Web Analytics Made Easy - Statcounter

به هر نقطه از استان سیستان و بلوچستان که سفر کنیم با طبیعتی بکر و آثار تاریخی به قدمت پیدایش بشریت روبه رو می شویم که در این میان شهرستان سرباز را میتوان بهشت گردشگری و باستان شناسی ایران دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پاپایا، سیستان و بلوچستان را میتوان بهشت گردشگری و باستان شناسی ایران دانست به گونه ای که به هر نقطه از این استان مرزی که سفر کنیم با طبیعتی بکر، دست نخورده و آثار تاریخی به قدمت پیدایش بشریت روبه رو خواهیم شد که هر کدام به نوبه خود دارای ویژگی های خاص برای تبدیل شدن به بهترین مکان گردشگری و توریستی است اما متاسفانه تنها به دلیل عدم معرفی توسط رسانه ها و عدم حمایت های دولتی و بخش خصوصی تاکنون یا به صورت کلی ناشناخته مانده و یا در حد و اندازه های آن اثر تاریخی و محل گردشگری به آن پرداخته نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعطیلات نوروز، فرصت مناسبی برای پرداختن به فعالیت هایی است که در ایام دیگر سال، کمتر فرصت رسیدگی به آنها برای افراد مهیا می شود. در این ایام، یکی از فعالیت هایی که در کنار سایر اعضای خانواده به خوبی می توان از آن لذت برد، سفر کردن است.

آمار بالای مسافرین نوروزی در هر سال نیز، نشان دهنده ی اهمیت این موضوع در برنامه ی نوروزی ایرانیان است؛ به طوری که در سال های اخیر، رفتن به سفر تبدیل به سنتی در میان بسیاری از ما شده و اگر در تمام تعطیلات نوروز در خانه بمانیم، گویی چیزی را از دست داده ایم.

از آنجا که هدف اصلی سفر، کناره گیری از روزمرگی و دیدن جاهای تازه و لذت بردن از زیبایی طبیعت و در نتیجه رسیدن به نوعی آرامش و به در کردن خستگی یک سال کاری است، بنابراین انتخاب مقصد سفر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این انتخاب باید به گونه ای صورت بگیرد که ما را به اهدافی که از رفتن به سفر داشته ایم، برساند.

در بسیاری از موارد اما، ما با انتخاب ناآگاهانه ی مقصد خود، نه تنها به آرامش مورد نظر دست نمی یابیم، بلکه تنها از دل یک شهر شلوغ و آلوده به دل شرایط مشابهی می رویم، از شلوغی بیش از حد شهرها و جاده ها به ستوه می آییم، و دائما از گرانی زیاد و بالا رفتن مخارج گله می کنیم.

همچنین اگر قصد سفر از طریق تورها و آژانس های مسافرتی را داشته باشید، به خوبی متوجه می شوید که هزینه ی سفر با این تورها (به خصوص در مورد برخی از شهرها و مقاصد خاص و پرطرفدار) در ایام نوروز به حداکثر خود می رسد و در بسیاری از موارد مقرون به صرفه نیست، چرا که در سایر روزهای سال می توانید با پرداخت هزینه ای کمتر، از امکانات مسافرتی به مراتب بهتر و با کیفیت تری برخوردار شوید. باید بدانیم که سفر کردن، فعالیتی است که آداب و قوانین خاص خود را دارد. اما متاسفانه بسیاری از ما، بدون اندیشیدن در این باره، سفر خود را آغاز می کنیم و نتیجه ی آن نیز، شلوغی و گرانی بیش از حد و بی مورد بعضی از شهرها و جاذبه های گردشگری و تفریحگاه ها در ایام نوروز (و حتی در مواردی آسیب رسیدن به آنها) است. بنابراین فکر کردن درباره ی مقصد سفر و تحقیق درباره ی آن، ضروری بوده و به منزله ی اولین قدم برای داشتن سفری خوب و به یادماندنی است.

 

سرباز بهشت گردشگری جنوب شرق کشور

شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان، جاذبه گردشگری و تاریخی به قدری زیاد است که توان ما را یارای این نیست که تمام این مناطق را در یک نوشته بیاوریم، اما با توجه به نزدیکی به تعطیلات سال نو 1397، اگر هنوز گزینه مناسب برای سفر تعطیلات عید نوروز خود را انتخاب نکرده اید تصاویر تعدادی از مناطق و جاذبه های گردشگری شهرستان سرباز جمع آوری و جهت تسهیل انتخاب مسافران نوروزی معرفی می گردد.

برای اینکه در روزهای شاد و متفاوت عید نوروز، جاهای جدید را ببینید و علاوه بر لذت بردن از طبیعت، آثار باستانی و مکان های دیدنی با فرهنگ های تازه هم آشنا بشوید،بهتر است به هندوستان کوچک هم سری بزنید.

شهرستان سرباز به مرکزیت شهر راسک در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع است. این شهرستان از شمال به شهرستان زابلی و ایرانشهر و از طرف شرق به کشور پاکستان با حدود ۱۲۰ کیلومتر مرز مشترک، ازجنوب به شهرستان چابهار و از غرب به نیکشهر محدود می‌شود.

این شهرستان دارای هشت هزار و ۵۹۴ کیلومتر مربع وسعت است و از سه شهرراسک، سرباز و پیشین تشکیل شده و جمعیت آن بالغ بر ۱۷۶ هزار نفر است.

از مجموع این جمعیت ۲۱ هزار نفر ساکن در نقاط شهری و ۱۵۵ هزار نفر در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. آب و هوای شهرستان سرباز متأثر از دریای عمان دارای تابستان گرم و مرطوب و زمستان معتدل و مناسب است.

تنوع آب و هوایی در منطقه باعث رشد میوه‌های متنوع مانند خرما، خربزه درختی، موز، کنار، انبه، چیگو، گوواواو و انواع مرکبات از قبیل لیمو، پرتقال، نارنگی می‌شود و به دلیل نزدیکی شرایط آب و هوای این منطقه به هندوستان به هند کوچک مشهور است.

سرباز به دلیل سرسبز بودن و وجود دره و رودخانه پرآب که زیستگاه انواع ماهی‌ها و تمساح پوزه کوتاه ایرانی است هنوز دارای مردمانی است که اصالت و بومی‌بودنشان را حفظ کرده اند.

این نوع زندگی از ابزار آلات کشاورزی، هنر زرگری، آهنگری، سوزندوزی و معماری به طور کامل نمایان است و استادکاران قدیمی ‌با تمامی ‌رغبت و شوق هنر گذشتگان خود را که به ارث رسیده همچنان زنده نگاه داشته اند و این جوشیده دل وجود زنان و مردانی است که با تحمل سختی‌ها همچنان امیدوارانه به سوی افقی روشن گام می‌نهند.

معماری سنتی و پلکانی بافت روستایی خانه‌هایشان در گذر این مسیر خستگی را از تن مسافران می‌زداید و آرامش وصف ناپذیری به او دست می‌دهد ضمن اینکه تزئینات خاصی با اشکال متنوع بر روی نماهای خارجی خانه‌ها دیده می‌شود.

 

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

سابقه تاریخی سرباز با توجه به انجام مطالعات بررسی و شناسایی در شهرستان، مربوط به محوطه‌های باستانی کشاری و انگوری است که قدمت آن‌ها به هزاره چهارم تا ابتدای هزاره سوم پیش از میلاد مسیح مربوط می‌شود و در دوران ساسانیان یکی از مراکز مهم حکومتی بلوچستان بوده است.

شواهد تاریخی این شهرستان نشان می‌دهد که در دوران اسلامی ‌نیز مورد توجه حکام محلی قرار گرفته و در ۴۰۰ سال اخیر یکی از مراکز حکم فرمانی خوانین بلوچستان بوده است.

از معروفترین اسطوره‌های منطقه می‌توان به “مهرک” که از قدیمی‌ترین داستان‌های واقعی که کم کم تبدیل به اسطوره شده، اشاره کرد.

لازم به ذکر است مدفن میروک در حال حاضر در روستای پیردان است و در خصوص وجه تسمیه سرباز در کتاب فرهنگ جغرافیایی منطقه آمده است وجه تسمیه این مرکز (سرباز) به دلیل نام قلعه قدیمی ‌آن است که از ابتدا معروف به سرباز بوده است.

 

 

قلعه سرباز بنایی به جا مانده از اعراب

این قلعه از شاخص ترین بناهای تاریخی در جنوب استان و واقع در شهر سرباز است که فاصله آن از مرکز شهرستان ۷۶ کیلومتر است.

این که قلعه مذکور در اوایل دوران اسلامی ‌پس از تسلط اعراب بر منطقه مکران ساخته شده، قطعی است.

قلعه سرباز تا مدت‌ها در اختیار اعراب بوده و سپس توسط حکومت‌های ایرانی اداره شده است. در اواخر دوره قاجاریه که خوانین محلی قدرت را در دست گرفتند، طایفه“بار کزایی” بر این مناطق حکومت می‌کرده اند. “بهرام خان بار کزائی” در اوایل حکومت خود این قلعه را محل حکمرانی خود قرار می‌دهد در حال حاضر این قلعه نسبت به سایر قلعه‌ها منسجم‌تر بوده و ماندگاری بهتری داشته است و در دوران قاجار از بنا استفاده نظامی‌می‌شده است.

