Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ حجت الاسلام سید محمود علوی ،وزیر اطلاعات ،در دومین همایش فقه اطلاعاتی که با حضور اندیشمندان، محققان و فضلای حوزه علمیه و دانشگاه برگزار شد، این همایش را مقدمه ای برای تحکیم پیوند دائمی و ناگسستنی بین حوزه های علمیه و دستگاه اطلاعاتی دانست و گفت: وزارت اطلاعات مسائل مبتلابه خود را به حوزه علمیه عرضه می کند و آنان احکام مربوطه را بیان خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علوی برای همکاری بیشتر با حوزه علمیه با هدف تشخیص احکام مبتلابه جامعه اطلاعاتی اعلام آمادگی کرد و ادامه داد:دستگاه اطلاعاتی نظام جمهوری اسلامی ایران موظف به شناخت احکام شرعی است.

وی افزود: وزارت اطلاعات نمی تواند برای برقراری امنیت به هر اقدامی دست بزند و خود را از احکام دین مستثنی بداند و مرتکب معصیت شود.

وزیر اطلاعات با اشاره به آیات الهی و روایاتی از معصومین(ع) درباره لزوم رعایت مسائل شرعی و مکارم اخلاق،یادآورشد: انجام محرمات با هدف رسیدن به اهداف، محکوم به شکست است و اگر بخواهیم به پیروزی و موفقیت دست یابیم باید احکام شرع، قانون و اخلاق را رعایت کنیم.

وی با بیان این که راهکارها و راهبردهای امنیتی در معرض فکر و اندیشه صاحب نظران علوم مختلف قرار می گیرد،افزود: امروزه مقوله امنیت صرفاً حرفه یا فن نیست و همچون مسئله مدیریت به علم تبدیل شده است و فعالان حوزه امنیت باید از افکار صاحب نظران بهره برداری کنند.

علوی با تاکید بر ضرورت حفظ و صیانت از حق الناس، بیان کرد: اقدامات اطلاعاتی نیز برای حفظ امنیت حکومت و حقوق مردم است و شناخت آسیب ها و احکام شرعی متناسب با آنها وظیفه دست اندرکاران دستگاه اطلاعاتی نیست و بیان احکام وظیفه حوزه های علمیه است.

علوی همچنین با اشاره به عرفان های نوظهور و دین گریزی در برخی مناطق، تاکید کرد: دستگاه اطلاعاتی متوجه فعالیت این گروه ها است، اما تدبیر این مسائل و مباحثه و ترویج عقاید حقه وظیفه علمای دین است و وزارت اطلاعات همکاری لازم را در این زمینه خواهد داشت.

در حاشیه این همایش نیز۶ کمیسیون تخصصی با عنوان فلسفه فقه اطلاعاتی چیستی و چرایی،مبانی معرفتی و روشی فقه اطلاعات، تاریخ تحول فقه اطلاعات، بایسته های فقه اطلاعات، فقه اطلاعات و گفتمان ولایت فقیه و فقه اطلاعات و حقوق بشر برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه با مسائل و موضوعات نو پدید در عرصه اطلاعاتی مواجه هستیم،عنوان کرد: در این راستا نیازمند اقدامات استنباطی در زمینه فعالیت های امنیتی به صورت دائمی هستیم. مرزهای اقدامات اطلاعاتی و حقوق و اختیارات شرعی آن را حوزه علمیه باید مشخص و ریل گذاری کند. دستگاه اطلاعاتی علاوه بر فقه نیازمند فلسفه اطلاعاتی است تا حکمت و چرایی احکام نیز مشخص شود.

وزیر اطلاعات گفت: فقه اطلاعاتی قابلیت تبدیل شدن به رشته علمی را دارد و می تواند به عنوان درس خارج فقه تدریس شود و احکام آن استخراج و تجمیع شود.

همچنین از ۱۳۰ مقاله علمی پژوهشی که به دبرخانه همایش فقه اطلاعاتی ارائه و پذیرفته شد،۶ مقاله برتر شناخته شد و از برگزیدگان تقدیر شد.

انتهای پیام/ح

وزارت اطلاعات مسائل مبتلابه خود را به حوزه علمیه عرضه می کند

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۵۷۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲ سال حبس برای عامل اطلاعاتی آمریکا به جرم فروش اسناد محرمانه

به گزارش قدس آنلاین، «ریموند مور» قاضی منطقه‌ای آمریکا گفت، می‌توانسته این کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا را که «جرد سباستین دالکی» ۳۲ ساله است، بیش از این محکوم کند.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی ادامه داد: «این یک رسوایی است. به نظر من این اقدامی عمدی بوده است. این خیانتی آشکار و افشار اسرار دولتی است.»

وکلای این کارمند سابق اما خواسته بودند که حکم موکلشان ۱۴ سال حبس باشد چون بر اساس ادله موجود، فروش این اسناد در سال ۲۰۲۲ بوده اما به دست کسی که گمان می‌کردند «دشمن» باشد، نیفتاده است.

دستیار مدافع عمومی فدرال نیز خواستار حکمی کمتر برای این کارمند سابق آژانس امنیت ملی شد و گفت که او به دلیل چهار بار تلاش برای خودکشی دچار ترومای مغزی شده و در کودکی هم تروما داشته است.

دالکی بعدا به قاضی پرونده گفت از اختلال اضطراب پس از سانحه، اختلال دو قطبی و اختلال وسواس رنج می‌برد. او همچنین انگیزه ایدئولوژیکی یا کسب درآمد از طریق موافقت با فروش اسرار را انکار کرد. البته قاضی پرونده گفت بابت ادعاهای دالکی مشکوک است چون هیچ سوابق پزشکی برای اثبات صحت این ادعاها وجود ندارد.

بر اساس اسناد دادگاه، دالکی که فقط برای یک ماه در آژانس امنیت ملی آمریکا کار کرده بود به مامور مخفی اف.بی.آی که گمان کرده بود یک مامور روس باشد، گفته بود که به دنبال ایجاد تغییر است. او همچنین گفته بود که ۲۳۷ هزار دلار هم بدهی دارد. دالکی همچنین گفته بود که تصمیم دارد تا با روسیه کار کند چون اصالتش به این کشور برمی‌گردد. این مرد در ابتدا ۱۶ هزار و ۴۹۹ دلار به صورت رمز ارز دریافت کرد تا نشان دهد که چه اسنادی در اختیار دارد و بعد مبلغ ۸۵ هزار دلار بابت بقیه اسناد گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • برقراری فوق العاده خاص در احکام کارگزینی کادر درمان
  • مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی
  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • دستگیری ۵ مخل نظم و امنیت در مشهد
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقا امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • ۲۲ سال حبس برای عامل اطلاعاتی آمریکا به جرم فروش اسناد محرمانه
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • دستاورد‌های اطلاعاتی گرانقیمت ایران پس از عملیات «وعده صادق»
  • در دیدار فرمانده تیپ ویژه تهران با رییس کل حراست وزارت ورزش مطرح شد؛ نصب دوربین های هوشمند پلیس در ورزشگاه ها