نظر مصباح یزدی نسبت به حجاب اختیاری و ورزشگاه رفتن خانم ها
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۵۲۹۰۸
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به جریان تغییر ارزشها در غرب، افزود: بنا به گفته یکی از مهاجرین دانشمند زمانی در کانادا، نپوشیدن کت توسط مردان، خلاف عفت عمومی تلقی میشد؛ اما امروز زنان در همان کشور با کمترین پوشش در مجامع عمومی حاضر میشوند و این امر هیچ منافاتی با عفت عمومی ندارد! مسئولان این کشورها به این مسأله افتخار میکنند و همین آزادی را برای ما هم تجویز میکنند؛ این امر تدریجاً از عقب رفتن روسریها شروع شده، و به رفتن خانمها به ورزشگاهها رسیده و به مرور ادامه خواهد یافت، تا آزادی غربی به صورت کامل در جامعه ما تحقق پیدا کند!
به گزارش صدای ایران رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام، با تأکید بر این که اگر کسی به اسلام و انقلاب علاقمند باشد، باید نسبت به آینده انقلاب دغدغه داشته باشد و در جهت برنامهریزی برای حفظ دستاوردها و افزودن بر آنها تلاش کند، گفت: اعضای بسیج دانشجویی با مسئولیتهایی که بر عهده گرفتهاند، نماد قشری هستند که مسئول آینده انقلاب است؛ لذا علاوه بر به کار گرفتن نیروی جوانی، باید از تجربههای گذشتگان نیز استفاده کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیتالله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به تأکیدات رهبری مبنی بر تشویق و ترغیب جوانان برای حضور در عرصههای گوناگون و به دست گرفتن کارها، اظهار داشت: این تأکیدات منافاتی با لزوم استفاده از تجربیات دیگران ندارد؛ چون استفاده نکردن از دستاوردهای گذشته و تجربه دیگران موجب هدررفتن نیرو و سرمایه است و هر چند مقداری وقتگیر باشد، اما قطعاً ارزشمند است. بر همین اساس، حتی از تجارب منفی هم باید استفاده شود، تا در مسیرهای اشتباه وارد نشوید.
استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به سؤالات حاضران در زمینه عدالت و برخی مسائل سیاسی، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص عقبماندگی در زمینه عدالت، این سخنان را از جمله تعبیرات زیبا و حکیمانه ایشان دانست، و خاطر نشان کرد: در قرن اخیر، انقلابهای زیادی در دنیا رخ داده است؛ اما آیا انقلاب ایران هم در ردیف انقلابهای دیگری است که در مقابل امپریالیسم و با گرایشات مارکسیستی صورت گرفت، یا با آنها تفاوت دارد؟
وی تأمین رفاه بیشتر را انگیزه اغلب تحولات تأثیرگذار در عرصه اجتماع دانست، وافزود: اغلب انقلابها به این دلیل رخ داده که اکثریت مردم که در فقر و محرومیت زندگی میکردند، در پی آن بودند که با انقلاب، حاکمیت را از دست اقلیت ستمگر گرفته و رفاه بیشتری را برای خود تأمین کنند.
آیتالله مصباح یزدی در ادامه گفت: اما این مسأله در انقلاب اسلامی ایران متفاوت است؛ چون از همان آغاز نهضت اسلامی توسط امام راحل(ره)، اصل، تکیه گاه و کلیدواژه این انقلاب «اسلام» بود و بیشترین واژهای که امام(ره) در کلماتش به کار برده، کلمه «اسلام» است. در کجای عالم انقلابی را سراغ دارید که با این هدف صورت گرفته باشد؟
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: البته این چنین نبود که همه مردم، تنها هدفشان اسلام باشد؛ اما حضرت امام(ره) مردم را به خوبی میشناخت و با استفاده درست از فرصتها، ضمن تعلیم صحیح مردم با سخنانش، نیروهای آنها را به کار گرفت و به حرکتشان جهت دینی، اخلاقی و معنوی داد، البته مارکسیستها و تودهایها هم با رژیم پهلوی مبارزه میکردند، اما کسی که توانست مردم را به صحنه بیاورد و به قیامشان جهت بدهد، امام(ره) بود که محور نهضتش را اسلام قرار داده بود.
وی رشد معنوی و روحی را ویژگی انقلاب دینی معرفی کرد، و اظهار داشت: تجلی عدالت اجتماعی در جامعه نیز از ثمرات چنین انقلابی است؛ بر خلاف جوامع دیگر که نهایت هدف مطلوبشان پیشرفت علم و تکنولوژی، گسترش بهداشت، رفاه عمومی و نظایر آن است.
آیتالله مصباح یزدی گفت: عدهای با القاء چنین تصوری که ثروتهای جزئی که در اختیار افراد عادی است، نمیتواند عامل پیشرفت باشد، این تفکر را مطرح کردند باید قدرت در اختیار افراد ممتاز و نخبه باشد و ثروتها در یکجا جمع شود، تا با تجمع ثروت، زمینه پیشرفتهای علمی و صنعتی فراهم شود و بقیه مردم از نتیجه پیشرفتها منتفع شوند؛ نتیجه این تفکر سرمایه داری است. با رواج این اندیشه در دنیا تفکر مارکسیستی که هفتاد سال مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته بود و به عبارتی به تنها امید محرومان تبدیل شده بود، شکست خورد و حتی شوروی و چین که قطب مارکسیسم بودند، پس از تقسیم شدن شوروی به کشورهای متعدد، تا حد زیادی از این تفکر فاصله گرفتهاند و حاکمان فعلی آنها در عمل، لیبرال هستند.
وی ادامه داد: تفاوت اصلی انقلاب اسلامی با سایر انقلابها این است که هر چند خواهان رفاه مردم و استفاده از همه نعمتها، و پیشرفت در علم و تکنولوژی است، اما به این اکتفا نمیکند و علاوه بر آن، در پی برقراری عدالت اجتماعی، بهرهمندی یکسان همگان از تمامی امکانات، و مبارزه با ویژه خواری است.
آیتالله مصباح یزدی با تأکید بر این که در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و نظایر آن باید عدالت برقرار شود، افزود: کسی که استعدادی دارد و به دنبال پیشرفت است، نباید در این زمینه محروم بماند؛ بلکه باید شرایط برای او فراهم باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: نباید سرمایههای ملی کشور فقط در اختیار گروه، جناح و طبقه خاصی قرار بگیرد، تا این افراد سودهای سرشاری به جیب بزنند و مردم دیگر که از آن سرمایهها بیبهرهاند، روز به روز فقیرتر شوند.
وی ادامه داد: امروز ما علیرغم همه پیشرفتهای علمی، سیاسی و اجتماعی، همچنان در زمینه عدالت اجتماعی عقب هستیم؛ چون اغلب افراد فقط به فکر منافع خودشان هستند و اگر سخنی هم در این زمینه گفته میشود، فقط برای دلخوش کردن و فریب دیگران است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که انسانها عادتاً به فکر تأمین نیازهای خودشان هستند، افزود: همه ما باید بکوشیم با رشد اخلاقی، روحیه ایثار و فداکاری را در خود ایجاد کنیم؛ اما متأسفانه تاکنون چنین رشدی را در جامعه به وجود نیاوردهایم؛ نه ابزار چنین کاری را در اختیار داشتیم، و نه دغدغهاش را داشتیم؛ لذا از عدالت اجتماعی محروم ماندهایم و هنوز این تفکر که هر کسی باید به فکر خودش باشد، حاکم است؛ بلکه با روی کار آمدن برخی افراد که بهره چندانی از تربیت دینی ندارند و فداکاریهای رزمندگان را ندیدهاند، شرایط سختتر هم شده است و این خود مانع بزرگی برای تحقق عدالت اجتماعی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رهبر معظم انقلاب با سخنانشان درخصوص عقبماندگی در زمینه عدالت اجتماعی به ما فهماندند که هر چند انقلاب ما اسلامی بود، اما کسانی در حد انقلابهای مادی دنیا که فقط به دنبال رشد علمی، صنعتی و سیاسی بودهاند، با آن رفتار کردهاند و هدف اصلی آن که جنبه معنوی داشت و در زندگی اجتماعی در قالب عدالت بروز میکند، هنوز محقق نشده است. باید علت این عقبماندگی را یافت و راه جبران خطاهای گذشته را پیدا کرد.
وی ادامه داد: ایشان با لحنی مؤدبانه اشاره فرمودند که برای اهداف اصلی انقلاب کاری انجام نگرفته است، و ما در این زمینه عقب ماندهایم. مفهوم عقبماندگی ما در زمینه عدالت اجتماعی این است که برخی از کسانی که در مصادر امور هستند، غیر عادل و رانتخوارند و فقط به فکر حزب و جناح خود هستند.
وی با اشاره به این که عدالت اجتماعی، صرفاً با برنامههای اقتصادی تحقق پیدا نمیکند، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران به دنبال این بود که پیشرفتهای علمی و مادی با عدالت اجتماعی همراه باشد و عدالت اجتماعی زمانی برقرار میشود که روح معنویت بر انسان حاکم شود و در افقی فراتر از سطح حیوانیت، انسانیت را پیش روی خود ببیند و ارزشهایی والاتر از شکم و دامن برای خود قائل شود.
این مفسر قرآن کریم با استناد به آیهای از قرآن خاطر نشان کرد: قرآن کریم انسانهایی که فقط به فکر منافع خود، و شکم وشهوت هستند، را به چارپایانی تشبیه میکند که رها شدهاند، تا بچرند؛ چنین کسانی حتی از چارپایان پستترند. دین آمده تا انسان را به مقامی فراتر از حیوانیت، بلکه فراتر از فرشتگان برساند.
وی با اشاره به این که تفکر مادی و منفعتطلبی شخصی مانع تحقق عدالت اجتماعی در جامعه است، افزود: البته پیشرفتهایی در زمینه مادی حاصل شده است و برخی دولتهای اسبق چنان بر واژه «پیشرفت» تأکید داشتند که گویا تنها آرمان و خواسته انقلاب پیشرفت بوده است! اما در کنار آن چه برنامهای برای انسانیت انسان در نظر گرفته شده است؟ در حالی که همین امر، وجه تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلابها بود. پیشرفت حقیقی، پیشرفت در انسانیت است که نمود آن در زندگی اجتماعی، تحقق عدالت در جامعه است.
آیتالله مصباح یزدی در ادامه با اشاره به این که در زمان ستمشاهی، مردم شأنی برای خود در اداره جامعه قائل نبودند، اظهار داشت: نه فقط در رژیم ستمشاهی پهلوی، بلکه در طول تاریخ کشور ما، همواره امور به دست سلطان و درباریان بوده، و اصلاً امیدی به روی کار آمدن حکومتی که مردم در آن نقش داشته باشند، به ذهن کسی خطور نمیکرد. تحولی که امام راحل(ره) در این زمینه ایجاد کرد، شایسته نامی جز معجزه نبود؛ ایشان یک امر ناشدنی را در کوتاهترین مدت با کمترین هزینه، شدنی کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با یادآوری برخی توطئههای شیاطین علیه انقلاب و نظام اسلامی، گفت: به عنوان نمونه، آزادی که یکی از شعارهای اساسی انقلاب بود، توسط عدهای به این معنا تفسیر شد که هر کس، هرکاری خواست انجام دهد و کسی حق ندارد مانع آنها شود؛ آیا لازمه این تفسیر چیزی جز سوق دادن انسان به سوی حیوانیت است؟! بر اساس این تعریف از آزادی، زندگی ارزشمند انسانی و تعیین ضوابطی برای رسیدن به انسانیت، بیمعناست. اخیراً هم برخی گفتند هر استادی باید آزاد باشد که سر کلاس، هر چه خواست بگوید!
وی با بیان این که تنها قیدی که از سوی آزادیپرستان برای آزادی ذکر شده، عدم مزاحمت با آزادی دیگران است، اظهار داشت: این، همان برداشت از آزادی است که در کشورهای باصطلاح پیشرفته وجود دارد و مسئولان این کشورها افتخار میکنند که زمینهای را فراهم کردهاند که هر کسی، هر کاری خواست انجام دهد!
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به جریان تغییر ارزشها در غرب، افزود: بنا به گفته یکی از مهاجرین دانشمند زمانی در کانادا، نپوشیدن کت توسط مردان، خلاف عفت عمومی تلقی میشد؛ اما امروز زنان در همان کشور با کمترین پوشش در مجامع عمومی حاضر میشوند و این امر هیچ منافاتی با عفت عمومی ندارد! مسئولان این کشورها به این مسأله افتخار میکنند و همین آزادی را برای ما هم تجویز میکنند؛ این امر تدریجاً از عقب رفتن روسریها شروع شده، و به رفتن خانمها به ورزشگاهها رسیده و به مرور ادامه خواهد یافت، تا آزادی غربی به صورت کامل در جامعه ما تحقق پیدا کند!
استاد اخلاق حوزه علمیه قم اظهار داشت: طبیعتاً در فضائی که آزادی با چنین معنایی بالاترین ارزشها تلقی شود، جایی برای احکام اسلام، باقی نمی ماند. روح این سخن ابتدا از سوی منافقین مطرح شد که گفتند اسلام تاریخمند است و احکام آن، اختصاص به زمان خاصی داشته است! امروز اگر از ربا انتقاد کنید، با تمسخر به شما میگویند مگر فعالیت اقتصادی بدون نظام ربوی ممکن است؟ رباخواری در گذشته اعلان جنگ با خدا بوده، امروز این کار عین جهاد فی سبیلالله است! از سوی این افراد اصل رباخواری پذیرفته شده، فقط بحث بر سر این است که سود، 30 درصد باشد، یا 28 درصد!
وی افزود: این امر نشانه آن است که ما در زمینه فرهنگ کوتاهی کردهایم و نتوانستیم از فرصت انقلاب به خوبی استفاده کرده و پایههای اعتقادی مردم را مستحکم کنیم. این که کسانی بتوانند به این راحتی مغالطه کنند و قانون جنگل را به جای معنای واقعی آزادی به مردم قالب کنند، نشان میدهد، در زمینه مسایل فرهنگی کار جدی نشده است. در حالی که کسانی که برای اهداف انقلاب جانفشانی کردند اصلاً چنین معنایی از آزادی به ذهنشان نمیرسید. با این مغالطات و سوء استفاده از چنین مفاهیمی در آینده باید فاتحه اسلام را خواند.
آیتالله مصباح یزدی در پایان گفت: اگر اسلام و احکام اسلامی را باور داریم، باید ابتدا خودمان اسلام را درست بشناسیم و پس از آن سعی کنیم فکر صحیحی که به آن یقین داریم، را به دیگران هم بیاموزیم و در راه پیاده شدن آن با تمام توان بکوشیم.
گفتنی است دیدار جمعی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام با مصباح یزدی، روز دهم اسفندماه جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
منبع: صدای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۵۲۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، درخصوص مقیاس عدالت باید خاطرنشان ساخت که تصمیمگیری درخصوص عادلانهبودن یک وضعیت یا فرایند، نیازمند پیشبینی نتایج احتمالی هر سناریو و انتخاب سناریوی عادلانه دارد.
رضا صفری شالی (دانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره میکند که در تعریف و سنجش عدالت اجتماعی در کشور رویکرد واحدی وجود ندارد؛ لذا گاهاً برداشت ناقص و نامفهوم از عدالت وجود دارد و عدالت در معنای برابری، شایستگی، نیاز، انصاف، حد وسط و میانه و... تقلیل داده میشود؛ هرچند هر یک از مفاهیم مذکور بخشی از سازه عدالت هستند ولی کل عدالت و یا در قامت آن نیستند. صفری شالی در بخش دوم مقاله مذکور به این موضوع اشاره میکند که بیشتر مواقع تصور مردم از عدالت و بیعدالتی سیاستهای محیطزیستی شامل وزن هزینهها و منافع افراد در یک مکان و زمان مشخص میشود.
* ابعاد مطالعات در بحث عدالت
به زعم این پژوهشگر بهطور کلی مسائل محیطزیستی ماهیت سیستمی داشته و نیازمند تفکر همهجانبه است همان طورکه بریکمن (Brickman) و همکاران در تمایز بین عدالت خُرد و کلان بیان کردهاند براساس بررسیهای فردی عدالت بهجای تمرکز بر تخصیص و فرایند عادلانۀ آن به سمت عدالت خُردسوق داده میشود.
در ادامه بیان میکند که پاتریک (Patrick) چارچوبی مفهومی به نام چرخهها و مارپیچهای عدالت را توسعه داد که با استفاده از رابطۀ بین عدالت و بیعدالتی درتصمیمگیریهای مربوط به تخصیص منابع و با استفاده از درک مفاهیم مقیاس و سطوح مورد استفاده قرار میگیرد.
در بُعد زمانی عدالت هر اقدامی در وضعیت کنونی، عواقبی را برای آیندگان در پی خواهد داشتاین استاد دانشگاه مینویسد بُعد دیگری که در مطالعات عدالت از اهمیت بسیاری برخوردار است، بُعد زمانی عدالت است وهر اقدامی در وضعیت کنونی، عواقبی را برای آیندگان در پی خواهد داشت؛ بنابراین، عدالت در اینجا به این موضوع میپردازد که آیا نیازهای بلندمدت در مقابل سودهای کوتاهمدت اولویت دارند یا خیر.
* عدالت بین نسلی
صفری شالی در این مقاله بر این باور است که ایده عدالت بیننسلی بیانگر این است که هر نسلی نسبت به نسلهای آتی و گذشته باید از موقعیت برابر برخوردار باشد بنابراین، عادلانه نیست که نسلهای آینده با عواقب ناشی از آلودگی آب و انتشار گازهای گلخانهای ناشی از فعالیتهای نسل کنونی مواجه شوند. با تکیه بر مفهوم عدالت بیننسلی، عدالت با پایداری همگرا میشود که در آن تأمین نیاز نسلهای آتی و توزیع عادلانە منابع از نظر جغرافیایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
* شکلهای مختلف عدالت
به زعم این نویسنده اشکال عدالت؛ عدالت توزیعی، رویهای و... از نظر حوزههای عدالت کلاسیک مایکل والز مفهومسازی شده است. اصولی که برای یک حوزه توزیع مطابقت دارند لزوماً با حوزههای دیگر تطابق نخواهد داشت؛ بنابراین اصول عدالت، خود به لحاظ فرم کثرتگرا هستند.
در این مقاله آمده است که امکانات اجتماعی را میتوان بر اساس سه اصل بین مردم تقسیم کرد: مبادلۀ آزاد آنگونه که در جهان سرمایهداری اتفاق میافتد آنگونه که سوسیالیستهای رادیکال میخواهند و آنگونه که برخی از اخالقیون میخواهند.
* تاثیر مقتضیات زمانی و مکانی در اصل عدالت در جامعه
به زعم این پژوهشگر نمیتوان یک اصل عدالت را در همه جای جامعه و همۀ دورانها انتخاب کرد. بهطور مثال، در حوزه سلامت و درمان اصل نیاز اولویت دارد درحالیکه در حوزه سیاست، اصل شایستگی مطرح است. یعنی شخصی که مریض شد ولی منابعی نداشت که خدمات درمانی دریافت کند، جامعه میگوید بیعدالتی نیست که براساس نیاز باید خدمات برای او ارائه شود.
او در ادامه مینویسد پس ایجاد یک جامعۀ عادلانه مستلزم آن است که علاوه بر درنظرگرفتن مقتضیات زمانی و مکانی، هر حوزه توزیع از استقلال نسبی برخوردار بوده و از اصول منحصربهفرد خود استفاده کرده و از دخیلکردن اصولی که در سایر حوزهها اعمال میشود، اجتناب کند.
صفری شالی در این مقاله توضیح میدهد که اصول توزیعی باید در چارچوب معانی و تصورات مشترک یک جامعۀ خاص ایجاد و توسعه یابد؛ بنابراین، انتخاب حوزه مطالعه و تحقیق از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای مشخص شدن ابعاد موضوع، در جدول زیر به بررسی اصول و مفاهیم عدالت از دیدگاه مکاتب و جریانهای مختلف پرداخته شده است.
اصول | مکاتب فکری/ فیلسوفان شاخص | جریان فکری غالب |
مساواتگرایی مطلق | کارل ماکس رونالد دورکین کای نیلسن | برابری در وضعیت طبیعی حقوق برابر اجتماعی تا رسیدن به جامعه مطلوب کمونیستی برابری در منابع و پذیرش عواقب انتخاب هرفرد برابری درآمد و سرمایه |
تفاوت/ استحقاق | جان راولز/ سوسیال دموکراسی/ لیبرالیسم چپ | نابرابری تا جایی موردقبول است که بتوان با آن، موقعیت مطلق افراد کمبهرهمند را ارتقا داد. |
برابری فرصت یا شانس | جان رالز نظریهپردازان مبتنب برشانس شامل کوهن و آمارتیاسن | بدون اینکه افراد از مزایا و خدمات اقتصادی برابری برخوردار باشند، میتوانند فرصتهای اقتصادی برابری داشته باشند. |
شایستگی | جان الک دیوید میلر وویچک سادورسکی | مردم با استفاده از تواناییها و استعدادهای خود با توجه به میزان مشارکت، تالش، هزینه و زحمت خود در فرایند کار، شایستە دریافت درآمد و پاداشی درخور آن خواهند بود. |
فایدهگرایان | فایدهگرایانی مانند جرمی بنتام و جاناستوارت میل (کالسیک) | برخورداری مردم از سطح رفاه اولیه برمبنای فایدهگرایی کلاسیک و مدرن کلاسیک: حداکثرکردن لذت مدرن: برآورده شدن ترجیحات کل بهصورت تجزیه وتحلیل هزینه و فایده |
آزادیخواهی | لیبرالیسم/رابرت نوزیک | هیچ الگوی توزیعی خاصی برای عدالت لازم نیست. هرکسی حق دراختیارداشتن تعلقات بهحق خود را دارد. |
اصول و مفاهیم عدالت از دیدگاه مکاتب و جریانهای مختلف
این نویسنده معتقد است که تمامی نظریهپردازان در زمینۀ عدالت تمایل به حمایت و دفاع از اصل یا اصول خاص خود در راستای ایجاد یک جامعه آرمانی داشتهاند؛ بنابراین در ابتدا باید پذیرفت که هرگز یک جامعه کاملا آزادیخواه یا راولزی یا جامعهای مطابق با یکی از اصول توزیعی وجود نداشته است.
هرگز یک جامعه کاملا آزادیخواه یا راولزی یا جامعهای مطابق با یکی از اصول توزیعی وجود نداشته استصفری شالی در پایان بیان میکند که باید از اصول توزیعی بهعنوان راهنمای اخلاقی در انتخاب سیاستهایی که جامعه در حال حاضر با آن روبهرو است استفاده شود. البته اطمینان از مؤثر بودن هر یک از این نظریههای فلسفی، نیازمند تبیین متدولوژی مناسب در هر حوزه است.
او مینویسد باید توجه داشت که تفاوت اصول و نقدهای موجود برای آنها نباید توجیهی برای عدم توجه دولتها به مسائل عدالت توزیعی به دلیل اختلاف نظرات و عدم اجماع بر روی یک نظریه باشد.
در نهایت اینکه نتایج این پژوهش نشان میدهد که ما شاهد نوعی گسست و عدم تداوم گفتمان جامع عدالت اجتماعی در محافل دانشگاهی، نهادی و اجرایی هستیم و نگرش گاهاً سطحی و تکسویه توأم با افراط و تفریط که مفهوم وسیع و همهجانبە عدالت اجتماعی را به ایجاد مفاهیمی ناقص از آن، مانند توزیع صرف منابع و امکانات یا رشد اقتصادی و... فرو کاسته که هرچند موارد مذکور در برخی زمینهها و ادوار در نقش مُسکن زودگذر مؤثر بودهاند، ولی هیچگاه توان ارائه چهره تمامقد عدالت با توجه به مؤلفههای اصلی شرایط برابر برای دسترسی به فرصتها و منابع و استحقاق و شایستگی به عنوان امور پیشینی نظام حمایتی و بازتوزیعی را نداشتهاند.
انتهای پیام/