بنای یاد شده یک طبقه بوده و ورودی آن دالانی با سقف گنبدی داشته و فضاهایی مثل مطبخ، دستشویی و اسطبل در آن وجود دارد. داخل قلعه تنها مقر سکونت مامورین و خان بود و بقیه افراد در مناطقی نزدیک قلعه می‌زیستند.

 

 

 ترند روستای جادویی با معماری دوره رنسانس

روستای ترند به دلیل معماری سنگی‌اش، به عنوان مکانی شبیه معماری دوره رنسانس می‌شناسند. روستایی در شهرستان سرباز که خانه‌هایش سرتا سر با سنگ پوشیده شده است. 

این روستا به لحاظ کار و استفاده از مصالح بومی و محلی به خصوص مصالح سنگی منحصر به فرد است و کاربرد سنگ به صورت یک مصالح عام و متعارف در چهره و سیمای روستا خودنمایی می‌کند.

کاربرد سنگ نه‌ تنها در پی، بلکه در قسمت اعظم بناها در ساخت دیوارهای باربر و دیوارهای محوطه و حیاط‌ها مورد استفاده قرار گرفته و بیشتر سنگ لاشه است که توسط ملات گل کار شده و پهنای این دیوارهای سنگی در طبقه همکف به یک متر هم می‌رسد و تنها عامل اتصال در دیوارهای سنگی نیز استفاده از تیرهای چوبی است.

سنگ، سنگ لاشه، سنگ مالون، خشت و آجر انواع مصالح متعارف ساختمانی در ابنیه روستای ورکانه است کاربرد سنگ در روستا به علت فراوانی این عنصر در روستا و سختی و مقاومت آن در برابر تغییرات جوی و همچنین کمبود آجر و خشت در منطقه بوده است.

 

 

وجودانتظام درشکل گیری فضاهای مسکونی ،ارتباط منطقی بین آنها،همگونی بامحیط اطراف وهمچنین تلفیق وتطبیق بانخلستان وباغات سرسبز منطقه، آدمی راناخودآگاه به محض ورودمجذوب زیبایی های طبیعی ،بکر بامعماری غالبا سنگی خودش می کند .
درحقیقت انسان باقدم زدن درکوچه وگذرهای این روستا بدوراززندگی پرازهیاهو وماشینی امروزی درمواجهه بااین فضای کاملا سنتی بامعماری اصیل حاصل اندیشه ،ذوق وخلاقیت معماران  قدیم منطقه احساسی متفاوت وپنجره روبه گذشته های دوردست برای اومی گشاید.

این روستا که باحداقل امکانات با استفاده  ازمصالح محلی وبوم آورد ازقبیل چوب ،گل خام وسنگ بابیشترین بهره وری آثاری چنان زیباخلق کننددرودبه ساکنان بافرهنگ که حافظان واقعی این ارزش هاوسبک ها هستند .

درجواراین روستا دره ای باچشمه دایمی وپرآب درکنارنخلستان وباغات دیده می شود جالبتراینکه باتوجه به تنوع آب هوایی درشهرستان واستقراراین روستا درارتفاعات واقلیم معتدل وکوهستانی میوه های ازقبیل پسته ،آنار،زردآلوو…به عمل می آید.

 

 

 

روستای فیروز آباد که نگین سرباز

دهستان فیروز آبادبین ۲۶درجه و۱۶ دقیقه عرض شمالی وبین ۶۱درجه ۲۵ دقیقه طول شرقی قراردارد .دهستان فیروز آباد در محور ایرانشهر به چابهار در۵ کیلومتری مرکز شهرستان سرباز شهر راسک قرار دارد. آب و هوای این دهستان گرم و خشک وهمراه با در صد کمی از رطوبت است که اکثر ماههای سال گرم می باشد و در حاشیه رود خانه سرباز واقع شده است .سرچشمه این رودخانه از رودخانه های گویمرک و هنسانوچ ، پشام کور، سرکورمی باشد.

دهستان فیروز آباد در شهرستان سرباز که به عنوان یکی از دهستانهای بزرگ و مهم است دارای بافت تاریخی با ارزش و نوع معماری بومی و سنتی منحصر در استان بوده و از لحاظ استراتزیک، مرکز ی مهم و شاهراهی بوده که قسمتهای دیگر منطقه را به کشورهای همجوار ارتباط می داده و در گذشته به لحاظ وجود قلعه قدیمی از اهمیت بسزایی بر خوردار بوده است. مساحت کل دهستان فیروزآباد۱۷۰ هکتار می باشد و جمعیت آن  ۴۵۰۰نفر می باشد.

 

 

 "سرباز" زیستگاه گاندو ، مکانی جذاب و دیدنی

منطقه باهوکلات شهرستان سرباز زیستگاه عمده تمساح نادر پوزه کوتاه بلوچستان است، این جانور باقیمانده راسته کروکودیل ها که خود خزندگانی بوده اند که 225 تا 265 میلیون سال قبل می زیسته اند است.

گاندو یا تمساح پوزه کوتاه ایرانی تنها گونه از راسته تمساح ها در ایران است که پهن ترین پوزه را در مقایسه با سایر تمساح ها دارد.

یکی از ویژگیهای مهم گاندو پاهای قوی آن است، شاید برای همین علت است که می تواند تا خانه های مردم روستا برود هرچند دلیل معمول آن وجود سیلاب های فصلی و انتقال گاندوها به نزدیکی خانه ها است.

گاندو جانوری بسیار خجالتی، محتاط و ترسو است و به سختی می توان آن را مشاهده کرد حداکثر طول آنها چهار تا پنج متر است ولی با طول کمتر و بیشتر نیز دیده می شوند و غذای اصلی شان به طور عمده ماهی، لاک پشت، پرندگان آبزی و لاشخورها است.

کروکودیل‏ ها یا به گویش محلی گاندو از هندوستان، سیلان تا پاکستان غربی و بلوچستان جنوبی پراکنده ‏اند و رودخانه سرباز غربی ‏ترین نقطه انتشار کروکودیل در آسیاست و دارای ارزش توام ملی و بین‏ المللی است.

 

 

بهشت پنهان بلوچستان آماده میزبانی از گردشگران و مسافران نوروزی

همچنین از دیگر جاذبه های گردشگری شاخص سرباز می توان به دره های سرسبز کریم آباد، دورک، بندان، گتان، سامگان وکزور، سد آشار، آبشار گراوانیگ، منطقه و دره کوه روک با آبشار دیدنی، درخت های کهنسال کنار نوت ودپکور، درخت قدیمی انجیر معابد یا مکر زن در پارود، غار قدیمی کزور، نخلستان و مزارع سنگ مسجد، مساجد دز، انزا، علی آباد و پیشین، سنگ نگاره های پیردان، سوبتگ کوه فیروز آباد، روستاهای گردشگری پیردان و لهاباد، محوطه برکه سالونکان (دامادان )، کوههای گردو، پسکوه، تگردکوه و کوه نیل گوران سری اشاره کرد.

سوزن دوزی، زیورآلات سنتی، منبت کاری، ساخت ابزار آلات موسیقی، آهنگری، سفالگری، گلیم بافی، سکه دوزی و شال بافی ازمهمترین هنرهای صنایع دستی مردم این دیار است.

تاکنون آثار زیادی در زمینه مختلف تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی شامل قلعه ها، محوطه ها، تپه ها، بناهای قدیمی باارزش، بافت های قدیمی ، آرامگاه، مساجد تاریخی، سنگ نگاره در این شهرستان به ثبت رسیده است.

در این شهرستان روستاهای هدف گردشگری زیبایی همچون روستای فیروز آباد، روستای پتان، روستای پشامگ و روستای گورناگان واقع شده که با آثار دیدنی خود هر بینده ای را مجذوب می کنند.
 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۵۳۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است

به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمدی ادیب ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب بوده و هیچگونه مجوز ساخت و ساز در محدوده این محوطه تاریخی صادر نشده است.

وی با بیان اینکه قلعه اولتان یکی از محوطه‌های تاریخی مهم استان اردبیل بوده و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: تاکنون هفت فصل کاوش در این محوطه انجام یافته که نشان دهنده اهمیت آن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به اهمیت قلعه اولتان، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل پیشنهاد تبدیل اولتان قالاسی به پایگاه ملی را به وزارت میراث‌فرهنگی ارائه کرده است و پیگیر اخذ مجوزهای لازم برای این مورد هستیم.

محمدی ادیب با اشاره به اینکه محوطه‌ها و بناهای تاریخی عرصه و حریم مشخصی دارند، ادامه داد: در مورد قلعه اولتان نیز عرصه و حریم آن در سال ۱۳۹۸ تعیین و در شورای حرایم کشور به تصویب رسیده است که بر اساس همان موارد مصوب، حفاظت از قلعه اولتان انجام می‌شود.

کد خبر 6097245

دیگر خبرها

  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • فروش صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • دستگیری قاتل فراری در مهرستان سیستان و بلوچستان
  • نطنز آماده پذیرایی از گردشگران در ایام گل و گلاب شد
  • عملیات موفق دستگیری عوامل جیش‌الظلم در راسک + جزئیات
  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان