Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی از کاهش حریق مرتع در سال جاری خبر داد و گفت: در سال جاری هزار و 400 هکتار از اراضی استان استعدادیابی و به بخش کشاورزی و صنعت واگذار شد.

به گزارش ایسنا، یوسف یوسفی در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته منابع طبیعی و درختکاری عنوان کرد: اداره کل منابع طبیعی استان در زمینه اعتبارات در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد 2 برابری داشته و امسال 18 میلیارد تومان اعتبارات ملی و هشت میلیارد تومان اعتبارات استانی لحاظ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تاکنون 32.5 درصد معادل 5 میلیارد و 900 میلیون تومان اعتبارات ملی و 64 درصد اعتبارات استانی تخصیص یافته است که در امر تخصیص نیز نسبت به سال گذشته رشد بالایی را شاهد هستیم، گفت: 72.5 درصد از سطح استان مرکزی زیر پوشش عملیات های منابع طبیعی است که در مقایسه با این سطح تنها 2 درصد اعتبارات داده می شود و این رقم برای کنترل و حفاظت جوابگو نیست.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی به وضعیت آتش سوزی مراتع اشاره کرد و گفت: سال گذشته هزار و 709 هکتار از اراضی طبیعی استان مرکزی در قالب 104 فقره دچار حریق شد که امسال بواسطه اقدامات فرهنگی و ترویجی این رقم به 45 فقره و 342 هکتار کاهش یافته است.

وی بیشترین حجم آتش سوزی مراتع را با 135.6 هکتار مربوط به اراک دانست.

یوسفی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای اقتصاد مقاومتی بیان کرد: در سال جاری به مانند سنوات گذشته هشت گونه درخت سازگار با شرایط اعم از ارغوان، افرا، زبان گنجشک، سنجد، سرو خمره ای، صنوبر نیلک و کاتالپا به تعداد 600 هزار اصله تولید شده است که از این تعداد 280 هزار اصله صنوبر در راستای زراعت چوب در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و باقی جهت کاشت در فضای سبز، جنگلکاری و ... توزیع می شود که این توزیع نسبت به سال گذشته 2 برابر شده است.

وی با اشاره به بهره برداری از گیاهان دارویی کتیرا و باریجه در سطحی به وسعت 5 هزار و 250 هکتار در استان مرکزی بیان کرد: از این سطح امسال 17 هزار و 293 کیلوگرم برداشت محصول صورت گرفته و برای 3 هزار نفر روز اشتغال ایجاد شده است که نسبت به 917 کیلوگرم در 820 هکتار سال گذشته 20 برابر رشد داشته است.

یوسفی تصریح کرد: در سال جاری هزار و 400 هکتار از اراضی استان استعدادیابی و به بخش کشاورزی و صنعت واگذار شد که 400 هکتار آن در قالب 15 قرارداد به منظور تولید انرژی های پاک و 800 هکتار در آشتیان جهت نیروگاه بادی واگذار شده است.

وی افزود: همچنین در بحث معادن 229 فقره استعلام انجام و 7 هزار و 363 هکتار جهت اکتشاف و بهره‌برداری اعلام موافقت شد.

یوسفی با اشاره به پرونده های اختلافی بین منابع طبیعی و مردم گفت: از سال 92 تا 96 چیزی در حدود 2 هزار و 820 رای صادر شده است.

وی با اشاره به تدوین سند ارتقای فرهنگ منابع طبیعی برای اولین در استان مرکزی و برنامه های مصوب در راستای این سند بیان کرد: به منظور ارتقای فرهنگی، آموزشی، اجرایی و علمی از سطح روستا تا جوامع شهری برنامه هایی در نظر گرفته شده که شامل دوره های آموزشی تخصصی غیر حضوری برای 4200 نفر و دوره اطفا و پیشگیری از حریق است که منتهی به کاهش 80 درصدی آتش سوزی شده است، 220 مورد دوره آموزشی حضوری برای ادارات و برگزاری دو همایش علمی و فرهنگی و ... از دیگر اقدامات انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی اضافه کرد: در راستای این سند در حال حاضر 220 هزار نفر همیار طبیعت جذب شده است که 3500 نفر محافظان افتخاری، 2500 نفر مروجین افتخاری و 16 هزار نفر دانش آموزان هستند.

وی با اشاره به انجام چهار طرح تحقیقاتی در راستای سند گفت: تحقیقات با محوریت بررسی میزان اثرگذاری پروژه های منابع طبیعی، اثربخشی طرح ها در معیشت مردم، چگونگی کشت و تکثیر گیاه هالکنوم در کویر میقان و آتش سوزی و اثرات منفی آن در حال انجام است.

یوسفی با اشاره به طرح های آبخیزداری که طی سال جاری رشد 2 برابری اعتبارات داشته است، گفت: اعم پروژه ها شامل گابیون بندی، خشکه چینی، بندهای سنگی و ملاتی است که شاخص ترین طرح استان در این حوزه دره گردو است که کف دره فرسایش شدید دارد و مهندسی ترین کار تثبیت بستر دره برای حفظ درختان انجام شده و این عمل باعث شده است که قنات این منطقه تا مهرماه دارای آب باشد و نشان از تغذیه مناسب در بالادست دارد.

وی درخصوص طرحهای بیابانزدایی اظهار کرد: یکی از کانون های بحرانی فرسایش بادی استان کویر میقان است که در سفر دولت به استان 12 میلیارد تومان جهت کنترل آن مصوب شد و تاکنون 3 میلیارد تومان تخصیص یافته است که یک میلیارد تومان آن صرف احداث بادشکن غیرزنده شد و تخصیص جدید نیز اخیرا ابلاغ شده است. همچنین پرورش آتریپلکس و جوانسازی آن در هزار هکتار در حال انجام است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۴۲۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان از آزادسازی حدود ۱۵ هزار متر مربع از اراضی ملی جنگلی در دهنه توسکستان گرگان خبر داد و گفت: سه بنا و اعیانی غیر مجاز در این منطقه قلع و قمع شدند.

حمید سلامتی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو اظهار کرد: در منطقه جنگلی توسکستان و حومه آن شاهد قطعه بندی اراضی کشاورزی ، تصرف منابع ملی و ساخت و ساز های غیر قانونی ‌در آن بودیم که با دستور دادستان مرکز استان گلستان کلیه ساخت و سازها غیرقانونی تخریب و اراضی مورد نظر به چرخه کشاورزی و طبیعت بازگشتند.

وی افزود: با توجه به قطعیت دادنامه صادره از شعبه دوم حقوقی گرگان نسبت به یک قطعه زمین واقع در اراضی ملی توسکستان به مساحت حدود ۱۴ هزار متر مربع، عملیات خلع ید و قلع و قمع کامل اعیانی با وسیله لودر و بیل میکانیکی اجرایی شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان همچنین گفت: در راستای تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت ۲ قطعه زمین از عرصه های منابع ملی واقع در توسکستان معروف به باغ سرهنگ به مساحت تقریبی ۱۰۰۰ متر مربع که در ان اعیانی (خانه بنا شده ) بنا شده بود؛ توسط بیل مکانيکي تخریب گردید.

سلامتی ادامه داد: سال های گذشته برخی آرای قلع و قمع صادر شده بود اما به علت برخی نگرانی ها امکان اجرای آن را وجود نداشت که در چند ماه اخیر با حمایت قاطع دادگستری اداره‌کل منابع طبیعی استان جسارت بیشتری برای اجرای این آرا و برخورد با متخلفان پیدا کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از تمام دستگاه‌های اجرایی و مردم استان خواست در صورت مشاهده هرگونه تعرض به منابع ملی و طبیعی مراتب را با شماره تماس‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ اطلاع دهند.

زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های مستحدث و موات است.

دیگر خبرها

  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان