Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@09:36:30 GMT

کتاب سال «شهید حبیب غنی‌پور» برگزیدگان خود را شناخت

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۷۰۵۱۳

کتاب سال «شهید حبیب غنی‌پور» برگزیدگان خود را شناخت

خبرگزاری شبستان: هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال «شهید حبیب غنی‌پور» با معرفی آثار برگزیده و شایسته تقدیر در بخش‌های سه‌گانه به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، برگزیدگان هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور دوشنبه شب در مسجد جوادالائمه تهران معرفی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش کودک یک اثر برگزیده و یک اثر مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت. «از این طرف نگاه کن» اثر علی خدایی از نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اثر برگزیده این بخش بود و «قصه‌های کوچولو»، نوشته فریبرز لرستانی از نشر ساز و کار مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش نوجوان کتاب «مثل هیچ‌کس» اثر سپیده خلیلی از نشر قدیانی شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش بزرگسال رمان «بی‌کتابی» اثر محمدرضا شرفی خبوشان از نشر شهرستان ادب به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد و رمان «سنگی که نیفتاد» اثر محمدعلی رکنی از نشر کتابستان معرفت در این بخش به عنوان برگزیده شناخته شد.

دوران طلایی دهه ۶۰ و ۷۰ در ادبیات کودک و نوجوان تمام شده است

محمد ناصری، دبیر این جشنواره، در سخنانی با یادکردی از سه پدر شهید که در فاصله اختتامیه سال گذشته تا امسال دارفانی را وداع گفتند، عنوان داشت: امسال وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که برای مقاطع ابتدایی مشکلاتی را که باعث خستگی بچه‌ها در فرایند آموزش می‌شوند حذف کند و بر همین عنوان مسئله آزمون در دوره ابتدایی و نیز تکلیف عید را لغو و به جای آن به موضوع داستان‌خوانی روی آورده‌اند. اما در این زمینه نکاتی هست که باید توجه کرد و این نکات از سوی جمعی مطرح می‌شود که در حوزه داستان مدعی و صاحب تجربه است.

وی ادامه داد: ما متاسفیم که باید اعلام کنیم در زمینه ادبیات کودک و نوجوان دچار مشکل جدی در کشور هستیم. نهادهای مسئول در این زمینه باید برای این مقوله فکری کنند. باور کنیم که دوران طلایی دهه ۶۰ و ۷۰ در ادبیات کودک و نوجوان تمام شده است. دیگر نه نویسنده‌ای در این حوزه حمایت می‌شود، نه تشکلی در میان آن‌ها هست که کارشان را پیگیری کند و نه ناشری رغبت بالایی به تالیف در این زمینه دارد.

ناصری افزود: بررسی ما نشان می‌دهد که ۷۰ درصد  آثار منتشر شده در کشور در این حوزه ترجمه است. ناشران برای سرمایه‌گذاری کمتر و آسان‌تر، از تالیف کنار رفته‌اند. فقر معنا و گرفتار فرم شدن این حوزه را در بر گرفته و همه اهل قلم هم مقلد فضای فعلی شده‌اند.

دبیر جشنواره شهید غنی‌پور افزود: چرا تمام ادبیات این حوزه مروج خشونت و جادوگری و در یک کلام سبک زندگی غربی شده است؟ باید به این فکر کنیم که چرا مبانی ارزشی ما در این حوزه در حال فراموشی است.

در بخشی دیگری از این مراسم از تلاش حمید ریاضی موسس و کتابدار مسجد جوادالائمه(ع) نیز تقدیر شد.

در بخش اهدای جوایز نیز محمدرضا شرفی خبوشان به‌عنوان نویسنده شایسته تقدیر بخش رمان و محمدعلی رکنی به عنوان نویسنده برگزیده این بخش به بیان جملاتی کوتاه پرداختند.

خبوشان پس از دریافت جایزه خود عنوان کرد: انقلاب ما از مسیر مسجد آغاز شد و جنگ ما هم از مسجد هدایت شد. حالا هم ادبیات و فرهنگ را از اینجا شکوفا می‌کنیم. حضور نویسنده در اینجا یعنی اینکه خدا ناظر به اوست و او تعهد بیشتری به کارش پیدا می‌کند. حضور در اینجا یعنی این نهیب به نویسنده که حواست را باید بیشتر جمع کنی!

محمدعلی رکنی نیز پس از دریافت جایزه خود در سخنانی عنوان کرد: نوجوانی ما در مسجد گذشت و جوانی ما هم. در مسجد بودن یعنی در تکیه و پناهت را برای آخر از صاحب این خانه بخواه و اگر قرار است در دنیا نیز تشویق شوی چه بهتر از اینکه در مسجد این اتفاق بیفتد.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۷۰۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد لقمان پور بعداز ظهر شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: به مناسبت شهادت امام صادق علیه‌السلام، دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس میهمان شهر قم خواهند بود.

وی بیان کرد: یکی از این دو شهید والامقام در عملیات کربلای پنج در سال ۱۳۶۵ در شلمچه به شهادت رسیده و دیگری در عملیات عاشورای ۲ در سال ۱۳۶۴ در چنگوله به درجه رفیع شهادت نائل آمده است.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم افزود: پیکرهای مطهر این دو شهید گمنام روز جمعه هفته جاری از ساعت ۱۶:۴۰ از میدان آل یاسین به سمت مسجد مقدس جمکران تشییع خواهند شد.

وی ادامه داد: این دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس در صحن اصلی مسجد مقدس جمکرا ن خاکسپاری می شوند.

کد خبر 6090166

دیگر خبرها

  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • جشنواره «عروسکخونه» برگزیدگان خود را شناخت/ تجلیل از حسن دادشکر و عادل بزدوده
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • تقدیر از برگزیدگان سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • فرزندان با استعداد خود را به حوزه های علمیه بفرستید
  • تلاش برای مهار وکنترل آب‌ها در سیستان و بلوچستان
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب