌هایمان از هم جدا بود، اما بعداً تصمیم گرفتیم که یک مرکزیتی داشته باشیم و دوستان مشترک هم به آنجا مراجعه کنند. ما برخوردهایمان به‌نحوی بود که هر یک از برادران قبل از آن که برای حیثیت انسانی و اسلامی خود ارزش قائل شود، برای دیگری ارزش و احترام قائل می‌شدیم. امکان نداشت ما سه نفر نسبت به هم کوچک‌ترین کدورتی در دل راه بدهیم و بهترین تعبیر همین است که بگویم ما سه نفر یکی بودیم. لذا می‌توانستیم محور حرکت برای طلبه‌ها و حوزه و غیره باشیم. یک راه برویم و یک هدف را دنبال کنیم و دنباله‌‌روی امام باشیم و از رهبری امام، به‌عنوان رهبر و مرجع بزرگ آشنا با فقه و ارزش‌های اسلامی و واقف بر بینش‌های صحیح اسلامی بتوانیم استفاده کنیم.»

نقش آیت‌الله واعظ طبسی در تثبیت مرجعیت امام خمینی

بعد از فوت آیت‌الله بروجردی مرجع بزرگ شیعیان مسئله مرجع تقلید در مشهد مطرح بود و شاه که تلاش می‌کرد مرجعیت را به خارج از مرز ایران نجف ببرد. اما این شاگردان امام خمینی(ره) بودند که نگذاشتند که محمد رضا پهلوی به هدفش برسد. در این میان نقش آیت‌الله واعظ طبسی در مشهد غیر قابل انکار است. به طوری که ساواک در گزارشی که به مرکز ارسال می‌کند در این باره می‌نویسد:از افرادی که در مجامع خصوصی بر مرجعیت امام خمینی در مشهد تأکید دارد، آقای عباس واعظ طبسی بود. در اجتماع کم‌شماری که روز بیست و دوم خرداد شکل گرفت، طبسی خود را مقلد خمینی معرفی کرد و گفت:

«هر کس از من سؤال می‌کند، می‌گویم باید از آقای خمینی تقلید کند و از کتاب تحریر‌الوسیله‌ آقای خمینی بهره ببرید که واقعاً عالی است و خوب نوشته شده. در زمان حیات آیت‌الله حکیم که به دزفول رفته بودم حتی دو نفر مقلد آقای حکیم نداشت و همه مقلد آقای خمینی بودند.»

دستگیری و تبعید روحانیون مبارز

ساواک خراسان در بیست‌وچهارم خرداد به شهربانی استان دستور داد سید‌علی خامنه‌ای، عباس واعظ طبسی، محمدرضا محامی و سید‌مهدی طباطبایی را دستگیر کند. البته با این توضیح که:

«اشخاص مشروحه زیر به نفع خمینی تبلیغ می‌‌کنند خواهشمند است دستور فرمایند در این مورد تحقیق و در صورت صحت، نامبردگان را دستگیر و به ساواک تحویل دهند».

واکنش آیت‌الله واعظ طبسی به دستگیری روحانیون مدرسه فیضیه 

طلبه‌های حوزه علمیه‌ قم برای بزرگداشت سالگرد 15 خرداد در چنین روزی در مدرسه‌ فیضیه اجتماع کردند و شعارهایی در حمایت از امام خمینی(ره) و نهضت اسلامی سر دادند. این مسئله با عکس‌العمل نیروهای انتظامی روبه‌رو شد. تظاهرات و مقاومت طلاب در مدرسه‌ فیضیه تا روز هفدهم خرداد 1354 ادامه یافت تا اینکه با دستگیری 272 تن و تعطیلی مدرسه فیضیه به موضوع پایان داده شد.

در مشهد روحانیانی چون آقایان میرزا جواد آقا تهرانی، میرزا علی آقا فلسفی و حسنعلی مروارید درس‌های خود را تعطیل کرده، روز 26 خرداد حدود 200 تن از طلاب مدارس گوناگون مشهد که در راس آنها واعظ طبسی قرار داشت و برای آن‌ها سخنرانی کرد در مدرسه میرزا جعفر گرد هم آمده، شعارهایی در حمایت از امام خمینی(ره) سر دادند. در این بین 10 تن از طلبه‌ها هم دستگیر شدند. آقای واعظ طبسی به‌عنوان «فعالیت مضره و تحریک طلاب حوزه‌ مشهد به اعتصاب» دستگیر و به یک‌سال زندان محکوم شد.

بعد از اینکه از زندان آزاد شد تصور بر این بود که بخاطر شکنجه‌ها در زندان تا مدتی دست از مبارزه بکشد اما روح مبارزه و انقلابی حتی دمی اجازه سکوت به آیت‌الله واعظ طبسی نمی‌داد و بلافاصله در یک سخنرانی رژیم پهلوی را به باد انتقاد گرفت و با انتقاد از رفتار رژیم در قبال کوتاه آمدن در مقابل آمریکا افزود: «آمریکایی‌ها و اجانب، ما را منحرف کرده و زنان و دختران ما را به سوی نیستی می‌کشانند. ما اگر ببینیم خائنین مملکت یا آشوبگران در جایی پیشرفت کرده و قصد اختلال دارند، باید کور شویم و از مملکت دفاع کنیم.

انتهای پیام/ح

R41347/P1357/S6,1188/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۴۱۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«به یادِ ماموستا فخری»

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، سید علاءالدین حیدری؛ فعال مدنی اهل سنت در یادداشتی که به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری که در اختیار خبرگزاری تقریب گذاشته، آورده است:
 
قافله خوبان هر از چند گاهی با یکی از یاران و همسفران خوب خود وداع کرده و جامعه از برکت وجود آن یارِ خوب محروم می گردد.
 
سلسله خوبان یکی یکی به سرمنشأ خوبیها می پیوندند.
 
جامعه اورامانات خوبی و نیکویی سرشتش را مدیون این خوبهای روزگار است.
 
به تحقیق یکی از خوبها و نیکوسرشتان این دیار جناب حاج ماموستا ملا احمد فخری بود، مردی از جنس نیکی ها و حلقه ای از حلقه های  زیبای دیار اورامانات که نیک نامی در وجودشان ریشه داشت.
 
مرحوم ماموستا فخری را سالهاست می شناسم، فقیهی اندیشمند، عالمی عارف، شخصیتی خاکی و مردمی که هیچگاه تسلیم هوای نفس و مبهوت هیچ زرق و برق دنیایی نشد.
 
امام جمعه شهر بزرگی مانند جوانرود بود ولی وقتی خدمتش می رسیدی انگار در یک روستای کوچک مسئولیت دارد.
 
همراه همیشگی و یار دیرین نظام و انقلاب اسلامی بود ولی ذره ای از این نزدیکی ها سوءاستفاده نکرد.
 
قدرت طلب و به دنبال هیچ فرصت طلبی نبود.
 
سالها در مسئولیت های مختلف توفیق همراهی خیلی از مسئولین کشوری و استانی را در سفرهای به اورامانات و ملاقات با شخصیتهای مختلف از جمله جناب حاج ماموستا ملا احمد فخری را داشتم و همیشه شاهد این مسئله بودم که این شخصیت بزرگوار دو دغدغه بیشتر نداشت، اول حل مشکلات مردم و دوم مدرسه علوم دینی جوانرود و نگرانی بابت تربیت دینی جوانان...
 
ایشان مدام پیگیر مشکلات جوانرود و جوانان این شهرستان بود.
 
افتادگی و منشِ والای آن مرحوم همه را شرمنده خود می کرد.
 
هر گاه نیاز به حضور ایشان بود بدون ذره ای درنگ اعلام آمادگی می نمود و احساس می کرد که هر جا بشود برای مردم کاری کرد باید حاضر شد.
 
شخصیت خاکی ماموستا فخری و خوی عرفانی آن مرحوم، مثال زدنی بود.
 
مردی از خانواده ای اصیل و نیکنام که نیکنامی و نیکی سرشت آنها زبانزد خاص و عام است.
 
هرگاه خدمتش می رسیدم آنقدر آرام و نیک نفس بود که احساس می کردم باید بیشتر بنشینم و کسب فیض کنم.
 
نه درخواستی شخصی داشت و نه بدنبال منافع شخصی می رفت.
 
شخصیتی انقلابی که همیشه پای ثابت مجالس وحدت افزا بود. رهرو حقیقی وحدت اسلامی و پیرو راه برادری امت اسلامی که تا واپسین لحظات عمر پر برکت شان از این مسیر پای پس نکشید.
 
استاد بی ریای فقه شافعی و باورمند حقیقی این مسیر بود.
 
قافله خوبان ما قطعا جای خالی ایشان را حس خواهد کرد.
 
وجود چنین بزرگمردانی برای هر جامعه ای اعتبار و مایه بزرگیست.
 
امیدوارم نمونه چنین شخصیتهای برجسته ای در میان جامعه فراوان و فراوان تر گردند.
 
از درگاه خداوند متعال برای روح بلند مرحوم ماموستا فخری علو درجات را مسئلت می نمایم.
 
"انا لله و انا الیه راجعون"
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیام آیت الله مظاهری به هجدهمین دوره همایش حکمت مطهر
  • مطهری امام
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه درپی درگذشت همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی
  • «به یادِ ماموستا فخری»
  • خبر‌هایی از بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در دامغان
  • عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد
  • تشییع همسر آیت‌الله مصطفی خمینی در قم
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • تصاویری متفاوت از سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش