Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدمجید نبوی پژوهشگر، علوم قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا؛ به معرفی جریان فکری «قرآنیون» پرداخت و عنوان کرد: «قرآنیون» عنوان جریانی فکری است که پیروان آن دارای عقاید و نظریاتی خاص پیرامون قرآن هستند و به نفی حجیت سنت عقیده دارند. خود این گروه فرقه‌ها وشعبه‌های مختلفی دارد. برخی از این فرقه‌ها عبارتند از: «أهل الذّکر و القرآن» به رهبری عبدالله جکرالوی، «طلوع اسلام» به رهبری غلام احمد پرویز و «تعمیر انسانیت» به رهبری عبدالخالق مالواده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته قرآنیون تنها به این فرقه‌ها منحصر نمی‌شوند.

وی با اشاره به سابقه نگرش قرآنیون در میان شیعه و اهل سنت تصریح کرد: قرآنیون مختص یک مذهب نیستند، هم در مذهب شیعه و هم در مذهب اهل سنت افرادی با اعتقادات و گرایش‌های قرآنیون وجود دارند. این شخصیت‌ها، دارای تالیفات و برخی از آن‌ها در طول تاریخ مناصب سیاسی نیز داشته‌اند. در میان اهل سنت می‌توان به محمد توفیق و احمد صبحی منصور اشاره کرد. در مذهب شیعه نیز افرادی مانند ابوالفضل برقعه‌ای و دکتر یوسف شعار و سید مصطفی حسینی طباطبایی منتسب به جریان قرآنیون هستند. هرچند در شیعه مانند اهل سنت فرقه‌هایی با اسم‌های خاص برای قرآنیون شکل نگرفت، اما از آن جهت که همگی به سمت «قرآن‌بسندگی» حرکت کردند و به نفی سنت پرداختند، همه آن‌ها از قرآنیون به شمار می‌روند.

نبوی درباره اعتقادات این فرقه توضیح داد: درباره اعتقاد قرآنیون باید گفت که تنها منبع هدایت مسلمانان را قرآن می‌دانند و به احادیث کم توجهی و بی‌توجهی می‌کنند. آن‌ها از عقاید غالب مسلمانان (شیعه و اهل سنت) فاصله گرفته‌اند و جریان‌ساز فرقه نوظهوری شدند. در هند و پاکستان افرادی این عقاید را پذیرفته و عضو این فرقه شدند و در راستای اهداف آنان کتاب‌هایی نوشتند. در مقابل دانشمندان شیعه و سنی به سخنان آن‌ها پاسخ دادند و تفکرات آن‌ها را مبنی بر رد حدیث باطل دانستند. قرآنیون نسبت به سنت و احادیث اهمیت لازم را قائل نیستند و قرآن را برای هدایت مسلمانان کافی می¬دانند و احادیث موجود از پیامبر (ص) اهل بیت و صحابه را صحیح نمی¬دانند و به انکار سنت می‌پردازند. همچنین برخی از آن‌ها سخنان تندی نسبت به احادیث و کتاب‌های حدیثی بیان می‌کنند.

پژوهشگر قرآنی در ادامه به برخی شبهات مطرح شده از سوی قرآنیون اشاره کرد و گفت: برخی از شبهات قرآنیون از این قرار است: جامعیّت قرآن و عدم نیاز به سنّت، فقط قرآن بر پیامبر (ص) وحی شده است و سنّت آن حضرت، منشاء وحیانی ندارد لذا فاقد حجّیّت است. سنّت پیامبر، اعمّ از قولی و فعلی، مقیّد به زمان پیامبر است و عمومیّت زمانی و مکانی ندارد. اگر سنّت جزیی از دین بود، پیامبر کتابت حدیث را منع نمی‌کرد. این شبهات و دیگر شبهات قرآنیون به طور کامل در مقاله «بررسی و نقد دیدگاه‌های قرآنی و حدیثی قرآنیون اهل سنت» پاسخ داده شده است.

وی در ادامه به معرفی «ادیپ یوکسل» یکی از شخصیت‌های مطرح این جریان پرداخت و گفت: یوکسل اندیشمند و روشن فکر کردی-آمریکایی و استاد فلسفه و یکی از نخستین چهره‌های مطرح اصلاح گران جدید مسلمان و از گروه «قرآنیون» است. او به دلیل نقد و رد دیدگاه تجزیه‌ای شیعه و سنی بودن اسلام، مطرح و شناخته شد. کتاب‌های زیادی در باره قرآن و اسلام نگاشته و به واسطه سخنرانی‌ها و فعالیت‌ها و تالیفات، توجهات زیادی از مردم را به خودش جلب کرد.

وی خاطر نشان کرد: پدر او صدرالدین یوکسل از دانشمند علوم اسلامی بوده و در دانشگاه ترکیه زبان عربی تدریس می‌کرد. صدرالدین یوکسل به خاطر عقاید پسرش او را مرتد اعلام کرد و ادیپ یوکسل از طرف مسلمانان بار‌ها تهدید به قتل شد. او در سال ۱۹۸۹ با حمایت رشاد خلیفه به شهر توسان آمریکا مهاجرت کرد. در آنجا وارد دانشگاه شد و مدرک رسمی گرفت. او در سال ۱۹۹۳ یکی از شهروندان آمریکایی شده و تابعیت آن جا را گرفت. پروفسور عایشه موسی از دانشگاه بین المللی فلوریدا در کتاب خود درباره‌ی یوکسل می‌گوید: ادیب یوکسل شخصی هست که طرفدار نظریه قرآن بسندگی است.

نبوی تأکید کرد: آثار او در رسانه‌های مکتوب سنتی چاپ شده است. وی همچنین دو وب سایت را مدیریت می‌کند. در ترکیه متولد و بزرگ شد او از بافت مذهبی اهل سنت ظهور کرد. هرچند یوکسل معتقد بود که قرآن تنها منبع برای هدایت در اسلام است، اما نوشته‌های وی حتی بیشتر از آثار قاسم احمد، استقلال از قرآن و بی‌نیازی به حدیث را نشان می‌دهد. یوکسل همانند رشاد خلیفه و قاسم احمد، احادیث را با معیار‌های قرآنی رد می‌کند همچنین او در تفسیر و برداشت از قرآن اختلاف نظر‌هایی با رشاد خلیفه دارد. اثر یوکسل نتیجه یک گرایش جدیدی است که به صورت یک جنبش قرآنی جدید در سال‌های اخیر نمایان شد. وی اکنون در دانشگاه فلسفه و منطق تدریس می‌کند. در کنار این، درس اخلاق پزشکی و قوانین جنایی را در دانشگاه بروان مایک تدریس می‌کند. یوکسل بیش از ۲۰ کتاب درمورد مذهب، سیاست، فلسفه، حقوق به زبان ترکیه‌ای نوشته است. تعدادی از آثار و مقالات او نیز به زبان انگلیسی. او مقالاتی در وب سایت خود و نیز در چندین وب سایت دیگر قرار داده است.

وی در ادامه به معرفی «قاسم احمد» یکی دیگر از شخصیت‌های این جریان پرداخت و گفت: او روشنفکر و نویسنده و سخنور و استاد مالزیایی و سیاستمدار مالایا و مالزی بود. در سال ۱۹۸۴ او کتابی نوشت این کتاب درباره بخش حدیث (پرسش‌هایی درباره صحت حدیث) در اسلام سوالاتی می‌پرسید و بر اساس مباحث و عقاید قرآنیون در مالزی بحث می‌کرد. این کتاب توسط روحانیون مالزی جزء کتاب‌های ممنوعه اعلام شد. او در حال ترجمه قرآن به زبان مردم کشورش و بر اساس اعتقاد قرآنیون بود، اما درحالی که یک سوم قرآن را ترجمه کرده بود از دنیا رفت.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۶۹۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اولویت قرار دادن حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در همایش عمره دانشجویی در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد در جمع دانشجویان عمره گزار با اشاره به کلیدهای اصلی موفقیت در سفر به سرزمین وحی اظهار داشت: برای اینکه سفر خوب و پرباری داشته باشید برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه نزدیک به ۶ میلیون عمره گزار برای این سفر معنوی در صف انتظارهستند، اظهار داشت: لطف خدا شامل حال شما دانشجویان شده است، با نیت خالص به این سفر بروید و در انجام اعمال خود دقت کنید و از فیوضات آن بهره مند شوید.

وی با بیان اینکه اخلاص در سفر عمره از جانب خداوند به طور جداگانه توصیه شده است، کلید موفقیت دیگر سفر به سرزمین وحی را معرفت دانست و خطاب به حاضران گفت: آداب و مناسک عمره را فرا بگیرید و با آگاهی اعمال و مناسک را انجام بدهید. پیامبر بزرگ الهی هم از خداوند طلب راهنمائی در مناسک کرد: أَرِنَا مَنَاسِکَنَا.

وی بر لزوم بازشناسی تاریخ و جغرافیای حج و اماکن مقدس سرزمین وحی تاکید و به دانشجویان توصیه کرد که درباره جنگ‌های پیامبر (ص) در این سرزمین مطالعه کنند و به بازشناسی درس های وقایعی که در عصرحضرت رسول (ص) اتفاق افتاده است، پرداخته و از خود سوال کنیم چقدر در کارهایی که انجام می دهیم به اعمال رسول اکرم (ص) و یاران آن حضرت شبیه است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به واقعه جنگ اُحد ادامه داد: مردم در این جنگ شش گروه شدند، برخی ازآنها در مسیر از پیامبر جدا شدند و پیامبر را همراهی نکردند. گروه دوم تیراندازان مستقر در جبل عینین بودند که به آنان فرمودند در ارتفاعات چه پیروز شدیم چه شکست خوردیم بمانید، اما گروهی از ارتفاعات پایین آمدند و دنبال جمع کردن غنائم بودند. گروه سوم شهدای سرفراز بودند که در نزد خداوند روزی دارند و خشنود شدند. گروه چهارم فراریان از جنگ بودند که حتی پشت سر خود را نگاه نکردند. علاوه براین یک گروه هم منافقین و ششمین گروه جانبازانی بودند که همراه پیامبر در روز بعد در تعقیب دشمن به حمراء الاسد رفتند و به دعوت پیامبرجواب مثبت دادند. با توجه به این شرح حال جایگاه ما در مسائل سیاسی و اجتماعی کجا قرار دارد؟ توجه و تفکر به این موضوعات کلیدهای استفاده کردن از سفر به سرزمین وحی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان سخنان خود از دانشجویان خواست که در این سفر از روحانیون کاروان بهره ببرند و افزود: زائر جایگاه ویژه‌ای نزد خدا دارد. درجمع شما برخی افراد هستند که پدرند یا در آینده پدرخواهند شد، در کنار کعبه برای پدران و فرزندانتان دعا کنید و دعای ۲۴ و ۲۵ صحیفه سجادیه را در مسجدالحرام به طور ویژه بخوانید.

سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان دیگر سخنران این همایش بود که در باره نقش مهم سفر به اماکن زیارتی در جهان اسلام در یکپارچگی و افزایش ایمان مومنان سخن گفت.

وی افزود: اسلام دینی است که پاسخ نیازهای بشریت برای سعادت را در خود دارد، آنچه که دین اسلام به آن دعوت کرده عبور از ظواهر و رسیدن باطن امور است که در نهایت به تدبیر در امور و رسیدن به راه‌حل درست منتهی خواهد شد.

در این همایش که حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و چند تن از مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان حضور داشتند اعلام شد که یک کاروان ۱۶۴ نفره از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس برای سفر ده روزه در قالب کاروان های عمره گزار فردا چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

کد خبر 6093532

دیگر خبرها

  • قرآن؛ کتاب زندگی/ قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است
  • تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
  • ‌معلم چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ + فیلم
  •  برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید
  • نرمخویی و مدارا از خصوصیات پیامبر (ص) بود
  • حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید
  • ضرورت اولویت قرار دادن حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار
  • شناخت گام‌به‌گام و تدریجی جریان اسرائیل
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم