آمارها درمورد تعداد اجرای کنسرتها در سال ۹۶ چه میگوید؟
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۴۶۳۲۸
نگاهی اجمالی به برنامه کنسرتها در ماههای بهمن و اسفند جاری نشان میدهد حیطه موسیقی همچنان در سیطره موسیقی پاپ است و به نوعی بازار این نوعی موسیقی داغتر از سایر ژانرهاست.به گزارش بلاغ، هرسال در واپسین روزهای سال مانند سالهای گذشته دفتر موسیقی وزارت ارشاد به انتشار آماری مبنیبر تعداد دقیق اجراهای صحنهای، انتشار آلبوم، انتشار تک آهنگ، انتشار کتابهای صوتی و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیشتر بخوانید:
گروه موسیقی که هم در «شبکه جم» اجرا میکند هم جشنواره فجر +فیلمبا این حال، نگاهی اجمالی به برنامه کنسرتها در ماههای بهمن و اسفند جاری نشان میدهد حیطه موسیقی همچنان در سیطره موسیقی پاپ است و به نوعی بازار این نوعی موسیقی داغتر از سایر ژانرهاست. به طوری که براساس آمارهای ارائه شده از سایت ایران کنسرت تا پایان اسفند شاهد برگزاری کنسرت هنرمندانی چون ماکان بند، محمد علیزاده، دنگشو، فرزاد فرزین، سون، رضا یزدانی، هوروش بند، مجید خراطها، زانیا خسروی، امید حاجیلی، محسن یگانه، علی لهراسبی و علیرضا طلیسچی هستیم و در ازای آن، تعداد کنسرتهای موسیقی سنتی، تلفیقی و کلاسیک به مراتب کمتر از پاپ به چشم میخورد، چندان که در اسفند امسال در این زمینه گروههایی چون فستیوال موسیقی کلاسیک، ارکستر عصر جدید، ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر گروه وزیری، ارکستر گروه آواز ملل، ارکستر سمفونیک رسانه هنر، ارکستر خورشید زمین و یکی دو گروه دیگر به برگزاری کنسرت میپردازند. این آمار بهانهای قرار گرفته تا با دستاندرکاران برخی از شرکتهای موسیقی که هنوز دراین سالها بهرغم مشکلاتی که وجود دارد به فعالیت میپردازند درباره روند تولیدات موسیقی امسالشان، چه در حوزه آلبوم و چه برگزاری کنسرت به گفتوگو بنشینیم.
امسال فقط یک آلبوم تولید کردهایم
افشین معصومی مدیر موسسه فرهنگی هنری «نغمهحصار» درباره روند تولیدات این موسسه در سالهای اخیر بهویژه امسال توضیح میدهد: «امسال یک عنوان آلبوم بیشتر تولید نکردهایم که آن هم اثری باعنوان «عاشقانههای فریدون مشیری» به آهنگسازی فردین کریمخاوری و خوانندگی صادق درجاتی بوده است.»
موسیقی معاصر دارد از ساختار فیزیکال فاصله میگیرد
از او دلیل کمکاری این موسسه در تولید آلبوم را جویا میشوم، معصومی با اشاره به اینکه موسیقی معاصر در شرایط کنونی در مرحله گذار قرار دارد و به نوعی از ساختار فیزیکال فاصله گرفته است، میگوید: «امروز دیگر به کمتر کسی برمیخوریم که طالب خرید سیدی باشد، چراکه هواداران موسیقی از هر طیف و ژانر، میتوانند با گسترش فناوری، آهنگهای مورد علاقه خود را در گوشیهای هوشمند، آیپدها و تبلتها داشته باشند. بنابراین خواه ناخواه متریال موسیقی دیجیتال شده است، البته این مساله امری اجتنابناپذیر است و فقط درباره کشور ما این اتفاق نیفتاده است.»
هنرمندان موسیقی پاپ اقتصاد موسیقی را تخریب کردهاند
معصومی اضافه میکند: «باید بپذیریم هزینههای تولید یک آلبوم امروز دیگر پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان نیست. شاید به جرات بتوان گفت در سالهای اخیر، همان تعداد هنرمندانی هم که به انتشار اثر در این قالب پرداختهاند بدون چشمداشت مادی کار کردهاند، چون میدانستند بهرغم سرمایهگذاری در این مسیر، عملا انتفاع مالی نصیبشان نمیشود. مشکل دیگری که در این سالها گریبان موسیقی معاصر را گرفته این است که با قوت گرفتن دانلودهای غیرقانونی، اغلب مردم فکر میکنند موسیقی باید به رایگان در اختیارشان قرار بگیرد و بیشتر هم موسیقی پاپ به این شرایط دامن زده است؛ چراکه امروز عدهای برای آنکه زودتر به شهرت برسند، اثری را تولید و در قالب تک آهنگ روی سایتها به شکل رایگان میگذارند و فقط برایشان مهم است که این آهنگ به اصطلاح گل کند و آنها را به محبوبیت برساند. در حالی که در کشورهای دیگر، هنوز آلبوم هنرمندانی چون «پینک فلوید» اگر بازنشر شود، خود آن هنرمند و تولیدکنندگان آن آلبوم سهمی در این بازنشرها دارند؛ چرا که در این کشورها، کپیرایت به رسمیت شناخته میشود.
امسال 20 کنسرت برگزار کردیم پارسال هفت کنسرت مدیر موسسه فرهنگی هنری «نغمه حصار» که بهنوعی کنسرتگذار برای هنرمندان موسیقی اصیل ایرانی نیز بوده است درباره این بخش از فعالیتهای موسسه توضیح میدهد: «ما حدود پنج سال است که پروژهای باعنوان «چند شب» را شروع کردهایم و از رهگذر این پروژه که در تالار رودکی هم برگزار میشود، امسال در پنجمین دوره این برنامه 20 کنسرت را با همیاری هنرمندان سهتارنواز، کمانچهنواز و... روی صحنه بردیم. درحالیکه سال گذشته، فقط هفت اجرای صحنهای داشتیم.»
بیشتر بخوانید:
پشت پرده تاسیس اولین هنرستان موسیقی توسط رضاخان وزارت ارشاد و دفتر موسیقی مخاطبان را بهحال خود رها کردهاندمدیر شرکت «نغمه حصار» اضافه میکند: «بیتردید نسلهای آینده درباره عملکرد ما نسبت به موسیقی معاصر قضاوت میکنند و ای کاش شرایطی از سوی دولت فراهم شود که با فرهنگسازی و برنامهریزی دقیقتر بتواند اقتصاد موسیقی را از ورطه ورشکستگی نجات بدهد. امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط تبدیل به وزارتی برای ممیزی آثار هنرمندان شده، دفتر موسیقی هم فقط فعالیت خود را به اعطای مجوز محدود کرده، در این بین شنوندگان جدی موسیقی به حال خود رها شدهاند و عملا فکری برای هدایت، آموزش و ارتقای سلیقه شنیداری آنها نمیشود.»
امسال 15 آلبوم تولید کردهایم
منصور جهانی مدیر روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری «ایران گام» هم درباره سیر فعالیتهای امسال این موسسه میگوید: «امسال 15 اثر در قالب آلبوم تولید شده؛ البته سال گذشته نیز همین تعداد آلبوم منتشر کرده بودیم. اغلب این آلبومها امسال در ژانرهای مختلفی چون موسیقی سنتی، تلفیقی، دونوازی سنتی، دونوازی کلاسیک، موسیقی کلاسیک و موسیقی ارکسترال بوده است.» جهانی اشاره میکند که شرکت «ایران گام» توانسته در این سالها با وجود تمام افتوخیزهایی که عرصه موسیقی پشت سرگذاشته، همچنان به فعالیت خود ادامه بدهد و بهعنوان موسسهای که دل در گرو ارتقا و صیانت از موسیقی معاصر دارد به تولید آثار کیفی بپردازد.
134 سانس کنسرت در طول امسال برای محمد علیزادهبه گفته جهانی، یکی از خوانندگان موسیقی پاپ که طی سالهای اخیر با شرکت «ایران گام» همکاری خوبی داشته محمد علیزاده است و تا پایان امسال، 134 سانس کنسرت برگزار کرده است. امسال بیشتر آثار هنرمندان پاپ را منتشر کردهایم. علیرضا تجویدی یکی از مدیران موسسه «آوای شباهنگ» هم از دیگر هنرمندانی است که درباره فعالیتهای امسال این موسسه توضیح میدهد: «امسال سه آلبوم تولید کردهایم که هر سه در زمره موسیقی پاپ بودهاند. در این میان، یک آلبوم از نوید نقرهزاده در این ژانر به شکل بیکلام منتشر شده و دو آلبوم دیگر با صدای خوانندگان جوانی چون مسعود محمدنبی و بهزاد الماسی منتشر شدهاند.»
انتشار 48 تکآهنگ در دو حوزه سنتی و پاپ
تجویدی عنوان کرد که این موسسه بیش از آنکه فعالیت خود را بر اجراهای صحنهای و برنامه گذاشتن کنسرت برای هنرمندان به صرف کند، به تولید آلبوم و تک آهنگ در این سالها پرداخته است. به گفته مدیر موسسه «آوای شباهنگ»، این موسسه امسال 48 تک آهنگ از هنرمندان مختلف در دو حوزه موسیقی پاپ و سنتی منتشر کرده است. تجویدی میگوید: «در حوزه موسیقی سنتی دو تکآهنگ از ایرج خواجهامیری، یک تک آهنگ از سعید شریعتی و در حوزه موسیقی پاپ تک آهنگهایی از هنرمندانی نظیر حامد بهمنی، پویا کلاهی، مسعود محمدنبی و فریبرز آهنگری منتشر کردهایم. البته صرفنظر از آلبوم بیکلامی که پیشتر اشاره کردم، امسال آلبوم بیکلام دیگری در حوزه موسیقی سنتی از محمدرضا طیار منتشر کردهایم.»
شرایط تولید آلبوم افتوخیز پیدا کرده است
مدیر شرکت «آوای شباهنگ» درباره مقایسه وضعیت فعلی تولیدات در حوزه موسیقی میگوید: «به نظر میرسد سال گذشته دستکم برای ما بهلحاظ رونق کاری بهتر بوده است، چرا که بیش از 20 آلبوم منتشر کردهایم، ولی درباره تکآهنگ باید بگویم امسال توانستهایم به تولید بیشتری دراین زمینه بپردازیم. در مجموع شرایط تولید و اساسا اقتصاد موسیقی معاصر مطلوب و راضیکننده نیست و هنرمندان تلاش میکنند به هر شکلی که شده در گرداندن چرخه معلول اقتصاد هنر نقش داشته باشند. اگرچه در این سالها، تولیدات موسیقی به نسبت وسعتی که در گذشته داشته، کاهش یافته و امروز ترجیح اغلب هنرمندان و دستاندرکاران این وادی این است که برای کاهش هزینههای سرسامآور ناشی از تولید یک آلبوم به سمت تک آهنگ بروند.»
1000 اجرای صحنهای در تهران و شهرستانها داشتهایم
موسسه «ققنوس» هم از دیگر شرکتهای تولید آثار موسیقایی دراین سالها به شمارمیرود. محمدحسین جواهری یکی از دستاندرکاران این موسسه از اجراهای صحنهای که به همت این موسسه در طول سال 96 برگزار شده یاد میکند و تعداد این اجراها را؛ چه در پایتخت و چه دیگر استانهای کشور، هزار اجرا عنوان میکند. او از هنرمندانی چون بابک جهانبخش، فرزاد فرزین و... بهعنوان خوانندگان موسیقی پاپ یاد میکند که موسسه «ققنوس» در این سالها با این هنرمندان برای برگزاری کنسرت همکاری کرده است. از جواهری درباره روند تولید آلبوم در موسسه «ققنوس» سوال میکنم. او دراینباره هم توضیح میدهد: «در سال 96، دو آلبوم منتشر کردهایم که یکی از این آلبومها متعلق به گروه موسیقی «چارتار»بوده است، ولی بهطور کلی امسال در زمینه تک آهنگ فعالیتی نداشتهایم.»
امیرعباس ستایشگر یکی از مدیران موسسه «پرده هنر موسیقی» هم از جمله کسانی است که درباره فعالیتهای این موسسه میگوید: «امسال 6 آلبوم تولید کردهایم که دراین بین، یک اثر با محور موسیقی فیلم بوده است. اگرچه فعالیت موسسه ما در این سالها بهطور مشخص بر موسیقی ردیفدستگاهی بوده، بنابراین تلاش کردهایم با پایبندی به این قالب به ارائه اثر بپردازیم.» به گفته ستایشگر، «حالا چرا» با آهنگسازی مجید درخشانی و خوانندگی ناصر مسعودی، «با فراغت چند سازم» به آهنگسازی سپیده مشکی و خوانندگی مجتبی عسگری، «سرو بالا» با آهنگسازی محمد عشقی و خوانندگی حسین علیشاپور از جمله آلبومهایی است که در طول امسال از سوی موسسه «پرده هنر موسیقی» منتشر و وارد بازار شده است. درکنار این آثار، همچنین موسسه «پرده هنر موسیقی» به انتشار موسیقی فیلم «ابد و یک روز» به آهنگسازی امید رئیسدانا پرداخته است. «این هم حکایتی است» نام دیگر آلبوم این موسسه است که طی ماههای اخیر به آهنگسازی کاوه صالحی و خوانندگی پوریا اخواص منتشر شده است. ستایشگر توضیح میدهد: «علاوه برای آثار، آلبوم دیگری باعنوان « در جان سرگردان من» از موسسه «پرده هنر موسیقی» منتشر شده که آهنگسازی آن بهعهده خود من بوده و مجتبی فضیلتخواه خواننده آن بوده است.»
