Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-26@22:36:39 GMT

شمارش معکوس مرگ تجدیدپذیرها به صدا درآمد

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۶۸۵۲۷

شمارش معکوس مرگ تجدیدپذیرها به صدا درآمد

  به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، درشرایط فعلی ۴۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور  به بهره‌برداری رسیده و ۷۰۰ مگاوات دیگر نیز در حال احداث است که عملیات احداث آنها شروع شده و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته برخی از آنها تا پایان امسال و بخش دیگر از آن در شش ماهه اول سال آینده و باقی‌مانده تا اواخر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که باید گفت طبق برآوردهای صورت گرفته در انرژی‌های تجدیدپذیر به ظرفیت بالای ۱۱۰۰ مگاوات خواهیم رسید و این عدد نیز در همان تعهد سازمان انرژی های نو برای اولین سال قانون برنامه ششم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این برنامه‌ریزی‌ها در شرایطی است که براساس متولیان انرژی‌های تجدیدپذیر، به نظر می‌رسد سازمان برنامه و بودجه بنای همکاری با تجدیدپذیرها را ندارد و طبق گفته های صادق‌زاده، مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر نگرانی‌هایی به وجود آمده که احتمالا تجدیدپذیرها در سال‌های آینده دچار رکود خواهند شد، که آن م ناشی از برخورد اشتباه سازمان برنامه و بودجه با تجدیدپذیرها است که متاسفانه تاکنون علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته اتفاق  خاصی صورت نگرفته است.

به گفته وی، این مساله موجب شد تا نا امیدی‌هایی برای بخش خصوصی پیش آید چراکه این حوزه بیش از سه ماه است که پول برق خود را دریافت نکرده و حتی برخی از سرمایه گذاران نیز از ادامه مسیر منصرف شدند و اعلام خسارت کردند و باید صراحتا اعلام کرد که این مسائل زنگ هشدار ادامه فعالیت تجدیدپذیرها را به صدا درآورده است.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر تصریح کرد:حتی برای بهبود شرایط سازمان سرمایه‌ گذاری خارجی، معاون وزیر اقتصاد کمیسیون انرژی مجلس، ریاست شورای اسلامی نسبت به این مساله اعتراض کردند، اما این راه نیز متاسفانه کارساز نبود.

صادق زاده با بیان اینکه  از مجموع ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتباری که قانون برای این کار در نظر گرفته تا کنون  حدود ۸۰۰ میلیارد تومان آن از مشترکان اخذ شده اما تنها ۲۸۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه برای این دو موضوع اختصاص یافته است، گفته است: مابقی صرف امور دیگری شد که طبق قانون تخلف به حساب می‌آید و نباید این کار صورت می‌گرفت. وی تاکید کرد: به اعتقاد من این امر نشان‌دهنده این است که کارشکنی بسیار جدی در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در حال وقوع است که این مساله روند توسعه تجدیدپذیرها را کند کرده، این اقدام سازمان برنامه و بودجه بزرگترین ضربه را به تجدیدپذیرها زد. اگرچه هنوز تجدیدپذیرها نمرده‌اند، اما با ادامه این روال که به نظر می‌رسد قرار است این شرایط ادامه داشته باشد، قطعا شاهد مرگ تجدیدپذیرها در سال آینده خواهیم بود.

به گفته مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر اگر این پول به نام تجدیدپذیرها از مردم اخذ می‌شود، حرام شرعی است که در جایی دیگر هزینه شود چراکه این پول از مردم به این نام گرفته می‌شود و اگر نتوانیم پولی را که مردم اختصاصا برای تجدیدپذیرها پرداخت کرده‌اند در این امر هزینه کنیم هیچ منبع دیگری برای تجدیدپذیرها پیدا نخواهد شد لذا با این شرایط قطعا تجدیدپذیرها تعطیل خواهند شد.

البته در این میان مجلس شورای اسلامی برای حمایت از تجدید پذیرها اعلام آمادگی کرده تا جایی که بر اساس گفته‌های اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی برای این‌که بتوانیم تمام عوارضی را که مشترکان در راستای حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت می‌کنند از معبر سازمان برنامه و بودجه عبور دهیم، تمام تلاش خود را خواهیم کرد و برای این مهم اهرم‌های نظارتی را در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: سال گذشته بر اساس قانون مصوب شده ۱۲۵۰ میلیارد تومان دریافتی از کل کشور صورت گرفت که برای هر کیلووات ساعت مصرف برق ۵۰ ریال عوارض در نظر گرفته شد، اما امسال یک تفاوت صورت گرفت به گونه‌ای که این مبلغ به ۸ درصد مبلغ برق مصرفی صرفا در راستای حمایت از انرژی‌های نو ارتقاء یافت.

قره‌خانی با اشاره به اقدام سازمان برنامه و بودجه در عدم تخصیص کامل این مبالغ به انرژی‌های تجدیدپذیر، اظهار کرد: متاسفانه مبالغی که برای حمایت از تجدیدپذیرها در قبوض مشترکان لحاظ شده توسط سازمان برنامه و بودجه در جای دیگری هزینه می‌شود، اما با حمایت مجلس شورای اسلامی توانستیم ۳۰۰ میلیارد تومان دریافت کنیم، ما قائل به این هستیم که کل مبالغ در دو حوزه تجدیدپذیرها و توسعه برق‌رسانی روستایی هزینه شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که اگر دولت در قسمت‌های دیگری با مشکل مالی روبه‌رو است باید این مبلغ را از بخش‌های دیگر تامین کند، گفت: در همین راستا در سال آینده مجلس شورای اسلامی نظارت جدی‌تری را بر این مساله خواهد داشت، البته امسال نیز چندین مرتبه به سازمان برنامه و بودجه تذکر داده‌ایم که همین باعث شد بخشی از آن مبلغ پرداخت شود و امیدواریم در مدت باقی بتوانیم کل مبلغ را اخذ کنیم.

قره‌خانی در پاسخ به این سوال که اگر دولت تا آخر سال این مبالغ را پرداخت نکرد مجلس چه اقداماتی را در نظر دارد، گفت: قطعا مجلس اهرم‌های نظارتی متفاوتی از جمله سوال و پرسش، تذکر و دعوت به کمیسیون را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است، لذا هدف ما این است که نگذاریم بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با مشکل مواجه شود.

در مجموع باید گفت که علی رغم وجود پتانسیل‌های بالا در حوزه تجدیدپذیرها به این انرژی توجه چندانی نمی شود و این در شرایطی است که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای خارجی نیز سرمایه‌گذاران زیادی تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه دارند و در شرایطی که نگاه دولت به تچجدیدپذیرها تغییر یابد می‌توانیم شاهد توسعه چشمگیر این انرژی باشیم.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۶۸۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی در ۱۶ مدرسه کشور در دست اجرا است که از این تعداد، هفت نیروگاه در استان‌های اصفهان، قم، گلستان، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی به صورت هم‌زمان به بهره‌برداری رسیدند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با حضور در دبیرستان خیرساز زیرک پردیسان قم که مجهز به این فناوری شده است، گفت: ساخت این نیروگاه‌ها ضمن ایجاد درآمد پایدار و صرفه‌جویی در هزینه‌های مدارس، سبب افزایش خودآگاهی و تربیت اقتصادی دانش‌آموزان در راستای استفاده از انرژی‌های پاک می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در برنامه هفتم توسعه کشور، اختیار کسب درآمد اختصاصی برای همه مدارس از مسیر‌هایی مانند تولید انرژی پاک توسط سلول‌های خورشیدی یا تعبیه فضای تجاری در نظر گرفته شده تا هر مدرسه بتواند اقتصاد خود را پیش ببرد.

حمیدرضا خان محمدی یادآور شد: دو هزار و ۵۰۰ طرح برای اجرای نیروگاه‌های خورشیدی هدف‌گذاری شده است و در یک برنامه کوتاه‌مدت با همکاری دستگاه‌های متولی، ۲۰ هزار مدرسه به سلول‌های خورشیدی مجهز می‌شوند.

وی با ذکر اینکه در حال حاضر ۵۶ طرح نیروگاه خورشیدی در سطح کشور در حال اجراست، گفت: تاکنون نیروگاه‌های خورشیدی ۱۱ مدرسه در استان قم با ظرفیت ۲۲۰ کیلووات به مرحله اجرا رسیده‌اند که از این تعداد نیروگاه‌های پنج مدرسه با مجموع ظرفیت مجموع ۱۰۰ کیلووات به شبکه سراسری برق متصل شده‌اند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: برای تولید انرژی از سلول‌های خورشیدی و استفاده از فضای مدارس در این امر، با خیرین و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وارد مذاکره شده‌ایم تا این موضوع در همه مدارس جدیدالاحداث محقق شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با تولید هر کیلووات ساعت نیروگاه خورشیدی ۵۶۰ گرم از انتشار گاز دی اکسید کربن جلوگیری و سبب صرفه جویی ۰.۲۷ مترمکعب مصرف گاز طبیعی و ۰.۲۲ لیتر مصرف آب می‌شود.

هم‌زمان با بهره‌برداری از این نیروگاه، آیین افتتاح مدرسه خیرساز حاج غلامرضا زیرک در پردیسان قم برگزار شد. این مدرسه در زمینی به مساحت پنج هزار و ۲۳ مترمربع و با زیربنای سه هزار و ۱۵۹ مترمربع در سه طبقه و بر اساس آخرین استاندارد‌های روز ساخته شده و دارای ۱۸ کلاس درس و مجهز به سه سامانه ۲۰ کیلوواتی تولید برق از انرژی پاک خورشیدی است.

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • ایران به عضویت سازمان جهانی ارزیابی و انطباق درآمد
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت
  • شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه
  • شمارش معکوس معرفی بهترین فوتبالیست جهان!
  • شمارش معکوس برای آغاز ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین
  • اتحادیه اروپا تیک‌تاک را به دلیل یک برنامه جدید تهدید می‌کند