آنچه مسلم است این که خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی نتوانستهاند در مقایسه با هنرمندان پاپ رقابت منصفانهای با آنها داشته باشند. کما اینکه با نگاهی اجمالی به کارنامه هنرمندانی چون علیرضا قربانی، محمد معتمدی، پرواز همای و ... کنسرتهای هر یک از این هنرمندان در طول امسال به تعداد انگشتان دست بوده است و مافیای موجود در موسیقی که مشتمل بر موسسات و در مواقعی دستاندازیهای اداره ارشاد استانها باعث شده بسیاری از کنسرتهای این سبک موسیقی تعطیل شوند. کماینکه کارشناسان معتقدند ادامه روند تجاریسازی صرف در موسیقی میتواند تبعات ناخوشایندی نظیر افت سطح سلیقه شنیداری مردم در پی داشته باشد.
کد مطلب: 353635 مرجع : فرهیختگانمیزان صادرات مرکبات رقمی نیست که بیان شود!/ابلاغ دیرهنگام مشوقهای صادراتی و نارضایتی باغداران
جشن نیکوکاری، روزی که قلکهای مهربانی میشکند تا دلی نشکند
ظرفیتهای بالقوه گردشگری مازندران که هیچوقت بالفعل نشد
جشن نیکوکاری، روزی که قلکهای مهربانی میشکند تا دلی نشکند
جواد جون کجایی!؟ دقیقاً کجایی!؟
اطاعت از رهبری مهمترین دغدغه شهید طاهر بود/ میدانستم آقا رضا شهید میشود
آمارها درمورد تعداد اجرای کنسرتها در سال ۹۶ چه میگوید؟ مجریان سال تحویل تلویزیون مشخص شدند درخت را با قلب میکارند نه با دست ! بررسی مدعای منتقدان «قانون حجاب» لغو دوباره اکران مستند «زمستان یورت» کارگردان زن سینما در مورد مافیا افشاگری کرد اجرای برنامه تحویل سال با مجری ممنوع التصویر اسکار بهترین بازیگر زن را چه کسی به خانه میبرد؟ واکنش جالب دیجی سرشناس به حمید هیراد شقایق فراهانی جلوی دوربین «هست و نیست» «تام کروز» بدترین هنرپیشه سال ۲۰۱۷ «هانیه توسلی» با پارتی بازیگر شده است؟ توضیح فیلمنامه نویس فیلم «شنل» در پی حاشیهها چرا ایرانیها فیلم هندی دوست دارند؟ سریال «ستارخان» با هزینه شخصی تولید شد فروش سینمای ایران رکورد زد پخش زنده برنامه «من و شما» متوقف شد! هادی حجازیفر بازیگر سریال «ممنوعه» شد بازگشت دو چهره جنجالی به مراسم اسکار مجری برنامه تحویل سال شبکه یک معرفی شدآقای بازیگر از اولین تجربه مجری گری خود چه گفت؟
مهنازافشار ممنوعالتصویر شد!
بازیگر «جومونگ» و سه قلوهایش
«جهانآرا» به مرخصی میرود
بودجههایی که صرف آموزش علم سکولار میشود
سینمای ایران دست چه کسانی است؟
۲۵۰ دانشمند برتر دنیا به شیراز میآیند
زائران حج تمتع ۹۷ باید چه میزانی هزینه کنند؟
آیت الله جوادی آملی: تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست
واکنش جالب دیجی سرشناس به حمید هیراد
صفحه نخست شهرستانها سیاسی فرهنگ اقتصادی مذهبی اجتماعی ورزشی آرشیو تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است. توليد شده توسط نرم افزار جامع ”استوديو خبر“منبع: بلاغ مازندران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۴۶۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/